Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulostaako reilulta, ja jos ei, niin kummalle epäreilua?

Vierailija
14.03.2025 |

Pariskunta, a ja b. 

A maksaa yhteisen asuntonsa vastikkeen, sähkön, suoratoistopalvelut, netin. Näihin menee yhteensä noin 650 €/kk.

B tekee kaikki kotityöt, pesee molempien pyykit jne. 

Ruoanlaitto puoliksi, kaupassakäynnit myös. 

Molemmat maksavat itse omat menonsa, vaatteet, harrastuksensa jne, molemmilla myös omat autot joiden kulut hoitavat molemmat itse. 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii siinä tapauksessa, että B on hysteerisen tarkka kaikesta ja A pääsee helpommalla maksamalla siitä, ettei tarvitse osallistua hysteriaan millään tavalla. 

Vierailija
42/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe miten on epäreilua että toinen maksaa kaiken asumiseen liittyvän, ruoat puoliksi ja sinä "hohhoijaa", JOUDUT vielä herranjestas käyttämään päivittäin 5 minuuttia astianpesukoneen täyttämiseen ja tyhjentämiseen, ja ehkä pöydän pyyhkimiseen. 

Toinen puolisko voisi tehdä samanlaisen listan miten joutuu aamulla vetämään vaatteet niskaan, astumaan ulos, kävelemään autolle, käynnistämään auton, AJAMAAN, jne jne. 

Missä ap sanoi, että tämä on hänen mielestään epäreilua? 

Aloituksessa kysytään kuulostaako reilulta ja kyllähän myöhemmistä ap:n viesteistä selkeästi huokuu "minä teen tämän tämän tämän, vaihdan kerran vuodessa polttimonkin!", että ongelma on kotityöt ja se, että hän joutuu niitä tekemään kun toinen "vain kustantaa asumisen". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua. Kotityöt ovat stressitön asia mutta rahan hommaaminen vie energiaa. Luulisi, että b:kin saa jotain tukia/varoja jos ei kykene työntekoon?

Kyllä B käy töissä. Missä sanottiin ettei käy? 

Ap

Vierailija
44/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kummallekin. Molempien pitää pystyä tekemään kotitöitä tarpeen mukaan 

Vierailija
45/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap teillä ei ole kotityöt ja teinin asioiden hoito 50/50?

Vierailija
46/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pari kai keskenään sopii miten hommat menee - jos jompikumpi kokee että on epäreilua niin keskustellaan uusiksi. 

Tuossa vähän hämää kun on kirjoitettu "A maksaa yhteisen asuntonsa vastikkeen, sähkön, suoratoistopalvelut, netin."  Yhteisen asuntonsa? 

Heidän (a:n ja b:n) yhteisen asuntonsa. Siis heidän yhteisen kotinsa. Mikä tässä oli epäselvää..?

Ap

"Maksaa....asuntonsa" kuulostaa siltä, että kenties vain toinen omistaa sen asunnon. 

Vierailija
47/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe miten on epäreilua että toinen maksaa kaiken asumiseen liittyvän, ruoat puoliksi ja sinä "hohhoijaa", JOUDUT vielä herranjestas käyttämään päivittäin 5 minuuttia astianpesukoneen täyttämiseen ja tyhjentämiseen, ja ehkä pöydän pyyhkimiseen. 

Toinen puolisko voisi tehdä samanlaisen listan miten joutuu aamulla vetämään vaatteet niskaan, astumaan ulos, kävelemään autolle, käynnistämään auton, AJAMAAN, jne jne. 

Missä ap sanoi, että tämä on hänen mielestään epäreilua? 

Aloituksessa kysytään kuulostaako reilulta ja kyllähän myöhemmistä ap:n viesteistä selkeästi huokuu "minä teen tämän tämän tämän, vaihdan kerran vuodessa polttimonkin!", että ongelma on kotityöt ja se, että hän joutuu niitä tekemään kun toinen "vain kustantaa asumisen". 

No nyt tulkitsit kyllä ihan omiasi :D

Minä olen järjestelyyn täysin tyytyväinen, ja olen siis b. Miehenikin on järjestelyyn täysin tyytyväinen, hän siis luonnollisestikin on aloituksessa mainittu a.

Kiinnosti vaan tietää, mitä ulkopuoliset ovat asiasta mieltä, ja miten näkevät tällaisen järjestelyn. Ei sillä, että se vaikuttaisi mihinkään, mutta ihan puhtaasta mielenkiinnosta ihmisten mielipiteitä kohtaan. 

En kyllä nyt kauheasti tästä saanut irti, vaikka kommentteja paljon tulikin, kiitos niistä kuitenkin, kai. :) 

Ap

Vierailija
48/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pari kai keskenään sopii miten hommat menee - jos jompikumpi kokee että on epäreilua niin keskustellaan uusiksi. 

Tuossa vähän hämää kun on kirjoitettu "A maksaa yhteisen asuntonsa vastikkeen, sähkön, suoratoistopalvelut, netin."  Yhteisen asuntonsa? 

Heidän (a:n ja b:n) yhteisen asuntonsa. Siis heidän yhteisen kotinsa. Mikä tässä oli epäselvää..?

Ap

Onhan siinä tulkinnallinen ero.

Selkeämpi jos kirjoittaa "heidän yhteisen asuntonsa" tai "yhteisen asunnon". 

Btw, ihmettelen kyllä vielä, miten näin moni pystyi tulkitsemaan aloitukseen kirjoitettamani "yhteisen asuntonsa" niin, että se olisi vain A:n...?

Siis miten joku asunto voisi olla YHTEINEN, jos kyse olisi vain toisen asunnosta?

(Ootteko vastaajat kuinka nuoria?) 

Ap

Vierailija
49/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkaa niin helpottaa 

Vierailija
50/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Btw, ihmettelen kyllä vielä, miten näin moni pystyi tulkitsemaan aloitukseen kirjoitettamani "yhteisen asuntonsa" niin, että se olisi vain A:n...?

Siis miten joku asunto voisi olla YHTEINEN, jos kyse olisi vain toisen asunnosta?

Ap"

Olen ollut huolissani siitä, että äidinkielen opetusta on vähennetty. Olen myös kuullut, että luetun ymmärtämisen kanssa nuorisolla on vaikeuksia, ja tämä kyllä vahvisti huoltani.

Ainakin näin 40+ ymmärsi heti, että "yhteisen asuntonsa" tarkoittaa molempien asuntoa. Ei siihen tarvitse "heidän" sanaa lisäksi, niinkuin joku penäsi, tuo "yhteinen" kertoo jo asian. Mikäli siis ymmärtää lukemansa. 

Vierailija
51/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono malli teinille että vain nainen tekee kotityöt. Teini ei varmaan ymmärrä että toinen maksaa asunnon. Yhteinen koti niin kaikki kolme tekee kotitöitä. Laskut puoliksi vanhempien kesken. 

Vierailija
52/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Btw, ihmettelen kyllä vielä, miten näin moni pystyi tulkitsemaan aloitukseen kirjoitettamani "yhteisen asuntonsa" niin, että se olisi vain A:n...?

Ap"

Olen ollut huolissani siitä, että äidinkielen opetusta on vähennetty. Olen myös kuullut, että luetun ymmärtämisen kanssa nuorisolla on vaikeuksia, ja tämä kyllä vahvisti huoltani.

Ainakin näin 40+ ymmärsi heti, että "yhteisen asuntonsa" tarkoittaa molempien asuntoa. Ei siihen tarvitse "heidän" sanaa lisäksi, niinkuin joku penäsi, tuo "yhteinen" kertoo jo asian. Mikäli siis ymmärtää lukemansa. 

Kyllä "heidän" on tässä tapauksessa välttämätön. Muuten saattaa saada käsityksen, että asutaan kyllä yhdessä, mutta asunto on toisen omistama. Kysymys ei ole aina lukijasta, vaan myös kirjoittaja on voinut epäselvästi ilmaisten tarkoittaa näin, ja lukija sitten joutuu asiaa selventämään, että mitä tässä nyt tarkoitettiinkaan. Kannattaa ilmaista niin, ettei jää epäselvää. Myös monia asiaan liittyviä tärkeitä seikkoja jäi kokonaan pois aloituksesta. Näitä ovat muut perheenjäsenet, tulot ja muu varallisuus, omistussuhteet jne.

Vierailija
53/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onhan siinä tulkinnallinen ero.

Selkeämpi jos kirjoittaa "heidän yhteisen asuntonsa" tai "yhteisen asunnon". 

Btw, ihmettelen kyllä vielä, miten näin moni pystyi tulkitsemaan aloitukseen kirjoitettamani "yhteisen asuntonsa" niin, että se olisi vain A:n...?

Siis miten joku asunto voisi olla YHTEINEN, jos kyse olisi va

No mä olen 60. "Ootteko kuinka nuoria", hieman kummallinen ilmaisu sekin. 

Vierailija
54/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Kyllä "heidän" on tässä tapauksessa välttämätön. Muuten saattaa saada käsityksen, että asutaan kyllä yhdessä, mutta asunto

Olen edelleen eri mieltä heidän-sanan tarpeellisuudesta, mutta kaikella kohteliaisuudella; pidä mielipiteesi, minä pidän omani. 

Ja hei, tietäähän sen jokainen mitä tulee vastaukseksi aloitukseen, johon on kirjoitettu kaikki mahdollinen, vastaukseksi saa "tldr". 

Toisekseen, oli tarkoitus vaan kysellä kepeästi ihmisten mielipiteitä aloituksen tiedoilla, ei todellakaan alkaa selventämään paljonko teinillä menee vuodessa lääkärikuluihin, vakuutuksiin, paljonko minun tuloni ovat ja paljonko mieheni tulot ovat, yms mitä täällä kyseltiin... En oikeasti tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Tämän siitä saa, kun koittaa huvikseen tehdä kepeän kysymyksen vauva-sivustolle.. 

Ap

Vierailija
55/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin vastaavassa tilanteessa oma exäni koki olevansa minun elättäjäni ja ainoastaan reilua, että minä tein kaikki kotityöt. Sillä hän kuului leveilevän myös ulkopuolisille, että on yksin maksumiehenä. Itse olin tosiaan tuosta kolmen sadan mahtipotista hieman toista mieltä, siitä huolimatta että mies myös joskus teki ruoan ja kävi useammin kaupassa, koska hän ajoi työmatkallaan kaupan ohi.

Tosin ne kauppareissut menivät poikkeuksetta jollakin tavalla pieleen. Oli muutenkin erittäin huolimaton ja aiheutti osaltaan paljon siivottavaa ja suoranaista vahinkoakin kotona. Lopulta ilmoitin, että jatkossa minä maksan tuon muutaman satasen ja sinä otat vastuullesi puolet kotitöistä. Ei sopinut ja erosimme. Nykyään hän maksaa yhtä lailla asumiskulunsa itse ja lisäksi asuu läävässä, nukkuu paskaisissa lakanoissa ja on sössinyt raha-asiansa. Ja minä maksan samoin omat asumiskuluni itse, samalla kun kotitöihin menee hyvin pieni murto-osa aiemmasta ajasta ja voimista.

Hyvät herrat, jos olette suurta elättäjää ja odotatte sen mukaista palvelua, maksatte myös puolison menot ja huvit. Muussa tapauksessa ette vain "osallistu kotitöihin" tai "auta niissä", vaan vastaatte niistä tasavertaisesti. 

Vierailija
56/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse vihaan kotitöitä niin paljon, etten ainakaan haluaisi olla B.

Vierailija
57/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halvalla saa täysihoidon. 

Vierailija
58/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Kyllä "heidän" on tässä tapauksessa välttämätön. Muuten saattaa saada käs

Minä olen 59 ja olen täysin varma siitä, että "heidän" on tuossa välttämätön. "A tekee yhteisen asuntonsa kotityöt" on yksiselitteisesti väärin kirjoitettu, ja äidinkielen opettaja merkitsisi sen punakynällä. Pääte -nsa ilman "heidän"-sanaa kertoo, että lauseen subjekti eli A omistaa asunnon. Toisaalta sana "yhteisen" on taas ristiriidassa muun lauserakenteen kanssa. Eli olet kirjoittanut lauseen, jossa yksi osa sanoo yhtä ja toinen osa toista.

Vierailija
59/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kotitöitä kahden hengen taloudessa on, kun ruuanlaittoa ja kaupassakäyntiä ei lasketa? Ei juuri mitään. 

Pyykit ja siivous. Nämä yleensä. Noista voisi laskea esimerkiksi 3 tuntia viikossa kotitaloustyötä, á 45 euroa tunti. Jos se on paikkakunnalla käypä taksa. Kuukaudessa yhteensä 12 - 15 tuntia, eli 540 - 675 euroa. 

Vierailija
60/77 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen 59 ja olen täysin varma siitä, että "heidän" on tuossa välttämätön. "A tekee yhteisen asuntonsa kotityöt" on yksiselitteisesti väärin kirjoitettu, ja äidinkielen opettaja merkitsisi sen punakynällä. Pääte -nsa ilman "heidän"-sanaa kertoo, että lauseen subjekti eli A omistaa asunnon. Toisaalta sana "yhteisen" on taas ristiriidassa muun lauserakenteen kanssa. Eli olet kirjoittanut lauseen, jossa yksi osa sanoo yhtä ja toinen osa toista."

Herranjestas. Aloituksessa puhuttiin kahdesta ihmisestä. Ja sitten _yhteisestä_ asunnosta. Kyllä normaalilla älyllä ja luetun ymmärtämisellä pitäisi asiayhteydestä tajuta.