Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajat huolissaan: suomalaiset eivät osaa smalltalkkia eivätkä vastata jos kysytään "mitä kuuluu"

Vierailija
14.03.2025 |

Smaltalkin sijaan suomalainen vain vasta "ok" tai "ihan hyvää" ja jättää keskustelun siihen kun kysymys itsessään kun ei anna ihan hirveästi suuntaviivoja siitä minne siitä pitäisi edetä. Tämä on herättänyt huolta suomalaisten työntekijöiden hyvinvoinnista, käytöstavoista ja työkulttuurista sillä kuulumisten kysyminen ja jaksaminen on yksinkertainen tapa osoittaa välittämistä. Yhdysvalloissa tämänkaltainen smaltalk on ollut vuosia osa työpaikka kulttuuria eikä tuota samanlaisia ongelmia kuin Suomessa.

https://www.hs.fi/elama/art-2000011073938.html

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on palstalais-metsäläinen tapa, kuten naamoista ja nuolista näkyy.

Vierailija
82/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on alueellisia eroja. Itäsuomalaiset ja suomenruotsalaiset ovat usein vilkkaampia ja eloisampia kuin vaikka hämäläiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maailmalla Hyvää kiitos on TODELLA yleinen tapa vastata siihen mitä kuuluu. 

Miksi kysyä, jos pitää vastata vain sovitulla tavalla?

Koska Hei! Mitä kuuluu? On yleinen fraasi tervehdystä varten. Autistina et tietenkään tajua sellaisia. 

autistina tajuan etten tahdo kuulua tähän apinarinkiin. kenenkään hei ei velvota mua vastaan takaisin.

Vammainen hiljaa! 

Vierailija
84/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pitää myös tuoda jenkkiläinen kulttuuri jossa koko ajan hoetaan henkilön etunimeä. Mitäs sinulle Eeva nyt kuuluu?

Vierailija
85/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla vuosia asumisen jälkeen, ulkomaalaisen kanssa naimissa olemisen ja 90% ulkomaalaisten työkavereiden kanssa työskentelyn jälkeenkään en osaa yhtään navigoida tuota turhanhössöttämistä mitä small talkiksikin sanotaan. En osaa lukea yhtään milloin on kyse small talkista ja milloin oikeasta keskustelusta, ja olen koko ajan varpaillaan.

Eikä osaa muuten moni muukaan suomalainen, se mikä koetaan ystävällisyydeksi on usein sitä päälleliimattua kiiltokuvaa, ei oikeaa ystävällisyyttä.

Vierailija
86/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää perustaa työpaikka missä small talkkia ei tarvitse ja ihmiset hyväksytään sellaisina kuin ovat. 

Vierailija
87/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin on alueellisia eroja. Itäsuomalaiset ja suomenruotsalaiset ovat usein vilkkaampia ja eloisampia kuin vaikka hämäläiset.

Todellakin. Katsokaa vaikkapa presidentti Stubbia. Suomenruotsalainen, jolla on myös itäsuomalaisia juuria. Ei ihme, että on niin eloisa tapaus.

Vierailija
88/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on toisin päin. 

Pomo ei kysy koskaan kenenkään kuulumisia, eikä juttele " turhia" 

Vierailija
89/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuon jälkeen jatketaan matkaa eri suuntiiin?

Miksei pelkkä "Moi!" ja ohitus riitä? Yhtä vähän informaatiota molemmissa.

No sen jälkeen yleensä toivotetaan hyvää päivänjatkoa ja mennään eri suuntiin. Töissä mennään sitten siihen työasiaan.

Pelkkä Moi! ja ohitus ei riitä, koska tässä tilanteessa small talk on tapa osoittaa kiinnostusta ja ystävällisyyttä ilman, että keskustelu menee lii

Vaikka kummallekin on selvää ettei kiinnostusta ole. Mihin tällaista itsepetosta tarvitaan?

Mun asuinmaassa ollaan sen verran yhteisöllisiä, että kyllä ihmisiä kiinnostaa miten toisella menee. Ei se tarkoita sitä, että on pakko jäädä juttelemaan puoleksi tunniksi.

Eiköhän moni ketjuunkin vastanneista osaa olla sosiaalinen niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa ei tarvita näytelmiä, vaan voidaan oikeasti keskustella. Ja ne satunnaiset hyvänpäivän tutut taas voi ohittaa pelkällä tervehdyksellä. En osaa kaivata kaikkia hyvänpäivän tuttuja esittääkseni pitäväni heitä tärkeämpinä kuin todella pidän..

Vierailija
90/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriero. Suomalainen menee työpaikalle tekemään työtä, eikä puhumaan peetä=nuolemaan pomoja. Ylipäätään Suomessa arvostetaan tekijöitä, eikä tyhjän puhujia. Amerikkalaiset ovat erittäin lahjakkaita hölisemään tuntitolkulla sanomatta yhtään mitään järkevää tai hyödyllistä. Ei niin pientä tapahtumaa kyseisessä maassa ole, etteikö joku pitäisi aiheesta parituntisen puheen: "MINÄ ja MINUN tiimi teemme kaikkemme, hölöhölö". Sen puheen pitämisen vaivalla koko homma olisi yleensä jo hoidettu, kun olisi heti kääritty hihat ja alettu töihin.

Vierailija
91/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tiedä mitä osa-aluetta elämässä tarkoitetaan, jos kysyy mitä kuuluu. "Hyvää" vastaaminen on aika tylsä ja tavanomainen vastaus, miksi joku haluaa sen saman. Entä jos joku haluaa tilittää elämäänsä enemmän. Ja ei saa työpaikkaa kun tilittää liikaa.

Vierailija
92/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Katsokaa vaikkapa presidentti Stubbia. Suomenruotsalainen, jolla on myös itäsuomalaisia juuria. Ei ihme, että on niin eloisa tapaus.

Kuinkahan hyvin nämä stereotypiat mahtavat tosiasiassa pitää paikkaansa? Esim. Olli Rehn on kotoisin Itä-Suomesta ja hyvinkin jäykkä ja juro.

Vierailija
93/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää perustaa työpaikka missä small talkkia ei tarvitse ja ihmiset hyväksytään sellaisina kuin ovat. 

Parissakin työpaikassa olen itse ollut se "höpöttäjä," joka kehtaa sanoa "Huomenta" tai "moi" samalla kun muut puhuvat vain asiaa.

Vierailija
94/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hölmö? Amerikkalaista ei kiinnosta mitä sinulle kuuluu. Oikea vastaus kysymykseen How are you? Tai Whats up? On Hi whats up. Kysyjä ei odota sinulta vastausta vaan lähinnä tervehdystä koska se on tyhjänpäiväistä small talkia. 

Vierailija
95/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ulkosuomalaisena ihmetyttää suomalaisten aggressiivinen reaktio tähän. Muualla maailmassa tähän menee ehkä 30 sekuntia:

Tyyppi 1: Moi, miten menee?

Tyyppi 2: Moi, ihan hyvin kiitos. Entäs sinulla?

Tyyppi 1: Mulla menee myös ihan hyvin, kiitos kysymästä.

vutn turhaa. Työelämässäkin nillitetään pienistä sekunneista ja minuuteista kuinka niistä kertyy vuoden aikana jopa viisitoista minuuttia tuottamatonta työtä!

Niin fak juu oikeesti! Mäen edes ulkomailla tervehdi naapureita tai tuntemattomia. Ja se on niille fain, koska ei suurkaupungissa käyttäydytä niin.

Erota tv ja keskiluokkainen ihannemaailma sekä todellisuus missä elät. Todellisuudessa ei moikkailla tai jauheta paskaa.

Vierailija
96/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee näkee, että on teillä vaikea olla ihmisten kanssa.

Vierailija
97/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kun lukee näkee, että on teillä vaikea olla ihmisten kanssa.

Ihan junttimeininkiä.

Vierailija
98/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille pitää myös tuoda jenkkiläinen kulttuuri jossa koko ajan hoetaan henkilön etunimeä. Mitäs sinulle Eeva nyt kuuluu?

No toi on ihan arsesta. Ompas eeva ollut tänään tomera HAUSEHOLDERI sittennniin!

Ja EEEVA Vo SiTTEN MENNESÄ ViEDÄ SAMALLA TÄMÄN ROSKIKSEEN!!

Vierailija
99/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen vastaus on Hyvää kiitos olin juuri tuolla xxxx tekemässä xxx ja näin samalla xxxx ja tuli mieleen xxx. 

Ei siinä omia ongelmia aleta luetella!

Itse vastaan että "Haist ite!"

Vierailija
100/187 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? En mä työpaikalla huvikseni lätise.