Asuntojen myynti-ilmoitusten kuvat
Etsiskelen puolitosissani uutta asuntoa ja Etuovea on tullut selailtua paljon.
Mitä typerrystä tämä on, että asuntojen valokuvissa noin puolet kuvista saattaa olla yksityiskohtia jostakin sisustuselementeistä. On kuvia tulppaanikimpusta pöydällä, jostain mauste- ja öljypulloista keittiöntasolla, viherkasveista ikkunalaudalla, löylykiulu lauteilla, avattu kirja ja kahvikuppi lähikuvassa sohvapöydällä...
Haloo! Mua kiinnostaa ensisijaisesti asunnon pohjapiirros ja mahdollisimman yleiset kuvat huoneista, jotta näen tarviiko maalata tai tapiseerata uudelleen ja missä kunnossa vaikka ovet ovat. En ole niin tyhmä, että kuvittelisin niiden tulppaanien ja huolella asetellut löylykiulun & pellavapyyhkeen kuuluvan asuntokauppaan, enkä myöskään osta asuntoa sen sisustuksen ja käsiteltyjen valokuvien perusteella.
Kommentit (50)
Luulisi n. 500 euron asuntokuvaus mahtuvan välittäjän ylisuuren palkkioon.
Minäkin maallikkona osaisin ottaa kännykälläni myyvät kuvat niin miten ei välittäjä joka kaiket päivät tuhtaa asumisaihepiirin parissa muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin maallikkona osaisin ottaa kännykälläni myyvät kuvat niin miten ei välittäjä joka kaiket päivät tuhtaa asumisaihepiirin parissa muutenkin?
Kännykkän linssit ei sovellu asuntokuvaukseen koska ne ovat lähes hyper laajakulmia. se juuri ärsyttää ihmisiä koska kaksio näyttää messukeskukselta. Myös linjat kaatuu kuvissa koska kuvat niillä pitää ottaa pim pin korkudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkän linssit ei sovellu asuntokuvaukseen koska ne ovat lähes hyper laajakulmia. se juuri ärsyttää ihmisiä koska kaksio näyttää messukeskukselta. Myös linjat kaatuu kuvissa koska kuvat niillä pitää ottaa pim pin korkudelta.
Jos otan omasta olohuoneestani, keittiöstä tai kylppäristä kuvia, mitään tuollaista ei tapahdu vaan kuva vastaa todellisuutta
Hyvän sääntö on jos tilaa asuntokuvauksen ja se maksaa alle 500:- niin kuvat otetaan polven korkeudelta ja kalansilmä objektiivilla.
Vähän niin kuin vitosen pitsa.
Kilpailutin välittäjiä, kun olin myymässä asuntoani Helsingin keskustassa.
Myyntiturvan välittäjä sanoi ottavansa kuvat itse puhelimella. "Nykypuhelimet on tosi tarkkoja ja filttereillä saadaan tosi näyttäviä otoksia" hän sanoi.
Bo:lla puolestaan oli erikseen stailausporukka ja ammattivalokuvaaja. Kuvista tuli todella hienoja, mutta realistisia. Oli kyllä joukossa oksankarahkaa ja rennosti sohvan reunalla makoilevaa torkkuvilttiä.
Valitsin Bo:n.
Toteutunut kauppahinta Bo:lla oli 16 000€ enemmän kuin mitä Myyntiturva ehdotti hintapyynnöksi.
Mulle ihan sama vaikka kuvissa olis tanssivia muurahaisia, tuohon tahtiin rahaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin osaan maallikkona ostaa ja myydä osakehuoneiston, mihin sitä välittäjää tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Myyntiturvan välittäjä sanoi ottavansa kuvat itse puhelimella. "Nykypuhelimet on tosi tarkkoja ja filttereillä saadaan tosi näyttäviä otoksia" hän sanoi.
Bo:lla puolestaan oli erikseen stailausporukka ja ammattivalokuvaaja. Kuvista tuli todella hienoja, mutta realistisia. Oli kyllä joukossa oksankarahkaa ja rennosti sohvan reunalla makoilevaa torkkuvilttiä.
Toteutunut kauppahinta Bo:lla oli 16 000€ enemmän kuin mitä Myyntiturva ehdotti hintapyynnöksi.
Mulle ihan sama vaikka kuvissa olis tanssivia muurahaisia, tuohon tahtiin rahaa tulee.
Just tämä kyseinen Bo taitaa olla se suurin toimija, joka vituttaa katsojia näillä hölmöillä kuvilla. Näiden kohteista kannattaa tinkiä reippaasti, koska hinnassa turhaa sisustajajengin yms. kulua.
Inhottaa jo kun huomaan et joku kiva kohde vie Bo:n sivuille.
En ole ostamassa huonekaluja tai pöydällä kattauksia kuudelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otan omasta olohuoneestani, keittiöstä tai kylppäristä kuvia, mitään tuollaista ei tapahdu vaan kuva vastaa todellisuutta
saitko kämpän myytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä kyseinen Bo taitaa olla se suurin toimija, joka vituttaa katsojia näillä hölmöillä kuvilla. Näiden kohteista kannattaa tinkiä reippaasti, koska hinnassa turhaa sisustajajengin yms. kulua.
Kummasti se stailaus vaan myy. Mullakin oli ensin op myymässä, myyjä otti itse kuvat kännyllä. Ei saanut myytyä, ei oikein saanut sinne katsojia. Sitten otin Bon, tuli ammattikuvaaja ja ohjeet: kaikki tasot pitää keittiössä tyhjentää. Vein autoon mikron ja kahvinkeittimen ym. Kuvauksen ajaksi kun en tiennyt mihin niitä laittaa. Kukkia sai olla ja yrttejä. Mun poika kelasi ohi asuntoilmoituksen etuovessa kun ei tunnistanut sitä. Katsojia kävi jatkuvasti ja kaupat tuli alle kuukaudessa.
Että kyllä ne kuvat vaan vaikuttaa ja saa ihmiset kiinnostumaan.
Välittäjä lähetti kuvaajan laatimat ohjeet asunnon valmistelusta kuvaukseen.
Ulkoa tehtiin dronella kuvia ja sisäkuvat kuvaaja otti kasvojen korkeudelta. Kamerassa oli kaikenlaisia vempeleitä, kuvat oli mielestäni hienoja ja asunto meni kaupaksi.
Asuin vuokralla ja omistaja laittoi kämpän myyntiin. Katsoin huvikseni, millä hinnalla. En meinannut tunnistaa asuntoa, jossa olin asunut yli 10v. Niin paljon oli kuvia muokattu.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin osaan leikata ja ommella. Mihin kirurgia tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Välittäjät ei ota kuvia. Sitä varten on kuvaajat. Myös stailistit ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi välittäjien muhkeaan palkkioon mahtuvan ammattikuvaajan palkka.
Myyjä maksaa sen erikseen.
Kyllä niillä kuvilla vaan on merkitystä! Eikä kännykkäkameralla todellakaan saa yhtä laadukkaita ja hyviä kuin kunnollisella kameralla ja objektiivilla. Jalustan käyttö kannattaa myös. Eikä mitään superlaajaa obiskaa, vaan max 24mm täydellä kennolla niin ei vääristy mittasuhteet. Eikä mitään lähikuvia kipoista ja kupoista. Jokaisella kuvalla on hyvä olla jotain informaatioarvoa visuaalisen arvon lisäksi. Jos haluaa lähikuvia ottaa, niin niitä voi ottaa asunnon pintamateriaaleista ja detaljeista, jotka kuuluu asuntoon kaupassa eikä tavaroista, joita ostaja ei ole ostamassa.
Joo mutta kun se on sitä stailausta.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kun se on sitä stailausta.
Jos haluan ostaa maljakon, haluan kuvan maljakosta. Jos haluan ostaa asunnon, haluan kuvan asunnosta. Mieti nyt jos maljakkoa myyvä laittaisi verkkosivuilleen kuvan kirjahyllystä.
Pohjapiirros tärkein, sitten asuinalue, asuinkerros, tehdyt ja tulevat remontit. Jos ei ole pohjapiirrosta, siirryn seuraavaan ilmoitukseen.