Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas Hesarissa juttu Ukrainaan sotimaan vapaaehtoisena lähtevästä nelikymppisestä

Vierailija
13.03.2025 |

Jotenkin tuntuu, että mies on masentunut ja kuvittelee onnelan löytyvän sodasta. Tai ehkä hän haluaa kuolla.

Kunnioitan vapaaehtoisia, mutta mielestäni siinä ei ole järkeä lähteä "etsimään" itseään sinne. Vapaaehtoiset ammattisotilaat ymmärrän täysin, he hankkivat "työkokemusta", mutta muut on seikkailijoita tai sitten pakenevat jotakin, pääasiassa kai itseään. Sota ei kuitenkaan jalosta, joten mielestäni turhaa touhua. 

Mutta aikuinen tehköön miten parhaaksi näkee.

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011065235.html

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armoton fakta on, että sota sekoittaa jokaisen pään. Ei siellä löydetä itseään tai jotenkin maagisesti eheydytä. Sieltä tullaan ihmisrauniona takaisin joka ei tule koskaan toipumaan koettelemuksistaan.

Ja se ei ole yhteiskunnan, vaan yksilön ongelma, koska yksilö itse teki valinnan lähteä.

Jos yhteiskunta tekee valinnan, sen vastuulla on ottaa määräämiensä yksilöiden ongelmat hoitaakseen.

Ei muuten.

Kuka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön.

Vierailija
42/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armoton fakta on, että sota sekoittaa jokaisen pään. Ei siellä löydetä itseään tai jotenkin maagisesti eheydytä. Sieltä tullaan ihmisrauniona takaisin joka ei tule koskaan toipumaan koettelemuksistaan.

Puhu vaan omasta puolestas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sun nimeä muistaa sillonkaa jos kuolet 90-vuotiaana palvelukodis?

Lapset, mahdolliset lapsenlapset, ystävät jos niitä vielä silloin on, ehkä vaimokin jos elää.

Minulla on koko pitkä elämä elettynä ja koettuna, toisin kuin sillä, joka meni Ukrainaan ja kuuli dronen surinan kaksikymppisenä ja sitten tuli loppu. Mitä se auttoi ketään? 

Ei tuolla oo lapsia joka lähti tuonne, eikä monella muullakaan. Eikä kaikki kuole siellä. Moni tappaa useita kymmeniä venäläisiä ja palaa sit terveenä takaisin.

Moni ei näe yhden yhtä venäläistä koko ressullaan vaikka on etulinjassa. Moni ei osu aseellaan. Tykistö tappaa 70 prosenttia omista ja vihollisista. Sota ei ole sellaista kuin kuvittelet. Ja joskus käy niin, että kun näet sen ekan venäläisen, se ehtii ensin. Ja sitten tulee musta esirippu.

Tämäkin on hyvä tiedostaa. Olet nuori, pelaat paljon pelejä. Oletko pelannut nyrkkeilypeliä? Se on kivaa. Oletko ottanut kadulla nyrkkitappelun niin että nenäsi rusahtaa katki? Minä olen, eikä se ollut sama asia kuin peli. Luulen että sota on sama asia.

Olet toki oikeutettu tekemään mitä haluat. Mutta vanhemman miehen neuvo sinulle on, että älä kuvittele sodan kunniasta höpöjä. Sellaista ei ole. 

Vierailija
44/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestas. 

Oletkin oiva esimerkki nykypäivän pullamössösukupolvesta jolle sotakin on jo pelkkää viihdettä. Et sinä edes tiedä mitä sota oikeasti on.

Lopeta sinä se pelkurina oleminen. Semmosia suomalaismiehiäki oli jotka oli sisällissodassa, heimosodassa, talvisodassa ja jatkosodassa ja ne eli 80-kymppisiks eikä nyyhkyttäny peloissaan niinku sinä.

Vierailija
45/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika absurdia on, että samaan aikaan Suomessa on maanpaossa riskejä ukrainalaismiehiä. 

Tavallaan joo mutta jos oma elämä on arvokkaampi kuin jokin valtiollinen aate niin ymmärrän erittäin hyvin. Itse lähettäisin omat lapseni ulos maasta välittömästi jos sota syttyisi. Mikään maa tai aate ei ole sen arvoinen että he menettäisivät henkensä sen vuoksi. Ikävä kyllä en ihannoi sotasankareita.

Vierailija
46/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset, mahdolliset lapsenlapset, ystävät jos niitä vielä silloin on, ehkä vaimokin jos elää.

Minulla on koko pitkä elämä elettynä ja koettuna, toisin kuin sillä, joka meni Ukrainaan ja kuuli dronen surinan kaksikymppisenä ja sitten tuli loppu. Mitä se auttoi ketään? 

Ei tuolla oo lapsia joka lähti tuonne, eikä monella muullakaan. Eikä kaikki kuole siellä. Moni tappaa useita kymmeniä venäläisiä ja palaa sit terveenä takaisin.

Moni ei näe yhden yhtä venäläistä koko ressullaan vaikka on etulinjassa. Moni ei osu aseellaan. Tykistö tappaa 70 prosenttia omista ja vihollisista. Sota ei ole sellaista kuin kuvittelet. Ja joskus käy niin, että kun näet sen ekan venäläisen, se ehtii en

Kranaattituli on aina ensimmäinen vastus.

Jopa 30 kilometrin päästä keskitetty teräsmyrsky, joka tosin on helppo tuhota, mikäli johdossa on luotettava instanssi.

Vierailija
47/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtisin, päättäisin, etten tule takaisin.

Siellähän on noin sata suomalaista. Osa on syrjäytyneitä, jotka ovat vasta Ukrainassa kokeneet olevansa hyödyksi yhteisössään. Heille se yhteisö on Ukraina ja siellä heitä on kaivattu ja pidetään puoliksi omana poikana. Koto-Suomella ei ollut heille tarjota samanlaista yhteisöllistä kokemusta.

Vierailija
48/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei näe yhden yhtä venäläistä koko ressullaan vaikka on etulinjassa. Moni ei osu aseellaan. Tykistö tappaa 70 prosenttia omista ja vihollisista. Sota ei ole sellaista kuin kuvittelet. Ja joskus käy niin, että kun näet sen ekan venäläisen, se ehtii en

Oon vajaa nelikymppinen ja pelannu jotain pelejä 10-20 vuotta sitten mut ne ei oo enää mun juttu.

Ja oon nähny ihmisen kuolevan ja ruumiita niin kuolema ei oo mulle vieras juttu.

Vierailija
49/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sota loppuu pian. Kannattaa nyt lähteä jos haluaa ehtiä kokea sen. Omalla vastuulla.

Vierailija
50/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika absurdia on, että samaan aikaan Suomessa on maanpaossa riskejä ukrainalaismiehiä. 

Tavallaan joo mutta jos oma elämä on arvokkaampi kuin jokin valtiollinen aate niin ymmärrän erittäin hyvin. Itse lähettäisin omat lapseni ulos maasta välittömästi jos sota syttyisi. Mikään maa tai aate ei ole sen arvoinen että he menettäisivät henkensä sen vuoksi. Ikävä kyllä en ihannoi sotasankareita.

Vai valtiollinen aate. Miehityssodassa ei ole kyse aatteesta vaan siitä että joku tulee maahasi ja mahdollisesti kotiisi ja haluaa tappaa sinut. Ennen sitä voit kokea ja nähdä hyvin ikäviä asioita. Mitä Buchassa tapahtui, onko jo unohtunut?

Eikä sinulla ole valinnanvaraa, ei täältä aikuiset ainakaan lähde mihinkään jos ja kun sota syttyy. Sitä en todellakaan tiedä mitä ukrainalaismiehet täällä tekevät, heidän hallintonsa on mitä ilmeisimmin epäonnistunut tässä suhteessa tai ehkä he ovat värväysikäisiin kuulumattomia tms. 

Vierailija
51/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokaisella on suunnitelma siihen saakka, kunnes nyrkki läsähtää naamaan."

- Mike Tyson

Voi olla, että Miken aforismi sopii Ukrainaan lähtevillekin. Ei voi tietää ennen kuin kokee. Sen jälkeen suunnitelmat voi muuttua kovastikin.

Vierailija
52/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs suomalainen Marskin ritari, eversti ja kirjailija kirjoitti näin (vapaasti lainaten):

"- Parhaimpia sotilaita ovat hyvin koulutetut parikymppiset. He kestävät rasituksia ja kauhuja parhaiten, heillä on vähiten kuolemanpelkoa eikä heillä ole lapsia. He ovat myös luonnostaan aggressiivisia. Heitä sopii johtamaan parhaiten ammattiupseerit.

Sotilaan kestokyky heikentyy 30 vuoden paikkeilla, kunnes nellikymppisenä rivimies on hyödytön. Myös upseeristossa ikä vaikuttaa, esim majuri ei saisi olla kuin max 35 vuotias, koska sitä vanhempi ei kestä kentän rasituksia ja hermoromahdukset on mahdollisia. "

Niin että kannattaako sinne vanhojen ukkojen mennä? Ukrainassa taistelevat eivät saa parasta potentiaalia irti, koska nuorimmat on vapautettu. Jos nuoret olisi kutsuttu riviin ja koulutettu ja johdettu hyvin, olisi Ukraina kenties saanut alueitaan enemmän takaisin.

Ukrainassa on ongelmana neuvostoaikainen sotilaskoulutus. Siksi suomalaisia pidetään tervetulleina kouluttajiksi. Suomalainen intti on kuin superakatemia verrattuna NL:n menetelmiin pohjautuvaan sotilaskoulutukseen.

Vierailija
53/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks kaikki on täällä nyyhkyttäviä pelkureita? Mä voisin tappaa sodassa vaikka 48 venäläistä konekiväärillä ja ei mulle siitä jäis mitään traumoja. Sen sodan jälkeen kohauttaisin hartioita, hörppäisin kahvia.

Mene sitten näyttämään mallia äläkä uhoa palstalla.

Mä oon valmis sit ku ne tänne tulee. Mä en juokse karkuun niinku te neitimäiset vihervasemmistomiehet.

Tiedätkös: kun minä olin armeijassa, sinne tuli yksi uusnatsi ja yksi muuten sotahullu. Molemmat lopetti armeijan kesken. Miten minulla on sellainen tunne, että sinä et ole käynyt armeijaa? Oletko?

Mut palkittiin kahteen otteeseen varusmiespalveluksen aikana ja kysyttiin sinne töihin.

Vierailija
54/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks kaikki on täällä nyyhkyttäviä pelkureita? Mä voisin tappaa sodassa vaikka 48 venäläistä konekiväärillä ja ei mulle siitä jäis mitään traumoja. Sen sodan jälkeen kohauttaisin hartioita, hörppäisin kahvia.

Mä oon valmis sit ku ne tänne tulee. Mä en juokse karkuun niinku te neitimäiset vihervasemmistomiehet.

Tiedätkös: kun minä olin armeijassa, sinne tuli yksi uusnatsi ja yksi muuten sotahullu. Molemmat lopetti armeijan kesken. Miten minulla on sellainen tunne, että sinä et ole käynyt armeijaa? Oletko?

Mut palkittiin kahteen otteeseen varusmiespalveluksen aikana ja kysyttiin sinne töihin.

Mikä on sotilasarvosi, miten palkittiin, missä palvelit?

Vierailija
55/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut palkittiin kahteen otteeseen varusm

Joo mä kirjotan tähän myös sosiaaliturvatunnuksen ja nettipankkin tunnukset sulle.

Vierailija
56/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai valtiollinen aate. Miehityssodassa ei ole kyse aatteesta vaan siitä että joku tulee maahasi ja mahdollisesti kotiisi ja haluaa tappaa sinut. Ennen sitä voit kokea ja nähdä hyvin ikäviä asioita. Mitä Buchassa tapahtui, onko jo unohtunut?

Eikä sinulla ole valinnanvaraa, ei täältä aikuiset ainakaan lähde mihinkään jos ja kun sota syttyy. Sitä en todellakaan tiedä mitä ukrainalaismiehet tääl

Sinulle ovat varmaan vieraita käsitykset ihmisoikeuksista? Voit pakottaa minut sotimaan mutta et voi estää minua ampumasta sinua joka pakotat minut siihen. Kannattaa varautua siihenkin.

Vierailija
57/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtisin, päättäisin, etten tule takaisin.

Siellähän on noin sata suomalaista. Osa on syrjäytyneitä, jotka ovat vasta Ukrainassa kokeneet olevansa hyödyksi yhteisössään. Heille se yhteisö on Ukraina ja siellä heitä on kaivattu ja pidetään puoliksi omana poikana. Koto-Suomella ei ollut heille tarjota samanlaista yhteisöllistä kokemusta.

Eikä ole jatkossakaan, jos ei sopeudu. Turha sitä on ulista. Jokainen vastaa itsestään. Kenenkään päätä ei tulla erikseen silittämään. 

Minun mielestäni suomalainen yhteiskunta on epäonnistunut jos nuoretkin ihmiset syrjäytetään täällä. Onhan se käsittämätöntä, että ensi kevään ylioppilaista jää 64% ilman opiskelupaikkaa, vaikka joka ikinen avoin opiskelupaikka täytettäisiin. Täällä suunnitellaan hommat väärin siksi, etteivät nuoret aikuiset äänestä.

Vierailija
58/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi kerätä näistä vapaaehtoisista aina osasto, lyhyt kertaus heille, varusteet kuntoon. Saisi paljon enemmän tuhoa aikaiseksi siellä. Luonnollisesti taistelisivat "tuntemattomina" vihreinä miehinä. 

Vierailija
59/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan. Olen miettinyt tekeväni samoin.

Ärsyttää Euroopan munattomuus.

Jos nyt mietitään vuosituhansien ajan, ihan perusasioita. Puolustus on ollut ja tulee aina olemaan valtion ja yhteisön aivan perusasioista perusasioin. Ja jokaisen yhteisön, valtion, sivilisaation on aina pitänyt järjestää ja varmistaa puolustuksensa. Mikäli siinä on ollut aukkoja, vihollinen voi kävellä sisään.

Ärsyttää että perusasiat on jätetty retuperälle. Ärsyttää naiivius. Ärsyttää, että hyvät ajat voivat johtaa jälleen kerran huonoihin aikoihin, koska ei herätty ajoissa. Vaarallisinta on, jos meidät nähdään heikkoina. Heikkoutta ei arvosteta, ja sitten voidaan lähteä haastamaan.

Vierailija
60/81 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ukrainalaiset sodi itse? Mikä se ikäraja olikaan sodan alussa, 30?? Ja nyt laskettu 25-27? Muiden maiden 18-veet kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi