Kannatti vaihtaa alaa 40-vuotiaana - nyt työttömänä toista vuotta...
Vielä ennen koronaa oli vallalla vahva viesti siitä, että rakennusalan työnjohdolla on hommia ja paljon. Kouluttauduin rakennusinsinööriksi. Opiskeluaikana jo kaverit valitteli, etteivät saa kesätöitä. Itse sain. Valmistuttuani menin harjoittelupaikkaani töihin, mutta lama alkoi ja kämpien myynti sakkasi. Meiltä irtisanottiin aika moni, minä mukaanlukien.
Olen hakenut vaikka ja minne. Ainoa mihin olen päässyt, oli roskakuskin isyystuuraus, koska olin ollut alalla töissä 20v sitten. Sitten oli yksi timpurin pesti aivan vajaassa maanrakennusalan yrityksessä. Heti eka palkka oli myöhässä ja meillä oli neljälle timpurille yksi akkukone. Siellä oli tosi tylsää, kun se meni sitten seisomiseksi. Olen tottunut tekemään urakalla. Se päättyi, kun keskittyivät enempi konetouhuihin.
Nyt olen 45-vuotias entinen roskakuski, joka vaihtoi rakennusalalle ja opiskeli inssiksi. 20 vuotta raksalla ja olen lähtöpisteessä. Autona vanha focuksen paska, asutaan vuokralla aivan kamalassa läävässä ja tulevaisuus näyttää, kun töitä ei löydy. Tämä työttömyyskorvauskin on pudonnut minimiin jo.
Alan oleen tosi väsynyt tähän jatkuvaan työn etsimiseen ja rahanpuutteeseen. Tuolla on alle 30v tyyppejä haastattelemassa työntekijöitä ja aina kysytään se sama vanha "onkos sussa vielä virtaa oppia uutta". Noi junnut on niin pihalla. Kun minä voin opettaa niitä. Ongelmana vain se, että siellä firmoissa ei enää ole niitä vanhoja työntekijöitä. Juuri yksi kollega oli saanut monoa 50v. Mistä tuollainenkin töitä löytää, kun tuossa ikää potkitaan pihalle?
Miten, koska ja kuka tämän maan työmarkkinat korjaa?
Kommentit (41)
Eipä tässä voi muuta sanoa kuin tsemppiä. Tuo ala on kuitenkin sellainen, että taantuman jälkeen hommia löytyy.
Jos osaat hommasi ja se on se mitä haluat tehdä, laita firma pystyyn. Vuoden päästä tilanne voi olla täysin erilainen töiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Sosialistien tuhojen korjaus ottaa aikansa mutta käänne on jo menossa.
Juu on se koksujen käänne menossa että on tullut kohta se 100 000 uutta työtöntä ja entiset työttömät leikatuin työttömyyskorvauksineen ajautuu kesää kohti asumaan lähimetsiin kun vuokriin ei ole kohta varaa kuin alle 15 000 ihmisen taajamissa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti 45-vuotias alkaa olla jo liian vanha suomalaisille työnantajille. Minä olen tehnyt töitä lähes koko ikäni vuokrafirmojen kautta, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Työtarjoukset romahti merkittävästi kun täytin 45. Vuoden 2019 jälkeen ollut vain yksi vuoden mittainen työ, 100% palkkatuella Kontissa. Työnantajat ei nykyään edes vastaile hakemuksiini. En usko että tulen tekemään palkkatyötä enää päivääkään.
M54
En kyllä sanoisi että 45-vuotias on liian vanha työnantajille. Jos on alan kokemusta paljon niin kyllä osaaville työntekijöille töitä löytyy. Ja yli nelikymppisillä on usein jo lapset isompia ja lapset tehtynä eikä tule paljon poissaoloja lasten sairastelun takia. Itsellä loppui viime syksynä työt, olin ollut useamman vuoden määräaikaisena. Olin hieman epätoivoinen ensin, saanko mistään töitä. Yhteen hakemaani paikkaan oli 350 hakijaa ja tulin valituksi paikkaan! Ehdin lopulta olla vain kuukauden siinä välissä työttömänä. Minut palkannut työnantaja arvosti edellistä työkokemustani.
N45
On noin käynyt monelle muullekkin amk olikin välivaihe paaluuseen lähtöruutuun. Tai sai sentään komean todistuksen kirjahyllyyn. Työtä on nyt vaikea saada edes kovilla papereilla ja osaamisella kun nyt hakee niin paljon laidasta laitaan porukkaa samoja työtehtäviä-etenkin tässä taloussuhdanteessa jossa rakennusala on laskussa vielä vuosia tästä eteenpäin. Korjausrakentamiseen lienee jotain toivoa?
Jos muuntokoulutus paremmin työllistäväksi eri alan insinööriksi ei tule kysymykseen, tuolla osaamisella pitäisi kyllä jo ammattikoulun opettajaksi päästä. Parempaa kevättä toivottaen.
Ei välttämättä kannata äänestää puolueita, joiden mielestä on työvoimapula ja siksi tarvitaan hirveästi maahanmuuttoa.
Tämä on hämmentävää ja en itse työnantajana lainkaan koe näin. Meillä on jo jokunen vuosi ollut toiveena löytää nimenomaan alanvaihtajia ja vähän varttuneempia aikuisia töihin.
Syy on se, että kokemus on opettanut heidän olevan sitoutuneempia ja miten sen nyt korrektisti muotoilisi, pärjääväisempiä ja luotettavampia. Ei ole eroahdistusta kännykästä, on totuttu tekemään töitä ja ymmärretään ettei kaikki työnkuvat ole 100% mieleisiä, kaikki ei ahdista, usein vanhempainvapaatkin on pidetty, töihin nimenomaan halutaan jne.
Tulevaisuudessa mietityttää mitä työmarkkinoille käy kun aikuisikään alkaa päästä nämä liki luku- ja kirjoitustaidottomat ikäluokat. En ole ollenkaan vakuuttunut, että nuoruus on valttia loputtomiin työmarkkinoilla.
Meillä arvostetaan elämänkokemusta ja erilaisia työhistorioita. Hoitoala kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Feel you. Mä opiskelin putkiasentajaksi suoraan tähän lamaan ja kohta kaksi vuotta ( - 2,5 kk pätkä tehtaalla pyörittelemässä peukaloita) työttömänä.
Helsingissä on putkarille töitä vaikka kuinka paljon, kun vanha kaupunki on hajoamispisteessä. Uudisrakentaminen on jäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feel you. Mä opiskelin putkiasentajaksi suoraan tähän lamaan ja kohta kaksi vuotta ( - 2,5 kk pätkä tehtaalla pyörittelemässä peukaloita) työttömänä.
Helsingissä on putkarille töitä vaikka kuinka paljon, kun vanha kaupunki on hajoamispisteessä. Uudisrakentaminen on jäissä.
Eikös saa päivärahan jos kulkee tarpeeksi pitkän matkan päästä töihin toiselle paikkakunnalle?
Jostain solusta asunto työviikoiksi? Siis jos elämä etelässä ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
On noin käynyt monelle muullekkin amk olikin välivaihe paaluuseen lähtöruutuun. Tai sai sentään komean todistuksen kirjahyllyyn. Työtä on nyt vaikea saada edes kovilla papereilla ja osaamisella kun nyt hakee niin paljon laidasta laitaan porukkaa samoja työtehtäviä-etenkin tässä taloussuhdanteessa jossa rakennusala on laskussa vielä vuosia tästä eteenpäin. Korjausrakentamiseen lienee jotain toivoa?
Jos muuntokoulutus paremmin työllistäväksi eri alan insinööriksi ei tule kysymykseen, tuolla osaamisella pitäisi kyllä jo ammattikoulun opettajaksi päästä. Parempaa kevättä toivottaen.
Hah! AMK on amis, joka yrittää larpata korkeakoulua. Sieltä ei saa mitään "komeaa todistusta" eikä "kovia papereita".
Opiskele sairaanhoitajaksi, aina on töitä... Valmistuin työttömäksi.
Inga Pengar kirjoitti:
Rakennusala on nyt hetken aikaa painuksissa mutta rakennusvelka kasvaa kokoajan. Kohta kun alkaa taas rakentaminen niin ei riitä mitkään ukot ja töitä sais painaa vaikka yötä myöten.
Ei. Ei ole taloyhtiön osakkailla rahaa maksella niitä korjausvelka-remontteja. Konkurssit on jo alkaneet. Ja kukaan täyspäinen ei enää osta niitä 350000€ minikaksioita paskoilla minimakkareilla ja esteettömyys-jättivessoilla.
Rakennusinssinä työllistyt ulkomaille viikossa. Olettaen että puhut sujuvasti edes enkkua.
Tai jos et halua muuttaa muualle niin lähtee nää kotimaankin markkinat kohta taas vetämään ja töitä riittää enemmän kuin ehdit tehdä. Nyt on kyllä todella huono tilanne....
Naurahdin kun luin kommentin entisestä nokialaisesta joka on nyt bussikuskina. Viime syksynä haettiin metronkuljettajia koulutukseen. Nyt harmittaa etten hakenut kun olin töissä sillä hetkellä. Ex-noksulaisena ja työmarkkinoille yli-ikäisenä voisin ajella metrolla seuraavat 10v ennen eläkeikää XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta töitä?
Ilman muuta kannattaa lähteä ulkomaille. Meiltä on jo 2 lähtenyt. Nyt on nähty ettei Suomi tarvitse uutta työvoimaa
Mihin sinne ulkomaille lähdetään? Paikallista kieltä ei osaa, ulkomaalainen tutkinto ja kaikkialla muualla on myös työttömyysluvut pilvissä ja porukkaa irtisanotaan minkä kerkiää. Kerro mulle ihan oikeasti se maa, joka ottaa tässä tilanteessa töihin.
Ulkomaille lähtisin minäkin kokeilemaan. Ruotsiin tai Norjaan niin ei olisi kulttuurishokkia niin isona. Hoitoalalle sinne pääsee ainakin töihin ja palkka on parempi. Samalla karttuu kielitaito. Lähtisin ehdottomasti jos olisi vain työttömyyttä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi bussikuskin kortit työvoimakoulutuksena?
Luin jostain Nokian entisestä koodarista. Sekin oli nykyään bussikuskina. Sehän vois olla hyvä työ!
Mutta on kyllä silti tosi surullista, että meidän maassa ei ole enää osaajille töitä.
Maa ihan lamassa, kun ihmisten osaamista ei käytetä hyödyksi. Hirveä potentiaali hukataan paskahommiin ja työttömyyskortistoon.
Inga Pengar kirjoitti:
Rakennusala on nyt hetken aikaa painuksissa mutta rakennusvelka kasvaa kokoajan. Kohta kun alkaa taas rakentaminen niin ei riitä mitkään ukot ja töitä sais painaa vaikka yötä myöten.
Juuri näin taas on kohta työmailla kieltä osaamattomat ulkomaalaiset ammattitaidottomat sutta ja sekundaa tekevät Lehdon tapaan touhuavat.
Ei kannata äänestää mitään puolueita. Tiesitkös? et voi sillä vaikuttaa mihinkään sillä äänelläsi. Se on ihan sama ketä valitaan, kun ei sillä ole mitään merkitystä. Koko koneisto en rakennettu niin, että kaikki asiat on jo Suomen ulkopuolelta määrätty ja suomi myötäilee. Mikään ei muutu niin kauan kuin tietty lahko on ohjaksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta töitä?
Ilman muuta kannattaa lähteä ulkomaille. Meiltä on jo 2 lähtenyt. Nyt on nähty ettei Suomi tarvitse uutta työvoimaa
Mihin sinne ulkomaille lähdetään? Paikallista kieltä ei osaa, ulkomaalainen tutkinto ja kaikkialla muualla on myös työttömyysluvut pilvissä ja porukkaa irtisanotaan minkä kerkiää. Kerro mulle ihan oikeasti se maa, joka ottaa tässä tilanteessa töihin.
Vaikka Norjaan. Siellä pärjää työelämässä pitkälti englannilla tai toki vielä mieluummin ruotsilla, jos se taittuu. Ei ole työttömyysluvut pilvissä siellä. Palkkataso kaksinkertainen Suomeen verrattuna, ja työtahti puolet tai allekin siitä mitä Suomessa.
Nojaa, katso vähän laajemmalla speksillä, vaikka (tekniseksi) isännöitsijäksi