Antibioottikuuri loppuisi lauantaina illalla, mutta voiko varalta syödä loput ylimääräiset tabletit?
Jää yli 9 tablettia eli kolmen päivän annos. On tulehdus alapäässä ja tekisi mieli varalta syödä ne loputkin tabletit, että varmasti on tulehdus poissa.
En syö usein antibiootteja, joten ei tarvitse sitä miettiä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmempaa on syödä kaikki, jotta ehkäisee resistenttibakteerikannan muodostumisen. Vatsan probioottikannan ehtii korjata maitohappobakteereilla sitten kuurin jälkeen.
Suoliston mikrobit ei välttämättä korjaannu enää koskaan antibioottihoidon jälkeen. C. difficile voi olla loppuelämän vaiva.
Joo totta kai kaikille käy noin. Varsinkin ap:lle joka kertoi, että ei usein syö antibiootteja.
Tuo bakteeri voi tulla pelkästä yhdestä kuurista.
Ei tarvitse edes aina syödä antibiootteja, vaan se voi tarttua vaikka sairaalassa huonekaveriltakin.
Vierailija kirjoitti:
psyykenlääkeetkin voisivat olla järkevä valinta
Kaikki lääkkeet muuttaa suoliston mikrobeita heikentävästi. Antibiootit on tietysti pahimpia. Mutta myös perus särkylääkkeet, allergia- ja psyykelääkkeet sekoittaa suolistobakteereita.
Antibioottien käyttöä pyritään järkeistämään usein sillä perusteella, että ne häiritsevät hyödyllistä mikrobistoamme ja lisäävät mikrobilääkeresistenssiä. Parin viime vuoden aikana on raportoitu, että monet muutkin lääkkeet muuttavat suolen mikrobistoa. Tällaisia tietoja on ainakin metformiinista, protonipumpun estäjistä, tulehduskipulääkkeistä ja toisen polven antipsykooteista.
Antimikrobista tehoa löytyi kaikista lääkeryhmistä, mutta yliedustettuina olivat antimetaboliitit, antipsykootit ja kalsiumkanavan salpaajat.
Vierailija kirjoitti:
Antibioottien käyttöä pyritään järkeistämään usein sillä perusteella, että ne häiritsevät hyödyllistä mikrobistoamme ja lisäävät mikrobilääkeresistenssiä. Parin viime vuoden aikana on raportoitu, että monet muutkin lääkkeet muuttavat suolen mikrobistoa. Tällaisia tietoja on ainakin metformiinista, protonipumpun estäjistä, tulehduskipulääkkeistä ja toisen polven antipsykooteista.
Antimikrobista tehoa löytyi kaikista lääkeryhmistä, mutta yliedustettuina olivat antimetaboliitit, antipsykootit ja kalsiumkanavan salpaajat.
Huolestuttavaa on, että tutkimuksessa löytyi myös vahva yhteys antibioottien ja ei-antibioottien resistenssimekanismien välillä. Tästä voi ounastella, että muutkin lääkkeet kuin antibiootit voivat edistää resistenssin syntymistä varsinkin, kun ottaa huomioon monen lääkkeen pitkäaikaisen käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psyykenlääkeetkin voisivat olla järkevä valinta
Kaikki lääkkeet muuttaa suoliston mikrobeita heikentävästi. Antibiootit on tietysti pahimpia. Mutta myös perus särkylääkkeet, allergia- ja psyykelääkkeet sekoittaa suolistobakteereita.
Tutkimuksissa lääkkeiden on todettu vaikuttavan suolistobakteereihin haitallisesti köyhdyttäen mikrobiston monimuotoisuutta. Tästä seuraa häiriötila, joka voi johtaa suolen pintasolukon vaurioon, tulehdustilaan eli dysbioosiin, ja tätä kautta koko elimistöä häiritsevään tulehdustilaan.
Suolen bakteerit ja niiden aineenvaihduntatuotteet pääsevät tuolloin suolen pinnan läpi muualle elimistöön ja aiheuttavat matala-asteista tulehdusta. Tämän tiedetään olevan monien sairauksien taustalla.
Suoliston terveyteen vaikuttavat lisäksi esimerkiksi kipulääkkeet kuten ibuprofeeni ja parasetamoli, verenpainelääkkeet ja masennuslääkkeet
Vierailija kirjoitti:
Tietysti syöt loputkin. En ole ikinä saanut kuuria joka on pakkauksessa olevia tabujen määrää lyhyempi.
Ei. Pakkauskoot ovat erilaisia. Luota nyt vaan siihen lääkäriin, että se osaa tehdä työnsä.
Ootko sä se joka viikko sitten kyseli apua alapään outoon oireiluun, ja olit eronnut kun mies kävi vieraissa?
Mitä jos luottaisit vain lääkärin ohjeisiin jälleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä lääkärin määräys sanoo. Se teippi siinä pakkauksessa. Joskus lääkkeitä on pakkauskoon takia enemmän kun määrätty. Mutta sanoisin, että syö mieluummin kaikki. Ennemmin kun jätät syömättä. Jos asia vaivaa niin soita huomenna apteekkiin. He osaavat neuvoa paremmin.
No kyllä mä nyt tajuan mitä lääkäri sanoi ja mitä lapussa lukee. Viikon kuuri joka tulee täyteen lauantaina. Tajuan myös sen, että pakkauskoon vuoksi tabletteja voi olla enemmän. En ole mikään idiootti jolle pitää tuollaisia asioita selittää. Mä en edes kysynyt noista.
ap
Miksi siis "varmuuden vuoksi" söisit enemmän? Typerä ajatus.
No ainakaan vielä ei ole oireet poissa kokonaan.
ap
Se on se herpes, uskoit tai et.
Lääkärin ohjeen mukaan. Jätät loput tabletit ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä lääkärin määräys sanoo. Se teippi siinä pakkauksessa. Joskus lääkkeitä on pakkauskoon takia enemmän kun määrätty. Mutta sanoisin, että syö mieluummin kaikki. Ennemmin kun jätät syömättä. Jos asia vaivaa niin soita huomenna apteekkiin. He osaavat neuvoa paremmin.
No kyllä mä nyt tajuan mitä lääkäri sanoi ja mitä lapussa lukee. Viikon kuuri joka tulee täyteen lauantaina. Tajuan myös sen, että pakkauskoon vuoksi tabletteja voi olla enemmän. En ole mikään idiootti jolle pitää tuollaisia asioita selittää. Mä en edes kysynyt noista.
ap
Miksi siis "varmuuden vuoksi" söisit enemmän? Typerä ajatus.
No ainakaan vielä ei ole oireet poissa kokonaan.
Ei mulla mitään herpestä ole. Mistä ihmeestä tuollaista keksit?
ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä se joka viikko sitten kyseli apua alapään outoon oireiluun, ja olit eronnut kun mies kävi vieraissa?
En ole. Mä olen eronnut avioliitosta melkein kaksi vuotta sitten eikä ole miestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Mä olen eronnut avioliitosta melkein kaksi vuotta sitten eikä ole miestä.
ap
Okei, vastailet vaan niin samaan sävyyn, ja antibioottikuurikin samaan aikaan täsmäsi.
Mutta mitä alapään tulehdusta hoidetaan suun kautta otettavilla antibiooteilla?
Joo totta kai kaikille käy noin. Varsinkin ap:lle joka kertoi, että ei usein syö antibiootteja.