Antibioottikuuri loppuisi lauantaina illalla, mutta voiko varalta syödä loput ylimääräiset tabletit?
Jää yli 9 tablettia eli kolmen päivän annos. On tulehdus alapäässä ja tekisi mieli varalta syödä ne loputkin tabletit, että varmasti on tulehdus poissa.
En syö usein antibiootteja, joten ei tarvitse sitä miettiä.
Kommentit (55)
Tietenkin syöt ne loputkin tabletit, kun kerran oireitakin vielä on. Sinulle määrätty antibiootti näyttää siis purevan kyseiseen bakteeriin. Jos kuuriin tulee taukoa, sama antibiootti ei sitten tauon jälkeen enää ehkä toimikaan, ja sitten voi olla edessä isompikin ongelma.
Resistentti bakteerikanta syntyy juuri liian lyhyestä kuurista, kun ne vastustuskykyisimmät bakteerit jäävät eloon. Jollei ylitsepääsemättömiä suolisto-ongelmiakaan ole kyseisestä antibiootista tullut, suoliston bakteerikannan ehtii korjata myöhemmin. Toki voi kysyä esim. apteekista, voiko kyseisen kuurin aikana syödä jotain suoliston tukivalmistetta.
Söisin paketin loppuun niin varmasti paranee... Lääkärit määrää tosi lyhyitä kuureja...aina melkein itselläni sama tulehdus uusii kun kuuri päättynyt
Vierailija kirjoitti:
Tietysti syöt loputkin. En ole ikinä saanut kuuria joka on pakkauksessa olevia tabujen määrää lyhyempi.
Mä olen joskus saanut että jäi yhden päivän lääkkeet, söin ne kuitenkin eli kuuri pidentyi päivällä.
Ihminen ei saa syödä antibioottia jos keho ei pääse samaan aikaan palautumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä lääkärin määräys sanoo. Se teippi siinä pakkauksessa. Joskus lääkkeitä on pakkauskoon takia enemmän kun määrätty. Mutta sanoisin, että syö mieluummin kaikki. Ennemmin kun jätät syömättä. Jos asia vaivaa niin soita huomenna apteekkiin. He osaavat neuvoa paremmin.
No kyllä mä nyt tajuan mitä lääkäri sanoi ja mitä lapussa lukee. Viikon kuuri joka tulee täyteen lauantaina. Tajuan myös sen, että pakkauskoon vuoksi tabletteja voi olla enemmän. En ole mikään idiootti jolle pitää tuollaisia asioita selittää. Mä en edes kysynyt noista.
ap
No tuota. Maalisjärkeä voi käyttää kaikkien lääkkeiden kanssa. Antibiootteja ei kannata syödä ikinä ylimääräistä, mutta jos on parantumatonta tulehdusta, ei niiden syömisestä lähtökohtaisesti haittaakaan ole. Antibiootteja ei kannata väärinkäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä lääkärin määräys sanoo. Se teippi siinä pakkauksessa. Joskus lääkkeitä on pakkauskoon takia enemmän kun määrätty. Mutta sanoisin, että syö mieluummin kaikki. Ennemmin kun jätät syömättä. Jos asia vaivaa niin soita huomenna apteekkiin. He osaavat neuvoa paremmin.
No kyllä mä nyt tajuan mitä lääkäri sanoi ja mitä lapussa lukee. Viikon kuuri joka tulee täyteen lauantaina. Tajuan myös sen, että pakkauskoon vuoksi tabletteja voi olla enemmän. En ole mikään idiootti jolle pitää tuollaisia asioita selittää. Mä en edes kysynyt noista.
ap
No tuota. Maalisjärkeä voi käyttää kaikkien lääkkeiden kanssa. Antibiootteja ei kannata syödä ikinä ylimääräistä, mutta jos on parantumatonta tulehdusta, ei niiden syömisestä lähtökohtaisesti haittaakaan ole. Antibiootteja e
Siis maalaisjärkeä. Pesin just lasit, mutta ei puhdistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti syöt loputkin. En ole ikinä saanut kuuria joka on pakkauksessa olevia tabujen määrää lyhyempi.
Mä olen joskus saanut että jäi yhden päivän lääkkeet, söin ne kuitenkin eli kuuri pidentyi päivällä.
Minulla oli antibioottikuuri, jolla en pysynyt hereillä kuin jääkaapille. En sitten ikinä ole hakenut tulehduksiin juuri tuota soveltuvaa lääkekuuria, koska haluan pysyä hereillä ja en voi yhtäkkiä olla yli viikkoa pelistä pois invalidi. Olen sitten ilman lääkityksiä. Olisin kyllä tuon lääkekuurin voinut joulun aikaan syödä, kun joululomalla olisi voinut nukkua.
Jos oireet jatkuvat vielä lauantaina kuurin päättyessä, ota yhteys terveydenhuoltoon ja kysy ohjeistus mitä tehdä, eli kannattaako jatkaa kuuria pakkauksen loppuun vielä sen kolme päivää vai onko syytä mennä lääkäriin. Aina on olemassa pieni mahdollisuus että antibiootti ei tehoakaan jolloin pitää miettiä onko nykyisen kuurin jatkamisesta mitään hyötyä vai olisiko syytä vaihtaa toiseen, kenties tujumpaan antibioottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi siis "varmuuden vuoksi" söisit enemmän? Typerä ajatus.
No ainakaan vielä ei ole oireet poissa kokonaan.
ap
No jos olisit fiksu, niin ottaisit tänään yhteyttä lääkäriin/tk:hon/mistä ikinä kuurin saitkaan ja kertoisit, että oireita vielä on ja kysyisit, että voiko kuitenkin syödä sitten ne ylimääräisetkin antibiootit. Se, että oireita edelleen on, voi kertoa siitäkin, että valittu antibiootti on väärä (esimerkiksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi siis "varmuuden vuoksi" söisit enemmän? Typerä ajatus.
No ainakaan vielä ei ole oireet poissa kokonaan.
ap
Minulla on ollut 20 vuotta todella paljon tulehduksia ja söisin varmaan loputkin tabletit varmuuden vuoksi. Jos vaikutus lakkaa ennen kun oireet on poissa, sitten ei niin vaan voi jatkaa kuuria, koska määrä elimistössä ei ole tarpeeksi korkea.
anntibiootit vaikuttaa elimistössäsi vielä sen viimeisenkin tabletin jälkeen, joten jos haluat silti jatkaa lääkekuuria, niin lääkäriin yhteys ja häneltä kysymään, että kannattaako. Ei ne antibiootitkaan mitään vaarattomia lääkkeitä ole ja muutenkin olisi hyvä, että lääkäri saisi tietää, jos lääkekuuria jatkat, koska se voi vaikuttaa sitten mahdolliseen jatkohoitoosi/jatkossa lääkkeiden valintaan. Esim. sinulle voidaan jatkossa määrätä suoraan pidempi lääkitys, tai kokonaan toinen antibiootti.
Eli ei kannata olla tyhmä ja jatkaa lääkityksiä omin luvin.
Antibiootille voi herkistyä allergisesti ja ne oireet saattaa olla todella pahoja (tappavia). Olisin aika varovainen, en tiedä, miten paljon todennäköisyys kasvaa, kun kuuri pitenee.
Jos tulehdus uusiutuu, antibiootti ei ilmeisesti ole tehonnut ja tarvitsee sulfan
Vierailija kirjoitti:
Jos tulehdus uusiutuu, antibiootti ei ilmeisesti ole tehonnut ja tarvitsee sulfan
Siis kenellä tässä tulehdus uusiutuu? Miten mulla voi tulehdus uusiutua kun tämä on sitä ensimmäistä tulehdusta johon syön vielä antibioottia?
Tänään on päivän mittaan oireet helpottaneet, mutta ihan täysin normaali ei ole vielä, mutta eiköhän se tästä.
ap
Miksi joku haluaisi huvin vuoksi syödä ylimääräisiä antibiootteja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi huvin vuoksi syödä ylimääräisiä antibiootteja?
Ai huvin vuoksi jos haluaa viheliäisen tulehduksen varmasti pois? Äly hoi.
ap
-Tuli vaan mieleen, että käytätkö ehkäisypillereitä. Tuolla yhdistelmällä nimittäin ehkäisy ei välttämättä ole toiminut antibioottikuurin aikana. ;)
Vierailija kirjoitti:
-Tuli vaan mieleen, että käytätkö ehkäisypillereitä. Tuolla yhdistelmällä nimittäin ehkäisy ei välttämättä ole toiminut antibioottikuurin aikana. ;)
No ei ole ollut seksiä tuona aikana eikä ole miestä. Minipillerit on kyllä. Ja jos on alapäässä tulehdus, niin luuletko hitto vieköön, että tekee mieli seksiä kun on kipuja!? Ääliömäinen kommentti sulta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Varmempaa on syödä kaikki, jotta ehkäisee resistenttibakteerikannan muodostumisen. Vatsan probioottikannan ehtii korjata maitohappobakteereilla sitten kuurin jälkeen.
Suoliston mikrobit ei välttämättä korjaannu enää koskaan antibioottihoidon jälkeen. C. difficile voi olla loppuelämän vaiva.
Miksi käydä lääkärissä, jos ei noudata hänen ohjeitaan?