Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatteiden ompeleminen itse: plussat ja miinukset?

Vierailija
13.03.2025 |

Turhauttaa, kun en löydä kaupoista sopivaa vaatetta ja laatu on mitä on. Pohdin tässä, että kannattaisikohan alkaa ompelemaan itse omat vaatteet?

Ajatuksena olisi ratkoa olemassa olevia, aikansa eläneitä, mutta sopivan mallisia vaatteita ja niiden avulla sitten tehdä kaavoja. 

Olen ihan näppärä käsistäni, mutta ompelukonetta en ole käyttänyt sitten kouluaikojen. 

Kannattaako vaatteiden tekeminen itse? Tuleeko kalliimmaksi, onko opetteleminen tuskaa? Kuulisin mielelläni plussat ja miinukset!

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ompelijaksi kouluttauttuminen eli sen koneen käyttäminen ja perusosaaminen materiaaleista ja vaatteiden rakenteista vie sellaisen 3 vuotta

Jos yrität harrastelulla hypätä teollisuuden ja muodin niskan päälle niin voi tehdä tiukkaa. Mutta onhan siinä jotakin tekemistä, jos sinulla on liikaa aikaa. 

Tuo on totta, mitä sanot vaatteiden rakenteesta ja materiaaleista. Tietyistä jutuista on oltava pohjatietoja, ennen kuin kovan harjoittelun tuloksena voi saada vaikean homman onnistumaan.  

Vierailija
62/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppiksiltä kankaita harjoitteluun, myös torista voi löytää halpoja kangaspaloja ja kässäkirppis on myös erikseen netissä olemassa. 

Tykkään monista Paapiin ja Ommellisen kankaista mutta ei ole varaa ostaa. Olen sitten ostanut muutamia käytettynä niin että ovat olleet itselleni monta kokoa liian suuria, tyyliin XXL kun itse olen S. Varovasti pienentänyt, kaikki saumat auki ja sitten varovasti kavennukset. Toimii ihan ok, jos ei ole taskuja tms vaikeampia kohtia vaatteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ompelijaksi kouluttauttuminen eli sen koneen käyttäminen ja perusosaaminen materiaaleista ja vaatteiden rakenteista vie sellaisen 3 vuotta

Jos yrität harrastelulla hypätä teollisuuden ja muodin niskan päälle niin voi tehdä tiukkaa. Mutta onhan siinä jotakin tekemistä, jos sinulla on liikaa aikaa. 

Ihmiset käyttävät aikaa hullumpaankin. Tietoa myös nykyään on saatavilla aiheesta kuin aiheesta helpommin kuin ennen.

Kannustaisitko miestäsi harrastelemaan sähkötöitä säästötarkoituksessa? Että tekee itse sähköasennukset ja kehittää laitteet, kun ammattilaiest tekevät vähän huonoja? Sähkärin paperit saa samassa ajassa kuin ompelijan tai artesaanin

Sillä tasolla tässä ollaan delusionaalisuudessa

Vierailija
64/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni semmoisia kotona käytettäviä vaatteita voi hyvinkin ommella itse, esim. oleilu collegehousuja, ehkä kesähame. Mut ei missään nimesä mitään oikeeta juhlissa käytettäviä hienompia vaatteita, kuten hääpukua, juhlamekkoa, en lähtis, ellei ole ammattiompleija. Oon nähny aika epäonnistuneita tuotoksia joskus. Torissa joskus lahjoitetaan näitä, "tein itse vanhojentanssimekon".

Ja, lapsillekin on monet tehneet esim. mekkoja. Sama näissä, kotivaatteina ehkä ,mutta jättäisin juhlavaatteet tekemättä. Ja ne kankaat! Esim. kahdella tytöllä on samaa kamalaa kangasta olevat "mekot", harvoin nämä hyvältä näyttää, tai ainakaan paremmalta kun kaupasta ostetut halvatkaan. Mut tää on vain mun mielipide.

Mun tekemiä ihmiset katsoo silmät pyöreinä "siis ootko tehnyt tuon itse" 😮😮😮 ja päiväkodissa kysyivät tekisinkö vaatteita myös myyntiin kun lapsilla

Lapsesta asti jatkunut harrastus ja siinä rutinoitunut taito sekä pikkuhiljaa omaksuttu tieto ovat kohdallasi olennaisia.

Vierailija
65/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset käyttävät aikaa hullumpaankin. Tietoa myös nykyään on saatavilla aiheesta kuin aiheesta helpommin kuin ennen.

Kannustaisitko miestäsi harrastelemaan sähkötöitä säästötarkoituksessa? Että tekee itse sähköasennukset ja kehittää laitteet, kun ammattilaiest tekevät vähän huonoja? Sähkärin paperit saa samassa ajassa kuin ompelijan tai artesaanin

Typerys.  Kiinteät sähköasennukset ovat luvanvaraisia, koska niihin liittyy kuoleman- ja tulipalon vaara. Vertailukohtasi on typerä.

Sähköjuttuja kehotan harrastamaan myös, mutta turvallisella tavalla, niitä myös harrastetaan. Olen muuten  radioamatööri.

Vierailija
66/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletit muuten minut naiseksi?

Vierailija
67/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typ

Kuten sanoin, jos on liikaa aikaa niin siitä vaan. Mutta lähtökohtana se, että yrittää tehdä parempaa ja halvemmalla kuin ammattilaiset on sitä mainitsemaasi typeryyttä. 

Vierailija
68/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mik

Käytin miesten alaa ja naisten alaa vertailun vuoksi siksi, että naisten työtä ja ammattitaitoa on hyvin tyypillistä aliarvostaa ja vähätellä. 

Vierailija
69/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ommellut kolmekymppisestä saakka. Aloitin tuunaamalla vanhoista vaatteista ja kirppislöydöistä sopivia. Sitten lapsille juttuja. Esim pieniä lakanoita ja tyynyliinoja. Essua, patakinnasta,  (myös lapsille!),kantoliinaa, mollamaijaa, hattuja, liivimekkoja.. keskosvaatteita toisinaan innostun tekemään.

Ei ollut tarkoitus, että teen kaiken itse, vaan oman näköisiksi tekisin.

Pitää vielä sanoa, että peruskoulutaidoista kehityin. Silloin vihasin kässää, enkä oikein onnistunut, mutta tietyt jutut olivat jääneet mieleen. En ottanut edes valinnaiseksi.

Kansalaisopiston kurssit oli täynnä, en mä niitä sitten jaksanut odotella. Mulla oli kavereissa yksi harrastusompelija, joka jo yläasteella ompeli farkkunsa itse yms. Pieni siro tyttö, kyllästy lastenvaatteita käyttämään. Hänen kauttaan sain pari ompelija tuttua lisää, kaavanpiirtäjää ja artesaanin. Näiltä joskus kyselin kinkkisiä ja he kyllä mielellään autto ja tarjos apuaan. Hyviä ihmisiä. 💚

Nyt teen aika paljon "tilpehööriä" ja myyn sitten kirppareilla jne. Isommat projektit vaatii aikaa ja sovittelua. Kuten esiintymispuvut, mulla on kuitenkin perhe ja työ, tää on vaan harrastus.

Tehty kaverin kanssa muutamia ja mun oli lopetettava, kun perhe jäi näkemättä.

Kankaita löytyy erikoisliikkeistä ja maailmalta. Yksi konkurssipesä ostettiin porukalla tyhjäksi. Paljon laadukasta metritavaraa, oli huonoakin, mutta plussalle päästiin.

Kallishan tämä harrastus on. Piti hankkia isompi talo, että saan naisluolan.

Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, mutta uus puhelin... Jotenkin hankala muokata.

Mä ompelen tavallaan koko ajan, mutta sitten voin pitää viikkojakin paussia. Kesällä ei tuu tehtyä, kun möyrin pihamaalla.

Nykyään kyllä vaatetan itseni arkeen ja työhön. Mekkoja ja paitoja teen. Lenkkivaatteet ostan. Talvivaatteita ostelen kavereiden mallistoista.

Vierailija
70/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- luvulla ompeleminen oli hyvin tavallinen harrastus. Yksi ero nykyaikaan oli se, että melkein joka kylällä oli kangaskauppa ja laadukkaita kankaita sai suhteellisen edullisesti.

Vierailija
71/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkötöihin on olemassa lakisääteisiä vaatimuksia. Onko ompeluun? Ruuanlaittoonkin  on silloin, kun tekee ruokaa vieraille ihmisille työkseen, mutta siihen pätee sama kuin ompeluun: saa tehdä ihan niin paljon kuin tahtoo ja kykenee.

Vierailija
72/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tajua mikä on ongelmana siinä että joku haluaa ommella. Onhan sukkiakin kaupassa mutta aika moni neuloo itse villasukkia. Käsitöiden harrastaminen tukee hyvinvointia monella tavalla. Ja siis eihän mikään sukkien neulominenkaan ole "säästöä" tai ylipäätään joku villapaidan teko, kalliimmaksihan se tulee ostaa langat johonkin riddariin kun kirppikseltä saa villapaitaa eurolla. 

Itse ompelemisen paras juttu on just vaikka vanhojen kankaiden hyödyntäminen. Haluaisin tehdä kesämekon yhdestä mummolan vanhasta kankaasta mutta en ole vielä löytänyt hyvää kaavaa. Ajattelin tehdä harjoituskappaleen eka vanhan pussilakanan kankaalla niin että hahmotan kaavan paremmin, ja sitten vasta leikkaan sen oikean kankaan käyttöön. 

Ulkomailla ollessa pystyi teettämään omien mittojen mukaisia vaatteita noin 20e hinnalla. Se jos mikä oli luksusta! Suomessa vaan unohdettu, että omalle keholle sopivia vaatteita olisi mahdollista käyttää. Harjoitteluahan ompelu vaatii niinkuin mikä tahansa muukin harrastus, mutta sitä mieleisempi siitä onnistuneesta vaatteesta tulee. 

Vierailija
73/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuten sanoin, jos on liikaa aikaa niin siitä vaan. Mutta lähtökohtana se, että yrittää tehdä parempaa ja halvemmalla kuin ammattilaiset on sitä mainitsemaasi typeryyttä. "

Oletko itse ammattiompelija vai miksi olet noin negatiivinen? Kas kun et väitä, että kotona kokkaamalla saa huonompaa ruokaa kalliimmalla kuin ravintolassa syömällä.

Oma mies harrastaa kalastamista. Pitääkin sanoa hänelle, että lopettaa sen, koska kaupasta saa kalaa halvemmalla.

Vierailija
74/75 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavuus riippuu aina vertailukohdasta. Jos ajattelet taloudellista kannattavuutta, niin vertaatko ginatricotn rättiin vai ompelijan tekemään mittatilausvaatteeseen. Ensimmäiseen verrattuna ei taatusti ole rahallista säästöä, jälkimmäiseen verrattuna todennäköisesti on -ainakin jos et laske omaa tuntipalkkaasi. Ja jos taas ajattelet vaatteen sopivuutta, tyyli äja kestävyyttä, niin ensimmäiseen verrattuna saat itse tekemällä enemmän, jälkimmäiseen verrattuna todennäköiseeti et.

minä olen harrastanut vaateompelua lapsesta asti (aiemmin harrastin myös. Eulomista, mutta hartiat eivät kestä sitä enää.) En ole yhtä hyvä kuin koulutettu ompelija, mutta jos olen huolellinen ja käytön paljon aikaa, saan kyllä yhtä hyvän lopputuloksen kuin koulutettu ompelija. Tee itselleni esim talvitakkeja, iltapukuja, kotelomekkoja ja arkivaatteita. Ja kyllä, eurokankaassakin on ihan laadukkaita kankaita tarjolla, kunhan käyt hypistelemässä ne myymälässä, jotta ostat oikean kankaan oikeaan tarkoitukseen. Mikä tahansa ei tietenkään sovi mihin tahansa. Eikä ne paremmat ole niitä halvempia. Ja jos tähän lisäksi laskisi oman työn kulut, joita omalla kohdallani voisi verrata noin 70€/h palkkaani töissä, niin ei siinä rahallista säästöä tule. Mutta maksaahan moni muistakin harrastuksistaan, ja saanpahan ainakin juuri sitä mitä haluan.

Ainakin yleensä, joskushan se menee pieleenkin.

ja sille, joka kysyi, paljonko teen vaatteita vuodessa, niin se vaihtelee kausittain, mutta esim viime kalenterivuonna tein kaksi kotelomekkoa, pari hametta, yhdet villakankaiset paremmat housut ja parit vapaa-ajan housut, kesätakin ja talvitakin ja bleiserin ja pari lakkia kesäksi ja talveksi. Lisäksi korjasin yhden ostamani väärän kokoisen/mallisen bleiserin (se oli tosi työlästä, ja hyvään lopputulokseen päästäkseen joutui yrittämään useampaa kikkaa - en suosittele) ja muutamat jo aikuisen poikani housut. Tänä vuonna en kuitenkaan ole tehnyt kuin yhden mekon. Nyt mietin kevätvaatteita ja haaveilen tietynlaisesta keltaisesta silkkipuserosta, mutta en ole varma, riittääkö aika kun luvassa on kiireinen  kevät.

Vierailija
75/75 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni riippuu paitsi omista taidoista myös omasta tyylistä, saako itse tekemällä riittävän hyvännäköistä. Oma tyylini on melko simppeli, ja tykkään joustamattomista puuvilla- ja pellavayläosista, jotka istuvat hyvin mutta joissa ei ole mitään ylimääräisiä klumeruuleja hihoissa, kauluksissa tai missään muuallakaan. Olenkin joutunut harjoittelemaan lähinnä kaavanmuokkausta (jotta saan muokattua valmiskaavoista omille mitoilleni istuvan) ja muotolaskosten ompelua. Nämä saa harjoituksella ja kärsivällisyydellä haltuun vähän vähemmilläkin lahjoilla, eikä lopputulosta erota kaupan tuotteista. Tai jos erottaa, niin korkeintaan itse tehdyn eduksi. (Kaupan vaatteet eivät koskaan istu minulle hyvin.)

Jos taas pukeutuisin päivittäin johonkin jakkuihin tai sifonkipaitoihin tai jos tyylini olisi kovin krumeluurinen, niin en usko, että omat taitoni riittäisivät koskaan siihen, että lopputulos olisi ns. toimistokelpoinen.