Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden ompeleminen itse: plussat ja miinukset?

Vierailija
13.03.2025 |

Turhauttaa, kun en löydä kaupoista sopivaa vaatetta ja laatu on mitä on. Pohdin tässä, että kannattaisikohan alkaa ompelemaan itse omat vaatteet?

Ajatuksena olisi ratkoa olemassa olevia, aikansa eläneitä, mutta sopivan mallisia vaatteita ja niiden avulla sitten tehdä kaavoja. 

Olen ihan näppärä käsistäni, mutta ompelukonetta en ole käyttänyt sitten kouluaikojen. 

Kannattaako vaatteiden tekeminen itse? Tuleeko kalliimmaksi, onko opetteleminen tuskaa? Kuulisin mielelläni plussat ja miinukset!

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä arvostat ja osaatko tehdä sellaisia vaatteita, joita oikeasti käytät.

Olen ompelija ja koska olen lyhyt ja siro, eivät valmisvaatteet ole ikinä istuneet hyvin. Itse ommellen saan istuvia ja kauniita vaatteita ja aina mieleisissä väreissä ja materiaaleissa, koska kaupoista ei aina löydy sen tyylistä vaatetta, josta pidän.

Kannattaa huomioida, että uuden kankaan ostaminen vaatteen materiaaliksi on paljon kalliimpaa kuin valmiin halvan vaatteen ostaminen, joten siinä mielessä itse tehden ei tule rahallista säästöä, jollei sitten hyödynnä vanhoja vaatteita tai jostain saatuja kankaita. Toisaalta, hyvälaatuinen kangas on usein pitkäikäinen.

Suosittelen, että lainaat kirjastosta tai joltakulta tutulta ompelukonetta ja kokeilet harjoitellen ensin jollakin joutavalla kankaalla, ettet tuhlaa uutta kangasta kokeiluun. Jos näyttää tulevan siistiä jälkeä, etsi sopivat kaavat (myös kirjaston kaavalehtiä kannattaa hyödyntää) ja käy ompelemaan.

Vierailija
2/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa LAADUKASTA kangasta?

Sanonpa vaan, että ei sitte mistään!

Vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä arvostat ja osaatko tehdä sellaisia vaatteita, joita oikeasti käytät.

Olen ompelija ja koska olen lyhyt ja siro, eivät valmisvaatteet ole ikinä istuneet hyvin. Itse ommellen saan istuvia ja kauniita vaatteita ja aina mieleisissä väreissä ja materiaaleissa, koska kaupoista ei aina löydy sen tyylistä vaatetta, josta pidän.

Kannattaa huomioida, että uuden kankaan ostaminen vaatteen materiaaliksi on paljon kalliimpaa kuin valmiin halvan vaatteen ostaminen, joten siinä mielessä itse tehden ei tule rahallista säästöä, jollei sitten hyödynnä vanhoja vaatteita tai jostain saatuja kankaita. Toisaalta, hyvälaatuinen kangas on usein pitkäikäinen.

Suosittelen, että lainaat kirjastosta tai joltakulta tutulta ompelukonetta ja kokeilet harjoitellen ensin jollakin joutavalla kankaalla, ettet tuhlaa uutta kangasta kokeiluun. Jos näyttää tulevan siistiä jälkeä, etsi sopivat kaavat (myös kirjaston kaavalehtiä kannattaa hyödyn

Kiitos vinkeistä! Itse olen pitkä, mutta siro, eikä monelta merkiltä löydy lainkaan kropalleni soveltuvia vaatteita. Koneen saan lainaan ja ajattelin aloittaa kokeilut tosiaan jämäkankailla. Niitä on onneksi saatavilla myös! Saa nähdä mihin taidot riittävät. Tai hermot...

-ap

Vierailija
4/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut ottamaan jonkun ompelukurssin kansalaisopistossa. Aloita muutamalla Burda Easy-kaavalla. Kuten edellinen kertoo niin kankaat maksaa mutta se on nykyään melkein ainoa keino saada hyviä ja kestäviä vaatteita.

Vierailija
5/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa LAADUKASTA kangasta?

Sanonpa vaan, että ei sitte mistään!

Vai?

Eurokankaan sisustusosasto tai joku ulkomaalainen nettikauppa.

Vierailija
6/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sama suunnitelma.

Uskon että toteutuu kun on vaan selkeä suunnitelma ja konkreettisia tavoitteita sekä asteitaista edistymistä. Tulee tosiaan kalliimmaksi tehdä itse mutta sit niitä tulee käytettyä pidempää kun on laadukkaampia, istuvia sekä ja mieluisia eikä vähän sinnepäin, joten uskon että siinä pidemmässä juoksussa jää voitolle. 

Vierailija
7/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sama suunnitelma.

Uskon että toteutuu kun on vaan selkeä suunnitelma ja konkreettisia tavoitteita sekä asteitaista edistymistä. Tulee tosiaan kalliimmaksi tehdä itse mutta sit niitä tulee käytettyä pidempää kun on laadukkaampia, istuvia sekä ja mieluisia eikä vähän sinnepäin, joten uskon että siinä pidemmässä juoksussa jää voitolle. 

No kansalaisopiston ompelukurssille.

Vierailija
8/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten te jotka harrastatte vaatteiden tekemistä enemmän, niin kuinka monta vaatetta te ompelette vuodessa?  Mietin itselleni realistisia tavoitteita. Ohis

Vierailija
9/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Youtubea, helpommin hahmottaa videoista kun kirjoista. Voi ensin katsoa ohjeet kertan läpi, ja sen jälkeen kohta kohdalta tehdä videon perässä, laittaa pauselle kun tekee itse.

Voi ensin myös tehdä 'malliversion' eli ostaa halpaa kangasta mistä tekee 'koeversion' ja sitten ns. paremmasta ja kalliimmasta kankaasta sen lopullisen. Toki aikaa menee, mutta 1. voi käyttää vaikka kotivaatteena.

Vaatteissa on myös helppoja/simppeleitä malleja, kannattaa niistä aloittaa. Jos tekee helpomman "suoran" mekkomallin, voi vaikka ohuella vyöllä saada siihen muotoa.

Kankaissa osa antaa helpommin virheille tilaa mitä toiset, esim. kuviollinen kangas vs. raidallinen missä asettelu tarkempaa jne.

Vierailija
10/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun tekee, saa semmoista kuin sattuu tulemaan. Että riippuu vähän kaavoista, kankaasta ja taidoista millaista jälkeä saa aikaiseksi. Kivaahan se ompelu on ja parhaimmillaan voi saada tosi edullisesti hyviä vaatteita. Kankaat on tosiaan kalliita, mutta toisaalta kierrätysmateriaaleista ompelemalla voi saada halpoja vaatteita, eikä ne aina näytä kierrätysvaatteille. Riippuu myös vähän mikä se oma tyyli on. Aina kannattaa kokeilla ja tosiaan hommaa vaikka käytettyjä lakanoita tms alkuun harjoituskankaiksi. 

Vierailija
11/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten te jotka harrastatte vaatteiden tekemistä enemmän, niin kuinka monta vaatetta te ompelette vuodessa?  Mietin itselleni realistisia tavoitteita. Ohis

Enemmän kuin ehtii kuluttaa puhki. Ompelua siis rajoittaa enemmän se, ettei ole tarvetta kuin aika. 

Vierailija
12/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kankaan ja muut tarvikkeet kaksiin valkoisiin lastenhousuihin. Meni melkein satanen rahaa.

Kotimatkalla kävin halpakaupassa ja siellä oli tarjouksena valkoisia lastenhousuja eurolla. Ostin monet eri kokoa ja suututti. En tehnyt kankaista mitään. 

(Valkoiset punkkien vuoksi, jotta näkyvät paremmin vaatteessa. En ollut aiemmin löytänyt valkoisia housuja lasten koossa)

Vierailija
13/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kankaan ja muut tarvikkeet kaksiin valkoisiin lastenhousuihin. Meni melkein satanen rahaa.

Kotimatkalla kävin halpakaupassa ja siellä oli tarjouksena valkoisia lastenhousuja eurolla. Ostin monet eri kokoa ja suututti. En tehnyt kankaista mitään. 

(Valkoiset punkkien vuoksi, jotta näkyvät paremmin vaatteessa. En ollut aiemmin löytänyt valkoisia housuja lasten koossa)

Miten hemmetissä sait menemään noin paljon rahaa johonkin perus lasten housujen kankaisiin? Siis sellaisiin että samanlaiset voi ostaa eurolla. 

Vierailija
14/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kangaskaupassa myyjä sanoi, että itse ompelu on vähenemässä. Sanoi, että jopa Saksassa liikkeet lopettavat. 

Kankaat ovat kalliita. Ei se rahaa säästä. 

Itse ajattelen tehdä kuitenkin itse, sillä mulla on todella istuvat farkut ja vastaavia ei löydy. 

Vierailija
15/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe, kiitos ap :)

Oma ompeluprojektini on hyvässä alussa, kun sopivia vaatteita ei kaupoista vaan löydy ja sopivuudella tarkoitan lähinnä värejä ja materiaaleja. Miksi maksaisin kymppejä hiostavasta polyester-paidasta, jos voin tehdä kivan paidan itse  ja etenkin haluamastani materiaalista? 

Kangaskaupoissa on kiva käydä katselemassa ja hypistelemässä eri materiaaleja, näin keväällä uusia kankaita tulee viikottain. Toki kirppareiltakin voi tehdä löytöjä, mutta uusi kangas on aina uusi (ja kangas kannattaa pestä ennen ompelua kutistumisen varalta). Kaavoja löytää kirjastosta, tai sitten voi piirtää kaavat oman lempivaatteen mukaisesti. Muista hankkia myös ompelulangat!

Vierailija
16/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetissä sait menemään noin paljon rahaa johonkin perus lasten housujen kankaisiin? Siis sellaisiin että samanlaiset voi ostaa eurolla. 

"Samanlaiset"... 🤭

Vierailija
17/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kirpparilta. Sieltä löytyy myös takuulla halpaakin kangasta. Itse oon monet kerrat löytänyt halpaa kangasta ja halpoja vaatteita, sopivia. Ja sitten kauppojen alestakin voi löytyä. Ite ostan myös vaatteita kaupasta, odotan aleja yleensä. Ja ompelen käsin vaatteeni ! Harvemmin koneellani, joka sekoilee koko ajan. Se o violetti eurokankaan NS halpiskone joidenkin vuosien takaa. Siitä meni jokin aika sitten neula, se katkesi, eikä sitä varaneulaa löytynyt enää mistään. Ja silloinhan sanottiin, et siihen kelpaavat vain sen omat neulat. Niitä ei myydä missään. Normaalit, muut halpisneulat, mitä o tullu joidenkin isojen ompelu tarvikkeiden mukana siinä pakkauksessa, kuten esim Lidl. Ne kelpaa jotenkuten. Olen tehnyt monta mekkoa yms monen vuoden aikana itse. Mulla ei liiemmin ole kaavoja, vain topin oma kaava. 

Vierailija
18/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta kannata ajatella jotain ompelutavoitteita. Ompelee sen verran kuin se on mukavaa ja aikaa riittää. Vaatteen voi kyllä saada hyvin ommeltua vaikka yhdessä illassa jos on simppeli malli, monimutkaisempiin voi saada menemään ties miten paljon aikaa. Aika eri asia ommella perus trikoopaitoja ja -housuja kuin vaikkapa istuvia kotelomekkoja tai takkeja taskuineen ja muine yksityiskohtineen. 

Vierailija
19/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Hinnassa on mukana napit, vetskarit, langat ja mitä vielä. 

Ne euron housut oli valkoisia farkkuja monine taskuineen. Eli työläämpiä, mitä itsellä oli aikomus tehdä. 

Vierailija
20/75 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa ei opeteta tekstiilityössä enää tekemään itse hiemankaan hankalampia vaatteita. 

Mun aikaan tehtiin esim tyköistuva kauluspaita, tyköistuvat shortsit jne. Mun lapsella oli käsityö valinnaisena ja siellä tehtiin vain helppoja vaatteita. Siis oloasun housut kumivyötäröllä ja huppari yms. Siis yläkoulussa. Itse tein neljännellä luokalla vastaavia. Kuten hameen kuminauhavyötäröllä.