Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa huolehtia lapsesta yksin

Vierailija
12.03.2025 |

Olen yh, isänsä tapaa lasta meillä, lapsi ei suostu isälleen. Olen pitkäaikaistyötön ja käytännössä siis yh. Hoidan kaikki lapseen liittyvät asiat yksin. Lapsi on jo 11 v mutta koulussa alkanut ilmenemään oppimisvaikeudet eikä ole kavereita. On kotona koko ajan. Harrastuksia muutama mutta ei vaan kaveria saa. Päivöt menee niin että aamulla joudun moneen kertaan sanomaan kouluunlähdlstä ja vartioimaan että pesee hampaat jne muuten jää haaveilemaan. Teen aamiaisen valmiiksi. Päivät Olen viime aikoina tapellut Kelan kanssa, olemme muuttaneet 10 kk sisällä kaksi kertaa liian kalliin vuokran takia ja nyt tuli korotus tähän.. sen vuoksi Olen velkaantunut kuk muutot maksavat eikä ole ketään auttamassa. Haen myös töitä päivittäin. Viime aikoina olen lähinnä itkenyt päivät.

Lapsi tulee n kello 14 jonka jälkeen laitan välipalan ja alkaa tekemään läksyjä ja lukemaan kokeisiin tms. Tarvitsee joka päivä apua niissä niihin menee n 2 tuntia. Kokeisiin luku lisäksi. Sitten teen iltaruuan ja saatan lapsen harrastukseen bussilla jos on rahaa lippuun. 

Sillä välillä käyn pesutuvassa ( ei ole varaa koneeseen) ja haen lapsen. Sitten iltapala ja vartiointi että menee nukkumaan

Viikonloput samaa mutta lisänä lapsen kiukuttelu kun ei ole kavereita. Pitäisi keksiä koko ajan tekemistä muuten istuu puhelimellaan. En ole ikinä viettänyt yötä erossa lapsesta. 

Meillä ei ole ketään ystäviä tai sukulaisia. Olen täysin yksin aina lapsen kanssa. Nyt on niskassa taloushuolet maksan toimeentulotuesta 200 e vuokraan, lapsen oppimisen ongelmaa tutkitaan ( autismi?) ja sen mukaan olisi yläaste. 

En tiedä mistä hakisin asuntoa kun lapsen tutkimukset kesken ja siksi koulu mietinnässä mutta päivittäin tilanne oksettaa ja stressaa,,olen alkanut saada paniikkikohtauksia. Tällä alueella lähellä koulua ei ole halvempia asuntoja.

En tiedä mihin meidän pitäisi muuttaa ja millä voimilla. Edellisen muuton laatikot kotona edelleen osittain. Asumme pienessä kaksiossa nyt.

Alkanut tuntua etten jaksa ja pysty enää huolehtimaan lapsesta. Hän ei halua tukihenkilöä tms sitä on ehdotettu. Ongelmana on ihan arki kun jumittuu kaikkeen tekemiseen, joka helv aamu ssa olla huolissaan ehtiikö kouluun vai ei ja illalla iltatpmissa menee 1,5 tuntia istuu vain vessassa tai katselee itseään peilistä. Olen helvetin loppu ja väsynyt.

Haluaisin töihin mutta mikää voimilla? Lapsi myös sairastelee edelleen paljon ja sen takia on nukkunut vieressäni pari viime vkoa ( avaava lääke käytössä).

En muista koska olisin katsonut telkkaria tai käynyt kävelyllä. Mihinkään harrastuksiin  ei ole rahaa. 

Anteeksi ja kiitos avautuminen. Tiedän että monilla on rankempaa mutta tuntuu ettei meillä ole mitään toivoa paremmasta. Rahat ei vaan helvetti riitä enkä voi edes ajatella esim vuorotyötä ei lapsi pärjää itsekseen iltoja.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, ei ole normaalia.

Vierailija
2/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko joku keskittymishäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnalta voi saada lastenhoito apua muutaman tunnin ajaksi.

Eikö sulla ole mitään tukiverkkoja lähellä?

Vierailija
4/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkinnanvaraista apua muuttoon. Yksityiseltä sitten lähete tutkimuksiin. Ottaisin omaa tilaa. 

Nyt tauko.

Vierailija
5/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin, ei ole normaalia.

Tutkimuksia käynnistellään. Lapsi on muutenkin lapsellisempi ikäistään mutta töi yksinäisyys jatkuva tuen tarve vanhemmalta väsyttää.

Vierailija
6/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tukihenkilö tarjolla niin ota,sanoo lapsi mitä tahansa.Muuten poltat itsesi loppuun ainakin henkisesti.Ja otat sen oman hetken ja käyt edes kävelyllä.

Vierailija
7/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet liikaa. Lopeta.

Vierailija
8/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim nyt kohta menen hoputtamaan suihkuun. Siihen että menee sinne kestää n 30 min.. sitten muut iltatoimet tunnin. Haaveilee siis ja vaikka vain seisoo paikallaan vessassa. En tosiaan voi itse esim lapsia telkkaria pitää vartioida koko ajan. Nukkumasnmennessä on tietyt rituaalit. 

Vierailija
9/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun yhteys.

Vierailija
10/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet liikaa. Lopeta.

Olen yrittänyt. Sitten on myöhässä koulusta joka pvä, kirjat kotona, ei herää tai menee nukkumaan vaikka kello 1 kouluviikolla.

Vierailija
11/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä teet kaikkesi tilanteen parantamisen eteen. Onko lapsen isällä muita sukulaisia, jotka olisivat lapsestasi kiinnostuneita? Onko lapsen näkö tutkittu? Omalla lapsellani paljastui vasta jatko-opinnoissa raju hajataitto, jonka vuoksi ei näe lähelle eikä kauas kunnolla. Sai lasit ja nykyään stipendejä eikä torumista huonon oppimisen vuoksi. Pidän outona, ettei kouluterveydenhuollolla tullut mieleenkään tällaista ongelmaa. Mitään kirjainyhdistelmää eikä autismin kirjoa ei löytynyt. 

Nyt lapseni on aikuinen. Kun hän oli alaikäinen, rukoilin monesti korkeammilta voimilta voimia selvitäkseni kaikesta. Nyt kun hän on nuori aikuinen, hän spontaanisti sanoo viettäneensä ihanan lapsuuden sämpylöineen ja pannukakkuineen. Hän koki tuskaa riittävän hienon puhelimen puutteen vuoksi. Vaatteet olivat hänelle aivan sama.

Vierailija
12/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tukiperhe kokeeksi? Lapset usein vastustelevat, mutta mieli saattaa muuttua.

Anna haaveilla siellä vessassa. Älä ennakoi kaikkea vaan anna eskaloitua.

Sinulla on mielettömän rankkaa. Olisiko mt-palveluissa sinulle tukea?

Halaus <3

Vierailija
13/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi ehdottaa muttei pakottaa. 

Unelmia on hyvä olla.

Vierailija
14/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim nyt kohta menen hoputtamaan suihkuun. Siihen että menee sinne kestää n 30 min.. sitten muut iltatoimet tunnin. Haaveilee siis ja vaikka vain seisoo paikallaan vessassa. En tosiaan voi itse esim lapsia telkkaria pitää vartioida koko ajan. Nukkumasnmennessä on tietyt rituaalit. 

Anna seisoa. Mene sitten vasta, kun on seissyt sen puoli tuntia.

Tuota teidän systeemiä pitää horjuttaa.

Vierailija
15/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ero traumaattinen tai isä traumatisoiva? Haaveilu ja seisoskelu voi olla dissosiaatiota.

Vierailija
16/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sun kaltaista pitäis tässä maassa auttaa. Mut joo, ole sossuun yhteydessä, sano ettet jaksa. Ja painota sitä. Älä anna huostaan, sano haluavasi tukiperheen. Ota se vastaan jos vaan saatte, kaikki ei saa.. 

Yhäitejä ei auta kukaan, mikä on tosi väärin.

Vierailija
17/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluun yhteys.

Samaa olin tulossa ehdottamaan.

Miksi lapsi ei halua isälle? Onko isä vastuulisen oloinen kuitenkin?

Entäs tukiperhettä, niitähän jotkut saa.

Auttakaa nyt hyvänen aika tätä äitiä kun vielä on suht järjissään.

Tekisi ihan mieli kysyä missä asut.

Ymmärrän näitä haastavia lapsia ja ongelmia mutta nyt täytyisi huolehtia jo molemmista.

Asutte nyt siinä ja nyt täytyy saada apua ja äkkiä! Lapsikin reagoi siihen että äiti on stressaantunut ja voimaton.

Vierailija
18/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös totaaliyh-äiti kahdelle lapselle.

Toinen lapsi valvoo myöhään illalla, mutta minä menen nukkumaan aiemmin ja annan valvoa, koska en vaan pysty selviämään seuraavasta päivästä ilman omaa lepoa. 

Eli tämmöisiä joustoja, on ihan pakko tehdä, jotta itse pysyy toimintakunnossa. Vaikka ei ole oppikirjan mukaan, mutta ne on tilanteen mukaan. 

Vierailija
19/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tukihenkilö tarjolla niin ota,sanoo lapsi mitä tahansa.Muuten poltat itsesi loppuun ainakin henkisesti.Ja otat sen oman hetken ja käyt edes kävelyllä.

Kyllä, ehdottomasti.

Vierailija
20/97 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole kone. Sano lapselle että äiti on nyt kipeä kuin se karhunpoika ja tarvii oman pesän. Lapsi voi tehdä makkariin oman pesän. Lepäätte ja rauhoitutte. 👍 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän