KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Ite oon hakenut Tampereelle johtamisen ja tietotekniikan, automaatiotekniikkan ja sähkötekniikan DI- ohjelmiin. Turkuun taas hain tietotekniikan ja konetekniikan ohjelmiin ja Vaasan sähkö- ja energiatekniikkaan. Vaasa ilmoittaa nähtävästi aivan viime tipassa, mutta mitens on noiden Turun ja Tampereen laita? Pitääkö jännittää myös Juhannuksen yli vai ovatko ne ilmoittaneet jo aikaisemmin?
Koko DIA tulee kerralla. Yleensä vasta ihan viimeisinä päivinä, kun ei ole monivalintakoe.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon hakenut Tampereelle johtamisen ja tietotekniikan, automaatiotekniikkan ja sähkötekniikan DI- ohjelmiin. Turkuun taas hain tietotekniikan ja konetekniikan ohjelmiin ja Vaasan sähkö- ja energiatekniikkaan. Vaasa ilmoittaa nähtävästi aivan viime tipassa, mutta mitens on noiden Turun ja Tampereen laita? Pitääkö jännittää myös Juhannuksen yli vai ovatko ne ilmoittaneet jo aikaisemmin?
Mielenkiintoiset haut! Laitoitko Tampereen siis ensimmäisille sijoille, sitten sitä Turkua ja lopuksi Vaasan vai miten päin? Luulen että Turku ilmoittaa vasta juhannuksen jälkeen.
Siirryin Metropolian jonossa 2 eteenpäin!
Sille joka kyseli Turun yliopiston tuloksia. Verkkosivuilla lukee viime vuoden osalta, että valmistuivat 2.7 ja DL oli 4.7. Valtaosa tuloksista tulee kuitenkin jo kesäkuun puolella, osa ehkä jo joskus juhannuksen korvalla ja viimeistään kesäkuun viimeisinä päivinä. Tarkkoja päiviä en osaa sanoa, Turussa ainakin aiemmin ollut myös päivittyvä sivu, johon listattu päiviä, jolloin eri alojen tuloksia on julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa tää odottelu. Onko täällä muita jo hyvästi aikuisia ei-ensikertalaisia joilla iso haave elämän suunnan muuttamisesta ja siksi opiskelemaan pääseminen on melkein elämän ja kuoleman kysymys?
Kyllä on. Ikää jo 45. Hain yliopistoon maisterihaussa. Nykyisen koulutuksen mahdollistamat työt ei ole vaihtoehto eläkeikään asti.
Miten tää oman nuoren hakutulosten odottaminen jännittää paljon enemmän kuin oma yliopistohaku aikanaan?!
Nuori ei edes halua käydä mitään palkkeja tuijottelemassa, tulevathan ne tulokset sitten aikanaan...
Roikun sitten vaan täällä mammapalstalla seuraamassa tilannetta. :D
Symppaan sinua, mamma, joka jännäät jälkikasvusi puolesta.
Minulla meni melkein koko kesäkuu epämääräiseen odotteluun. Lapswmeni sanoi, että koe, se valintakoe oli vaikea tai ainakaan hän ei osaa sanoa, mitä vaaditaan. Kyse oli jo ei- ensikertalaisesta Treen yliopustoon viestintälaitokselle. Hakijoita oli tarpeeksi ja kiintiö pieni. En odottanut mitään tai odotinhan minä.
Juhannusaaton aattona kilahti e-posti. Tyttö katsoi epäuskoisena viestiä: Tervetuloa jne.
Joo, apinoita putoili useammankin harteilta. Loppuvuosi oli helppo. Jos tuli pulmia, ne oli ratkaistavissa kevyellä mielellä.
Suon sinullekin tämän tunteen, kun e-postin kilahdus tuo myönteisen tuloksen.
Jos näkyy kaikki palkit tarkoittaako se, että ei ole ainakaan vielä pääsemässä mihinkään?
Itseasiassa palkit eivät katoa vaikka pääsee ylempään hakutoiveeseen, sillä silloin siinä palkissa lukee "Peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle". Mulla luki näin edellisessä hakulomakkeessa, joten en tiedä uskonko palkkiteoriaan.
Kyse oli viime vuodesta, jolloin opiskelijat saivat vastata vielä lyijykynällä. Eka monivalintaosiosta piti saada tietty määrä oikeita vastauksia.
Ne ylittäviltä luettiin esseet. Kyllä tarkoitus oli löytää jyvät akanoista vähällä työmäärällä.
Mutta lykkyä, äidit ja isit sekä opinhaluiset!
Vierailija kirjoitti:
Jos näkyy kaikki palkit tarkoittaako se, että ei ole ainakaan vielä pääsemässä mihinkään?
Se tarkoittaa, että kaikkiin hakukohteisiisi on tulossa tulokset pikapuoliin.
Jos sinulta on kadonnut todistusvalintojen varasijat niistä todistusvalintapalkeista, silloin pääset kadonneita sijoja ylempään sijaan.
Minä myös mammana ilmoittaudun mukaan jännäämään nuoreni puolesta, samoin kuin viime vuonna jännäsin toisen nuoreni puolesta ja tää ketju niin hyvä! Toivottavasti ensi viikolla tippuu tuloksia (nuoreni haki vain AMK-linjoille ja pääsykokeen kautta.
Haku järjestys oli mulla seuraava:
1. Tampere, johtaminen ja tietotekniikka
2. Turku, tietotekniikka
3. Tampere, automaatio
4. Turku, konetekniikka
5. Tampere, sähkötekniikka
6. Vaasa, sähkö- ja energiatekniikka
jospa näistä joku nappais ja saisi paikan 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa, että kaikkiin hakukohteisiisi on tulossa tulokset pikapuoliin.
Jos sinulta on kadonnut todistusvalintojen varasijat niistä todistusvalintapalkeista, silloin pääset kadonneita sijoja ylempään sijaan.
pitäisikö tämän toimia myös jos ylimmät on valintakoeopintojaksolla valinnan tekeviä kouluja? Niissä ei ollenkaan todistusvalintaa ?
Et voinko päätellä etten ole pääsemässä ylimpiin, kun 4. (pääsykoe) ei ole hävinnyt todistusvalinta pisteitä ja varasijaa Mutta taas viidennestä on. (Jossa myös oli valintakoe)
Unohtakaa se palkkiteoria jos ette ymmärrä sen toimintaa ja odottakaa nyt vaan tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa palkit eivät katoa vaikka pääsee ylempään hakutoiveeseen, sillä silloin siinä palkissa lukee "Peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle". Mulla luki näin edellisessä hakulomakkeessa, joten en tiedä uskonko palkkiteoriaan.
Tuo "peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle" näkyy siis silloin, kun tulokset ovat tulleet. Palkkiteoria pätee tilanteessa, missä tietoa opiskelemaan pääsemisestä ei ole vielä julkaistu. Palkkiteorian mukaan tullessasi hyväksytyksi hakemaasi paikkaan, hakulomakkeella olevista alemmista hakukohteista häviää todistusvalintapisteet ja varasijatiedot, ennen kuin tuloksia on julkaistu. Itselläni on siis nyt tämä kuvauksen mukainen tilanne, mutta saapa nähdä, pitääkö palkkiteoria paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Haku järjestys oli mulla seuraava:
1. Tampere, johtaminen ja tietotekniikka
2. Turku, tietotekniikka
3. Tampere, automaatio
4. Turku, konetekniikka
5. Tampere, sähkötekniikka
6. Vaasa, sähkö- ja energiatekniikka
jospa näistä joku nappais ja saisi paikan 😃
Miksi Turkuun ja Tampereelle muttei Aaltoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle" näkyy siis silloin, kun tulokset ovat tulleet. Palkkiteoria pätee tilanteessa, missä tietoa opiskelemaan pääsemisestä ei ole vielä julkaistu. Palkkiteorian mukaan tullessasi hyväksytyksi hakemaasi paikkaan, hakulomakkeella olevista alemmista hakukohteista häviää todistusvalintapisteet ja varasijatiedot, ennen kuin tuloksia on julkaistu. Itselläni on siis nyt tämä kuvauksen mukainen tilanne, mutta saapa nähdä, pitääkö palkkiteoria paikkansa.
Aivan. Palkkiteorian nimen pitäisi siis olla "kun valintakoevalintapalkit tulevat ja todistusvalintapalkeista katoaa tiedot", mutta se olisi kovin pitkä ja kankea nimi.
Palkkiteoria ei siis ole se, että palkit tulevat. Ne tulevat kaikille sitä mukaa kun uusia tulosjonoja on sijoiteltu Opintopolkuun osana tuloslaskentaa.
Palkkiteoria ei myöskään ole käytössä silloin, kun ei ole vielä valittuna tai jonottamassa jonnekin. Esim. hakee vanhalla amistodistuksella, jolla ei voi osallistua todistushakuun. Tällöin ei ole mitään paikkaa tai jonosijaa, joka voitaisiin peruuttaa ylemmän kohteen sisäänpääsyn alta.
Jos koepalkit ovat tulleet ja todistusvalintavarasijat ovat kaikkialla edelleen näkyvissä, voi hyvinkin olla, että ei vielä päässyt sisään. Kaikki eivät voi päästä heti - tai myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa se palkkiteoria jos ette ymmärrä sen toimintaa ja odottakaa nyt vaan tuloksia.
Olen jo eläkkeellä oleva kauppakorkeakoulusta valmistunut. Silloin viiskyt vuotta sitten ei palkkeja ollut keksittykään.
Kävi vielä niin, että tieto tuli kansliasta lankapuhelimitse 3.9. että pääsen todistuksellani opiskelemaan. Tienasin opettajan sijaisena vielä viikon ja läksin vasta sitten.
Mistään en jäänyt paitsi, mutta on se hyvä uudistus, että ennemmin pitää päätökset kouluissa tehdä eikä roikottaa 4 ällän ylioppilasta löysässä hirressä. Oli muka niin tärkeää päästä opiskelemaan ilman välivuosia. Eivät ne välivuodet paha asia ole kuitenkaan, en sitä sano.
Älä luovuta, sillä sinä jos kuka tiedät mihin alalle sovellut, ja voihan olla että saatkin paikan.