Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
1441/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi keski-ikäinen. Olen opiskellut jo yliopistossa aiemmin, mutta opinnot jäivät kesken juuri ennen kandintyötä. Opinnoista jo aikaa niin, että ensikertalaiseksi pääsin. Hyvässä työssä olen, mutta tutkinnon ja kokonaan uuden alan haluan.

Täytyy kyllä sanoa, että pääsykoe oli tällä kertaa huomattavasti vaikeampi kuin aikoinaan kun pääsin sisään. Silloin oli materiaali, jonka pystyi päntätä kunnolla. Nyt uudella systeemillä tuntuu, että mahdollisuudet ovat todella paljon huterammat. Miten ikinä voi edes kovalla työllä päästä sisään kun loppujen lopuksi ei pysty tekemään paljon mitään valintakokeen eteen etukäteen. Valmennuskurssin kävin ja olihan siitä varmasti apua, mutten usko, että ollenkaan samassa mittakaavassa kuin perinteisellä valintakokeella olisi ollut. Todella arpapeliä ja taktikointia koe. Avoimeen ajattelin syksyllä mennä jos/kun paikka ei irtoa.

Vierailija
1442/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ilmoittaudun kynsiään pureskelevien äitien kerhoon. Lapseni kävi valintakoe A:ssa, mikä oli muiden kokemus ko. kokeesta, tuntuiko helpolta vaiko vaikealta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja LAB YAMK:ssa on alimmat hyväksyt pisteet laskeneet eilisestä, eli jotain tuloksia on päivittynyt tänään.

Jotkut kieltäytyneet opiskelupaikasta?

Päässeet johonkin muualle nyt, kun tuloksia tippuu sieltä sun täältä. Tai sitten suunnitelmat muuttuneet esim töiden osalta.

Itsekin hain kolmeen eri paikkaan ja neljään eri koulutukseen, ylempi korkeakoulututkinto kyseessä siis.

Vierailija
1444/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa tää odottelu. Onko täällä muita jo hyvästi aikuisia ei-ensikertalaisia joilla iso haave elämän suunnan muuttamisesta ja siksi opiskelemaan pääseminen on melkein elämän ja kuoleman kysymys?

Hyvin aikuinen (40+) täällä hakemassa ylempään korkeakoulututkintoon, mutta ei ole elämän tai kuoleman kysymys. Samalla alalla pysyisin luultavasti kuitenkin, mikäli ei yt:t tai muut yllätykset tee äkkikäännöksiä suunnitelmiin.

Vierailija
1445/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain, mutta tuskin pääsen uudella valintakokeella. Ei ole mitään, josta katsoa ja valmistautua.

Niin, kun aivoja et omista.

Vierailija
1446/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi keski-ikäinen. Olen opiskellut jo yliopistossa aiemmin, mutta opinnot jäivät kesken juuri ennen kandintyötä. Opinnoista jo aikaa niin, että ensikertalaiseksi pääsin. Hyvässä työssä olen, mutta tutkinnon ja kokonaan uuden alan haluan.

Täytyy kyllä sanoa, että pääsykoe oli tällä kertaa huomattavasti vaikeampi kuin aikoinaan kun pääsin sisään. Silloin oli materiaali, jonka pystyi päntätä kunnolla. Nyt uudella systeemillä tuntuu, että mahdollisuudet ovat todella paljon huterammat. Miten ikinä voi edes kovalla työllä päästä sisään kun loppujen lopuksi ei pysty tekemään paljon mitään valintakokeen eteen etukäteen. Valmennuskurssin kävin ja olihan siitä varmasti apua, mutten usko, että ollenkaan samassa mittakaavassa kuin perinteisellä valintakokeella olisi ollut. Todella arpapeliä ja taktikointia koe. Avoimeen ajattelin syksyllä mennä jos/kun paikka ei irtoa.

Kaltaisillesi tyhmille onneksi ja /tai toivottavasti vaikeampaa päästä sisään. Itseäni vtutti kun ällän papereilla ei 1991 päässyt käytännössä mihinkään suoraan. Lukuhalut pääsykokeisiin oli nolla, se ois ollut eri asia, jos ois päässyt suoraan opiskelemaan, taikka älykkyyttä mittaavan testin kautta. 

Hainkin sitten farmasiaan, minne pääsi kun teki vähän aikaa töitä ensin apteekissa. 4 kk riitti minulle varmaan sisäänpääsyyn papereiden kera. 

Vierailija
1447/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen todistus sinulla on? Ensikertalaisen kannattaa avoimen lisäksi harkita todistuksen korottamista ja täydentämistä, jos reaalista jää kiinni. Se on helpompi tie kuin pääsykokeet, jos ei koko todistusta tarvitse uusia.

Vierailija
1448/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa se palkkiteoria jos ette ymmärrä sen toimintaa ja odottakaa nyt vaan tuloksia.

Olen jo eläkkeellä oleva kauppakorkeakoulusta valmistunut. Silloin viiskyt vuotta sitten ei palkkeja ollut keksittykään. 

Kävi vielä niin, että tieto tuli kansliasta lankapuhelimitse 3.9. että pääsen todistuksellani opiskelemaan. Tienasin opettajan sijaisena vielä viikon ja läksin vasta sitten.

Mistään en jäänyt paitsi, mutta on se hyvä uudistus, että ennemmin pitää päätökset kouluissa tehdä eikä roikottaa 4 ällän ylioppilasta löysässä hirressä. Oli muka niin tärkeää päästä opiskelemaan ilman välivuosia. Eivät ne välivuodet paha asia ole kuitenkaan, en sitä sano. 

Hieno homma Pentti! Otapa iltapalaksi lautasellinen pettuleipää.

Vierailija
1449/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa se palkkiteoria jos ette ymmärrä sen toimintaa ja odottakaa nyt vaan tuloksia.

Olen jo eläkkeellä oleva kauppakorkeakoulusta valmistunut. Silloin viiskyt vuotta sitten ei palkkeja ollut keksittykään. 

Kävi vielä niin, että tieto tuli kansliasta lankapuhelimitse 3.9. että pääsen todistuksellani opiskelemaan. Tienasin opettajan sijaisena vielä viikon ja läksin vasta sitten.

Mistään en jäänyt paitsi, mutta on se hyvä uudistus, että ennemmin pitää päätökset kouluissa tehdä eikä roikottaa 4 ällän ylioppilasta löysässä hirressä. Oli muka niin tärkeää päästä opiskelemaan ilman välivuosia. Eivät ne välivuodet paha asia ole kuitenkaan, en sitä sano. 

Ai jaa :DDD Mulle taas oli tärkeää saada pitää niin monta välivuotta kuin mahdollista. Pidinkin sitten tavallaan kaksi, tavallaan kymmenen, riippuu, mikä lasketaan. Eli 10 vuoden päästä menin opiskelemaan ammatin, jossa nyt olen. Sen yliopistopaikan sain tokana vuonna, mutta jätin silloin opinnot kesken 2kk kuluttua. 

Hauskaa kyllä silloin sen vanhan paikan sai kaiveltua naftaliinista 200mk:n kertamaksulla.

Vierailija
1450/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa palkit eivät katoa vaikka pääsee ylempään hakutoiveeseen, sillä silloin siinä palkissa lukee "Peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle". Mulla luki näin edellisessä hakulomakkeessa, joten en tiedä uskonko palkkiteoriaan.

Tuo "peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle" näkyy siis silloin, kun tulokset ovat tulleet. Palkkiteoria pätee tilanteessa, missä tietoa opiskelemaan pääsemisestä ei ole vielä julkaistu. Palkkiteorian mukaan tullessasi hyväksytyksi hakemaasi paikkaan, hakulomakkeella olevista alemmista hakukohteista häviää todistusvalintapisteet ja varasijatiedot, ennen kuin tuloksia on julkaistu. Itselläni on siis nyt tämä kuvauksen mukainen tilanne, mutta saapa nähdä, pitääkö palkkiteoria paikkansa.

Aivan. Palkkiteorian nimen pitäisi siis olla "kun valintakoevalintapal

Palkkiteoria ei myöskään automaattisesti tarkoita sitä että jos varasijat näkyvät ettet olisi pääsemässä hakukohteeseen, silloin ei voi päätellä mitään. Palkkiteoria pätee silloin kun pisteet ovat kadonneet hakukohteista jolloin sisäänpääsy on 99% varmaa.

Vierailija
1451/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa tää odottelu. Onko täällä muita jo hyvästi aikuisia ei-ensikertalaisia joilla iso haave elämän suunnan muuttamisesta ja siksi opiskelemaan pääseminen on melkein elämän ja kuoleman kysymys?

Tavallaan joo, oon -88 ja nyt lasten saamisten jälkeen haluaisin päästä opiskeleen muuta, enkä palata enään omiin töihin takas, eli aika elämän ja kuoleman kynnyksellä, mutta ei kuitenkaan. Ja oon ensikertalainen, pääsykokeella yritän päästä, kun amistodistuksella en pysty hakeen.

Vierailija
1452/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukut tsemppaajille!

Vierailija
1453/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ilmoittaudun kynsiään pureskelevien äitien kerhoon. Lapseni kävi valintakoe A:ssa, mikä oli muiden kokemus ko. kokeesta, tuntuiko helpolta vaiko vaikealta?

Yhteinen osio oli helpohko, mutta syventävissä ainakin matematiikan ja fysiikan osalta oli joitakin vaikeampia kysymyksiä, joita jouduin miettimään ja saattoi tulla virheitä. Ehkä koe oli kokonaisuutena keskivaikea eli ei helppo eikä vaikea, mutta jotain siltä väliltä. Mitä sinun lapsesi ajatteli tästä kokeesta?

Vierailija
1454/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain, mutta tuskin pääsen uudella valintakokeella. Ei ole mitään, josta katsoa ja valmistautua.

Niin, kun aivoja et omista.

Siksi olenkin ulkoistanut kaiken aivollisille. Itse nautin vain hedelmistä.

Vierailija
1455/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen osio oli helpohko, mutta syventävissä ainakin matematiikan ja fysiikan osalta oli joitakin vaikeampia kysymyksiä, joita jouduin miettimään ja saattoi tulla virheitä. Ehkä koe oli kokonaisuutena keskivaikea eli ei helppo eikä vaikea, mutta jotain siltä väliltä. Mitä sinun lapsesi ajatteli tästä kokeesta?

Samankaltainen kokemus hänelläkin. Joten mietittiin, että jos kaikkien mielestä oli helppo, täytynee saada täydet pisteet päästäkseen vaikeammille osastoille sisään. Toivotan onnea sinullekin, ja toivottavasti tulokset tulisivat nyt pian!

Vierailija
1456/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xamk oli tullut jo lopullinen tulos Opintopolkuun ja se on ikävä kyllä omalla kohdallani ettei paikkaa irronnut. Toista hakukohdetta vielä odotellaan, palkkeja ei ole siihen vielä ilmestynyt.

Vierailija
1457/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko xamkin amk-valintakokeen hakutulokset siis tulleet??

Vierailija
1458/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että pääsykoe oli tällä kertaa huomattavasti vaikeampi kuin aikoinaan kun pääsin sisään. Silloin oli materiaali, jonka pystyi päntätä kunnolla. Nyt uudella systeemillä tuntuu, että mahdollisuudet ovat todella paljon huterammat. Miten ikinä voi edes kovalla työllä päästä sisään kun loppujen lopuksi ei pysty tekemään paljon mitään valintakokeen eteen etukäteen. Valmennuskurssin kävin ja olihan siitä varmasti apua, mutten usko, että ollenkaan samassa mittakaavassa kuin perinteisellä valintakokeella olisi ollut. Todella arpapeliä ja taktikointia koe. Avoimeen ajattelin syksyllä mennä jos/kun paikka ei irtoa.<

Lukio opinnoista jo yli 20 vuotta aikaa :D Siinä ei paljoa lähdetä enää arvosanoja korottamaan.

Vierailija
1459/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että pääsykoe

mikä ettei voisi kahdan kymmenen jälkeen kirjoittaa parit ylioppilaskirjoituksen aineet?!

Vierailija
1460/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jännätään sekä äitinä että hakijana. Kaksi lasta haki sekä itse hain. Kaikki ollaan ei-ensikertalaisia. Saa siis jännittää urakalla tänä vuonna! Ei onneksi niin paljon jännitä, kun lasten hakiessa lukion jälkeen. Molemmilla vakkarityöt, joten maailma ei kaadu, jos paikat ei tänä vuonna irtoa. Sitten avoimen kautta eteenpäin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi