Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
1381/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja LAB YAMK:ssa on alimmat hyväksyt pisteet laskeneet eilisestä, eli jotain tuloksia on päivittynyt tänään.

Vierailija
1382/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diak, Kamk ja Jamk oli eilen illalla ilmestynyt palkit 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään pisteet ovat noin korkea tai maksipipistemäärä noussut?

Noin kolme vuotta sitten taisi maksimipisteet olla 100.

Miten noita nyt voisi verrata jos pohtii alinta pisterajaa?

Vierailija
1384/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja LAB YAMK:ssa on alimmat hyväksyt pisteet laskeneet eilisestä, eli jotain tuloksia on päivittynyt tänään.

Mulla tänään vasta ilmestyi palkit LAB YAMK

Vierailija
1385/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään mitään käsitystä siitä, milloin maisterihaun tuloksia alkaa tulla yliopistoilta?

Vierailija
1386/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi! Jänskättää. Lapin AMK pisteet laskenu 114 ---> 111 ja oon liikkunu jonossa 43 ---> 33. Toki näillä ei vielä ilakoida, mutta hauska seurata. Ja Lapin AMK ja LABiin tullu palkit AMK-valintakokeesta. 

Vierailija
1387/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta ja koulusta. Mihin maisteriin hait?

Vierailija
1388/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään mitään käsitystä siitä, milloin maisterihaun tuloksia alkaa tulla yliopistoilta?

Oho tähän piti laittaa toi edellinen kommentti!

Vierailija
1389/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain suuntaa voi saada laskemalla alimman hyväksytyn pistemäärän prosentuaalisen osuuden maksimipisteistä. Kannattaa ottaa huomioon myös myös se, onko hakijamäärässä tapahtunut muutosta.

Eihän tuolla toki mitään varmaa vastausta saa, mutta onpahan tekemistä kun odotellaan tuloksia 😄

Vierailija
1390/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa käydä kyttäämässä. Siitä tulee sitten sähköposti, jos jonotuslistalta pääsee sisään. Ei edes kiinnosta pisteet.

Vierailija
1391/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos amk-kokeesta puhut, koko pistelaskusysteemi muutettiin pari vuotta sitten.

Vierailija
1392/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oijoi! Jänskättää. Lapin AMK pisteet laskenu 114 ---> 111 ja oon liikkunu jonossa 43 ---> 33. Toki näillä ei vielä ilakoida, mutta hauska seurata. Ja Lapin AMK ja LABiin tullu palkit AMK-valintakokeesta. 

Taidetaan jännittää samoja! Mä siirryin aamulla Lapin amk yo-jonossa 12->11. LABin jonotiedot hävisivät joten toivon kovasti että olisin pääsemässä tuonne Lappiin!

Vierailija
1393/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain 3 hakukohteeseen ja alimpaan ei ole vielä palkkeja ilmestynyt, 2 ylimpään on mutta varasijat eivät ole kadonneet joten en ainakaan suoriilteen pääse sitten varmaan 2 ylimpään palkkiteorian mukaan 🥺 olen yrittänyt jo 3 kertaa päästä mutta en vain ole tarpeeksi viisas. Kai sitä pitää vaan luovuttaa kouluhaaveiden suhteen, kaverit juhlivat vain opiskelijabileissä ja minä olen jäänyt jälkeen ja olen niin kateellinen heille. Luin välivuonna 300 tuntia ja jos en pääse niin... en tiedä.

Vierailija
1394/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako se jotain, jos alemmasta hakukohteesta häviää varasija ja yo-todistuspistetiedot? Onko tää se palkkiteoria, että pääsen ylempään kohteeseen? 😱 Vai onkohan vaan joku päivitysjuttu, kohta ne tiedot taas tulee takaisin sinne alempaan kohteeseen?

Vierailija
1395/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaako se jotain, jos alemmasta hakukohteesta häviää varasija ja yo-todistuspistetiedot? Onko tää se palkkiteoria, että pääsen ylempään kohteeseen? 😱 Vai onkohan vaan joku päivitysjuttu, kohta ne tiedot taas tulee takaisin sinne alempaan kohteeseen?

Kyllä, jos esim 6 ja 5 vaihtoehdosta häviää tiedot niin olet todennäköisesti pääsemässä 4. vaihtoehtoon, jos kaikista häviää niin sit 1. vaihtoehtoon.

Vierailija
1396/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain 3 hakukohteeseen ja alimpaan ei ole vielä palkkeja ilmestynyt, 2 ylimpään on mutta varasijat eivät ole kadonneet joten en ainakaan suoriilteen pääse sitten varmaan 2 ylimpään palkkiteorian mukaan 🥺 olen yrittänyt jo 3 kertaa päästä mutta en vain ole tarpeeksi viisas. Kai sitä pitää vaan luovuttaa kouluhaaveiden suhteen, kaverit juhlivat vain opiskelijabileissä ja minä olen jäänyt jälkeen ja olen niin kateellinen heille. Luin välivuonna 300 tuntia ja jos en pääse niin... en tiedä.

Älä lannistu Mä hain amkin lisäksi lääkikseen (neljäs kerta), ja mun mielestä amk-koe oli vaikeampi kuin se koe B (englannin osio oli aivan kamala, vaikka englantia osaan hyvin ja luetun ymmärtäminen on vahvaa 😱). Noissa kaikissa kokeissa on ihan kamala aikapaine ja se on omiaan sotkemaan ajatukset ja lisäksi se kokeen sisältökin voi olla aikamoista horroria, vaikka kuinka olis lukenut (kuten oli englanti mulle). Nyt lopetat itsesi sättimisen ja nautit kesästä, mietit opiskelujuttuja sitten myöhemmin taas uudestaan!

Vierailija
1397/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain itse useita kertoja turhaan korkeakouluun. Halusin todella päästä opiskelemaan. Täydensin ylioppilastutkintoa ja kävin 2 vuoden ammatillisen koulutuksen. Hain toki tuonkin aikana turhaan korkeakouluun. Sitten kun sain tuon käytyä loppuun hain huonompaan korkeakouluun naapurikaupunkiin, jonne pystyin kuitenkin hyvin kulkemaan osin kävellen ja bussilla. Juna-asemakin oli lähellä koulua. Pääsin heti tuohon huonompaan kouluun, johon en ollut aikaisemmin hakenut. Olin vaan niin kyllästynyt siihen, että en pääse mihinkään niin päätin, että huonomman pitää nyt kelvata. Yliopistoon en tosin koskaan päässyt ja se harmittaa todella paljon. Monta kertaa yritin yliopistoonkin.

Vierailija
1398/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos esim 6 ja 5 vaihtoehdosta häviää tiedot niin olet todennäköisesti pääsemässä 4. vaihtoehtoon, jos kaikista häviää niin sit 1. vaihtoehtoon.

Aivan mahtavaa! Toivottavasti palkkiteoria pätee. Jahka tulokset on tulleet, tulen kertomaan, pitikö paikkansa 👍🏻

Vierailija
1399/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ollut jokaisesta osiosta omat pisteensä. Nyt ne vain ovat moninkertaiset aiempaan nähden. Jokaisen osion maksimipisteet on 100 pistettä paitsi äikkä ja enkku ovat kumpikin 50 pistettä. Eli koko kokeiden maksimit ovat 200 (päätöksentekotaidet + kielet, kasvatus ja kulttuuri), 300 (yhteiset+matikka, useimpien alojen peruskoe), 400 (tekniikka) ja 500 (soteli).

Kokeesta on alkanut kertyä kokemusta sekä hakijoille että laatijoille. Hakijoiden taustat vaihtelevat ABBA-paperit saaneesta pakkohakijasta (alle 25-vuotiaat työttömät ylioppilaat joutuvat hakemaan joka yhteishaussa saadaakseen työmarkkinatukea) työllistävämmälle alalle vaihtavasta tohtorin tutkinnon suorittaneeseen ja kaikkea siltä väliltä. Varsin moni jo treenaa kokeeseen kunnolla etenkin matikkaa, vaikka ideana oli, että kokeeseen voisi tulla ilman ennakkovalmistautumista. Koe ei saa olla liian helppo, mutta ei myöskään liian vaikea.

Liiasta vaikeudesta kielii se, jos osion alimpia hyväksyttyjä pisteitä pitää rukata merkittävästi alaspäin. Silloin todennäköisesti muitakin pisteitä skaalataan niin, että pisteet ovat vertailukelpoisia eri koekertojen välillä. Skaalausta tehdään myös eri koepäivien välillä niin, että esim. liian haastavasta aihepiiristä ollut äikän tai enkun teksti banaaninviljelystä ei vie valtaosaa sen yhden iltapäivän kokeilta nollille siinä missä aamupäivän porukka pärjäsi tosi hyvin paperinvalmistamisesta kertovan tekstin kanssa. Samaa tehdään myös yksittäisille kysymyksille.

Vierailija
1400/6747 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varhaiskasvatuksen soveltuvuuskoe täsmälleen samanlainen, kuin luokanopettajan soveltuvuuskoe?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi