Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
1301/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksei ne voi vaan julkasta niitä 😱, ei niissä ole edes mitään tarkastamista kun kaikki oli monivalintaa.

Vierailija
1302/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijat liikkuneet ihan huolella tänä aamuna, olen varasijalla 6. Laureaan :) Jännittää!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasijat liikkuneet ihan huolella tänä aamuna, olen varasijalla 6. Laureaan :) Jännittää!!!

Minä varasijalla 10 Haaga-Heliaan

Vierailija
1304/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näy vielä palkkeja, eli onko amk valintakoe hylätty tuossa tapauksessa?

Ounou, voiko se sitä tarkoittaa. Minulla ei myöskään näy vielä palkkeja..

Vierailija
1305/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ounou, voiko se sitä tarkoittaa. Minulla ei myöskään näy vielä palkkeja..

Mulla näkyy kaikki palkit. Tarkoittaakohan se ettei ole pääsemässä mihinkään?

Vierailija
1306/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamkin kohteissa näkyy tällä hetkellä jokaisessa hakukohteessa palkit. Tarkoittaako tämä sitä, että että en ole pääsemässä ylimpään hakukohteeseen, koska alemmissa on palkit näkyvissä?

Toivottavasti tulokset tulee tänään, tulee muuten pitkä viikonloppu odotellessa 😱

Osaako joku sanoa tähän jotain?

Vierailija
1307/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan sinun koulussasi ei paikat vielä ole sijoittelussa. Hylättykin koe tulee sinne palkkiin.

Vierailija
1308/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikkia kokeen valvojia pitäis ohjeistaa siitä, että jos liikkuvat niin yrittävät mennä siellä suht rauhalliseen tahtiin ja välttää sellasta ihan järkyttävää vauhdikasta pyörimistä mistä lähtee ääntä. Viime vuonna mun keskittymiskyky pätki, koska istuin käytävän vierellä ja yhdestä kahteen valvojaa ravas siinä JATKUVASTI joku avainnippu kilisten koko sen kokeen ajan ohi ja välillä pyöri jossakin siinä takana. Se vaikutti vähän häseltämiseltä. Teki mieli alkaa itkeä ja luovuttaa jo ensimmäisen tunnin aikana. Tämä siis minulta, jolla on aika hyvä paineensietokyky enkä juuri itke "pienistä".

Tällaisista kannattaa antaa palautetta. :(

Vierailija
1309/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla näkyy jo sijoja ja palkkeja, oletteko hakemassa vain amk-kohteisiin vai myös yliopistoon? Mulla ei näy vielä mitään, haen sekä amk että yliopistoon. Amk-hakukohteeni ei ole ensimmäisen toiveenani, vaikuttaako se että ei näy vielä mitään?

Vierailija
1310/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksei ne voi vaan julkasta niitä 😱, ei niissä ole edes mitään tarkastamista kun kaikki oli monivalintaa.

AMK-valintakokeiden pisteet skaalataan eri päivien osaamisen mukaan, että olisi mahdollisimman tasapuolista. Eli jos yhtenä päivänä Annasta, Matista ja Liisasta kertova logiikkatehtävä oli helppo, mutta sama tehtävä seuraavana päivänä kissalla, koiralla ja hevosella oli vaikea, ei niitä voi pitää saman arvoisina. Kaikenlaista muutakin tarkistellaan, mm. yliopiston puolella havaittua vilppiä.

Vierailija
1311/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy vielä kaikilla kouluilla. Käsittääkseni ainakin Haaga-Helialla ja Metropolialla näkyy palkit? Palkittomuus ei varmaan kerro pääsystäsi mitään.

Vierailija
1312/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla näkyy jo sijoja ja palkkeja, oletteko hakemassa vain amk-kohteisiin vai myös yliopistoon? Mulla ei näy vielä mitään, haen sekä amk että yliopistoon. Amk-hakukohteeni ei ole ensimmäisen toiveenani, vaikuttaako se että ei näy vielä mitään?

Hain molempiin, ylimpänä yliopistokohteita ja alempana amk-kohteita (TAMK). Näkyy todistusvalinnan varasijat ja palkit. Palkit siis amk-kohteissa, yliopistokohteissa ei näy vielä palkkeja.

Vierailija
1313/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näy vielä kaikilla kouluilla. Käsittääkseni ainakin Haaga-Helialla ja Metropolialla näkyy palkit? Palkittomuus ei varmaan kerro pääsystäsi mitään.

Kertoo vain siitä, onko tuloksia ajettu järjestelmään. Kaikki eivät tule kerralla. Joku saattaa saada tuloksensa huomenna, joku toinen palkiton ensi viikolla tai juhannuksen jälkeen tai vaikka vasta 3.7.

Vierailija
1314/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakujärjestys tai eri sektoreille hakeminen ei vaikuta palkkeihin mitenkään. Palkki tulee, kun juuri sen kohteen pisteet ovat vietynä Opintopolkuun. Pisteet tulevat näkyviin sitten, kun sen koulun merja merkitsee ne näytettäväksi. Se ei useinkaan tapahdu samana päivänä.

Koulu käy tulokset sen verran läpi, ettei sinne ole vahingossa otettu 10 hakijan sijasta 100 hakijaa sisään ja mitä kaikkea virhettä voikaan tapahtua. Aina helpompi hoitaa ne etukäteen kuin jälkikäteen. Noin reipasta ylitäyttöä ei voi mikään kohde ottaa.

Vierailija
1315/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tosiaan mitä nämä palkit ovat. 

Vierailija
1316/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakukohteen (opintopolussa) kohdissa pisteesi/alimmat hyväksytyt pisteet näkyy vain - - (eli väliviiva/miinusmerkki = palkki)

Vierailija
1317/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se palkki missä lukee AMK valintakoe ja tulosten kohdalla vielä viiva ei ollut siinä ennen

Vierailija
1318/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. 

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

kopioitu viime vuoden ketjusta

Vierailija
1319/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkit on jo laitettu 🥳🎶🎵

Vierailija
1320/6747 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikkia kokeen valvojia pitäis ohjeistaa siitä, että jos liikkuvat niin yrittävät mennä siellä suht rauhalliseen tahtiin ja välttää sellasta ihan järkyttävää vauhdikasta pyörimistä mistä lähtee ääntä. Viime vuonna mun keskittymiskyky pätki, koska istuin käytävän vierellä ja yhdestä kahteen valvojaa ravas siinä JATKUVASTI joku avainnippu kilisten koko sen kokeen ajan ohi ja välillä pyöri jossakin siinä takana. Se vaikutti vähän häseltämiseltä. Teki mieli alkaa itkeä ja luovuttaa jo ensimmäisen tunnin aikana. Tämä siis minulta, jolla on aika hyvä paineensietokyky enkä juuri itke "pienistä".

Itse olen käynyt 2 kertaa amk valintakokeessa ja ekalla kerralla oli semmonen henkilö joka kierteli luokkaa jossa jo valmiiksi aika ahdasta 15 min välein edestakas ja välillä jäi ihmisten taakse tuijottamaan heidän ruutuaan, toisella kerralla oli henkilö joka kävi luokan läpi varmaan 2 kertaa koko kokeen aikana ja sai kyllä rauhassa tehdä koetta ilman häiriintymistä.