KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Enkun valintakokeessa käyneitä täällä?
Meni ittel iha penkin alle :D kielioppi ollu aina heikkous ja keskittyminen alko haparoituu vikas tehtäväs🥲 se faran kieli tehtävä tms oli hauska :D (johon meniki sit lähes kokonaa keskittymyskyky ja energia)
En ollut, mutta olen myös tehnyt erinäisiä todella vieraiden tai keksittyjen kielten tehtäviä. Ne ovat hauskoja, mutta saattavat olla vaikeita. Niillä testataan koulutettavuutta, kuinka nopeasti hiffaa tuollaiset asiat.
Se olikin sitten kevään - jo alkaneen kesän - viimeinen yhteispääsykoe! Vielä on opettajien soveltuvuuskokeet jäljellä ja sitten on koko yhteishaku-urakka ohi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempiin amk koulutuksiin ( 3 kpl ) ei riittänyt mutta rakennus- ja yhdyskuntatekniikan DI 2v maisteriopintoihin kyllä. Olisin mieltänyt että menee toisinpäin mutta hyvä näin. 😁
Mistä yliopistolta sait DI-maisteri tiedon? Eikö ne yleensä tule aika myöhään🤔
Oulun yliopisto, tullut jo ajat sitten tieto. Todistusvalinta.
Vaasan yliopiston maisterivalintaankin on todistusvalinta, mutta silti panttaavat yleensä viimeisiin päiviin saakka tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ilmestyi mun hakemiin tamk koulutuksiin valintakoepalkit, muttei vielä pisteitä. 1. kohteessa todistuksella varasijalla 1. ollut jo tovin, mutta 2. kohteen varasijan tiedot hävis kokonaan, ei mitään pistetietoja, varasijatietoja... mikä homma?
Se tarkoittaa, että olet päässyt ykköskohteeseen.
Onko kellää tietoa kauan sit kestää et saa oikeesti sen paikan?
Vierailija kirjoitti:
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradeno
Todistusvalinnasta, entäs jos Opintopolussa näkyy Hyväksytty ja oma keskiarvo on yli tuon alimman hyväksytyn keskiarvon, voiko se vielä muuttua? Voiko siis eteen tulla vielä porukkaa korkeammalla keskiarvolla jos eivät päässeetkään ensisijaiseen hakutoiveeseensa?
Onko se jotenkin yleisesti tieodossa, että jos varasijat häviävät, on päässyt johonkin ylempään hakukohteisiin? Itselläni on nyt 6. hakukohteen varasijat hävinneet kokonaan.
Hyväksyttyä paikkaa ei oteta pois, ellei kyseessä ole tosi selkeä virhe. Jos joku saa paremmat pisteet esim. menestyneen oikaisuvaatimuksen kautta, otetaan se menestyjä sisään ylimääräiseksi ja tilanne korjaantuu aikanaan niin, että varasijatäyttö alkaa paikkaa myöhemmin.
Ne ykköstoiveeseen jonottavat ovat jo valmiiksi sisällä siellä ja joko lähtevät tai eivät lähde pois.
Tarkoittaako varasija, että olen sillä varasijalla kaikkien hakijoiden kesken vai vaan ei-ensikertalaisten?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako varasija, että olen sillä varasijalla kaikkien hakijoiden kesken vai vaan ei-ensikertalaisten?
Olet varalla jokaisessa niissä jonossa, joihin olet hakukelpoinen. Ne joihin et ole, tulevat merkinnällä "Et saanut opiskelupaikkaa".
Ilmeisesti olet ei-ensikertalainen, niin silloin olet vain kaikkien kiintiön jono(i)ssa. Saat oman jononumeron sekä todistukselle että kokeelle, mikäli hakukohteesi käyttää todistusvalintaa myös toiskertalaisille.
Hitsi kun Oamkin tuloksia (tai mitään palkkejakaan) ei näkynyt vielä, ehti jo niin innostua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nää palkit tullut siis AMK-aloille? Ei kai lääkiksen tulokset voi tulla näin ajoissa.
Joo. AMK tulee aina ensin ja lääkis aina lähes vikana. B-kokeella on se apuvälinetapauskin tänä vuonna selvitettävänä.
Mikä tapaus?
Useita henkilöitä koskettava vilppiepäily https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/11abe564-b2c7-4196-bdc2-f746a7a2ac02
Kiitos. Jos tuo on joku erikseen ladattava sovellus eikä vain pikanäppäin tms, on aivan päivänselvää ettei tuollaista voida sallia, kun edes tietokoneen omaa laskinta saa käyttää.
johtuikohan tästä vilpistä se että eilen g-kokeessa kiersi valvojat koko ajan pöytien ympärillä. Meinasi jossakin kohtaa alkaa hiukan ärsyttämään kun koko ajan näkökentässä ylimääräistä liikettä, pöydät kun oli kaksipuolisia eli molemmilla puolilla istui hakijoita. Se että joku istui vastapäätä häiritsi yllättävän vähän.
Missä sä teit sen kokeen? Itse olin messukeskuksessa Stadissa eikä maillä ollut kukaan vastapäätä istumassa eikä kukaan juuri edes kierrellyt kokeen aikana siinä ympärillä.
Ei taida tulla tälle päivälle mitään. Ei paikkoja eikä myöskään uusia palkkeja.
Vipunenkaan ei ole päivittynyt.
Ensi viikkoon!
johtuikohan tästä vilpistä se että eilen g-kokeessa kiersi valvojat koko ajan pöytien ympärillä. Meinasi jossakin kohtaa alkaa hiukan ärsyttämään kun koko ajan näkökentässä ylimääräistä liikettä, pöydät kun oli kaksipuolisia eli molemmilla puolilla istui hakijoita. Se että joku istui vastapäätä häiritsi yllättävän vähän.
Missä sä teit sen kokeen? Itse olin messukeskuksessa Stadissa eikä maillä ollut kukaan vastapäätä istumassa eikä kukaan juuri edes kierrellyt kokeen aikana siinä ympärillä
no ihan siinä samaisessa messukeskuksessa, olin siinä takimmaisessa hallissa kun olin hyvissä ajoin paikalla ja siinä koko hallissa istuttiin molemmissa päissä pöytiä kaikilla paikoilla ja valvojia ravasi siellä alvariinsa. en tiedä oliko joku yksittäinen adhd valvoja joka veti rundia kun en niin paljon nostanut katsetta tarkistaekseen oliko aina sama tyyppi. Eikä siinä, ymmärrän että valvojat pitää olla. Aiempina vuosina ovat osanneet olla ehkä paremmin "näkymättömiä"
Ite kävin ekaa kerraa ja itelki ne pysähty siihen selän taakse toljottaa. Se ahdisti itseä jonkun verran kun en oo ikinä koulussakaan sietäny et pysähdytään taakse tuijottamaan. Onneks sain sentää pidettyy itseni kurissa muussa tilanteeessa olisin kääntynyt karsomaan. Ja ehkä vähän tylysti pyytänyt tuijotuksen lopettamaan.
En saa lainattua järkevästi kommenttia puhelimella, mutta kommentoijalle joka kysyi (Missä sä teit sen kokeen? Itse olin messukeskuksessa Stadissa eikä maillä ollut kukaan vastapäätä istumassa eikä kukaan juuri edes kierrellyt kokeen aikana siinä ympärillä.)
vastauksena että isommissa kokeissa yhdessä pöydässä on voinut olla 4 kokeen tekijää, kaksi vastakkain. Koskee lähinnä kokeita lääkis, oikis psyka ym. C-kokeessa messukeskuksessa oli tuolit vastakkaisella paikalla, mutta osallistujia vähemmän, joten ei tarvetta täyttää pöytiä neljällä. Olin itse hallin takaosassa ja mun pöydän edessä oli kulkukäytävä, jossa valvojia ramppasi jonkun verran mutta ei mielestäni häiritsevästi.
Laskeeko nuo todistusvalinnan pisterajat tuosta vielä?
Täältä lukemani perusteella olisin itse saanut takuuvarmasti tuolla Helsingin messukeskuksen pääsykokeessa pahan paniikin, joka olisi sitten estänyt tehokkaasti pääsykokeen tekemisen. Olen toki käynyt tuolla useita kertoja ihan messuilla ja ihan jo sielläkin on välillä meinannut paniikki iskeä ja on iskenytkin. Kesäisin tuolla ei ilmeisesti messuja järjestetä, mutta ihan syksystä kevääseen tuolla on messuilla usein todella kuuma, huono ilma ja vielä paljon ihmisiä niin se paniikin syntyminen on jo tuosta valmis. Valvojat ovat ilmeisesti olleet yliopiston työntekijöitä tai opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti ensikertalaisten yo-todistusjonot laskevat vielä vaikka kuinka. Poislukien muutamat kukkulan kuningas -paikat, jotka eivät kellään ole vaihtoehtona jollekin paremmalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika varmasti. Viimeks ne laski vielä juhannuksen jälkeenkin, oisinki päässyt ylempään hakukohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Täältä lukemani perusteella olisin itse saanut takuuvarmasti tuolla Helsingin messukeskuksen pääsykokeessa pahan paniikin, joka olisi sitten estänyt tehokkaasti pääsykokeen tekemisen. Olen toki käynyt tuolla useita kertoja ihan messuilla ja ihan jo sielläkin on välillä meinannut paniikki iskeä ja on iskenytkin. Kesäisin tuolla ei ilmeisesti messuja järjestetä, mutta ihan syksystä kevääseen tuolla on messuilla usein todella kuuma, huono ilma ja vielä paljon ihmisiä niin se paniikin syntyminen on jo tuosta valmis. Valvojat ovat ilmeisesti olleet yliopiston työntekijöitä tai opiskelijoita.
juu kyllä siellä huono ilma alkoi kyllä jossakin vaiheessa vähän tuntumaan ja vaikka oli ohjeistettu etukäteen ethän käytä voimakkaita hajusteita, niin kyllä siellä osa "biletuoksuissa" oli eli nekin nakersi ilmanlaatua, ei siis mikään extreme olo mutta kyllä oli sekä henkisesti että fyysisesti hyvä fiilis astua kokeen jälkeen ovista ulos vaikkei Pasilan ilmanlaatu niitä puhtaimpia ei edes ole :).
Enkun valintakokeessa käyneitä täällä?
Meni ittel iha penkin alle :D kielioppi ollu aina heikkous ja keskittyminen alko haparoituu vikas tehtäväs🥲 se faran kieli tehtävä tms oli hauska :D (johon meniki sit lähes kokonaa keskittymyskyky ja energia)