Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6750)

Vierailija
1061/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä valintakokeen A tehneitä? Mitkä fiilikset jäi?

Itse hain pelkästään tietojenkäsittelytieteeseen, joten tein vain yhteisen osion. Se oli aivan liian helppo, joten virheetön suoritus taitaa olla melkein pakollinen sinne pyrkiville. Osaako joku sanoa, millainen matematiikka ja fysiikka/kemia-osio oli? 

Vierailija
1062/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut pääsykokeissa, mutta kiinnostaa tietää miten olette kokeneet ne ja mihin suuntaan ne menivät entiseen verrattuna?

Oliko siellä Mensan tyyppisiä tehtäviä ja hyötyivätkö ehkä he jotka ovat lapsesta saakka harrastaneet tietynlaisia ratkaisutehtäviä, joihin oppii, jolloin se ei enää kerro niinkään älykkyydestä ja hoksottimista?

Mä olin valintakoe B:ssä ja hain siis toista kertaa lääkikseen. Mulla on jo yks amk-tutkinto ja lääkishakuun lähdin ihan nollapohjalta bilsan, kemian ja fysiikan osalta.

Osittain oli paljon hyötyä ammatistani ja töistäni, koska oli asioita, mitkä piti tulla selkärangasta säästääkseen aikaa. Hoksottimia tarvittiin taktikointitiin, koska kokeessa vääristä vastauksista saattoi saada miinuspisteitä ja toisaalta vaikeasta tehtävästä sai mitättöän pistesaaliin. Joku kompatyyppinen tehtäväkin oli ainakin bilsass

Lukion bikefy, syventävät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö teillä valintakoe G:n ennakkomateriaali? Sen olisi pitänyt tulla jo klo 9, mutta itse nään vain oikeustieteellisen ennakkomateriaalin, mutta en ole hakenut sinne... 

Ei siihen yhteiseen osioon ainakaan ole ennakkomateriaalia. Käsittääkseni vain Oikis käyttää ennakkomateriaalia.

Vierailija
1064/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä valintakokeen A tehneitä? Mitkä fiilikset jäi?

Itse hain pelkästään tietojenkäsittelytieteeseen, joten tein vain yhteisen osion. Se oli aivan liian helppo, joten virheetön suoritus taitaa olla melkein pakollinen sinne pyrkiville. Osaako joku sanoa, millainen matematiikka ja fysiikka/kemia-osio oli? 

Koe on kokonaisuudessaan A-valintakokeen sivuilla. Myös oikeat vastaukset on siellä, jos haluat käydä laskemassa omat pisteesi.

Vierailija
1065/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se toista, kun isoisäisä rihvelitaululle kirjotteli ja oikialla mustekynällä vastauksia siveli. Tämä aika on menny mahottomaksi. 

Vaan vielä viime vuonna viestinnän koe Treen yliopistoon kirjotettiin kynällä ja gummilla kummattiin. Vain osalta luettiin esseet. Piti nääs saavutta tietty taso monivalinnoista. 

Voi niitä aikoja!

Vierailija
1066/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö teillä valintakoe G:n ennakkomateriaali? Sen olisi pitänyt tulla jo klo 9, mutta itse nään vain oikeustieteellisen ennakkomateriaalin, mutta en ole hakenut sinne... 

Ei siihen yhteiseen osioon ainakaan ole ennakkomateriaalia. Käsittääkseni vain Oikis käyttää ennakkomateriaalia.

juu oikikseen vain ennakkomatsku eli jos ei sinne hae, ei tarvi mitään ennakkoon lukee. Jos hakee, niin onnea eu-oikeuden tutkielman lukemiseen :)

Vierailija
1067/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne lääkiksen tulokset ovat tulleet hakijalle tiedoksi viimeistään pari päivää ilmoitettua aiemmin. Joten heti heinänteon alettua tietää, pääsikö vai jatkaako heinäntekoa.

Vierailija
1068/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ne lääkiksen tulokset ovat tulleet hakijalle tiedoksi viimeistään pari päivää ilmoitettua aiemmin. Joten heti heinänteon alettua tietää, pääsikö vai jatkaako heinäntekoa.

Viime vuonna lääkis näytti tulleen 1.7. ja tuloskirje viimeisenä mahdollisena päivänä 4.7.

Vierailija
1069/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tekniikan käyttö pelleilyä ole. Se on tätä aikaa, mutta saattaa humanisteja huimata. 

Miten relevantteja ja valideja valintakokeet sitten ovat? Niiden tehtävät on poimia jyvät akanoista, mitata paineenkestoa ja muita akateemisia taitoja. 

Säästösyistäkin monivalinnat ovat hyviä. Jos tietää asiat, osaa vastatakin. 

Viimeisten, rajalla pyörivien osa on odotuksia täynnä viikkokaupalla, mutta jossakin on se raja: olet hylätty tai hyväksytty. 

Kupletin juoni selviää, kun käy useana vuonna valinnoissa. 

Vierailija
1070/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita AMK-tuloksia tullut kuin DIAK?

Mä en ainakaan näe Diakin kokeiden tuloksia. Todistusvalinnat joo, mutta kokeista tietoa.

Joku täällä kommentoi, että Diakin tulokset tulivat. Muuta en tiedä. 

Vierailija
1071/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muilla meni valintakoe B? En ole itse pystynyt/osannut tai edes halunnut laskea tarkkaan pisteitä, kun en muista mitä kaikkea vastasin ja mitä jätin tyhjäksi jännittää pisterajat, vaikea kuvitella onko mitään mahkuja.

Eihän lääkiksen tehtävistä tartte osata kuin noin 60 - 65 prossaa maksimista. Kärsii jättää hankalia väliinkin ja vähän taktikoida. En vähättele, mutta on hyvä muistaa, ettei sinne perfektionisti tarvi olla. 

Vierailija
1072/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko täällä kukaan oikikseen? mitä odotatte uudelta kokeelta? eroaa niin isosti aiemmista.

En hae. Mutta aivan varmasti ennakkoaineisto erottelee. Rivien väleistä kysytään: päättelytaito, akateeminen  loogisuus etc.  Jos yhteinen osio menee jo huonosti, erottelevaa ei edes lueta.

Molempien osioiden on osuttava nappiin siitä syystä, että hakijoita on ylen määrin. Penaalin terävimmät ovat menneet jo todistusvalinnalla, mutta riittää heitä valintakokeeseenkin. Kaikenikäisiä, kaikilla taustoilla ja monin miettein. 

Tsemppiä!

Vierailija
1073/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä tuon qr-koodin kanssa. Siltikin kuulostaa todella ihmeelliseltä tämä nykyinen meininki. Ilman tuollaisia kun on aikaisemminkin pärjätty. Ihmeellistä pelleilyä.

noh, jos tuo tekniikka on jo liikaa, niin silloin ei tule valitettavasti opiskelukaan onnistumaan.

Että ihan älykänny, qr-koodi, henkilöpaperit, tietokone, skannaus, iso sali ja kaupunki...

Ovat nämä mahottomia vaatimuksia ylioppilaille! Toista soli joskus, ku Lapista lähettiin porolla Rovaniemen juna-asemalle ja liki vuorokauden päästä pääkaupunkiin lyijykynän ja ruutupaperin ja äiteen antaman kuivalihavellin kanssa pyrkimähän keisarilliseen yliopistoon. 

Vierailija
1074/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tekniikan käyttö pelleilyä ole. Se on tätä aikaa, mutta saattaa humanisteja huimata. 

Miten relevantteja ja valideja valintakokeet sitten ovat? Niiden tehtävät on poimia jyvät akanoista, mitata paineenkestoa ja muita akateemisia taitoja. 

Viimeisten, rajalla pyörivien osa on odotuksia täynnä viikkokaupalla, mutta jossakin on se raja: olet hylätty tai hyväksytty. 

Onnea sitten niiden esseiden ja oppimispäiväkirjojen kirjoittamiseen yliopistossa, kun taidot riittää vain monivalintojen klikkailuun. 

Vierailija
1075/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään, vaikka tätä nykyajan hakemista ja nykyisiä pääsykokeita kritisoinkin. Ketään ei kuitenkaan haukkunut. Olen toki jo vanha ja omista haku, pääsykoe ja opiskeluajoistani on jo aikaa. Silloin oli eri aika ja erilainen meininki. Varmasti siinä oli omat hyvät ja huonot puolet kuten nykyisessäkin. Näin mielenkiinnosta tätä seuraavana tämä nykyinen vaan kuulostaa kovin ihmeelliseltä ja myönnän, että itse en siinä pärjäisi tai sitä hallitsisi. Toki eläisin mielummin jossakin menneessä ajassa jotain 10-15 vuotta sitten, jolloin koin monen asian olevan paremmin ja jossa ajassa pystyin paremmin elämään kuin nykyisessä ajassa. Olen vähän syrjäytynyt ja syrjäytetty ja elän yhä ilman verkkopankkitunnuksia, älypuhelinta ja sähköpostia. Koen ihan hyvin pärjääväni, mutta kun olen lukenut tätä keskustelua niin vaan kaikilla oletetaan nuo olevan. Ei tästä nyt sen enempää. En vaan pidä nykyajan meiningistä, jossa kaikki laitetaan tekniikan varaan kun aikaisemmin pärjättiin täysin ilman.

Vierailija
1076/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa niitä hakijoita sitten myös olla määrällisesti enemmän kuin omina aikoinani. Kaipa olen onnellinen, että en ole enää itse hakemassa opiskelemaan kun en pärjäisi, mutta toisaalta, jos olisin nuori ja hakeminen olisi ajankohtaista niin kaipa hallitsisin nämä jutut paremmin.

Vierailija
1077/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa jättihallissahan iskee todella helposti paniikki kun se iskee helposti pienemmässäkin salissa.

Vierailija
1078/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään, vaikka tätä nykyajan hakemista ja nykyisiä pääsykokeita kritisoinkin. Ketään ei kuitenkaan haukkunut. Olen toki jo vanha ja omista haku, pääsykoe ja opiskeluajoistani on jo aikaa. Silloin oli eri aika ja erilainen meininki. Varmasti siinä oli omat hyvät ja huonot puolet kuten nykyisessäkin. Näin mielenkiinnosta tätä seuraavana tämä nykyinen vaan kuulostaa kovin ihmeelliseltä ja myönnän, että itse en siinä pärjäisi tai sitä hallitsisi. Toki eläisin mielummin jossakin menneessä ajassa jotain 10-15 vuotta sitten, jolloin koin monen asian olevan paremmin ja jossa ajassa pystyin paremmin elämään kuin nykyisessä ajassa. Olen vähän syrjäytynyt ja syrjäytetty ja elän yhä ilman verkkopankkitunnuksia, älypuhelinta ja sähköpostia. Koen ihan hyvin pärjääväni, mutta kun olen lukenut tätä keskustelua niin vaan kaikilla oletetaan nuo olevan. Ei tästä nyt sen enempää. En vaan pidä nykyajan meiningistä, joss

Mulla oli ensimmäinen sähköposti noin vuonna 1998. Tai 1997.

Vierailija
1079/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään, vaikka tätä nykyajan hakemista ja nykyisiä pääsykokeita kritisoinkin. Ketään ei kuitenkaan haukkunut. Olen toki jo vanha ja omista haku, pääsykoe ja opiskeluajoistani on jo aikaa. Silloin oli eri aika ja erilainen meininki. Varmasti siinä oli omat hyvät ja huonot puolet kuten nykyisessäkin. Näin mielenkiinnosta tätä seuraavana tämä nykyinen vaan kuulostaa kovin ihmeelliseltä ja myönnän, että itse en siinä pärjäisi tai sitä hallitsisi. Toki eläisin mielummin jossakin menneessä ajassa jotain 10-15 vuotta sitten, jolloin koin monen asian olevan paremmin ja jossa ajassa pystyin paremmin elämään kuin nykyisessä ajassa. Olen vähän syrjäytynyt ja syrjäytetty ja elän yhä ilman verkkopankkitunnuksia, älypuhelinta ja sähköpostia. Koen ihan hyvin pärjääväni, mutta kun olen lukenut tätä keskustelua niin vaan kaikilla oletetaan nuo olevan. Ei tästä nyt sen

Olen toki ehtinyt elämäni aikana useampaakin sähköpostiosoitetta käyttää, mutta olen nyt ollut pari vuotta kokonaan ilman. 

Vierailija
1080/6750 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea sitten niiden esseiden ja oppimispäiväkirjojen kirjoittamiseen yliopistossa, kun taidot riittää vain monivalintojen klikkailuun. 

Ymmärsit väärin tai selitin huonosti. Kun A-osiossa on vain monivalintatehtäviä, niitä oikeita vastauksia pitää olla minimimäärä - mikä se missäkin tapauksessa on - jotta sensori vaivautuu lukemaan B-osion esseevastaukset. 

Tässä se aikasäästö talon kannalta on. Nyt kaik kone laskee monivalinnat, mutta muun osion tulkintaan tarvitaan ihmistä - vielä.