KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Miksi hakeminen ei voi enää olla niin yksinkertaista kun silloin kun itse ensimmäisiä kertoja hain? Silloin ei mitään sähköisiä hakuja ollut, toki jo silloin kun viimeisiä kertoja hain oli, kokeet tehtiin käsin, kiintiöitä ensikertalaisille ei ollut, mitään tietotekniikkaa ei tarvittu, ei ollut teknillisiä ongelmia, ei ylisuuria pääsykokeita kaupungin suurimmissa mahdollisissa tiloissa, vaan koulun omissa tiloissa jne.
Kiitos selvennyksestä tuon qr-koodin kanssa. Siltikin kuulostaa todella ihmeelliseltä tämä nykyinen meininki. Ilman tuollaisia kun on aikaisemminkin pärjätty. Ihmeellistä pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä tuon qr-koodin kanssa. Siltikin kuulostaa todella ihmeelliseltä tämä nykyinen meininki. Ilman tuollaisia kun on aikaisemminkin pärjätty. Ihmeellistä pelleilyä.
noh, jos tuo tekniikka on jo liikaa, niin silloin ei tule valitettavasti opiskelukaan onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hakeminen ei voi enää olla niin yksinkertaista kun silloin kun itse ensimmäisiä kertoja hain? Silloin ei mitään sähköisiä hakuja ollut, toki jo silloin kun viimeisiä kertoja hain oli, kokeet tehtiin käsin, kiintiöitä ensikertalaisille ei ollut, mitään tietotekniikkaa ei tarvittu, ei ollut teknillisiä ongelmia, ei ylisuuria pääsykokeita kaupungin suurimmissa mahdollisissa tiloissa, vaan koulun omissa tiloissa jne.
Koska hakeminen oli yksinkertaista yksittäiselle hakijalle, mutta ei haun järjestäjälle. :) Hakijamäärät ovat kasvaneet ja koska nuo vanhat kokeet olivat työläitä tarkistaa. Mikään muu yliopisto kuin pk-seudun (Helsinki, Hanken, Aalto sekä Metropolia AMK) eivät pidä pääsykokeita suurimmissa mahdollisissa tiloissa, mutta juuri luin Aamulehdestä, että valintakoe G vie Tampereella 45 salia kolmelta eri kampukselta.
Lisäksi tavoitellaan sitä, että nuoret siirtyisivät nopeammin toiselta asteelta korkeakouluun ja että puolet nuorista sinne ylipäänsä lähtisivät. Nämä ylisuuret pääsykokeet ovat osa sitä, että useammalle alalle on mahdollista hakea kerralla.
Vihdoin tuli kutsu opettajan soveltuvuuskokeeseen. Kahteen kohteeseen olisin päässy jo todistusvalinnalla, mutta ekaan vaihtoehtoon tuli onneksi kutsu nyt valintakokeen perusteella. Huh, nyt helpotti tämä jännitys, mutta sitten jatketaan soveltuvuuskokeiden jännittämistä :-)
Onnea sovarikutsusta! <3
Eli koe E on nyt tarkistettu, mutta tuloksia sieltä ei silti vielä muille tule..!
Näin on siis ollut aina. Aiemmin mukana oli myös psyka, kun Turkuun oli soveltuvuuskoe. Sen kutsuja varten koko koe piti olla tarkistettuna. Silti kaikki tulokset tulivat kerralla vasta Turun sovareiden jälkeen.
Saa nähdä, viivästyttääkö tuo B-kokeen vilppiepäily sen kokeen tulosten tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Oppikoulun aikaan oli tosiaan erilaista. Mutta se oli silloin se, nyt on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hakeminen oli yksinkertaista yksittäiselle hakijalle, mutta ei haun järjestäjälle. :) Hakijamäärät ovat kasvaneet ja koska nuo vanhat kokeet olivat työläitä tarkistaa. Mikään muu yliopisto kuin pk-seudun (Helsinki, Hanken, Aalto sekä Metropolia AMK) eivät pidä pääsykokeita suurimmissa mahdollisissa tiloissa, mutta juuri luin Aamulehdestä, että valintakoe G vie Tampereella 45 salia kolmelta eri kampukselta.
Lisäksi tavoitellaan sitä,
Mä kyllä henkilökohtaisesti toivoisin, että kaikki kokeet siirrettäisiin isoihin messuhalleihin. Helsingin Messukeskuksen ainoa miinus on ollut ilmastoinnin kylmyys, mutta ei juuri tarvitse häiriintyä vieressä supattavista valvojista, naapuriluokan tai käytävän äänistä jne mitä monista AMK-kokeista olen kuullut ja yhdessä kokeessa itse nähnyt. Kuulemma ainakin yksi yliopisto järjestää kokeitaan jossain auditoriossa, jossa koko rivi nousee seisomaan kun yksi haluaa vessaan tai kotiin, että keskitypä siinä omaan kokeeseen.
Onko täällä valintakokeen A tehneitä? Mitkä fiilikset jäi?
Joo, vaikka itse haluan luennoilla aina istua auditorion reunapaikoilla, tentteihin todellakin keskelle riviä, että ei tarvitse nousta ylös, kun joku puolen tunnin jälkeen lähtee kotiin. Ellei sitten mahdu takariviin, jossa on erilliset tuolit penkkien sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä henkilökohtaisesti toivoisin, että kaikki kokeet siirrettäisiin isoihin messuhalleihin. Helsingin Messukeskuksen ainoa miinus on ollut ilmastoinnin kylmyys, mutta ei juuri tarvitse häiriintyä vieressä supattavista valvojista, naapuriluokan tai käytävän äänistä jne mitä monista AMK-kokeista olen kuullut ja yhdessä kokeessa itse nähnyt. Kuulemma ainakin yksi yliopisto järjestää kokeitaan jossain auditoriossa, jossa koko rivi nousee seisomaan kun yksi haluaa vessaan tai kotiin, että keskitypä siinä omaan kokeeseen.
Tätä itsekkin kannatan, Jyu järjestää auditoriossa joka on ihan perseestä ja en kyllä enää koskaan toisten sinne mene pääsykokeisiin vaan ilmoittaudun jonnekkin toiselle paikkakunnalle, varmaan juuri messukeskukseen. Amk kokeessa tuli myös edeltävänä vuonna käytyä jonne sainkin paikan mutta en ottanut paikkaa vastaan, silloin koe tehtiin luokassa johon mahtui noin 40 opiskelijaa, ei mitään valittamista ollut.
Ok, kiitoksia jonosysteemiä kommentoineelle. Eipä se auta kun jännätä tuloksia ja jos jonoon päätyy, jonojen liikkuvuutta.
"Vierailija kirjoitti:
Varasiat kuitenkin liikkuu viikonloppuna."
;D
Onko muita AMK-tuloksia tullut kuin DIAK?
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut AMK-valintakoekohde, joten ei merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut AMK-valintakoekohde, joten ei merkitystä.
?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan näe Diakin kokeiden tuloksia. Todistusvalinnat joo, mutta kokeista tietoa.
Ainakin A-valintakokeessa omat tavarat jätettiin oman pöydän alle. Edes takkia ei saanut olla selkänojalla, eikä tavarat saanut olla vierässä lattialla, vaan ihan pöydän alla.
Tuleeko lääkiksen tulokset joskus ennen 3.7? Viime vuonna tuli aika tarkalleen silloin. Erittäin mukavaa odottaa kuukausi.
Koodin voi myös tulostaa. Tulostaminen onnistuu esim. kirjastossa.
Koodin esittäminen on ensiarvoisen tärkeää, että voidaan automaattisesti tunnistaa, että on oikeassa kokeessa oikeaan aikaan. Ei siellä voi alkaa kymmentätuhatta hakijaa (torstain koe G) mistään puhelinluettelosta alkaa tarkistaa.