Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6750)

Vierailija
101/6750 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita hakenu ÅA maisteriin? Mulla tuli tänään palkit mut ei kai ekassa haussa oo tätä palkkiteoriaa

Mikä olikaan palkkiteoria? Kuulostaa etäisesti tutulta, kun olen aiempien vuosien keskusteluja välillä sivusilmällä seuraillut, vaikka en itse ollutkaan hakenut mihinkään.

Vierailija
102/6750 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, Yleltä on tullut vihdoinkin hakukone joten ei muutakun katselemaan että paljon hakijoita tutkintoosi mihin hait on per aloituspaikka.

https://yle.fi/a/74-20151493 tuossa linkki artikkeliin.

Nuo tilastot ovat aivan turhia jos hakee vain pääsykokeella. Vääristää lukemia todella paljon, kun osa kokeilee vain todistuksella eikä edes aio hakea kokeella.

Tota en oo tullut ajatelleeksikaan, että tilastoissa on tosiaan mukana kaikki todistusvalinnalla hakijat myös, eikä siksi kerro miten montaa hakijaa vastaa kisaa pääsykokeissa samasta paikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/6750 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita hakenu ÅA maisteriin? Mulla tuli tänään palkit mut ei kai ekassa haussa oo tätä palkkiteoriaa

Mikä olikaan palkkiteoria? Kuulostaa etäisesti tutulta, kun olen aiempien vuosien keskusteluja välillä sivusilmällä seuraillut, vaikka en itse ollutkaan hakenut mihinkään.

"palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollisesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Vierailija
104/6750 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, Yleltä on tullut vihdoinkin hakukone joten ei muutakun katselemaan että paljon hakijoita tutkintoosi mihin hait on per aloituspaikka.

https://yle.fi/a/74-20151493 tuossa linkki artikkeliin.

Nuo tilastot ovat aivan turhia jos hakee vain pääsykokeella. Vääristää lukemia todella paljon, kun osa kokeilee vain todistuksella eikä edes aio hakea kokeella.

Tota en oo tullut ajatelleeksikaan, että tilastoissa on tosiaan mukana kaikki todistusvalinnalla hakijat myös, eikä siksi kerro miten montaa hakijaa vastaa kisaa pääsykokeissa samasta paikasta.

Mun ykköskohteeseen on tarjolla 70 paikkaa. Näistä 37 on varattu todistusvalintalaisille, 31 valintakokeeseen ja valintakokeen kiintiöstä 2 ruotsinkielisille. Lisäksi jonkun lukion valtakunnallisen kilpailun kautta otetaan menestyneimmät opiskelijat, siihen jää 2+ paikkaa.

Vierailija
105/6750 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ennakkotehtävistä jatkoon päässeet selviävät? Eli ne, jotka pääsevät valintakokeisiin 2 ja 3?

Vierailija
106/6750 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että miksi ykköstoiveeseeni (kauppatieteet, maisterivalinta) oli opintopolussa ilmoitettu peräti 30 aloituspaikkaa, kun monena aiempana vuotena on aloituspaikkoja ollut 13-15. Voiko olla noin iso ero, vai onkohan joku virhe.

Siihen oli 43 ensisijaista hakijaa ja lisäksi maisterivalinnassa "ensikertalainen" on etusijalla niihin nähden, joilla on jo ylempi tutkinto yliopistosta. Jos aloituspaikkoja olisikin tuo 30, niin ensisijaisena ja ensikertalaisena voisi jopa olla mahdollisuus päästä sisään 🤔

Vierailija
107/6750 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain, mutta tuskin pääsen uudella valintakokeella. Ei ole mitään, josta katsoa ja valmistautua.

Kaikki hakijat ovat samassa tilanteessa.

Eivät ole. Pääsykoe on nyt suunnattu lukiolaisille. Lukion oppimäärän mukaisia tehtäviä. Aivan eri asia, kun esseevastaukset päntätyistä kirjoista.

ensikertalainen helpompi päästä

Vierailija
108/6750 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako YAMK-valintakurssia olet suorittamassa sanalla kertaa?

Itsellä alkaa maanantaina kaksi kurssia ja mietin jo nyt, että jätänkö suosiolla sen yhden vähemmälle huomiolle ja panostan vain toiseen. Katsoin Vipusesta viime vuoden pisterajoja ja olivat suht korkeat, tyyliin 80-85/100 pistettä, vähän koulutusohjelmasta riippuen. Tänä vuonna on varmaan vielä enemmän hakijoita, joten tuo 80/100 ei välttämättä riitä mihinkään.

Vierailija
109/6750 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä alkaa maanantaina kaksi kurssia ja mietin jo nyt, että jätänkö suosiolla sen yhden vähemmälle huomiolle ja panostan vain toiseen. Katsoin Vipusesta viime vuoden pisterajoja ja olivat suht korkeat, tyyliin 80-85/100 pistettä, vähän koulutusohjelmasta riippuen. Tänä vuonna on varmaan vielä enemmän hakijoita, joten tuo 80/100 ei välttämättä riitä mihinkään.

Saman verran panostaa kumpaankin Terveisin DI ja Kauppatieteitä hakeva jolla 2 valintakoetta ja kumpaankin luen keskimäärin 3-4 tuntia päivässä.

Vierailija
110/6750 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman verran panostaa kumpaankin Terveisin DI ja Kauppatieteitä hakeva jolla 2 valintakoetta ja kumpaankin luen keskimäärin 3-4 tuntia päivässä.

Aika on itsellä vaan vähän rajallista, kun on kokopäivätyö, kolme lasta ja puolisolla sellaiset työajat, että suurin osa klo 16-20 välisistä harrastuskuskaus- ja kotihommista jää minulle 😄 Täytyy ilmeisesti valita taistelunsa tässä kohtaa.

Onneksi maisteriin on sentään pelkkä todistusvalinta.

Vierailija
111/6750 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika on itsellä vaan vähän rajallista, kun on kokopäivätyö, kolme lasta ja puolisolla sellaiset työajat, että suurin osa klo 16-20 välisistä harrastuskuskaus- ja kotihommista jää minulle 😄 Täytyy ilmeisesti valita tai

Joo, toi varmasti rajottaa sitten. Itellä ei nyt mitään töitä ole ja välivuodella tässä olen, kävin kokeilemassa Pitkän matematiikan korottamista B -> ? (Toivottavasti vähintää C) nii ei tarttis stressiä ottaa siitä et pääseekö ylipäätänsä mihinkään, korkeammalle tähdätään toki valintakokeella jos en ensimmäisiin paikkoihin mihin hain nii pääse todistuksella.

Vierailija
112/6750 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi olen jo ja urani ns.huipulla.

Hain yhteishaussa verkkokoulutuksen amk (lisäten mahdollisuuksia valtion virkaan). Toista amk-koulutusta en enää lähiopetuksena kävisi koska tekisin ohessa töitä 100% työajalla. Nykyisellä työllä makselen vielä vanhaa opintolainaa.

Yliopistoon hain kahteen kohteeseen. Niissä luonnollisesti lähiopetus olisi ja jos valituksi tulisin niin Keikkatyötä tekisin ohessa ehtimisen mukaan. Ja todennä lisää opintolainaa. Mutta positiivista olisi että paremmat tulot olisi valmistuttua 

Vierailija
113/6750 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Haen toista kertaa todistusvalinnassa ja perjantaina jo tuli tieto, että pitkän englannin alustavat pisteet 281... Joko vihdoin riittäisi laudaturiin! Korotus E:stä L:ään toisi niin paljon lisäpisteitä todistusvalinnassa että todennäköisesti riittäisi sisäänpääsyyn. Tämä oli kolmas kierros englantia, kaksi kertaa jäänyt eximiaan. Psykologiaan haen, viime vuonna jäin 1,8 pistettä sisäänpääsystä ja englanti tuo 4,7 pistettä lisää.

Vierailija
114/6750 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh. Haen toista kertaa todistusvalinnassa ja perjantaina jo tuli tieto, että pitkän englannin alustavat pisteet 281... Joko vihdoin riittäisi laudaturiin! Korotus E:stä L:ään toisi niin paljon lisäpisteitä todistusvalinnassa että todennäköisesti riittäisi sisäänpääsyyn. Tämä oli kolmas kierros englantia, kaksi kertaa jäänyt eximiaan. Psykologiaan haen, viime vuonna jäin 1,8 pistettä sisäänpääsystä ja englanti tuo 4,7 pistettä lisää.

Eiköhän tuo riitä L:ään. Englannissa taso on tosi kova, jo C:n paperit ovat aika rautaiset nykypäivänä englannista verrattuna takavuosiin. Nuoret osaavat englantia enemmän kuin lukion oppimäärä vaatii, niin se koekin on sitten sitä luokkaa.

Kova suoritus. Tuo E on on muutenkin asia joka voi jäädä kaivelemaan, itsellä jäi äidinkieli E:hen ja se ärsyttää. En lähde korottamaan koska riittää tuohon koulutukseen heittämällä johon hain. Olisi se L silti ollut itsetuntoa hivelevää... 

On tosin vähän pelko pisterajojen noususta tänä vuonna, hakijoita on normaalia enemmän kun me vähän vanhemmatkin haemme unelmapaikkoja. 

Vierailija
115/6750 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo riitä L:ään. Englannissa taso on tosi kova, jo C:n paperit ovat aika rautaiset nykypäivänä englannista verrattuna takavuosiin. Nuoret osaavat englantia enemmän kuin lukion oppimäärä vaatii, niin se koekin on sitten sitä luokkaa.

Kova suoritus. Tuo E on on muutenkin asia joka voi jäädä kaivelemaan, itsellä jäi äidinkieli E:hen ja se ärsyttää. En lähde korottamaan koska riittää tuohon koulutukseen he

Kiitos! Olen pari kertaa jäänyt noin viiden pisteen päähän Ällästä ja olet ihan oikeassa, että vaivaa hitokseen, kun ei vain onnistu. Tulee surkea olo, vaikka englannissa juurikin on todella vaikea saada korkeita arvosanoja. Laudaturiin on täytynyt viimeiset pari vuotta saada melkein 95% kokonaispistemäärästä. Toivon todella, että tämä riittää, koska juuri muuta korotettavaa ei enää löydy.

Vierailija
116/6750 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites porukka valmistautuu AMK-Valintakokeeseen?

Vierailija
117/6750 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites porukka valmistautuu AMK-Valintakokeeseen?

Oliko tämä se koe mikä muuttui nyt jotenkin tälle vuodelle? En ole itse menossa valintakokeeseen, joten en ole perehtynyt noihin muutoksiin.

Vierailija
118/6750 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mitenkään valmistautunut ja sain paikan. (2021) mulla c-m lukio tausta

Vierailija
119/6750 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko AMK-kokeeseen jotenkin erityisesti valmistautua? Olen ollut kerran aikaisemmin ja pärjäsin ihan hyvin, mutta siitä toisaalta on jo useampi vuosi. Silloin esivalintakoe tehtiin kotona ja myöhemmin käytiin soveltuvuuskokeessa paikan päällä oppilaitoksessa. Hain toimintaterapeutiksi enkä päässyt. En hakenut toista kertaa.

Vierailija
120/6750 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mitenkään valmistautunut ja sain paikan. (2021) mulla c-m lukio tausta

Itsellä on amistausta niin en usko että suoraan pääsisin harjoittelematta valintakokeella jonka takia hommasin valmennuskurssin.