Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
121/6747 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko AMK-kokeeseen jotenkin erityisesti valmistautua? Olen ollut kerran aikaisemmin ja pärjäsin ihan hyvin, mutta siitä toisaalta on jo useampi vuosi. Silloin esivalintakoe tehtiin kotona ja myöhemmin käytiin soveltuvuuskokeessa paikan päällä oppilaitoksessa. Hain toimintaterapeutiksi enkä päässyt. En hakenut toista kertaa.

Nykyään on siis kai kaikissa sama valintakoe ja kaikissa perusosiot (matemaattiset taidot, Suomen kieli, Englannin kieli, päätöksentekotaidot) ja sit esim insinöörialoilla Matemaattis-luonnontieteellinen osio ja terveysaloilla tais olla myös joku terveysalaan liittyvä osio et aika hyvinhän noihin pystyy valmistautua.

Vierailija
122/6747 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mitenkään valmistautunut ja sain paikan. (2021) mulla c-m lukio tausta

Oliko 2021 normaalit kokeet vai joku etäkoe kotona? Monelle nuorelle jo ne englanninkieliset tiedeartikkelit tai suomenkielisen tekstin lukeminen nopeasti voi tuottaa päänvaivaa. Matikasta puhumattakaan, ei mulla olisi ollut mitään muistikuvaa yhtälöistä kun en niitä ollut tarvinnut 15 vuoteen mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/6747 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppikseen ja varalle pariin amk-verkkototeutukseen.

Sama. Mutta nyt kesken haun motivaatio lipastoon romahtanut ja kiinnostaakin painaa rahaa ja sen ohella amk-verkkosetit varalle.

Vierailija
124/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko erityisopettajaksi valmistua ilman opettajakoulutusta ja -taustaa? Voiko just sairaanhoitaja olla erityisopettaja, jos käy ne erityisopettajan opinnot? Tää on mulle uutta, siks kyselen 🙈"

En ole tuo jolle kommentoit, mutta jos et trollaa, niin uskomatonta tietämättömyyttä ja tiedonhaun puutetta. Sieltä kun käyt yliopistojen sivuilta tai opintopolusta katsomassa erkkaopen opinnoista, niin saat vastauksen. Ei tarvitse tulla toisille kiusaa tekemään.

Vierailija
125/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko 2021 normaalit kokeet vai joku etäkoe kotona? Monelle nuorelle jo ne englanninkieliset tiedeartikkelit tai suomenkielisen tekstin lukeminen nopeasti voi tuottaa päänvaivaa. Matikasta puhumattakaan, ei mulla olisi ollut mitään muistikuvaa yhtälöistä kun en niitä ollut tarvinnut 15 vuoteen mihinkään.

Ihan normaalit kokeet oli ja itseasiassa myös haastattelu englanniksi. Mut valmistuin lukiosta 2025 joten ei ollut kovin kauaa siitä kun olin ollut ns. asian äärellä. Tällöin sain lyhyestä matikasta M.

Vierailija
126/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalit kokeet oli ja itseasiassa myös haastattelu englanniksi. Mut valmistuin lukiosta 2025 joten ei ollut kovin kauaa siitä kun olin ollut ns. asian äärellä. Tällöin sain lyhyestä matikasta M.

Sori 2020**

Vierailija
127/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voiko erityisopettajaksi valmistua ilman opettajakoulutusta ja -taustaa? Voiko just sairaanhoitaja olla erityisopettaja, jos käy ne erityisopettajan opinnot? Tää on mulle uutta, siks kyselen 🙈"

En ole tuo jolle kommentoit, mutta jos et trollaa, niin uskomatonta tietämättömyyttä ja tiedonhaun puutetta. Sieltä kun käyt yliopistojen sivuilta tai opintopolusta katsomassa erkkaopen opinnoista, niin saat vastauksen. Ei tarvitse tulla toisille kiusaa tekemään.

No voi kai nyt vaikka lentäjä tai hitsari valmistua erityisopettajaksi jos hakee erityisopettajan koulutukseen, pääsee sisään ja suorittaa vaaditut opinnot. Näihin poikkeus- ja erilliskoulutuksiin vaaditaan yleensä joku jo suoritettu opettajan pätevyys ja siihen liittyvää työkokemusta, mutta pitkään perustutkintokoulutukseen voi hakea yhteishaussa. Se on tietysti hidas reitti ja sisään on vaikea päästä, mutta niin on vaikea päästä myös noihin poikkeuskoulutuksiin. Sitten on vielä se ammatillinen erkka erikseen, kannattaa vaan katsella hakukriteereitä mitä ne milloinkin ovat.

Vierailija
128/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot ilmeisesti hakenut johonkin englanninkieliseen koulutukseen?  Yleensä nuo haetaan eri haussa kuin kevään toinen yhteishaku, eikä koe ole välttämättä edes sama kuin muilla. Muutamilla taidealoillakaan ei ole yleistä AMK-koetta vaan heidän omansa ennakkotehtävineen.

Vierailija
129/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais myös hakea sh-> Th muuntokoulutukseen. Mut pystyy vaan syksyisin hakemaan täällä pk seudulla ilmeisesti?

Vierailija
130/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo englanninkieliseen, hain sitä aiemmassa haussa myös suomenkieliseen, ja sain paikan jota en vastaanottanut

Vierailija
131/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot ilmeisesti hakenut johonkin englanninkieliseen koulutukseen?  Yleensä nuo haetaan eri haussa kuin kevään toinen yhteishaku, eikä koe ole välttä

Mutta ei ollut varmasti ainakaan helpompi tämä. Eli oli musta täysin sama rakenne kuin suomenkielisessä. Pointtina nyt olikin se, että kyllä lukio taustalla pärjää todella hyvin.

Vierailija
132/6747 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot ilmeisesti hakenut johonkin englanninkieliseen koulutukseen?  Yleensä nuo haetaan eri haussa kui

Joku pärjää joku ei. Todella moni lukiopohjaltakin jää ulos koulupaikasta, itse asiassa useampi jää ilman paikkaa kuin pääsee sisään.

Vierailija
133/6747 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan hakemassa sosiaalitieteisiin? Täällä yksi, pohjalla sairaanhoitajan koulutus.

Vierailija
134/6747 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisiko joku selittää nuo ennakkotehtävät? Ennakkotehtävä -> pääsee valintakokeeseen. Eli milloin selviää, ketkä ennakkotehtävän tehneistä ovat jatkossa?

Vierailija
135/6747 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisiko joku selittää nuo ennakkotehtävät? Ennakkotehtävä -> pääsee valintakokeeseen. Eli milloin selviää, ketkä ennakkotehtävän tehneistä ovat jatkossa?

Millä alalla on muka joku ennakkotehtävä että voi osallistua valintakokeeseen, joku YAMK?

Vierailija
136/6747 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMKeissa ainakin on ennakkotehtäviä, jotka tehdään etukäteen ja joiden perusteella valinta etenee. Haen itse YAMK-haussa. En nyt muista kaikista kohteista, onko ennakkotehtävä edellytyksenä valintakokeeseen pääsylle (varmaan on), mutta kaikkiin silsti sisältyi ennakkotehtävä. Osassa ennakkotehtävän palautus ja valintakoe on niin lähellä toisiaan, että en tiedä, missä välissä karsinta tapahtuisi, mutta ihan sama. Rassaa, kun kaikkiin samantyyppinen, mutta silti sen verran erilainen ennakkotehtävä, ettei samaa paperia voi lähettää moneen paikkaan.

Vierailija
137/6747 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YAMKeissa ainakin on ennakkotehtäviä, jotka tehdään etukäteen ja joiden perusteella valinta etenee. Haen itse YAMK-haussa. En nyt muista kaikista kohteista, onko ennakkotehtävä edellytyksenä valintakokeeseen pääsylle (varmaan on), mutta kaikkiin silsti sisältyi ennakkotehtävä. Osassa ennakkotehtävän palautus ja valintakoe on niin lähellä toisiaan, että en tiedä, missä välissä karsinta tapahtuisi, mutta ihan sama. Rassaa, kun kaikkiin samantyyppinen, mutta silti sen verran erilainen ennakkotehtävä, ettei samaa paperia voi lähettää moneen paikkaan.

Itse hain kahteen eri amkkiin yamk:ta suorittamaan ja molemmissa on 5 op kurssi valintaperusteena. Ei todistusta, ei valintakoetta, pelkän opintojakson pisteiden perusteella valitsevat opiskelijat.

Vierailija
138/6747 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko paikkaa? Itselle aukesi yksi ja ykkös vaihtoehtoa vielä oottelen!

Vierailija
139/6747 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitteko paikkaa? Itselle aukesi yksi ja ykkös vaihtoehtoa vielä oottelen!

Mikä koulu on julkaissut jo tulokset? En kestä tätä odotusta 😄

Vierailija
140/6747 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku ollut viime vuosina amk tekniikan alan valintakokeissa? Onko kokeessa valmiina esim. Fysiikan kaavat, vai täytyykö ne opetella ulkoa. On nimittäin melko monta erilaista kaavaa opeteltavaksi, matematiikasta puhumattakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi