KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Hain Metropoliaan suuhygienistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen hain alanvaihtajana. Ikää 41. Tuskin tärppää vielä, mutta jonkinlainen mahis kuitenkin jo on. Päätavoite on ensi kevään pääsykokeessa.
Olen samanikäinen ja todellakin liian vanha hakemaan enää yhtään mihinkään, saati sitten noin pitkään koulutukseen. Tässähän on jo vanhuuden vaivojakin. Jos kerralla tuollainen ala tai työ kiinnostaa niin varmasti sairaanhoitaja tai lähihoitaja olisi parempi vaihtoehto. Näin vanhalle varmasti tuo lähihoitaja lienee ainoita realistisia vaihtoehtoja, joilla työllistyä. Olen itse toki AMK-tutkinnon suorittanut pitkäaikaistyötön, mutta uuden koulutuksen hankkiminen ei ole enää mitenkään mahdollista. Toimin vanhempani kotiorjana todennäköisesti niin kauan kunnes vanhempani pääsee laitoshoitoon tai kuolee, voin itse todella huonosti ja odotan omaa pääsyä eläkkeelle. Toki on hienoa, että jollakin on vielä näin vanhana unelmia ja tavoitteita. Itselläni ei ole ollut niitä enää vuosiin. Toivon lähinnä kunnon yöunia ja sitä, että joku muukin tekisi kotitöitä ja sitä, että en joutuisi hoitamaan kaikkea kun en jaksa ja pysty siihen ja voin itsekin todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeeko täällä kukaan oikikseen? mitä odotatte uudelta kokeelta? eroaa niin isosti aiemmista.
haen, itse odotan ns. tasapuolisuutta valmistautumisajassa ja että systeemi on kaikille uusi, olen aiemminkin hakenut mutta liian pitkä lukuaika on ollut liian raskas suoritus vaikka töistä ottanutkin lukuvapaata sen kuukauden. Nyt voisi olettaa että on enemmän soveltavat tehtävät kun matsku julkaistaan maanantaina ja pääsykoe jo torstaina. Oikiksessahan on toi pääsykoe se vaikein rasti että tärppää ja kun en ole enää ensikertalainenkaan.
Joo tasapuolisuus varmaan toteutuu paremmin.
mulla on tunne että ennakkomateriaalia on silti melko paljon joka pitää osata pilkun tarkkaan :/ oon itse hidas lukemaan niin toi parin tunnin aika hirvittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen hain alanvaihtajana. Ikää 41. Tuskin tärppää vielä, mutta jonkinlainen mahis kuitenkin jo on. Päätavoite on ensi kevään pääsykokeessa.
Olen samanikäinen ja todellakin liian vanha hakemaan enää yhtään mihinkään, saati sitten noin pitkään koulutukseen. Tässähän on jo vanhuuden vaivojakin. Jos kerralla tuollainen ala tai työ kiinnostaa niin varmasti sairaanhoitaja tai lähihoitaja olisi parempi vaihtoehto. Näin vanhalle varmasti tuo lähihoitaja lienee ainoita realistisia vaihtoehtoja, joilla työllistyä. Olen itse toki AMK-tutkinnon suorittanut pitkäaikaistyötön, mutta uuden koulutuksen hankkiminen ei ole enää mitenkään mahdollista. Toimin vanhempani kotiorjana todennäköisesti niin kauan kunnes vanhempani pääsee laitoshoitoon tai kuolee, voin itse todella huonosti ja odotan omaa pääsyä eläkkeelle. Toki on hienoa, että jollakin on vielä nä
Äh, älä lannista! Tilanteet ovat yksilöllisiä, mutta kyllä jokaisella on oikeus hakea ja yrittää parastaan. Samalla sanoisin niille, joiden mielestä ei ole oikein ottaa vastaan paikkaa, johon ei välttämättä pysty 100% sitoutumaan, että ei-ensikertalaisten ruuvi on yhteishaussa todella puristettu niin tiukalle, että joka kanto pitää kääntää, jos aikoo parantaa elämäntilannettaan. Ei ole mielestäni hakijan vika.
Tietysti vastaanotettu paikka ja kesken jäävät opinnot ovat periaatteessa pois joltain toiselta, mutta sille ei nykytilanteessa mitään voi. Muuttuisi mieluummin tämä hakusysteemi sellaiseksi, ettei kukaan joudu tekemään epätoivoisia valintoja ja mylläämään elämäänsä uuden alan opiskelun takia ihan ympäri. Monelle alanvaihto jopa pakollinen ja silti todella vaikea toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen ja todellakin liian vanha hakemaan enää yhtään mihinkään, saati sitten noin pitkään koulutukseen. Tässähän on jo vanhuuden vaivojakin. Jos kerralla tuollainen ala tai työ kiinnostaa niin varmasti sairaanhoitaja tai lähihoitaja olisi parempi vaihtoehto. Näin vanhalle varmasti tuo lähihoitaja lienee ainoita realistisia vaihtoehtoja, joilla työllistyä. Olen itse toki AMK-tutkinnon suorittanut pitkäaikaistyötön, mutta uuden koulutuksen hankkiminen ei ole enää mitenkään mahdollista. Toimin vanhempani kotiorjana todennäköisesti niin kauan kunnes vanhempani pääsee laitoshoitoon tai kuolee, voin itse todella huonosti ja odotan omaa pääsyä eläkkeelle. Toki on hienoa, että jollakin on vielä nä
Mitähän hittoa nyt taas XD Ole sinä vanha ja väsynyt, toiset painaa ja porskuttaa sunkin edestä. Nelikymppinen ei todellakaan ole liian vanha lääkikseen, päinvastoin. Parempi että on myös vastavalmistuneita joilla on elämänkokemusta ja siten kykyä soveltaa oppimaansa paremmin. Itsekin haluaisin lääkikseen ja hakisinkin mutta minä olen oikeasti liian vanha. Jaksaisin toki ja voisin töitä tehdä päälle 70v ikään mutta enhän mä lääkikseen pääse eikä talous kestä pitkää opiskelua. Jos olisin itse nelikymppinen hakisin todellakin hakisin lääkikseen. Panostaisin kunnolla valmennuskursseja myöten.
Vinkki aiemmalle lääkistä harkitsevalle kirjoittajalle: pari tuttua opiskelee Latviassa englanninkielisessä koulutusohjelmassa lääkäriksi. Opiskelu on maksullista mutta jos oikeasti haluaa jotain niin se on järjestelykysymys. Suomessa eivät päässeet sisälle yliopistoon, Latviaan pääsi ensimmäisellä yritäämällä. Ensi keväänä Riikaan?
40 vuotias on just ja just keski-ikäinen kun varsinki naisten elinajanodotetta katsotaan. Eli terveenä pysyessä puolet elämää jäljellä joten aika monta kertaa vielä ehtii ja KANNATTAA opiskella.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotias on just ja just keski-ikäinen kun varsinki naisten elinajanodotetta katsotaan. Eli terveenä pysyessä puolet elämää jäljellä joten aika monta kertaa vielä ehtii ja KANNATTAA opiskella.
Ehkä jollakin onkin noin, mutta itselläni ei todellakaan ole. Eliniänodotteeni on lyhyt ja noin 10 vuoden kuluessa olen todennäköisesti sairastunut vakavasti tai kohtalokkaasti. Näin on käynyt molemmille vanhemmilleni. Oikeastaan mitään ei voi tehdä kun on erittäin huonot geenit. Lääkärikin sanoi toiselle vanhemmalleni monien tutkimusten jälkeen, että geeneistä tapahtunut johtui. Itsellänikin on tosiaan jo monenlaista vaivaa ja vaihdevuosioireetkin selkeästi jo alkaneet. Hyväksyn tosiasiat ja yritän hoitaa vain sen kaikkein välttämättömimmän.
Hain hammas ja elukka ei-ensikertalaisena. Nähdään hesassa pääsykokeissa!
Vierailija kirjoitti:
Helsingin valtiotieteelliseen.
Hain itse tuonnin nuorena yhteensä varmaan jotain 5-6 kertaa. Hain eri vuosina valtio-oppiin, sosiaalipolitiikkaan ja sosiaalityöhön. En päässyt koskaan mitään noista opiskelemaan. Viimeisellä hakukerralla kun hain sosiaalityöhön pisteeni olisivat riittäneet Lappiin tai siis joku pääsi Lappiin opiskelemaan alemmilla pisteillä. Koehan oli sama kaikissa yliopistoissa, joten tuota voi verrata. Tavallaan tuo lohdutti, mutta samalla harmitti. Tuolloin pääsykoekirjana oli Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, joka oli ollut pääsykoekirjana jo aikaisemmin ja kirjana kuitenkin sen verran helppo moneen muuhun verrattuna, että kysymykset olivat täyttä saivartelua ja joistakin termeistä piti tietää myös kirjassa suluissa mainitut termien englanninkieliset termit saadakseen täydet pisteet.
Näköjään tietotekniikkaa pääsee nykyään lukemaan aika helposti. Takavuosina suosituimmille pääsi ehkä 5% hakijoista, nyt joissain jopa 10%. Ilmeisesti paikkoja lisätty paljon.
Täällä aikuinen sosiaalityöhön hakija! Todistuksen pitäisi riittää haluamaani kohteeseen, mutta ei nykyään voi olla varma mistään :O Viime vuoden hakutietojen perusteella saan todistuksesta enemmän pisteitä, kuin korkeimmilla pisteillä ykkösvaihtoehtooni valittu, mutta pisterajat tuntuu olevan joka vuosi nousussa.
Saa nähdä, toivottavasti pääsen. Ja älkää pliis haukkuko, että sossut on per****tä eikä niitä tarvita mihinkään tms., haluan tätä todella ja tiedän, että homma on haastava.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aikuinen sosiaalityöhön hakija! Todistuksen pitäisi riittää haluamaani kohteeseen, mutta ei nykyään voi olla varma mistään :O Viime vuoden hakutietojen perusteella saan todistuksesta enemmän pisteitä, kuin korkeimmilla pisteillä ykkösvaihtoehtooni valittu, mutta pisterajat tuntuu olevan joka vuosi nousussa.
Saa nähdä, toivottavasti pääsen. Ja älkää pliis haukkuko, että sossut on per****tä eikä niitä tarvita mihinkään tms., haluan tätä todella ja tiedän, että homma on haastava.
Hain itse jo joskus 2010-luvulla, siis jo yli 10 vuotta sitten. Silloin hakeminen ja pääsykokeet olivat erilaisia. Pääsykoe perustui kirjaan Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, kirjoittajana muistaakseni Elisa Juhola. Pääsykoe oli paperinen ja ihan käsin vastaukset kirjoitettiin. Mitään ensikertalaisuuskiintiöitäkään ei ollut, oli vain todistuspisteet ja nuorimmille hakijoille todistuspisteet+pääsykoepisteet, en muista, miten jakaantui aloituspaikat. Hakijoita oli todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain itse jo joskus 2010-luvulla, siis jo yli 10 vuotta sitten. Silloin hakeminen ja pääsykokeet olivat erilaisia. Pääsykoe perustui kirjaan Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, kirjoittajana muistaakseni Elisa Juhola. Pääsykoe oli paperinen ja ihan käsin vastaukset kirjoitettiin. Mitään ensikertalaisuuskiintiöitäkään ei ollut, oli vain todistuspisteet ja nuorim
Hakijoita sossuun on yhä todella paljon ja sinne on hyvin vaikea päästä. Ensikertalaiset pääsevät sosiaalityön todistusvalinnassa huomattavasti ei-ensikertalaisia helpommalla. Todistukseni on kuitenkin hyvä, sosiaalityön todistusvalintaan sopiva ja saan sillä hyvät pisteet. Hakisin, vaikka täytyisi mennä valintakokeeseen, nyt polku on kohdaltani ilmeisen helppo. Sosiaalityöhön voi nykyään hakea myös avoimen väylän kautta tai maisterihaussa, joten mahdollisuuksia on monia ja monentyyppisille hakijoille.
Onkohan mulla pahakin lukihäiriö? Opintopolussa:
Kun kaikki yhteishaun valintatulokset ovat valmiit, voit tulla hyväksytyksi varasijalta. Kevään 2025 toisen yhteishaun osalta 3.7.2025 ja syksyn yhteishaun osalta tulokset ovat valmiit viimeistään 20.11.2025.
Jos sinulle tarjotaan hakutoivejärjestyksessäsi alempaa opiskelupaikkaa ja olet varasijalla ylempään tai ylempiin, voit toisen yhteishaun kaikkien valintatulosten valmistuttua
Hakiko kukaan muotoiluun? Minkälaista valintakurssia odotatte?
Tänään tuli joku ihme lannistuminen, että en kuitenkaan pääse mihinkään hakukohteeseeni ja turhaan hikoilen seuraavan kuukauden ajan 10 op edestä valintakursseja tehden (kokopäivätyön ja perheen ohella).
Maisteriin on lähes mahdotonta päästä, vaikka tradenomin tutkinnon painotettu ka oli 4,45. Ja yamk-tutkintoon tuolla ei taas ole yhtään mitään merkitystä 😐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeeko täällä kukaan oikikseen? mitä odotatte uudelta kokeelta? eroaa niin isosti aiemmista.
haen, itse odotan ns. tasapuolisuutta valmistautumisajassa ja että systeemi on kaikille uusi, olen aiemminkin hakenut mutta liian pitkä lukuaika on ollut liian raskas suoritus vaikka töistä ottanutkin lukuvapaata sen kuukauden. Nyt voisi olettaa että on enemmän soveltavat tehtävät kun matsku julkaistaan maanantaina ja pääsykoe jo torstaina. Oikiksessahan on toi pääsykoe se vaikein rasti että tärppää ja kun en ole enää ensikertalainenkaan.
Joo tasapuolisuus varmaan toteutuu paremmin.
mulla on tunne että ennakkomateriaalia on silti melko paljon joka pitää osata pilkun tarkkaan :/ oon itse hidas lukemaan niin toi parin tunnin aika hirvittää
juu, tuskin tulee mikään easy ride olemaan, just fb:ssä pomppasi itä-suomen yliopiston oikiksen päivitys että heillä ennätysmäärä hakijoita eli yli tuhannen hakijan ero viime vuoteen..itse hain kaikkialle muualle paitsi Lappiin. Toki voi olla että tänä vuonna moni kokeilee ton uudistuksen takia hakua, no ei auta kun katsoa kuinka käy :)
Joo tämä uudistus varmaan vaikuttaa, että joka alalle yliopistoon on enemmän hakijoita kun lukuaika vaan ihan pari päivää. Tämä antaa mahdollisuuden kaikille ihan sama mikä elämäntilanne on. Tämä taas varmasti näkyy suoraan siinä, että vaikeampi päästä sisälle.
Ei kait mikään lukutoukka niissä pärjää. Fyysistä työtä.