KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne kaavat ole ylivoimaisia opetella, jos ymmärtää mitä on laskemassa?
Tämähän ei nyt ollut vastaus kysymykseen. Mutta joo, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitteko paikkaa? Itselle aukesi yksi ja ykkös vaihtoehtoa vielä oottelen!
Mikä koulu on julkaissut jo tulokset? En kestä tätä odotusta 😄
Ei mikään. Tai sit on kyse tammikuun yhteishausta.
Mäkin haen YAMKiin ja mulla ennakkotehtävä, jonka perusteella valitaan varsinaiseen pääsykokeeseen. En ole ennen tehnyt vastaavaa, joten en tiedä, onko tiukkakin seula. Pitäisi etukäteen hahmotella opinnäytetyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ekasta vai tokasta yhteishausta? Ilm. todistusvalinta?
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikko monimuotona. Ammattikoulusta valmistunut 18 vuotta sitten, joten todistushaulla ei pysty hakeen, pääsykoe ainut väylä :/ perus matikkaa yrittänyt kerrata, kun kaikki unohtunut vuosien aikana. Enkkua pitäs myös treenata paljon. Et saapa nähdä..
Itse pääsin tähän koulutukseen vaikka lukioajoistakin melkein 20 vuotta :) Mua auttoi se valmennuskurssi paljon..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikko monimuotona. Ammattikoulusta valmistunut 18 vuotta sitten, joten todistushaulla ei pysty hakeen, pääsykoe ainut väylä :/ perus matikkaa yrittänyt kerrata, kun kaikki unohtunut vuosien aikana. Enkkua pitäs myös treenata paljon. Et saapa nähdä..
Itse pääsin tähän koulutukseen vaikka lukioajoistakin melkein 20 vuotta :) Mua auttoi se valmennuskurssi paljon..
Minkä valmennuskurssin kävit?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ollut viime vuosina amk tekniikan alan valintakokeissa? Onko kokeessa valmiina esim. Fysiikan kaavat, vai täytyykö ne opetella ulkoa. On nimittäin melko monta erilaista kaavaa opeteltavaksi, matematiikasta puhumattakaan.
Ainakin viimevuoden keväällä kun kävin niin osassa tehtävissä oli kaava jotka oli haastavampia mutta esim tehtävässä jossa pyydettiin laskemaan auton a ja b välinen aikaero paikasta a paikkaan b nopeuden ollessa eri nii siinä ei esim mitää kaavaa ollut, myös oli muutama semmonen tehtävä jossa ei varsinaisesti pitänyt mitään laskea vaan esim semmonen että kun signaalin taajuus kasvaa 5000hz -> 10000hz niin mitä aallonpituudelle tapahtuu.
Huomioitavaa on myös se että vaikka tehtävässä annetaan kaava niin se pitää osaa pyöritellä siihen muotoon että tehtävän pystyy ratkaisee esim jos meillä on tuntematon x,y,z ja meidän pitää tehtävästä ratkaista x mutta kaava on muodossa xy=z niin pitää se pyörittää sillain että x pystytään ratkaista eli tässä tapauksessa x=z/y
Vierailija kirjoitti:
Mäkin haen YAMKiin ja mulla ennakkotehtävä, jonka perusteella valitaan varsinaiseen pääsykokeeseen. En ole ennen tehnyt vastaavaa, joten en tiedä, onko tiukkakin seula. Pitäisi etukäteen hahmotella opinnäytetyötä.
Mä skippasin tämän tyyppisen tehtävän takia yhden yamk haun. Ei olis ollut (vielä) aavistustakaan opparin aiheesta, enkä halunnut alkaa väkisin vääntämään mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisiko joku selittää nuo ennakkotehtävät? Ennakkotehtävä -> pääsee valintakokeeseen. Eli milloin selviää, ketkä ennakkotehtävän tehneistä ovat jatkossa
Millä alalla on muka joku ennakkotehtävä että voi osallistua valintakokeeseen, joku YAMK?
Ainakin muutamilla muotoilu/taidealoilla ihan perus AMK:ssa, näissä ihan perusteltua. Yliopistossa arkkitehdiksi haettaessa teet ensin ennakkotehtävän, jos saat siitä tarpeeksi pisteitä pääset seuraavaan vaiheeseen piirustuskokeeseen, nämä ovat kaksipäiväiset.
Tarkoitat varmaan ekaa hakua, se mikä oli alkuvuodesta? Pääsin kahteen paikkaan, nyt pitäs valita kumman valitsee, iik ihanaa! Pääsin YTM ja KTM, tosi vaikea päättää kumman valitsee ku molemmat kiinnostaa niin paljon. Mihin sä pääsit?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan ekaa hakua, se mikä oli alkuvuodesta? Pääsin kahteen paikkaan, nyt pitäs valita kumman valitsee, iik ihanaa! Pääsin YTM ja KTM, tosi vaikea päättää kumman valitsee ku molemmat kiinnostaa niin paljon. Mihin sä pääsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä skippasin tämän tyyppisen tehtävän takia yhden yamk haun. Ei olis ollut (vielä) aavistustakaan opparin aiheesta, enkä halunnut alkaa väkisin vääntämään mitään turhaa.
Ei olekaan helppo. Koetin ensin ite miettiä, mutta kysyin sit myös lähiesihenkilöltä, olisko työpaikalla jotain kehitystarvetta. Yritän nyt jotain hahmotella, mutta olen samaa mieltä, että tyhmä tehtävä. Opinnot voi venyä, työpaikka vaihtua, mielenkiinnon kohteet koulutuksen myötä muuttua ja sit on tehnyt turhaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea mutta pitäs olla kylläkin DI tutkinto että olisi jotain iloittavaa.
Täällä jännäillään Turun erillisen erityisopettajakoulutuksen tuloksia. Tulokset tulevat viimeistään torstaina, mutta Opintopolkuun on kohteeseen jo avautunut pistepalkki tai mikä onkaan viralliselta nimeltään. Olen hakenut jo pari kertaa ja ihmettelen, miten vaikeaa voi pätevän opettajan olla tulla valituksi soveltuvuuskokeen perusteella - työpaikalla selvä tarve erkkaosaamiselle ja työkokemusta runsaasti, siitä huolimatta sisäänpääsy vaikeaa. Jos nyt tärppäisi vihdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain, mutta tuskin pääsen uudella valintakokeella. Ei ole mitään, josta katsoa ja valmistautua.
Kaikki hakijat ovat samassa tilanteessa.
Eivät ole. Pääsykoe on nyt suunnattu lukiolaisille. Lukion oppimäärän mukaisia tehtäviä. Aivan eri asia, kun esseevastaukset päntätyistä kirjoista.
Monilla aloilla pääsykokeet on jo tähänkin asti perustuneet lukionoppimäärään ja pääsykokeissa on aiemminkin ollut tehtäviä jotka perustuu paikan päällä jaettavaan materiaaliin, eli ei tämä nykyinen koetyyppi ihan täysin uusi keksintö ole.
Ja mielestäni tämä uusi malli on monella tapaa tasapuolisempi, ei kaikilla ole mahdollisuutta ottaa kuukausitolkulla vapaata pääsykokeisiin valmistautumista varten, esim kyllä oikeustieteen pääsykoe on perinteisesti suosinut niitä, joilla on ollut mahdollisuus keskittyä täysipäiväisesti lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Jos lukioajoista on aikaa paljon, niin kannattaa ihan suosiolla ostaa kurssi. Nykyään on saatavilla myös itsenäiseen opiskeluun soveltuvia kursseja.
Täältä myös vahva suositus kurssille, itsellä käytössä AMK kurssi ja on tuonut paljon lisää itseluottamusta kun näkee et harjoituskokeita tehtäessä pisteet ovat nousseet ihan hyvin.
HUOMENNA AUKEAA VALINTAKURSSIT! JÄNNITTÄÄKÖÖÖÖÖ :D
Ei kai ne kaavat ole ylivoimaisia opetella, jos ymmärtää mitä on laskemassa?