Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
901/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin toki olla väärässä, mutta muistaakseni itsekkin vastasin Dennis. Itse sain sen vastaukseksi aloittamalla siitä aakkosjärjestyksen viimeisimmästä nimestä, sanotaan nyt Toivo, seuraavana Raimo ( 1 kirjain väliä), sitten tuli Niilo, (O, P, Q, 3 kirjainta väliä. 1 ja 3 kirjainta väliä kaavalla päädyin siis Dennikseen, muistaakseni :D.

Virhe oli tosin jättää päätöksentekotaidot viimeiseksi. Silmät ja aivot oli jo ihan solmussa. Näin jälkikäteen vaan miettii kuin yksinkertaisia ne todellisuudessa olivat, tehtävienannon pituuksista huolimatta. Ei vaan riittänyt enään motivaatio alkaa taulukoimaan asioita ja sitä kautta selvittämään vastauksia. Arvailuksi meni siis suurin osa. Ens kerralla viisaampana.

Juuri samanlainen virhe tuli tehtyä itselläkin, ajatteli jättää helpoimman viimeiseksi, vaan eipä enään siinä vaiheessa leikannut samalla tavalla mitä kokee

Minäkin vastasin Liisa ja Asko.

Vierailija
902/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita jotka ei jaksa enää odottaa maisterihaun tuloksia? Mihin haitte ja millä arvosanoilla?

Täällä. Ei hitto jos tulokset tulee tosiaan vasta 3.7. 😬🙄 Hain Jyväskylään tietojärjestelmätieteisiin. Toivon, että valinnassa huomioitaisiin kohdallani vain yamk-tutkinnon ka., joka on 4,45, oppari 4. Amk-tutkinnossa ka. 3,44, oppari 5. 🙄 Alemmasta tutkinnosta voisivat huomioida vaan opparin 😁 Jää nähtäväksi miten keskiarvon laskevat. Viime syksynä hain Vaasaan maisteriohjelmaan ja silloin huomioitiin vain yamk:n keskiarvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöljä kysymys: voiko osaan kohteista tulla valituksi todistusvalinnan kautta, vaikka ei olisi ensikertalainen?

Luulin että ei, mutta opintopolussa näkyy että mun YO-todistus onkin osaan paikoista huomioitu (?)

Joo pitäis tietää paremmin :D Panostin vaan täysillä ykkösvaihtoehtoon, jonka todistusvalinnassa on mukana vain ensikertalaiset.

Mä ainakin pääsin suoraan todistusvalinnalla (yo-todistus) sosionomiopintoihin, ja varmasti on muitakin aloja, joille pääsee tällä tavalla myös ei-ensikertalaiset :)

Vierailija
904/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita jotka ei jaksa enää odottaa maisterihaun tuloksia? Mihin haitte ja millä arvosanoilla?

Täällä. Ei hitto jos tulokset tulee tosiaan vasta 3.7. 😬🙄 Hain Jyväskylään tietojärjestelmätieteisiin. Toivon, että valinnassa huomioitaisiin kohdallani vain yamk-tutkinnon ka., joka on 4,45, oppari 4. Amk-tutkinnossa ka. 3,44, oppari 5. 🙄 Alemmasta tutkinnosta voisivat huomioida vaan opparin 😁 Jää nähtäväksi miten keskiarvon laskevat. Viime syksynä hain Vaasaan maisteriohjelmaan ja silloin huomioitiin vain yamk:n keskiarvo.

Eikö hakuvaiheessa voinut itse valita millä tutkinnolla hakee, jos oli enemmän kuin yksi kelpoinen tutkinto alla, vai onko tämä hakukohdekohtaista?

Mihin maisteriin hait Vaasaan, jos 4,45 ja oppari 4 ei riittänyt? Laskettiinko painotettu ka, jolloin nelosen opparin vetää kokonaiskeskiarvoa alemmas?

Vierailija
905/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on ollut puhetta Kamk yamk tradenomitutkinnoista, niin onkohan niissä nyt mikä määrä aloituspaikkoja? Kamk:n sivuilla lukee esim tiedolla johtaminen 10 aloituspaikkaa, mutta sitten yhteishaun päätyttyä oli jossain mediassa julkaistu tilastoja hakijamääristä (ensisijaiset ja kaikki) suhteessa aloituspaikkoihin ja siinä oli 20 aloituspaikkaa tiedolla johtamiseen.

Sama juttu oli erään kauppiksen maisterivalinnassa. Yliopiston sivuilla on ollut vuodesta toiseen 13-15 sisään otettua, aloituspaikkojen määrää ei ole ilmoitettu, mutta noissa tilastoissa oli kyseiseen maisteriin oli muka 30 aloituspaikkaa 🤔

Vierailija
906/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ainakin pääsemässä todistuksella lukemaan agrologiksi, vaikka en ole enää ensikertalainen.

Vierailija
907/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hakuvaiheessa voinut itse valita millä tutkinnolla hakee, jos oli enemmän kuin yksi kelpoinen tutkinto alla, vai onko tämä hakukohdekohtaista?

Mihin maisteriin hait Vaasaan, jos 4,45 ja oppari 4 ei riittänyt? Laskettiinko painotettu ka, jolloin nelosen opparin vetää kokonaiskeskiarvoa alemmas?

Ei ainakaan Jyväskylään tietojärjestelmätieteisiin voinut valita millä tutkinnolla hakee. Kaikki hakukelpoisuuden antavat tutkinnot ja opinnot kyllä huomioidaan.

Hain Vaasaan liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelmaan. Hakijoita oli aivan hirveä määrä, reippaasti yli 600 ja aloituspaikkoja 45. Painotettu keskiarvo piti olla vähintään 4,3 (ja jotain sadasosia) ja kokonaispisteitä 25/27, että tuli valituksi. Opparin olisi varmaan pitänyt olla 5, että olisi päässyt sisään. Omalla keskiarvolla ja opparilla sain juuri tuon 25/27, varasija 33. 😅 

Vierailija
908/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa, mutta aiempien vuosien perusteella ei taida olla vaihtoehtoja.

Tampereen yliopistolta maisteri/DI -hausta tuloksia odottelen epävarmoin fiiliksiin. Keskiarvo hyvä, mutta ne lisäpistematikat puuttuu, kun en ehtinyt suorittaa tarpeeksi ennen hakua. Aiempina vuosina ei näytä olleen mitenkään huippusuosittuja nuo omat hakukohteet, joten toivoa kai on.

Vierailija
909/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut tradenomiksi, mutta pääsen varmuudella todistusvalinnalla restonomiksi. Tradenomi odottaa vielä valintakokeen tuloksia, mutta mielestäni en onnistunut kokeessa.

Onko teillä tietoa, kuinka ammattikorkeakoulun sisällä pystyisi luovimaan siten, että saisi myös niitä tradenomin opintoja, vaikka restonomin paikan vastaanottaisikin? Eli ottaako paikan vastaan, vai yrittääkö myöhemmin uudelleen, jotta ensikertalaisuus säilyy... Sitä tässä mietin.

(TAMK:sta kyse)

Vierailija
910/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut tradenomiksi, mutta pääsen varmuudella todistusvalinnalla restonomiksi. Tradenomi odottaa vielä valintakokeen tuloksia, mutta mielestäni en onnistunut kokeessa.

Onko teillä tietoa, kuinka ammattikorkeakoulun sisällä pystyisi luovimaan siten, että saisi myös niitä tradenomin opintoja, vaikka restonomin paikan vastaanottaisikin? Eli ottaako paikan vastaan, vai yrittääkö myöhemmin uudelleen, jotta ensikertalaisuus säilyy... Sitä tässä mietin.

Varmasti luulisi ainakin vapaasti valittaviin ottaa liiketoiminnan puolelta. Jonkin verran samantyylisiä kurssejaki, tietysti suuntauksesta riippuen.

Vierailija
911/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri pysty luovimaan.

Vierailija
912/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo pisteet oikein lasketaan? Jos hakee inssiksi ja saa luonnontiedeosiosta yhden pisteen, paljonko se yksi piste suurin piirtein voisi olla lopullisissa pisteissä? Hain inssiksi ja sain juuri kys. osiossa varmaan suurimman osan oikein, samoin matikassa meni ehkä aika hyvin, mutta muista osioista en ole varma. Siksi kiinnostaa.

Vierailija
913/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa restonomin paikan vastaan, valmistuu restonomiksi. Ei pysty samalla tavalla puljailemaan kuin yliopistossa ja sielläkin se on vaikeutunut siitä, mitä oli aiemmin. 

Vierailija
914/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/amk-valintak…

En osaa täysin tulkita mitä kaikkia muokkauksia niille pisteille tehdään, mutta tuolta löytyy taulukko.

Vierailija
915/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tullut jo muutamakin vastaus mutta niitä täydentämään. Itse sinä paremmin tiedät haluatko nimenomaan tradenomiksi, vai teetkö restonomitutkinnon. Restokouluun jos menet, titteli on restonomi ja ei niin yleispätevä kuin tradenomi. Kuitenkin moniin random toimistohommiin vaaditaan vain "soveltuva korkeakoulututkinto" ja näihin myös restonomi on pätevä. Eli urasuunnittelua täytyisi vähän jo tehdä. Tradenomejakin on vähän joka toinen, että sinne mentäessä kannattaa valita jokin "kärki".

Opiskelusta taas, osin on samoja kursseja, esim. itse tein pakollisen markkinoinnin kurssin tradenomipuolelta kun sopi paremmin omiin aikatauluihin. Tradenomin "kärkiopintoja" voi tuupata vapaavalintaisiin mutta joka tapauksessa resto-opintoja se tutkinto enimmäkseen olisi. Tai tee niinkuin kaveri. Eka vuosi restoa, ei napannu. Seuraavana vuonna vaihto tradenomiksi ja ekan vuoden opinnoista hyväksyttiin mitä hyväksyttiin.

Vierailija
916/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin tunneälyllä, ja vikaksi jätin etiikan. Ajattelin että aloitan helpolla pahimman jännityksen pois, ja jätän toisen helpon vikaksi kun ei enään jaksa. Sit oli päätöksenteko, matikka, enkku ja äikkä. Muuten hyvä mutta enkku ja äikkä peräkkäin oli vähän liikaa, ei jaksanut oikein sisäistää suomenkieltäkään enään kun oli pään puhki yrittänyt ymmärtää enkkua..

Vierailija
917/6747 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata menettää ensikertalaisuutta sillä, että otat paikan vastaan alalta, joka ei ole oma juttu. Itse 2016 väärän valinnan tehneenä päädyin opiskelemaan alaa, joka ei kiinnostanu sittenkään. Kävin koulun kuitenki loppuun ja päivääkään en ole niitä hommia tehny. Nyt kärsin siitä, että menetin tuolloin ensikertaisuuden ku en päässy viime vuonna opiskelemaan (mutta toivottavasti tänä vuonna). Omasta kokemuksesta viisastuneena siis neuvon aina kaikkia ensikertalaisia, että mieti tarkkaan mitä haluat tehdä. Otat vasta sitten paikan vastaan ku sulle tarjotaan juuri sitä, mitä oikeasti haluat. Toki joltain alalta, joka tukee sun unelma-ammattia, voi ehkä olla ok ottaa vastaan tarjottu opiskelupaikka. Mutta ei kannata tehdä samaa virhettä ku mie, ku en miettiny tarkkaan mitä haluan oikeasti tehdä. Välivuosissakaan ei ole mitään noloa. Ite lakin saamisen jälkeen pidin omasta tahdostani 3 välivuotta, tein töitä, matkustelin, olin au pairina Ausseissa yms

Vierailija
918/6747 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan menossa D-valintakokeeseen? Mitä odotatte, oletteko valmistautuneet vanhojen kokeiden pohjalta?

Vierailija
919/6747 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on omassa Opintopolussa muutoksia:

- olen hakenut todistusvalinnalla yhteen koulutukseen, ja mulla on jo alusta alkaen lukenut siellä millä varasijalla olen. Nyt siellä ei enää lue sitä varasijaa, vaan "opiskelijavalinta kesken". Mitä se tarkoittaa?

- ensisijaiseen kohteeseen, johon hain valintakurssin kautta, on nyt ilmestynyt palkit. Tarkoittaako tämä sitä, että lähipäivinä tulee tulokset?

Vierailija
920/6747 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on omassa Opintopolussa muutoksia:

- olen hakenut todistusvalinnalla yhteen koulutukseen, ja mulla on jo alusta alkaen lukenut siellä millä varasijalla olen. Nyt siellä ei enää lue sitä varasijaa, vaan "opiskelijavalinta kesken". Mitä se tarkoittaa?

- ensisijaiseen kohteeseen, johon hain valintakurssin kautta, on nyt ilmestynyt palkit. Tarkoittaako tämä sitä, että lähipäivinä tulee tulokset?

Tarkoittaa, että olet pääsemässä siihen ensisijaiseen kohteeseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä