KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Kun se sydän ei välttämättä sano tällä hetkellä mitään. Älä ole itsekäs, jokaisella on oikeus määrättyyn aikaan tehdä valintansa.
Sua ei auta yhtään enempää, jos jokainen miettijä käy ruksimassa hyväksynnän ehdollisesta.
En jonota kasvikseen, ei ole oma lehmä ojassa.
Mitä sitten kiukuttelet täällä?
Jos seuraat kokonaistilannetta, niin huomaat, että paljon on pielessä. Uutisoidaan, että paljon jää opiskelijoita ulos, Vipusesta näkyy,että edellisvuosina kaikki paikat evät ole täyttyneet. Paikkoja on, opiskelijoita on, joten tämä jonotusvaihe on se, jolloin aiheutetaan turhia tyhjiä paikkoja. Ei raaskita antaa omaa paikkaa pois, vaikka tiedetään, että ei otettaisi sitä vastaan. Kaikki paikat täyttyvät vain siten, että jono etenee tarpeeksi nopeasti. Ei ole sinulta, eikä keneltäkään pois laittaa sellainen paikka kiertoon, jota ei itse edes aio ottaa vastaan. Joka vuosi näissä ketjuissa on mitä kummallisimpia syitä hakea, osa hakee ihan vain kokeilunhalusta ilman aikomustakaan aloittaa. Harjoittelevat seuraavaa vuotta varten pääsykokeissa jne. lista on loputon. Noiden paikkojen pitäisi päätyä kiertoon aiemmin, että sinne joku oikeasti haluava pääsee.
Miten tämä varasija toimii. Jos minut on hyväksytty, mutta en ole vielä paikan vastaanottanut, niin liikkuuko silti varasijat? Vai onko se nyt jämähtänyt muhun?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä varasija toimii. Jos minut on hyväksytty, mutta en ole vielä paikan vastaanottanut, niin liikkuuko silti varasijat? Vai onko se nyt jämähtänyt muhun?
Jämähtää sinuun ja odottaa vastaustasi sille kyseiselle alalle. Koska kun olet 1. varasijalla, niin kakkonen ei pääse takaasi ottamaan paikkaa vastaan, ennen kuin sinä olet hylännyt sen. Kolmonen saa takaa paikan vain jos myös kakkonen hylkää sen jne.
Vierailija kirjoitti:
Paikka on sinun, eikä siihen oteta ketään toista, ellet luovu paikastasi (tai jos oli ehdollinen paikka ja lähdet ylöspäin).
Vierailija kirjoitti:
Se on jono. Jonossa ei pääse liikkumaan, jos edellä oleva ei liiku.
Aamu jännittää taas
t. Varasija 1. 😂
Ajattelin eilen että josko tänään heräisin hyväksyttynä 3. kohteeseeni (jonka otan heti vastaan), tai edes 1. varasijalle liikkuneena. Ilokseni näiden vaihtoehtojen sijasta heräsinkin varasijalta 3. Olin siis eilen ja toissa päivänä 2. :)
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku katsoa vipusesta: vaasa DI tuotantotalous, onko vielä paikkoja vastaanottamatta?
Miten/mistä tuolta Vipusesta näitä löytää? On ehkä neuvottu täällä jo aiemmin, mutta koko ketjuun selaamiseen menee aika kauan... En löydä Vipusesta Tampereen yliopistoa, tuotantotalous kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla hakupaineala ja vieläkin paikkoja vastaanottamatta hakijoilla, jotka merkinneet kohteen ensisijaiseksi. Osalla ollut tieto paikasta jo toukokuun ekoista tuloksista lähtien. Ei pahalla, mutta mitä ihmettä... en tajua.
Yksi mahdollisuus on, että ovat IB-linjalaisia. Heidän viralliset tulokset eivät ole vielä tulleet. Saivat ehdollisen paikan prelien perusteella.
Ei kun kaikkien todistusjono kyseessä, eli odottavat "jotain muuta"... nythän voi vielä pitää vaikka useampia kk-paikkoja hallussa niin mitä tuota miettii jos on saanut haluamansa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin eilen että josko tänään heräisin hyväksyttynä 3. kohteeseeni (jonka otan heti vastaan), tai edes 1. varasijalle liikkuneena. Ilokseni näiden vaihtoehtojen sijasta heräsinkin varasijalta 3. Olin siis eilen ja toissa päivänä 2. :)
Täh, onko toi mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku katsoa vipusesta: vaasa DI tuotantotalous, onko vielä paikkoja vastaanottamatta?
Miten/mistä tuolta Vipusesta näitä löytää? On ehkä neuvottu täällä jo aiemmin, mutta koko ketjuun selaamiseen menee aika kauan... En löydä Vipusesta Tampereen yliopistoa, tuotantotalous kiinnostaa.
Taidat katsoa kevättä eli tammikuussa alkaneita koulutuksia. Hakuaika: Haku 2 antaa oikeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähtävästi. En tiedä miten mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla hakupaineala ja vieläkin paikkoja vastaanottamatta hakijoilla, jotka merkinneet kohteen ensisijaiseksi. Osalla ollut tieto paikasta jo toukokuun ekoista tuloksista lähtien. Ei pahalla, mutta mitä ihmettä... en tajua.
Yksi mahdollisuus on, että ovat IB-linjalaisia. Heidän viralliset tulokset eivät ole vielä tulleet. Saivat ehdollisen paikan prelien perusteella.
Ei kun kaikkien todistusjono kyseessä, eli odottavat "jotain muuta"... nythän voi vielä pitää vaikka useampia kk-paikkoja hallussa niin mitä tuota miettii jos on saanut haluamansa.
Kaikkien jonossa voi olla ensikertalaisiakin. Yhdestä hausta saa vain yhden paikan. Ei se jonoihin vaikuta onko paikkaa ennalta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähtävästi. En tiedä miten mutta kuitenkin.
Soittelisin sinne ja kyselisin, ei kai nyt jono voi tuohon suuntaan koskaan mennä. Joku virhe pakko olla.
Voi jono mennä taaksepäin, mulla mennyt monesti.
Kyllä voi jono mennä taaksepäin. Jollain mennyt oikaisu läpi tai ne IB-tulokset paranivat tms.
Tai sit yhden kiintiön jonon paikat otettu kaikki vastaan ja näkyviin tuli itselle epäedullisempi jono.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jono mennä taaksepäin. Jollain mennyt oikaisu läpi tai ne IB-tulokset paranivat tms.
Tai sit yhden kiintiön jonon paikat otettu kaikki vastaan ja näkyviin tuli itselle epäedullisempi jono.
Niin, varmaan tuosta ensimmäisestä johtuu. Ajattelin vain että aika pieneen rakoon joku on liikkunut. Toinen vaihtoehto ei ole mahdollinen, koska en edes ole muussa kuin yhdessä jonossa joka sekin on ensikertalaisten todistusvalintajono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien jonossa voi olla ensikertalaisiakin. Yhdestä hausta saa vain yhden paikan. Ei se jonoihin vaikuta onko paikkaa ennalta vai ei.
Vaikea uskoa että olisivat ensikertalaisia kun kirjoitusvuodet eivät ole ihan tuoreimmasta päästä. Mietin vain mitä odottavat, kun voisivat vain ottaa paikan vastaan kun ovat haluamaansa kohteeseen päässeet ja katsoa sitten, saavatko opinnot toimimaan esim. muiden opintojen, työn, elämän jne. kanssa. Mitä se mua sinänsä edes liikuttaa, ihmettelen vain miksei voi toimia ja vastaanottaa tai vapauttaa paikkaa. Olen toukokuusta lähtien ollut 2. varasijalla ja edelläni on kolme tällaista ikäistäni jotka vain seisottavat tilannetta. Se on tietysti helppo paikka odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat katsoa kevättä eli tammikuussa alkaneita koulutuksia. Hakuaika: Haku 2 antaa oikeat.
Nyt löytyi, kiitos!!!
Kiitos! Helsingin farmasiaan.