Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
5401/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitsisikö joku katsoa onko helsingin diak amk sosionomi verkkototeutuksessa  ensikertalaiset jo ottaneet paikat vastaan?

Vierailija
5402/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorella tavoite on tietty (kapeahko) amk-linja. Ei ole tulossa lisähakuun eikä syksyn hakuun. Ensi keväänä uudestaan.

Yritän kannustaa avoin amk -kursseille. Niitä ei ihan ole alalta, mutta voisihan siinä opiskelutekniikkakin kehittyä.

Mä kyllä ilmoittautuisin ensi kevään yo-kirjoituksiin ja yrittäisin parantaa mahdollisuuksia todistusvalinnassa, jos ei jäänyt ihan mahdottoman kauas varasijoille. Mikä hänelle oli vaikein osa-alue amk-kokeessa vai onko kyseessä joku taideala, johon tehdään ennakkotehtäviä? 

En tiedä mikä oli vaikein osuus. Ei halua puhua nyt asiasta. 

Jo syksyllä voisi yrittää korottaa yo-kokeen arvosanoja, siihen vihjaisi itse.

Onko hän ilmoittautunut syksyn kirjoituksiin? Niihin ilmoittautuminen loppui jo ajat sitten. Ihan hullisti suunniteltu, koska eihän silloin voinut vielä tietää, miten pääsykokeissa käy 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5403/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorella tavoite on tietty (kapeahko) amk-linja. Ei ole tulossa lisähakuun eikä syksyn hakuun. Ensi keväänä uudestaan.

Yritän kannustaa avoin amk -kursseille. Niitä ei ihan ole alalta, mutta voisihan siinä opiskelutekniikkakin kehittyä.

Mä kyllä ilmoittautuisin ensi kevään yo-kirjoituksiin ja yrittäisin parantaa mahdollisuuksia todistusvalinnassa, jos ei jäänyt ihan mahdottoman kauas varasijoille. Mikä hänelle oli vaikein osa-alue amk-kokeessa vai onko kyseessä joku taideala, johon tehdään ennakkotehtäviä? 

Syksyn yo-kirjoitusten ilmoittautumisaika ikävä kyllä päättyy joka vuosi 5.6. Eli siihen ei nyt ehdi.

Kirjoituksia kannattaa oikeasti korottaa, jos on vain muutaman arvosanan päässä pääsystä ja korotukselle on realistiset mahdollisuudet. AMK-todistusvalinnassa ei ole minkäänlaisia ainepainotuksia toisin kuin yliopistossa, niin voi vähän vapaammin käydä kirjoittamassa.

https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/todistusvali…

Teillä on hyvää aikaa katsella noita!

Vierailija
5404/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyn yo-kirjoituksiin ei enää ehdi, viimeinenkin ilmoittautumisaika meni umpeen kuukausi sitten.

Vierailija
5405/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä että kysyin amk-kokeen hankalinta paikkaa siksi että sen kautta olisi helpointa miettiä, miten lähteä parantamaan pisteitä. Jos ongelma on äidinkieli tai englanti, valmistautuminen on hankalampaa. Pitäisi vain lukea tutkimustyyppisiä artikkeleja. Matikkaan löytyy YouTubesta paljon videoita, matikan ja päätöksentekotietojen kohdalla valmennuskurssista voisi olla hyötyä. Etiikasta/tunneälystä en osaa sanoa, en ole tehnyt sotekoetta itse.

Jos ala on sellainen joka vaatii ennakkotehtäviä tai soveltuvuuskokeen, vinkkejä on hankalampi antaa tietämättä alaa. Taidealan ennakkotehtäviin ei välttämättä edes ole mitään suoria vastauksia.

Vierailija
5406/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ehkä typerä kysymys mutta mistä tietää onko paikan vastaanottaneet nimenomaan valintakokeella otettuja vai todistuksella? Jos 19 paikkaa on jaossa ja 15 ottanut sen, ja 9 on valintakokeen tehneille. Mistä tiedän onko nuo 4 paikkaa jäljellä valintakokeen tehneille vai todistuksella hakeville?

Valintatapajonon tyyppi vastaa tuohon kysymykseen.

Kiitos viisaudestasi. Valitettavasti 9 valintakokeella päässyttä on ottanut paikan. Se oli sitten välivuosi taas edessä näköjään. Voi perkl

Pienen pieni toivonkipinä: nuo ilmoitetut määrät ovat aina pyöristettyjä (kolmella jaollisia), joten paikan ottaneita voi olla myös 8 :)

Vierailija
5407/6747 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ehkä typerä kysymys mutta mistä tietää onko paikan vastaanottaneet nimenomaan valintakokeella otettuja vai todistuksella? Jos 19 paikkaa on jaossa ja 15 ottanut sen, ja 9 on valintakokeen tehneille. Mistä tiedän onko nuo 4 paikkaa jäljellä valintakokeen tehneille vai todistuksella hakeville?

Kiitos viisaudestasi. Valitettavasti 9 valintakokeella päässyttä on ottanut paikan. Se oli sitten välivuosi taas edessä näköjään. Voi perkl

Pienen pieni toivonkipinä: nuo ilmoitetut määrät ovat aina pyöristettyjä (kolmella jaollisia), joten paikan ottaneita voi olla myös 8 :)

Voiko toivoa todella olla? Olen varasijalla 3.

Vierailija
5408/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko toivoa todella ol

Ei ole.

Vierailija
5409/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tämän vuoden tilanteessa on jotain kummallista. Hain viime vuonna yliopistoon (ei kovin suosittu) ja jäin varasijalle 11--> 4. Nyt tänä vuonna minulla on enemmän pisteitä kuin viime vuonna. Mutta nyt olen sijalla 22 (aluksi olin 24). 

Vipusen mukaan hakijoita lähes sama määrä kuin viime vuonna.

Tässä on jotain erikoista mitä en ymmärrä.

Mitä tälle hakusysteemille on tapahtunut? Ja miksi varasijat eivät liiku oikeastaan yhtään?

Vierailija
5410/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellää liikkunu tänää

viel todistusvalinnan varasijat, erityisesti kauppiksen?

Vierailija
5411/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän yhteishaku strippiiklubille. Nudisteja kaikki

Vierailija
5412/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tämän vuoden tilanteessa on jotain kummallista. Hain viime vuonna yliopistoon (ei kovin suosittu) ja jäin varasijalle 11--> 4. Nyt tänä vuonna minulla on enemmän pisteitä kuin viime vuonna. Mutta nyt olen sijalla 22 (aluksi olin 24). 

Mitä tälle hakusysteemille on tapahtunut? Ja miksi varasijat eivät liiku oikeastaan yhtään?

Ihmeen luottavaisia kaikki olleet, vaikka uusi systeemi jossa takuuvarmasti bugeja. 

Vierailija
5413/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi verrata viime vuoden koetta tämän vuoden kokeeseen, ne ovat täysin erilaisia.

Vierailija
5414/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään päivittynyt Opintopolku?

Vierailija
5415/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi verrata viime vuoden koetta tämän vuoden kokeeseen, ne ovat täysin erilaisia.

No ei verrata kokeita, mutta miksi varasijat ovat niin paljon suurempia vaikka hakijoita saman verran kuin viime vuonna?

Itse en tätä ihan näin voi sivuuttaa.

Vierailija
5416/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudessa, tämän hallituksen päätöksellä muutetussa rahoitusmallissa korkeakoulut saavat enemmän rahaa ensikertalaisista kuin muista. Sen vuoksi tänä vuonna todistusvalinnassa korkeakoulut ottivat sisään eniten ensikertalaisia (nuoreni alalla 90%) ja vähensivät muut minimiin. Voiko olla niin, että aloituspaikkoja kokonaisuutenaan on vähennetty eli paikkoja ei vain ole samaa määrää kuin viime vuonna?

Nuoreni (ei ensikertalainen) olisi päässyt muina vuosina sisään todistusvalinnalla, mutta tänä vuonna jäi varasijalle. Hän pääsi sisään valintakokeella, mutta pisteraja siinäkin nousi edellisvuoteen verrattuna todella paljon.

Vierailija
5417/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopolun varasijat eivät päivity viikonloppuisin. Näin lukee Opintopolun www-sivuilla.

Vierailija
5418/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintopolun varasijat eivät päivity viikonloppuisin. Näin lukee Opintopolun www-sivuilla.

Viime viikonloppuna ainakin pomppasi varasijat yhdellä ylöspäin. Lauantaina.

Vierailija
5419/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos. Tulee taas pitkä viikonloppu. 

Vierailija
5420/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikonloppuna ainakin pomppasi varasijat yhdellä ylöspäin. Lauantaina.

Jaahas. Täytyy sittenkin päivitellä varmuuden vuoksi sen tuhannen kertaa. Jos kuitenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi