Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
5421/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tämän vuoden tilanteessa on jotain kummallista. Hain viime vuonna yliopistoon (ei kovin suosittu) ja jäin varasijalle 11--> 4. Nyt tänä vuonna minulla on enemmän pisteitä kuin viime vuonna. Mutta nyt olen sijalla 22 (aluksi olin 24). 

Vipusen mukaan hakijoita lähes sama määrä kuin viime vuonna.

Tässä on jotain erikoista mitä en ymmärrä.

Mitä tälle hakusysteemille on tapahtunut? Ja miksi varasijat eivät liiku oikeastaan yhtään?

Ei ole mitään erikoista. Tänä vuonna on vaan enemmän hakijoita paremmilla arvosanoilla ja kovemmalla tasolla. Mulla sama homma

Vierailija
5422/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tämän vuoden tilanteessa on jotain kummallista. Hain viime vuonna yliopistoon (ei kovin suosittu) ja jäin varasijalle 11--> 4. Nyt tänä vuonna minulla on enemmän pisteitä kuin viime vuonna. Mutta nyt olen sijalla 22 (aluksi olin 24). 

Mitä tälle hakusysteemille on tapahtunut? Ja miksi varasijat eivät liiku oikeastaan yhtään?

Et voi verrata viime vuoden koetta tämän vuoden kokeeseen, ne ovat täysin erilaisia.

No ei verrata kokeita, mutta miksi varasijat ovat niin paljon suurempia vaikka hakijoita saman verran kuin viime vuonna?

Itse en tätä ihan näin voi sivuuttaa.

Olit viime vuonna suhteessa parempi kuin tänä vuonna. Mun ykköskohteessa on yleensä riittänyt n. 50-60% pisteistä, tänä vuonna olisi pitänyt olla yli 80%. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5423/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin suosituilla aloilla mutta myös muilla voi olla pisteissä nouseva trendi. Joillain aloilla vuosikohtaista vaihtelua voi olla paljon: jonain vuonna hirmupisteet ja toisena riittää vähempi.

En näkisi korkeita pisterajoja mitenkään epäilyttävänä - esim. pääsin viime vuonna todistuksella varasijalle 32-->6 (1,8 pisteen päähän alimmista pisteistä), korotin yo-todistusta +10 pisteellä ja pääsin tänä vuonna hikisesti sisään samaan kohteeseen. Paikat otettu kohteeseen vastaan joten pisteraja nousee lähes kymmenellä viime vuodesta. Saa nöhdä onko poikkeus vai uusi standardi.

Monilla aloilla ymmärtääkseni muutenkin jo katto vastassa (vaaditaan täysiä tai lähes täysiä pisteitä ainakin todistuksessa), joillain aloilla ensi vuoden uudistus ehkä hiukan muuttaa balanssia...

Vierailija
5424/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jono ei ole liikkunut yli viikkoon. Onko aika luovuttaa?

Vierailija
5425/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On

Vierailija
5426/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin suosituilla aloilla mutta myös muilla voi olla pisteissä nouseva trendi. Joillain aloilla vuosikohtaista vaihtelua voi olla paljon: jonain vuonna hirmupisteet ja toisena riittää vähempi.

En näkisi korkeita pisterajoja mitenkään epäilyttävänä - esim. pääsin viime vuonna todistuksella varasijalle 32-->6 (1,8 pisteen päähän alimmista pisteistä), korotin yo-todistusta +10 pisteellä ja pääsin tänä vuonna hikisesti sisään samaan kohteeseen. Paikat otettu kohteeseen vastaan joten pisteraja nousee lähes kymmenellä viime vuodesta. Saa nöhdä onko poikkeus vai uusi standardi.

Monilla aloilla ymmärtääkseni muutenkin jo katto vastassa (vaaditaan täysiä tai lähes täysiä pisteitä ainakin todistuksessa), joillain aloilla ensi vuoden uudistus ehkä hiukan muuttaa balanssia...

Yliopistokokeet muuttuivat paljon tälle keväälle. Osalla aloista on jo aiemmin ollut yhteisvalinta käytössä, mutta onhan se nyt selvää että pistejakauma muuttuu, kun esseekoe muuttuu monivalintaan ja useammalle alalle voi hakea samalla kokeella. Todistuksilla erot tuskin ovat niin näkyviä, vaikka joka vuosi onkin nähtävillä trendi, että yhä useampi käy korottamassa vanhoja arvosanoja.

Yleinen taloustilanne voi myös vaikuttaa joidenkin valintoihin. Kun töitä ei ole silloin on hyvä aika opiskella uutta. 

Vierailija
5427/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoevalinnasta en osaa sanoa mutta ainakin todistuspisterajat monilla aloilla menee ihan viime vuosien trendin mukaan, ensin rajat korkeella ja tippuu vähitellen elokuulle. 

Vierailija
5428/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoohan joku sitten, jos opintopolku on päivittynyt tänään?

Vierailija
5429/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se joka aamu 7 aikaa päivity? Minulla ainakin

Vierailija
5430/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kokeella voi hakea useammille aloille, joten vaikka hakijamäärä kokonaisuudessaan on suunnilleen sama ,ihmiset hakevat useampaan paikkaan?

Vierailija
5431/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on jokaisella paikan saaneella aikaa vähintään 10/7 saakka ottaa paikka vastaan. Sitten näkee, liikkuuko jonot omalta kohdalta.

Vierailija
5432/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se joka aamu 7 aikaa päivity? Minulla ainakin

Lähinnä se että ei kai pitäisi viikonloppuisin päivittyä, mutta viime lauantaina kyllä sijat liikkuivat. Nyt ei ole liikettä ollut ainakaan itselläni.

Vierailija
5433/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tt-maisteriin Hesaan ja en uskonut pärjääväni kovin hyvin. Tämän vuoden kokeessa oli paljon laskemista ja se ei ole vahvuuteni. Varasijoille pääsin, joten luo uskoa, että tulevaisuudessa pääsen maisteria opiskelemaan. Jos olisin ollut fiksu olisin laittanut useampia hakukohteita, koska katselin että oli paljon tt-maisteripaikkoja joihin pisteet olisi riittäneet. Otin nyt tällä kertaa vastaan sote-alan johtamisen ja kehittämisen YAMK paikan.

Vierailija
5434/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain tt-maisteriin Hesaan ja en uskonut pärjääväni kovin hyvin. Tämän vuoden kokeessa oli paljon laskemista ja se ei ole vahvuuteni. Varasijoille pääsin, joten luo uskoa, että tulevaisuudessa pääsen maisteria opiskelemaan. Jos olisin ollut fiksu olisin laittanut useampia hakukohteita, koska katselin että oli paljon tt-maisteripaikkoja joihin pisteet olisi riittäneet. Otin nyt tällä kertaa vastaan sote-alan johtamisen ja kehittämisen YAMK paikan.

Tämän takia kannattaa laittaa lapulle myös epävarmat kohteet. Tulosten jälkeen voi miettiä muuttoa tai muita järjestelyjä, mutta ilman hakua ei onnistu. Onnea kuitenkin opiskelupaikasta.

Vierailija
5435/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintopolun varasijat eivät päivity viikonloppuisin. Näin lukee Opintopolun www-sivuilla.

Ei kyllä lue

Vierailija
5436/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia kannattaa laittaa lapulle myös epävarmat kohteet. Tulosten jälkeen voi miettiä muuttoa tai muita järjestelyjä, mutta ilman hakua ei onnistu. Onnea kuitenkin opiskelupaikasta.

Jep. Jos ei tiedä suoraan (huippu)todistuksella pääsevänsä, aina kannattaa laittaa kaikkia mahdollisia kohteita. Pitää pitää vain huoli siitä, että ovat oikeassa järjestyksessä. Tänäkin kesänä päässyt taas lukemaan kaikkia hauskoja "mulla on ykkösenä ala/koulu X kun en uskonut pääseväni alalle Y, joka mulla on kakkosena ja oonkin siellä sisällä, toivottavasti jonot ei liiku!!"-juttuja.

Vierailija
5437/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jos ei tiedä suoraan (huippu)todistuksella pääsevänsä, aina kannattaa laittaa kaikkia mahdollisia kohteita. Pitää pitää vain huoli siitä, että ovat oikeassa järjesty

Ja vaikka ei pääsisi sinne alalle x, sitten pääsee siihen kakkoseen ja mitään ei pahaa tapahdu. Ehkä ihmiset ei vaan jaksa lukea ohjeita tai selvittää mihin hakevat, kun joskus muinoin on saanut lisäpisteitä ensisijaisesta kohteesta. Tätä järjestysasiaakin kysellään joka foorumilla jatkuvasti, vaikka se on selitetty hakulomakkeessa hyvin selvästi.

Vierailija
5438/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne minne pääset.

Vierailija
5439/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen: Metsätiede Joensuu, valintajono koepisteet: kaikki hakijat 21, valittu 21. Pitäisikö siis jonossa olleen olla nyt pääsemässä sinne? Tulkitsenko väärin?

Vierailija
5440/6747 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipunen: Metsätiede Joensuu, valintajono koepisteet: kaikki hakijat 21, valittu 21. Pitäisikö siis jonossa olleen olla nyt pääsemässä sinne? Tulkitsenko väärin?

Tulkitset. He, jotka osallistuivat kokeeseen, mutta eivät ole valittuina, ovat kohdassa ei-valitut. Osa heistä on päässyt jo Helsinkiin tai muille aloille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä