KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ensikertalainen ja varasijalla 11 koulutukseen, johon otetaan 20 opiskelijaa. Vipusen mukaan kukaan valituista ei ole ottanut paikkaa vastaan. Suuri osa nyt valituista on laittanut tuon koulutuksen vaihtoehdoksi 4-6. Varasijat eivät ole liikkuneet moneen viikkoon. Onkohan mahdollista, että varasijat alkaisivat liikkumaan pian?
Kuulostaa siltä, että kukaan ei ole päässyt ylemmäksikään. Jos koulutus on kuitenkin sellainen haluttava, useimmat sisäänpääsijät ottanevat paikan vastaan. Jos se on joku kokkolan restonomi, saattavat luopua kokonaan.
Mistä sen vielä tietää ovatko valitut päässeet ylemmäksi vai ei?
Hakijasta itsestään riippumattomat tekijät vaikuttavat ja määräävät liikaa näitä opiskelijavalintoja. Julmaa on myös sanoa, että hakija ei ole tarpeeksi hyvä, jos ei saa haluamaansa opiskelupaikkaa. Liian monen kohtalona on myös joutua työttömäksi tai lähihoitajaksi tahtomattaan. Joillekin hyvää koulutusta tai hyvää työpaikkaa ei vaan suoda, vaikka kuinka yrittää. Toisten kohtalo on ilman omaa syytä julma ja tuntuu, että jotkut joutuvat jo ennen syntymäänsä jollekin mustalle listalle kohtalon tai onnettaren mustalle listalle, joka tekee ihan kaikessa elämässä todella vaikeaa ja julmaa. Olen itse tällaisia ihmisiä. Kaikki elämässäni on mennyt pieleen ja se tilanne, johon olen tahtomattani joutunut on kamala. Ehkä kamalinta tässä on se, että kukaan ei suostu uhmaamaan omaa parempaa kohtaloaan auttamalla ja se, kuinka kaikki on omaa syytäni ja että en muka ansaitse parempaa ja että pitää vaan kestää.
Vierailija kirjoitti:
Hakijasta itsestään riippumattomat tekijät vaikuttavat ja määräävät liikaa näitä opiskelijavalintoja. Julmaa on myös sanoa, että hakija ei ole tarpeeksi hyvä, jos ei saa haluamaansa opiskelupaikkaa. Liian monen kohtalona on myös joutua työttömäksi tai lähihoitajaksi tahtomattaan. Joillekin hyvää koulutusta tai hyvää työpaikkaa ei vaan suoda, vaikka kuinka yrittää. Toisten kohtalo on ilman omaa syytä julma ja tuntuu, että jotkut joutuvat jo ennen syntymäänsä jollekin mustalle listalle kohtalon tai onnettaren mustalle listalle, joka tekee ihan kaikessa elämässä todella vaikeaa ja julmaa. Olen itse tällaisia ihmisiä. Kaikki elämässäni on mennyt pieleen ja se tilanne, johon olen tahtomattani joutunut on kamala. Ehkä kamalinta tässä on se, että kukaan ei suostu uhmaamaan omaa parempaa kohtaloaan auttamalla ja se, kuinka kaikki on omaa syytäni ja että en muka ansaitse parempaa ja että pitää vaan kestää.
Tämä on totta. Elämä on täynnä sattumia. Pitää ajatella positiivisesti, että jospa suurin osa kuitenkin elää hyvää elämää huolimatta siitä saiko sitä unelmien koulupaikkaa vai ei. Elämässä on muitakin asioita kuin opiskelu ja työ.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt muualle lähihoitajapakkomielteesi kanssa, kukaan ei jaksa kuunnella jankkausta. Ketään ei olla lähihoitajaksi pakottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijasta itsestään riippumattomat tekijät vaikuttavat ja määräävät liikaa näitä opiskelijavalintoja. Julmaa on myös sanoa, että hakija ei ole tarpeeksi hyvä, jos ei saa haluamaansa opiskelupaikkaa. Liian monen kohtalona on myös joutua työttömäksi tai lähihoitajaksi tahtomattaan. Joillekin hyvää koulutusta tai hyvää työpaikkaa ei vaan suoda, vaikka kuinka yrittää. Toisten kohtalo on ilman omaa syytä julma ja tuntuu, että jotkut joutuvat jo ennen syntymäänsä jollekin mustalle listalle kohtalon tai onnettaren mustalle listalle, joka tekee ihan kaikessa elämässä todella vaikeaa ja julmaa. Olen itse tällaisia ihmisiä. Kaikki elämässäni on mennyt pieleen ja se tilanne, johon olen tahtomattani joutunut on kamala. Ehkä kamalinta tässä on se, että kukaan ei suostu uhmaamaan omaa parempaa kohtaloaan auttamalla ja se, kuinka kaikki on omaa syytäni ja että en muka ansaitse parempaa ja että pitää
Itse ainakin aion hakea ykkösvaihtoehtooni ihan max 5v putkeen. Jos en pääse, valitsen jonkun muun koulutuksen, joka on lähellä sitä unelmakoulutusta ja tukisi sinne pääsyä. Raskas fakta on vain, että kaikki unelmat eivät toteudu. Kuten joku ylempänä kirjoitti, elämässä on muutakin kuin opinnot ja työ. Rahaa tietysti pitää saada, mutta aika harvalle sopii vain yksi ja ainoa koulutus. Jos yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän yllättynyt, että HY tt-maisterin on ottanut vastaan vain 30/50, on ollut isolla osalla muu kuin ykköstoive. Kuitenkin Jyväskylän kilpailevat maisterit on jo täynnä. Itse olen niin isolla varasijalla etten kyllä enää pääse ellei tapahdu ihmettä. Onneksi kakkosvaihtoehtoni YAMK on ehdollisesti hyväksytty, joten voin jäädä hyvillä mielin odottelemaan.
Hesalaisilla ykkösenä se valtsikan sote-palvelujen kehittäminen. VTM on arvokkaampi maisterintutkinto kuin TtM ja tuo mainittu maisterihaku on yksi suosituimmista, jos ei kaikkein suosituin.
Mm, Orpo ja Purra VTM
Purra FM tai KM? Opettaja s2 ollut.
Purra on VTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalaisilla ykkösenä se valtsikan sote-palvelujen kehittäminen. VTM on arvokkaampi maisterintutkinto kuin TtM ja tuo mainittu maisterihaku on yksi suosituimmista, jos ei kaikkein suosituin.
Aaa, aivan. Tätä en ottanut huomioon. Hyvä pointti!
Eri alaa
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, että valitut eivät ole päässeet ylempiin toiveisiin?
mistäkohän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistäkohän?
Ilmeisesti vaan heität toiselle arvauksia, muttet osaa perustella niitä
Työvoimapalvelut ovat järjestelmällisesti pakottaneet työttömiä karenssin uhalla lähihoitajiksi. Kuulemma myös ainakin huonojen alueiden kouluissa opinto-ohjaajat ovat pakottaneet tiettyihin ryhmiin kuuluvia tyttöjä hakemaan lähihoitajiksi. Jos itse ei ole juurikaan kokenut epäonnea elämässään tai joutunut kamalaan tilanteeseen, josta ei ole ulospääsyä ja jossa alkaa nähdä vankilakin parempana vaihtoehtona ei ymmärrä vaikean elämän eläneen ajatusta jostakin salaliitosta ja kohtalon mustalle listalle joutumisesta. Tämä ei rajoitu pelkästään opiskelupaikkaan tai työpaikkaan, vaan liittyy ihan kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapalvelut ovat järjestelmällisesti pakottaneet työttömiä karenssin uhalla lähihoitajiksi. Kuulemma myös ainakin huonojen alueiden kouluissa opinto-ohjaajat ovat pakottaneet tiettyihin ryhmiin kuuluvia tyttöjä hakemaan lähihoitajiksi. Jos itse ei ole juurikaan kokenut epäonnea elämässään tai joutunut kamalaan tilanteeseen, josta ei ole ulospääsyä ja jossa alkaa nähdä vankilakin parempana vaihtoehtona ei ymmärrä vaikean elämän eläneen ajatusta jostakin salaliitosta ja kohtalon mustalle listalle joutumisesta. Tämä ei rajoitu pelkästään opiskelupaikkaan tai työpaikkaan, vaan liittyy ihan kaikkeen.
Se on tunnettu ja ikävä ilmiö, mutta ei ihan varsinaisesti kuulu tähän keskusteluun. Tuolta kohtalolta voi yrittää välttyä sillä, että hommaa itselleen jonkun muun opiskelupaikan. Täältä olisi voinut haun loppumetreillä saada vinkkejä, jos ei itse osaa etsiä koulutusta, jonne on tilastojen valossa erittäin helppo päästä sisään. Sellaisiakin koulutuksia on.
Itse aikoinaan valitsin sellaisen realistisen opiskelupaikan mihin tietää pääsevänsä pääsykokeilla sisään. Nykyään liian moni hakee sellaiseen johon tietää jo valmiiksi ettei pääse eikä suostu hakemaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat itsellesi apua <3
Vierailija kirjoitti:
Vai että KUULEMMA opot pakottaneet nuoria tietylle alalle. No ei varmasti ole, paitsi ehkä Porvoossa. Menehän vaikka ulos lenkille tuulettumaan, se tekee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ei ole tarpeeksi hyvä ,jotta pääsisi amkiin tai yliopistoon voi vapaasti hakea amikseen myös muille linjoille kuin lähihoitajaksi. Esim. Sähkö-ja automaatioalan tekijöistä on pulaa.
Omista lapsista diplomi-insinööri valmistuu syksyllä työttömäksi. Amk- insinööri on ollut lomautettuna puoli vuotta ja amiksen käynyt it-asentaja vetää 3500 e/kk plus päivärahat vakituisessa työsuhteessa mechanical technicianina nyt toista vuotta armeijan jälkeen työelämässä ollessaan.
Jos päätyisitkin lh-opintoihin, voit jatkaa siitä sairaanhoitajaksi ilman pääsykokeita, jos lh-opintojen numerosi ovat hyvät.
Lähihoitaja- höpöttäjälle. Voit itse hakeutua amikseen haluamallesi alalle. Amiksiin on nykyisin jatkuva haku. Kannattaa ottaa yhteyttä amiksen opintoneuvojaan ja pistää haku käyntiin. Opiskelupaikka amiksessa ei vie ensikertalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan valitsin sellaisen realistisen opiskelupaikan mihin tietää pääsevänsä pääsykokeilla sisään. Nykyään liian moni hakee sellaiseen johon tietää jo valmiiksi ettei pääse eikä suostu hakemaan muualle.
Ainahan tätä on ollut, mutta ensikertalaisuuskiintiön vuoksi ei enää samalla haeta paikkaan, jonka voisi saada.
Kyllä ne muut paikat alkavat jossain vaiheessa houkutella nekin. Ja moni vaihtoi ennenkin vara-alaa, ei kemiasta tai fysiikasta ollutkaan helpompi valmistua kuin päästä lääkikseen.
Ikävintä on, jos joku ottaa vaan jonkun nomipaikan vastaan, vaikka haluaisi tehdä ihan muuta. Lopettaa koulun kesken ja on ei-ensikertalainen vailla mitään tutkintoa haluamassa vaikka toiselle AMK-alalle, jonne onkin ei-ensikertalaisena lähes mahdoton päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijasta itsestään riippumattomat tekijät vaikuttavat ja määräävät liikaa näitä opiskelijavalintoja. Julmaa on myös sanoa, että hakija ei ole tarpeeksi hyvä, jos ei saa haluamaansa opiskelupaikkaa. Liian monen kohtalona on myös joutua työttömäksi tai lähihoitajaksi tahtomattaan. Joillekin hyvää koulutusta tai hyvää työpaikkaa ei vaan suoda, vaikka kuinka yrittää. Toisten kohtalo on ilman omaa syytä julma ja tuntuu, että jotkut joutuvat jo ennen syntymäänsä jollekin mustalle listalle kohtalon tai onnettaren mustalle listalle, joka tekee ihan kaikessa elämässä todella vaikeaa ja julmaa. Olen itse tällaisia ihmisiä. Kaikki elämässäni on mennyt pieleen ja se tilanne, johon olen tahtomattani joutunut on kamala. Ehkä kamalinta tässä on se, että kukaan ei suostu uhmaamaan omaa parempaa kohtaloaan auttamalla ja se, kuinka kaikki on omaa syytäni ja että en muka ansaitse parempaa ja että pitää
Tuttavani olisi päässyt todistuksella lääkikseen, mutta jatkoikin välivuotensa myyntitöitä. Nyt pyörittää omaa myyntitiimiä tarjoavaa myyntiyritystään, kasvaa sekä työllistää jo 10 ihmistä ja on jo perustanut toisenkin yrityksen. Kaikki ylioppilaspohjalla ja ilman pääomaa. "Et muka ansaitse parempaa", ansaitset juuri sen minkä ansaitset, eli minkä eteen olet tehnyt töitä. Työ palkitaan kyllä tavalla tai toisella (jos ei muuten niin tässä maassa veroilla ;) ). Tsemppiä!