Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
3741/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on toisaalta ihan hyvä harjotus kärsivällisyyteen ja stressinsietoon, mitä mulla ei ole. Nimittäin 2. varasijalla kököttäminen, ilman että asialle pystyy tekeen yhtään mitään. Oliskohan maailmankaikkeus meikäläisen puolella tällä kertaa?

Vierailija
3742/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historia tuli varasija kolminumeroinen 😭

Älä hae historiaan. Humanismi jees ja hissajutut sinänsä erittäin kiinnostavia, mut hissan laitoksella töissä olleena haluan sanoa, et työllistyminen tosi hankalaa. Edes tutkimus ei välttämättä vedä ja epävarmuus syö ennen pitkää kenen tahansa sieluyn reikiä. Terv. Pätkäpötköön kyllästynyt alanvaihtaja

Hissan tutkinnolla työllistyy. Sivuaineilla voi vaikuttaa sekä harjoittelulla yms. Puolisoni on ollut valmistumisestaan lähtien töissä koko ajan mm. ministeriössä jne. Samoin hänen vuosikurssilaisensa työllistyneet. Eli jos ei katso pelkästään tutkimusta, niin töitä riittää tolla tutkinnolla.

Näin on. Tietysti jotkut päätyvät kaupan kassa -tyyppiseen eivätkä pääse sieltä pois. Kun vain onnistuu löytämään hyvän entry level -työn, hissa työllistää siinä missä muutkin generalistialat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppakorkeakouluun aukesi paikka Vaasaan ja Lappeenrantaan vähän varasijalle (alle 50). Onko kellään kokemusta miten LUTin jono liikkuu? Vieläkö paikka olisi mahdollinen? 

siis pääsit Vaasaan ja oot Lutiin varasijalla 50?

Vierailija
3744/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuplamaisteri ja (etä)töissä teknologia-alan firmassa. Tähän voisi ottaa vielä kolmannen yliopistotutkinnon työn ohelle. Ehdotuksia? Joko HY tai Aalto eikä kauheasti pakollista läsnäoloa.

Kuinka kävi tälle tuplamaisterille? Irtosiko opiskelupaikkaa?

Vierailija
3745/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppakorkeakouluun aukesi paikka Vaasaan ja Lappeenrantaan vähän varasijalle (alle 50). Onko kellään kokemusta miten LUTin jono liikkuu? Vieläkö paikka olisi mahdollinen? 

Karkeasti sanoisin, että ei. Näet kuitenkin itse parhaiten vipusesta vertailemalla hakemiesi paikkojen vastaanotettujen paikkojen määriä. Jos suhde on hatusta vetäen 50 aloituspaikkaa, joista 25 on otettu vastaan, niin tuskin siitä enää 50 edeltä kieltäytyy paikasta. Voi toki käydä niinkin.

Vierailija
3746/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Suoraan pääsisin Vaasaan ja LUTiin olen varasijalla joka on vähän alle 50

LUTiin haluaisin mutta mietin onko ihan mahdotonta?

Vierailija
3747/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintopolussa historian tulokset Helsinkiin. 23. varasija, ei todennäk mitään jakoa.

Katsoitko jo Vipusesta paikan vastanottaneiden määrän? Minulla olisi teoriassa mahdollisuus päästä vielä toiselle alalle, kuin sinä. Mikäli kourallinen opiskelijoista pääsisikin muihin opintoihin tai kieltäytyisi ottamasta paikkaa vastaan. Ensikertalaisuuttahan ei kannata nykyään menettää heppoisin perustein. Ei kannata mihinkään toisen tai kolmannen sijan (tai alemman) paikkoja ottaa vastaan. Ensikertalaisella on niin paljon alemmat pisteet, että ensikertalaisuus kannattaa säilyttää pari vuotta. Tekee muuta ja yrittää uudelleen ykköstoiveeseen.

Aikuiskoulutus vois olla teille molemmille sopivampi paikka.

Mitä ihmettä sönkötät?

Vierailija
3748/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuplamaisteri ja (etä)töissä teknologia-alan firmassa. Tähän voisi ottaa vielä kolmannen yliopistotutkinnon työn ohelle. Ehdotuksia? Joko HY tai Aalto eikä kauheasti pakollista läsnäoloa.

Kuinka kävi tälle tuplamaisterille? Irtosiko opiskelupaikkaa?

Ei hakenut mihinkään. 

Vierailija
3749/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko siis se Vaasan maisteri kans (KTM)?

Vierailija
3750/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on toisaalta ihan hyvä harjotus kärsivällisyyteen ja stressinsietoon, mitä mulla ei ole. Nimittäin 2. varasijalla kököttäminen, ilman että asialle pystyy tekeen yhtään mitään. Oliskohan maailmankaikkeus meikäläisen puolella tällä kertaa?

Jos olet ensikertalainen niin vielä mahdollisuus, muutoin tuskin 

Vierailija
3751/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijalla 9. ei-ensikertalaisena Helsinkiin Pohjoismaisiin kieliin, onko mitään mahollisuuksia? Tampereelta irtos paikka, mutta nyt pisti pieneksi pettymykseksi, kun Helsinki jäi noinkin kauas.

Vierailija
3752/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo

kuulostaa aika paljolta 50, joten sanoisin, että ei onnistu.

Vierailija
3753/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei ole edes lisätiedot-valikkoa näkyvissä. Usko nyt kun olen sanonut jo monta kertaa, että viime tippaan menee 😄

Vierailija
3754/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijalla 1 kielitieteisiin. Vain kaksi ei-ensikertalaista otetaan sisään pääsykokeella niin on kyllä aivan sama onko varasija 1 vai 10, kun ne ei tule mihinkään liikkumaan

Vierailija
3755/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei ole edes lisätiedot-valikkoa näkyvissä. Usko nyt kun olen sanonut jo monta kertaa, että viime tippaan menee 😄

Huomenna kysyn uudelleen =DD

Vierailija
3756/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakohan ottaa vastaan amk-paikka, johon olen hyväksytty, kun oikeasti haluaisin lääkikseen. Olen ensikertalainen. Tuo amk-paikka kyllä tukisi pääsykokeella hakua, koska siellä opiskellaan kaikkia niitä aineita, mitä lääkiksen pääsykokeessa tarvii osata. En usko tänä vuonna jääväni enää kovin kauas pisterajoista. Huvittaisi mennä ylipäänsä jo vihdoin opiskelemaan, vaikka en lääkikseen pääsekkään. Eikä kyllä huvittaisi palata vanhaan työhönkään...

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattavaksi.

Vierailija
3757/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo

Riippuu kuinka pitkälle heinä/elokuuhun haluat odottaa. Mä sanoisin että lähellä tulet olemaan

Vierailija
3758/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintopolussa historian tulokset Helsinkiin. 23. varasija, ei todennäk mitään jakoa.

Katsoitko jo Vipusesta paikan vastanottaneiden määrän? Minulla olisi teoriassa mahdollisuus päästä vielä toiselle alalle, kuin sinä. Mikäli kourallinen opiskelijoista pääsisikin muihin opintoihin tai kieltäytyisi ottamasta paikkaa vastaan. Ensikertalaisuuttahan ei kannata nykyään menettää heppoisin perustein. Ei kannata mihinkään toisen tai kolmannen sijan (tai alemman) paikkoja ottaa vastaan. Ensikertalaisella on niin paljon alemmat pisteet, että ensikertalaisuus kannattaa säilyttää pari vuotta. Tekee muuta ja yrittää uudelleen ykköstoiveeseen.

Aikuiskoulutus vois olla teille molemmille sopivampi paikka.

Mitä ihmettä sönkötät?

Ei ne paikat kaikille aukea koskaan ja elääkkin pitäisi. 

Vierailija
3759/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelytiede. Kuulin että Treella alaraja 21 ja Jkl 18. Voi että jännittää mikä raja tulee Hkiin, josta ei vielä kuulu. Mulla 39/60 pistettä. Aiempina vuosina Hgissä pitänyt olla ihan hurjat pisteet, mutta nyt on raja laskenut aika paljon myös Treella ja Jkylässä.

Tre paikkoja 125 1sijaisia hakijoita 126 ja kaikki hakijat 540.

Jkl paikkoja 65, 1sijaisia hakijoita 45 ja kaikki hakijat 258.

Hki paikkoja 180, 1sijaisia hakijoita 357 ja kaikki hakijat 921. 

Vierailija
3760/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan ottaa vastaan amk-paikka, johon olen hyväksytty, kun oikeasti haluaisin lääkikseen. Olen ensikertalainen. Tuo amk-paikka kyllä tukisi pääsykokeella hakua, koska siellä opiskellaan kaikkia niitä aineita, mitä lääkiksen pääsykokeessa tarvii osata. En usko tänä vuonna jääväni enää kovin kauas pisterajoista. Huvittaisi mennä ylipäänsä jo vihdoin opiskelemaan, vaikka en lääkikseen pääsekkään. Eikä kyllä huvittaisi palata vanhaan työhönkään...

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattavaksi.

Ensi vuonna tuskin mikään muuttuu näissä kiintiöissä. amk-paikasta ei ole mitään apua pääsykokeisiin, mutta uramahdollisuus tämä olisi jos ikääkin jo paljon.