Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
3781/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan ottaa vastaan amk-paikka, johon olen hyväksytty, kun oikeasti haluaisin lääkikseen. Olen ensikertalainen. Tuo amk-paikka kyllä tukisi pääsykokeella hakua, koska siellä opiskellaan kaikkia niitä aineita, mitä lääkiksen pääsykokeessa tarvii osata. En usko tänä vuonna jääväni enää kovin kauas pisterajoista. Huvittaisi mennä ylipäänsä jo vihdoin opiskelemaan, vaikka en lääkikseen pääsekkään. Eikä kyllä huvittaisi palata vanhaan työhönkään...

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattavaksi.

Ei ole mitään toiskertalaisen kiintiötä vaan se on kaikkien kiintiö. Lisäksi ammut itseäs et nilkkaan vaan suoraan päähän jos teet niin hölmösti että otat vastaan amk-paikan jos lääkikseen kuitenkin aiot.

Vierailija
3782/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tässä vasta alkoki jännittää oma opiskelujen kohtalo kun kaikkien yliopistojen enkun ja kielien pisterajat tullu😮💨 saa nähä riittääkö mun 27 sija oulun enkkuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3783/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tässä vasta alkoki jännittää oma opiskelujen kohtalo kun kaikkien yliopistojen enkun ja kielien pisterajat tullu😮💨 saa nähä riittääkö mun 27 sija oulun enkkuu

En tiedä, mutta tsemppiä kuitenkin.

Vierailija
3784/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintopolussa Turun yliopisto historia ja arkeologia (kandi+maisteri) koevalinnan pisterajat:

ensikertalaiset 33.8

kaikki 33.6

Ei olisi ovet auenneet omilla pisteillä, onneksi pääsin ensimmäiseen hakutoiveeseeni. 

Onko Helsingin hissan pisterajat jo julkaistu?

Tulokset ovat tulleet tänään. En ole itse hakenut, joten en tiedä pisteistä.

kovat rajat. tuplamaistereita sun muita superlahjakkuuksia varasijoilla.

Erityyppiset ihmiset menestyvät uusissa pääsykokeissa. Seuraavien vuosien aikana nähdään, miten se vaikuttaa tieteen tekemiseen eri aloilla. Lisääntyvätkö vai vähenevätkö nollatutkimukset? Nouseeko vai laskeeko valmistuneiden määrä jne. Itse veikkaan, että sekä nollatutkimukset, että valmistuneiden määrä nousevat.

Vierailija
3785/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopisto on kyllä kumma paikka. Joissakin koulutuksissa valitut ovat olleet Vipusessa jo monta päivää, mutta Opintopolussa eivät. Eli jos kaikki on valittu, täytyy nimetkin jo olla olemassa. 

Vierailija
3786/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintopolussa Turun yliopisto historia ja arkeologia (kandi+maisteri) koevalinnan pisterajat:

ensikertalaiset 33.8

kaikki 33.6

Ei olisi ovet auenneet omilla pisteillä, onneksi pääsin ensimmäiseen hakutoiveeseeni. 

Helsinkiin oli 2 paikkaa ei-ensikertalaisille. Veikkaisin, että alaa esim avoimessa paukutelleet ja muut humanistisia tiedeartikkeleita syystä tai toisesta lueskelleet pärjäsivät parhaiten näissä ei-enskojen geimeissä. 

Vierailija
3787/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopisto on kyllä kumma paikka. Joissakin koulutuksissa valitut ovat olleet Vipusessa jo monta päivää, mutta Opintopolussa eivät. Eli jos kaikki on valittu, täytyy nimetkin jo olla olemassa. 

kesälomilla koneenkäyttäjä.

Vierailija
3788/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan ottaa vastaan amk-paikka, johon olen hyväksytty, kun oikeasti haluaisin lääkikseen. Olen ensikertalainen. Tuo amk-paikka kyllä tukisi pääsykokeella hakua, koska siellä opiskellaan kaikkia niitä aineita, mitä lääkiksen pääsykokeessa tarvii osata. En usko tänä vuonna jääväni enää kovin kauas pisterajoista. Huvittaisi mennä ylipäänsä jo vihdoin opiskelemaan, vaikka en lääkikseen pääsekkään. Eikä kyllä huvittaisi palata vanhaan työhönkään...

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattavaksi.

Ei ole mitään toiske

Huomasin väärän ilmaisuni kun olin lähettänyt viestin ja tiesin heti, että joku asiaa tulee korjaamaan 🙂 Kiitos vaivannäöstä 💗

Lääkikseen ei viime vuosina ole toiskertalaisuudesta johtuen ollut sen vaikeampaa päästä kuin enskana. Lisäksi en hae mihinkään Helsingin yleiselle. Nyt tuntuu vaan asioita tapahtuvan koulutusrintamalla "rytinällä", joten askelia täytyy miettiä tarkasti. Nykyinen työ ei houkuta enää tippaakaan, mieluummin olisin edes jossain opinnoissa jo kiinni.

Täytyy nyt katsoa, miten pisterajat menee, kuten joku jo kirjoittikin. Todennäköisesti otan amk-paikan vastaan, ihan todella jo siksi, koska en millään haluaisi palata syksyllä enää töihin.

Vierailija
3789/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisko joku katsoa Vipusesta onks tosiaan niin että kukaan ei ole Hankenilla (hki) vielä ottanut paikkaa vastaan? Vai enkö vaan osaa käyttää sitå...

Vierailija
3790/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ensikertalaiset 33.8

kaikki 33.6

Nii, tavallaan sen ensikertalaiskiintiön ymmärtää, jokaiselle edes yksi ammatti.

Vierailija
3791/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattava

Mikä amk-linja? Lääkiksen pääsykoe kuitenki perustuu lukioon eli ei siitä amkista hyötyä tule sen suunnalta olemaan ens kesää ajatellen. Kuluttaisit myös opintotukeasi. Ota amk-paikka vastaan, jos on mahdollista, että sille alalle jäät eikä lääkis ole ehdoton loppuelämän haave. 

Vierailija
3792/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasijalla 9. ei-ensikertalaisena Helsinkiin Pohjoismaisiin kieliin, onko mitään mahollisuuksia? Tampereelta irtos paikka, mutta nyt pisti pieneksi pettymykseksi, kun Helsinki jäi noinkin kauas.

Itse veikkaan, että kiittelet tätä tulosta lopulta kovasti, kun menet Tampereella ja huomaat, kuinka hieno paikka se on Hesoihin verrattuna :)

Vierailija
3793/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo

Suoraan pääsisin Vaasaan ja LUTiin olen varasijalla joka on vähän alle 50

LUTiin haluaisin mutta mietin onko ihan mahdotonta?

Riippuu kuinka pitkälle heinä/elokuuhun haluat odottaa. Mä sanoisin että lähellä tulet olemaan

Tätäkin just mietin. Kämppääkin pitäisi ryhtyä etsimään pikaisesti mutta hankala etsiä kun ei tiedä mihin kaupunkiin päätyy.

Joten pohdin, että pitäisikö vaan hyväksyä se Vaasan paikka nyt saman tien. Vai jäisikö vielä odottelemaan jos kävisi hyvä tuuri ja paikka aukeisi LUTisss

Vierailija
3794/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään toiske

Mikäli haluat ykköspaikkaan ja et saa nyt niin pyri vielä ensi vuonna. Menetät ensikertalaisuudrn jos otat kakkos vaihtoehdon.

Vierailija
3795/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii t

Näistä opinnoista olisi kyllä hyötyä, tai sanotaanko niin, että ei ainakaan mitään haittaakaan. En kerro, mikä ala, koska haluan pysyä anonyyminä. Totta on kuitenkin, että opintotukikuukaudet kuluisivat, mutta toisaalta olen tilanteessa, että ainakaan ekana vuonna en tarvi opintolainaa, joten vain ns. ilmainen tuki kuluu. Lääkiksessä voisi opintolainaakin ottaa tarvittavan määrän, koska sen saa varmuudella myös maksettua pois. Tällä amk-tutkinnolla ei tohdi ruveta velkaantumaan.

Vierailija
3796/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa päivässä varasijat päivittyy

Vierailija
3797/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa päivässä varasijat päivittyy

Yön päivityksessä. Eli aamuisin.

Vierailija
3798/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeeko porukka oikeasti kovinkin erilaisiin koulutuksiin samalla hakukerralla? Itse olen hakenut ja kuvitellut muidenkin hakevan tietylle alalle, jolle haluaa, mutta eri kouluihin. Esim. 5 eri lääketieteellistä tai 6 eri kauppatieteellistä. Jos haluaa tradenomiksi, niin ei kai sillä oikeasti ole suurtakaan merkitystä, missä opiskelee. Merkityshän on sillä, mitä opiskelee. Toki perhe saattaa rajoittaa paikkakuntaa, mutta usein sekin on järjestelykysymys. Tyttö/poikaystävän kanssa voi asua myös eri kaupungeissa. 

Vierailija
3799/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko porukka oikeasti kovinkin erilaisiin koulutuksiin samalla hakukerralla? Itse olen hakenut ja kuvitellut muidenkin hakevan tietylle alalle, jolle haluaa, mutta eri kouluihin. Esim. 5 eri lääketieteellistä tai 6 eri kauppatieteellistä. Jos haluaa tradenomiksi, niin ei kai sillä oikeasti ole suurtakaan merkitystä, missä opiskelee. Merkityshän on sillä, mitä opiskelee. Toki perhe saattaa rajoittaa paikkakuntaa, mutta usein sekin on järjestelykysymys. Tyttö/poikaystävän kanssa voi asua myös eri kaupungeissa. 

Tradenomien pääaine muotoutuu oppilaitoksen mukaan. Ei ole samat kurssit kaikilla.

Vierailija
3800/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuk

No joo siis tähän mennessä ensikertalaisuudella ei oo ollu etua paitsi viime vuonna Helsinkiin. Toki tän vuoden pääsykoemallin pisteitä ja pisterajojs ei oo vielä tullut eli saapa nähdä, onko nyt ollut vaikutusta. Ehkä sitä vielä odotat? Eikä sulla ole mahdollista yrittää ylppäreitä korottaa/suorittaa?