Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
3701/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi että sydän hakkaa hulluna jännityksestä. Joka kerta, ku menen opintopolkuun niin valmistaudun siihen, että lukee ei valittu vaikka toivon tietty muuta. Ei kyllä pää kestä enää yhtään, oon ihan aivosumussa ollu koko kesäkuun, jospa tänään jo pääsis piinasta.

Voin kuvitella, että jännittää. Oma läheiseni odottaa kanssa hakutuloksia ja minä jännitän hänen puolestaan. Aina kun tulee joku viesti, mietin, että onkohan nyt kyse hänen opiskelupaukkansa saamisesta. Vielä lietson omaa jännitystä lukemalla tällaisia ketjuja.

Heh, mulla sama juttu, tytär odottaa pääsykokeen tuloksia ja minä jännitän kauheasti, enemmän kuin silloin aikoinaan kun itse hain opintoihin. Ja tosiaan lietson jännitystä lukemalla tätä ketjua ja hermoilen palkeista sun muista, vaikka en ole koskaan noissa järjestelmissä edes käynyt. :) Ja jännittelen täällä kyllä kaikkien tähän ketjuun kirjoittaneiden puolesta!

Vierailija
3702/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveesti jengi valittaa, että ensikertalaisia suositaan. Onhan se nyt todella tärkeää, että jokainen saisi edes yhden paikan jossain vaiheessa. Iso osa ensikertalaisistakin jää rannalle ruikuttamaan. Itse keski-ikäisenä ensikertalaisena jännitän varasijojen liikkumista. Voisiko vihdoin olla minun vuoro.

ensikertalaisille on jo todistusvalinta, niin minusta on aika epäreilua että heillä on valintakokeissakin vielä hyvin reilu etu muihin nähden. Mielestäni pääsykokeissa pitäisi olla samat pisterajat oli sitten ensikertalainen tai ei.

Oikiksessa ja lääkiksessä on monta kertaa ollut kaikkien kiintiössä jopa alhaisempi pisteraja kuin ensikertalaisten kiintiössä. Oikiksen kanssa kävi todennäköisesti niin, että koe oli aavistuksen liian helppo, ja avoimen penkkejä kuluttaneet tai julkisoikeutta lukeneet pärjäsivät kokeessa ylivoimaisen hyvin.

Molemmissa myös ongelmana se, että vaaditaan aika kovat paperit. Ei sekään ole hyvä, että vastavalmistunut ylioppilas M:n papereilla ei voi päästä mitenkään. Pääsykokeellakin pitää olla ensikertalaisten paikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää masentaa. Kun ei ole ensisijainen hakija, niin paikkojen määrä on todella pieni. Ihan murusia kokonaismäärästä. Pitäisi lähes täysiä pisteitä saada kokeista, että voisi onnistua.

Ensisijainen tarkoittaa sitä, että kohde on 1. hakukohde lomakkeella.

Vierailija
3704/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää minulle todistusvalinnan ja valintakokeen suhde yliopistohaussa.

Oma tilanteeni:

Minulla on odotuksessa useampi paikka, joissa en voi tulla valituksi todistuksella, koska mokasin kirjoituksissa ja todistusvalinnassa on ehtona tietty arvosana 1-2 aineessa. 

Eli jonotan valintakokeen perusteella. Voiko minun edeltä valintakoejonosta siirtyä henkilö saamaan paikan omalle todistuksellaan eli etenee siinä jonossa ja vapauttaa paikkansa valintakoejonossa? Tämä on oleellinen, koska harmikseni monissa paikoissani otetaan pääasiassa todistuksella ja vain kourallinen valintakokeella. 

Vierailija
3705/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeiden ensikertalaiskiintiö palvelee myös ammattikoululaisia. Kaikki eivät ole suorittaneet ylioppilastutkintoa, pääsykokeen ensikertalaiskiintiön ansiosta amispohjalla on edes hieman paremmat mahdollisuudet päästä yliopistoon.

Vierailija
3706/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistusvalinta on aina kaikille, paitsi hakupainealoilla (lääkis, oikis, kauppis, psyka) se on rajattu vain ensikertalaisille.

On myös paikkoja, joihin pääsee vain todistuksella, jos yo-todistus taskusta löytyy. Näin on ainakin Helsingin yo:n matikka, fysiikka ja kemia.

On myös joillakin muillakin aloilla hakupainealojen lisäksi.

Vierailija
3707/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on mennyt tää vähän ohi. Nykyään tiedän ihmisiä, jotka saattaa opiskella yhtä aikaa jopa amiksessa ja ammattikorkeakoulussa (yleistä esim. tekniikkaan liittyvissä). Tarkottaako lakimuutos että tuokaan ei ole jatkossa mahdollista vai oliko tuon tarkoitus nyt kitkeä pois vaan se mahdollisuus, että ihmiset voi opiskella kahdessa eri amk/yliopiston alalla? Tähän asti on ollut niitä kaksoistutkintojakin (lukio+amis)

Vierailija
3708/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle todistusvalinnan ja valintakokeen suhde yliopistohaussa.

Oma tilanteeni:

Minulla on odotuksessa useampi paikka, joissa en voi tulla valituksi todistuksella, koska mokasin kirjoituksissa ja todistusvalinnassa on ehtona tietty arvosana 1-2 aineessa. 

Eli jonotan valintakokeen perusteella. Voiko minun edeltä valintakoejonosta siirtyä henkilö saamaan paikan omalle todistuksellaan eli etenee siinä jonossa ja vapauttaa paikkansa valintakoejonossa? Tämä on oleellinen, koska harmikseni monissa paikoissani otetaan pääasiassa todistuksella ja vain kourallinen valintakokeella. 

Kyllä. Todistusvalinta on aina ensisijainen valintatapa, joten jokainen kokeella sisäänpäässyt jonottaa todistuskiintiössäkin vielä sisäänpääsynsä jälkeenkin ja vaikka paikka olisi jo otettu vastaankin. Se on vain paikka koulutuksesta, ei tietyn valintatapajonon lukittu paikka.

Kaikkien kiintiössä päässyt ensikertalainen jonottaa myös ensikertalaisten kiintiöön aina sinne elokuun alkuun saakka.

Vierailija
3709/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on mennyt tää vähän ohi. Nykyään tiedän ihmisiä, jotka saattaa opiskella yhtä aikaa jopa amiksessa ja ammattikorkeakoulussa (yleistä esim. tekniikkaan liittyvissä). Tarkottaako lakimuutos että tuokaan ei ole jatkossa mahdollista vai oliko tuon tarkoitus nyt kitkeä pois vaan se mahdollisuus, että ihmiset voi opiskella kahdessa eri amk/yliopiston alalla? Tähän asti on ollut niitä kaksoistutkintojakin (lukio+amis)

Ei tarkoita. Se on vain kahteen samantasoiseen koulutukseen tarkoitettu. Amis ja AMK eivät ole samaa tasoa. Eikä se kaksoistutkintojakaan kosketa.

Vierailija
3710/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni on ihan reilua. Heillä kun ei ole ollut vielä yhtään mahdollisuutta ja toisilla jo toinen kierros. 

Vierailija
3711/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko  kenenkään AMK sosionomijonot (valintakoe) liikkuneet? Mulla pysynyt lähes samana koko ajan :/

Vierailija
3712/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveesti jengi valittaa, että ensikertalaisia suositaan. Onhan se nyt todella tärkeää, että jokainen saisi edes yhden paikan jossain vaiheessa. Iso osa ensikertalaisistakin jää rannalle ruikuttamaan. Itse keski-ikäisenä ensikertalaisena jännitän varasijojen liikkumista. Voisiko vihdoin olla minun vuoro.

ensikertalaisille on jo todistusvalinta, niin minusta on aika epäreilua että heillä on valintakokeissakin vielä hyvin reilu etu muihin nähden. Mielestäni pääsykokeissa pitäisi olla samat pisterajat oli sitten ensikertalainen tai ei.

Keski-ikäisenä en voi hakea todistusvalinnassa, koska reaalia ei lasketa. Ensin pitäisi käydä yo-kirjoituksissa uudestaan mikä ei kyllä yhtään kiinnosta.

Vierailija
3713/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko  kenenkään AMK sosionomijonot (valintakoe) liikkuneet? Mulla pysynyt lähes samana koko ajan :/

Valintakoejonot eivät juurikaan liiku alalla kuin alalla, sillä vaivalla saatua paikkaa ei niin vain hylätä.

Vierailija
3714/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tänään tullut tuloksia jostakin?

Vierailija
3715/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisenä en voi hakea todistusvalinnassa, koska reaalia ei lasketa. Ensin pitäisi käydä yo-kirjoituksissa uudestaan mikä ei kyllä yhtään kiinnosta.

Siis sinulta jää pisteet saamasta jostakin aineesta, mutta kyllähän olet silti mukana yo-todistusvalinnassa? 

Vierailija
3716/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt pelkästään siitä on kiinni, kannattaa ehdottomasti käydä kirjoittamassa se reaali. AMKiin käy mikä vaan ja yliopistossakin ensi vuoden pisteytyksellä reaalit on tyypin mukaan jaettu koreihin. Pisteytys yksinkertaistuu tosi paljon.

Vierailija
3717/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen näyttää toiselle 21 valittua, toiselle 15 SAMAAN koulutukseen. Ei filttereitä. Mikä homma?

Vierailija
3718/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulta jää pisteet

Mulla myös vanha reaali eli en saa pisteitä siitä. Olen mukana todistusvalinnassa, mutta reaalista puuttuvat pisteet laskevat pistemäärän niin alas, ettei todistuksella ole mahdollista päästä.

Vierailija
3719/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se niin kummoinen homma ole. Itse kävin täydentämässä yo-tutkintooni fysiikan laudaturin 15 vuotta lakkiaisten jälkeen.

ohis

Vierailija
3720/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, pitäisköhän jo merkata työkalenteriin FY ja KE YO -koepäivät syksyksi (tiedetäänks me ne?). Sais suoritukset ÄI, EN, RU, MAA ja nämä lisäksi... No, katotaan ny, miten tässä haussa käy :)