KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin Laureaan opiskelemaan Tradenomiksi! Jee :)
Osaako joku sanoa, jos tulisi kesken opiskeluiden esim tarve vaihtaa koulua (muutto tms), niin meneekö sekin sitten vaan yhteishaun kautta?
Itse siirryin amk:sta toiseen, kiinnostavamman sisällön vuoksi. Siirtoon piti tehdä anomus (uuteen kouluun) perusteluineen, ja tietty määrä opintopisteitä piti olla suoritettuna jo. Lisäksi tietysti vaati sen että uudessa koulussa oli kurssilla tilaa, eli että edes yksi opiskelija oli keskeyttänyt. Mutta käytännössä oli helppo juttu.
Mullakin vaadittiin tietty määrä opintopisteitä, mutta pääsin vaikka niitä ei ollut
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä todistusvalinnan lopulliset pisterajat (kaikki hakijat/ei-ensikertalaiset) voivat pudota jopa 30 pisteellä alustavista? Kuulostaa uskomattomalta mutta näin on viime vuosinakin käynyt. Tuskaa odotella varasijoilla....
No kun siinä vaiheessa on vielä puolet paikoista jakamatta, niin väkisinkin putoaa, etenkin häntäpään kouluista ja koulutusohjelmista.
Lopullisia paikkoja myös hylätään kuka mistäkin syystä.
Voi olla, että yhtä suurta pudotusta ei tänä vuonna tule. Hakijoita oli viime vuotta enemmän, yliopiston pisteytys muuttuu ensi vuonna, toista paikkaa hakevilla on jo tiedossa, että nyt pitää hakea, jos sellaisen tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä valittaa tästä ensikertalaisuudesta johonkin, ei ole kauhean tasa-arvoista toimintaa Suomessa. Kyllä kaikille pitäisi antaa mahdollisuus yrittää uudelleen, jos ensimmäinen valinta ei ollutkaan se oma juttu.
Eikö tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen, että ensikertalaisuus palautuis vaikka kymmenen vuoden jälkeen opiskelupaikan vastaanottamisesta.
Nuorena helposti tekee väärän valinnan ja työelämähän muuttuu, voi tulla tarve opiskella uusi ala ihan itsestä riippumattomista syistä.
Hyvä ehdotus ensikertalaisuuden palautuminen mutta tämän päivän työmarkkinoiden myllerryksessä (ei ole alaa joka ei muuttuisi radikaalisti muun muassa tekoälyn tulon myötä) ehdottamasi 10v on aivan liian kauan. Ajattelin ensin itse että viis
Oletpa vitsikäs. Työvoimakoulutuksia ei riitä kuin murto-osalle halukkaista. Ikääntyneitä niille ei oteta ollenkaan. Olen hakenut useampaan koulutukseen ja aina jäänyt varasijoille. Hakijoita 300800. Olisin rläkeputkessa jollei Marin katastrofihallituksensa tukemana olisi sitä vaihtoehtoa ikääntyviltä vienyt. Miksi demarit ja vihervassarit vihaa suomalaisia?
Onko ensivuodeksi jo tiedossa jotain muutoksia ei-ensikertalaisten hakuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä valittaa tästä ensikertalaisuudesta johonkin, ei ole kauhean tasa-arvoista toimintaa Suomessa. Kyllä kaikille pitäisi antaa mahdollisuus yrittää uudelleen, jos ensimmäinen valinta ei ollutkaan se oma juttu.
Eikö tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen, että ensikertalaisuus palautuis vaikka kymmenen vuoden jälkeen opiskelupaikan vastaanottamisesta.
Nuorena helposti tekee väärän valinnan ja työelämähän muuttuu, voi tulla tarve opiskella uusi ala ihan itsestä riippumattomista syistä.
Hyvä ehdotus ensikertalaisuuden palautuminen mutta tämän päivän työmarkkinoiden myllerryksessä (ei ole alaa joka ei muuttuisi radikaalisti muun muassa tekoälyn tulon myötä) ehdottamasi 10v o
Oletpa vitsikäs. Työvoimakoulutuksia ei riitä kuin murto-osalle halukkaista. Ikääntyneitä niille ei oteta ollenkaan. Olen hakenut useampaan koulutukseen ja aina jäänyt varasijoille. Hakijoita 300800
En vitsaile, vaan olen työvoimaviranomainen. Ilmeisesti olet jossain pk-seudulla? Voit hakea myös muiden työllisyysalueiden koulutuksiin. Meillä päin kursseille on noin 60-80 hakijaa per koulutus, joskus vähemmänkin. Ja kyllä, monia 50+ ikäisiä valitaan koulutuksiin koska heillä on motivaatio kohdillaan. Ja tiedän useita 55-62 ikäisiä jotka ovat saaneet vakituisen työn heti valmistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo siellä omat opintosuoritukset kohdassa näkyy tuo opintojakso ja arvosana myös. Toki siellä lukee myös, että suoritus kesken.
Kuvittelisin ettei voi näkyä ennenkuin valinnat tehty, kun sehän sisältyy opintoihin. Pisteet tiedossa ja niillä ilmeisesti YAMK kurssista arvosana H4. Mutta valinta kesken näkyy vain oma opintopolussa. Toivottavasti pian saisi tiedon, vaikuttaa sen verran paljon elämään sisään vai rannalle ruikuttaa.
Jos mulla on pisteitä enemmän kuin alimmat hyväksytyt pisteet, miksi oon varasijalla? Vs 1. Opiskelijavalinta on kyllä kesken vielä, johtuisko siitä? Lapin amk kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on pisteitä enemmän kuin alimmat hyväksytyt pisteet, miksi oon varasijalla? Vs 1. Opiskelijavalinta on kyllä kesken vielä, johtuisko siitä? Lapin amk kyseessä.
Et ole ensikertalainen.
Pääsy neljänteen vaihtoehtoon varmistui. Ylempiin ei pisteet riittäneet, jonossa olen. Milloin tuon paikan voi vastaanottaa? Ei ole tullut s.postia, eikä opintopolussa näy paikan vahvistamis mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kysyneet nyt jo useampi. Oletko ensikertalainen? Jos et, luultavasti ensikertalaisten kiintiössä on matalampi pisteraja kuin kaikkien kiintiössä. Jonot ovat erilliset ja niin myös niiden pisterajat. Kaikkien jonossa todistusvalinnan pisteet usein korkeammat, valintakokeissa puolestaan kaikkien jonossa esim. lääkiksessä ja logopediassa ollut joinain vuosina myös matalampi pisteraja, kuin ensikertalaisten pääsykoejonossa.
Ok. Kuvataiteilijalinjalle oli valintaperusteena ainoastaan portfolio. Ja ensikertalaiskiintiöstä ei ole missään mitään mainintoja. Päättelin siitä, että kiintiötä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pääsy neljänteen vaihtoehtoon varmistui. Ylempiin ei pisteet riittäneet, jonossa olen. Milloin tuon paikan voi vastaanottaa? Ei ole tullut s.postia, eikä opintopolussa näy paikan vahvistamis mahdollisuutta.
Voit vastaanottaa paikan sitten, kun kaikkien hakijoiden kaikki tulokset ovat tulleet. Viimeistään 3.7. siis.
Oon saanut mun ammatilliset perustutkinnon vuonna 2024 ja pääsin nyt opiskelemaan, pitääkö todistuksesta ottaa jotain kuvia ja liittää ne mukaan opintopolkuun vai tuleeko ne tiedot automaattisesti jostain?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kuvataiteilijalinjalle oli valintaperusteena ainoastaan portfolio. Ja ensikertalaiskiintiöstä ei ole missään mitään mainintoja. Päättelin siitä, että kiintiötä ei ole.
Katso kohteen tiedot opintopolusta, siellä kyllä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin oon katsonut, siksi tässä vähän ihmeissäni olen ollut. Siellä on vaan:
Valintaperusteet - Kuvataiteilija (AMK)
Kuvataiteen opiskelijavalinta tehdään ohjeistetun portfolion perustella. Kokoa portfolio pdf-muotoon yhdeksi tiedostoksi ja lataa tiedosto hakemuksellesi viimeistään 27.4.2025.
Mutta ei kait tässä muutako odotella :)
Kiitos. Tarkoitin juuri tuota, eli mikä on korkein mahdollinen pistemäärä minkä voi saada. Tekniikalla siis tuo 400 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Xamk sairaanhoitajaks pääsin! Pisteet 249 valintakokeesta ja 170 pistettä oli vähintään saatava
Onneksi olkoon! Käy ensin hoitsuksi ja jatka maisterihakuun terveys/hoitotieteisiin. Saat hyväksilukuja ja selviät 2 -3 yliopistovuodella sivuaineineen päivineen. Avoimessa voi vielä jouduttaa askeleitaan. Kaikki annetaan anteeksi eli hyväksiluvuksi.
Mitä sitten? Voit kouluttaa uusia hoitajia, hyvinvointialueet voivat kiinnostua osaamisestasi. Polkuja on ja voit tallata niitä viimeiseen asti.
Ei ole pakko jäädä odottelemaan, koska hoitoväelle maksetaan ansioidensa mukaan. Sitä ei tehdä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin oon katsonut, siksi tässä vähän ihmeissäni olen ollut. Siellä on vaan:
Valintaperusteet - Kuvataiteilija (AMK)
Kuvataiteen opiskelijavalinta tehdään ohjeistetun portfolion perustella. Kokoa portfolio pdf-muotoon yhdeksi tiedostoksi ja lataa tiedosto hakemuksellesi viimeistään 27.4.2025.
Mutta ei kait tässä muutako odotella :)
Mikä koulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks ropina käy alkaen viikon päästä, kun yliopistot avaavat uksensa - miksi pitkittääkään monivalintavoittoista koesumaa? - ja opiskelijat tekevät valintojaan ykköskohde tavoitteinaan. Useimmat ruksivat lopullisen päätöksen hetikohta.
Silloin varmistuvat varasijapaikat Tervetuloa opiskelemaan -viestiin. ja vapautuu suuri määrä energiaa Suomen taivaalle. Liput kannattaa viritellä heti tankoon ja löysätä liehumasta vasta juhannuksen jälkeisenä aamuyön hetkenä.
Jännityksen kertyminen kroppaan on vaarallista.
Sitten jäävät vielä lääkärit, biotieteilijät, dippa-arkkitehdit ja jotkut muut kovan alan virtuoosit odotussaliin. Heureka avautuu Aaron päivänä viimeistään.
Olen elänyt näitä jännän paikkoja aikoinaan itse ja perhekunnasta muutaman kerran. Ahdisti, maha oli sekaisin, oheistoiminnot menivät autopilotilla, kiukutti ja pissatt
Kuka se täällä horiseekaan? Jatkan tästä suoraan oikaistakseni jonkun kiukunpuuskia. Viime vuonna näet tuli ykköstoiveita pilvin pimein ennen juhannusta. Suora sitaatti: Onneksi olkoon. Sinut on valittu Tampereen yliopiston monitieteisen jne.
E-posti tuli jälkikasvulleni, jolla on jo amk-tutkinto. Kiintiö muille oli minimaalinen. Siksi en odottanut yhtmitään. Vaatimus oli 84/100. 4 pisteellä vaatimus ylittyi läheiselläni. Voi sitä voitonriemua!
Heurekan sijainnin tiedän, mutta sana indikoi myös ihmeen mahdollisuutta lihaksi.
On jänskä juttu, miten jonkun aito riemu saattaa ravistella ihmisiä aggressioihin asti.
Kun aiemmin maailmassa toisen läheisen lapsi pääsi lääketieteelliseen Helsinkiin, harva onnitteli. Mikä jännintä, jotkut vaihtoivat äkkiseltään puheenaihetta. Palautin agendan kerran näppärästi.
Ihmiset, te, jotka pääsette erityisesti arvostettuun opinahjoon, varautukaa, että kaikki eivät riemastu siinä ympärillä. Ylen intressanttia on havainnoida toisten käytöstä: kateus voittaa kiimankin!
Itse siirryin amk:sta toiseen, kiinnostavamman sisällön vuoksi. Siirtoon piti tehdä anomus (uuteen kouluun) perusteluineen, ja tietty määrä opintopisteitä piti olla suoritettuna jo. Lisäksi tietysti vaati sen että uudessa koulussa oli kurssilla tilaa, eli että edes yksi opiskelija oli keskeyttänyt. Mutta käytännössä oli helppo juttu.