Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
2101/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin Laureaan opiskelemaan Tradenomiksi! Jee :) 

Osaako joku sanoa, jos tulisi kesken opiskeluiden esim tarve vaihtaa koulua (muutto tms), niin meneekö sekin sitten vaan yhteishaun kautta?

Vierailija
2102/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamkin tulos tuli Opintopolkuun. Vipunen ei näköjään vielä päivittynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks ropina käy alkaen  viikon päästä, kun yliopistot avaavat uksensa - miksi pitkittääkään monivalintavoittoista koesumaa? - ja opiskelijat tekevät valintojaan ykköskohde tavoitteinaan. Useimmat ruksivat lopullisen päätöksen hetikohta. 

Silloin varmistuvat varasijapaikat Tervetuloa opiskelemaan -viestiin. ja vapautuu suuri määrä energiaa Suomen taivaalle. Liput kannattaa viritellä heti tankoon ja löysätä liehumasta vasta juhannuksen jälkeisenä aamuyön hetkenä. 

Jännityksen kertyminen kroppaan on vaarallista.

Sitten jäävät vielä lääkärit, biotieteilijät, dippa-arkkitehdit ja jotkut muut kovan alan virtuoosit odotussaliin. Heureka avautuu Aaron päivänä viimeistään. 

Olen elänyt näitä jännän paikkoja aikoinaan itse ja perhekunnasta muutaman kerran. Ahdisti, maha oli sekaisin, oheistoiminnot menivät autopilotilla, kiukutti ja pissatti vuoron perään. 

Mikä vapautuksen

💓

Vierailija
2104/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta näyttää, mutta odottele yliopiston tuloksia. Muiden valinnoista voi riippua sinunkin osasi.

Välivuosi ei ole välttis paha juttu ensinkään. Sinulla voi olla kuin Lululla kaksi mieltä: toinen ei ole fyssarijuttu ollenkaan. 

Vierailija
2105/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Hamkkiin

Vierailija
2106/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 10Metropoliaan ei-ensikertalaisena. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia? 

Minä 29., en usko, että on mahdollisuuksia, mutta onhan se aina mahdollista. Melkein koko luokan pitäisi vaan vaihtua :D. Tämä alempi toive tosin kelpaa myös. 10. voisi vielä hyvin päästä kun nää vielä ihan varmasti liikkuu tästä, riippuu alasta.

Vierailija
2107/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole mahdollista "rällätellä yhteiskunnan rahoilla opiskelijana vuosikymmeniä". Opintotukikuukaudet ovat rajattuja ja valtaosa ihmisistä on kuitenkin töissä, vaikka koulu olisi jäänyt kesken tai ei koskaan olisi työskennellyt alalla, jonne kouluttautui.

Riippuu työstä ja uudesta alasta, onko opiskelu työn ohella mahdollista. Esim. sairaanhoitaja, joka vaihtaa verkkotutkinnolla tradenomiksi, pystyy koko opiskeluajan heittämään normaalipalkkaista keikkaa hoitajana. Sen sijaan toimistotöissä oleva tradenomi, joka tahtoisi paremmin työllistävälle alalle sairaanhoitajaksi, ei pysty tekemään päivätöitään hoitajan pakollisten pitkien harjoittelujen päälle. Myöskään luokanopettaja ei pysty tekemään omia töitään samalla, kun on harjoittelussa erityisopettajaksi.

Mutta voihan muitakin kuin oman alan töitä tehdä.

Vierailija
2108/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko HAMK:in soteli-alan pisteitä tullut kenellekään?

Vierailija
2109/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 10Metropoliaan ei-ensikertalaisena. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia? 

Riippuu koulutusohjelmasta ja sen paikkamäärästä kiintiössäsi. Hoitoalan paikat eivät juurikaan liiku, mutta tradenomi ja insinööri liikkuu, kunhan yliopiston tuloksia alkaa tulla.

Hoitoala kyseessä eli aika lailla mahdotonta siis päästä näillä luvuilla. Syksyllä sitten uusiksi. Harmittaa kun haluaisin työttömänä ja pätkätyöläisenä opiskella alaa joka työllistää kuuskymppisenäkin. Jatketaan tätä työttömyyttä sitten passiivisena. Olen jo viiskymmnetä täyttänyt eli ilmeisesti täysin rekrytointikelvpoton muualle kuin hoiva-alalle :c(

Tässä tapauksessa voi varmaan kehottaa hakemaan ihan vaan toisen asteen koulutuk

Tai ilman koulutusta suoraan henkilökohtaiseksi avustajaksi

Vierailija
2110/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole mahdollista "rällätellä yhteiskunnan rahoilla opiskelijana vuosikymmeniä". Opintotukikuukaudet ovat rajattuja ja valtaosa ihmisistä on kuitenkin töissä, vaikka koulu olisi jäänyt kesken tai ei koskaan olisi työskennellyt alalla, jonne kouluttautui.

Riippuu työstä ja uudesta alasta, onko opiskelu työn ohella mahdollista. Esim. sairaanhoitaja, joka vaihtaa verkkotutkinnolla tradenomiksi, pystyy koko opiskeluajan heittämään normaalipalkkaista keikkaa hoitajana. Sen sijaan toimistotöissä oleva tradenomi, joka tahtoisi paremmin työllistävälle alalle sairaanhoitajaksi, ei pysty tekemään päivätöitään hoitajan pakollisten pitkien harjoittelujen päälle. Myöskään luokanopettaja ei pysty tekemään omia töitään samalla, kun on harjoittelussa erityisopettajaksi.

Tuli tähänkin mieleen, että sairaanhoitajaksi opiskeleva tradenomi pystyisi hyvin tehdä vaikka henkilökohtaisen avustajan töitä opiskelun ohella, vielä samalla alalla.

Vierailija
2111/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä todistusvalinnan lopulliset pisterajat (kaikki hakijat/ei-ensikertalaiset) voivat pudota jopa 30 pisteellä alustavista? Kuulostaa uskomattomalta mutta näin on viime vuosinakin käynyt. Tuskaa odotella varasijoilla....

Vierailija
2112/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plääh, hain opiskelemaan mielenkiintoista alaa kun katsoin jostain ihme todistusvalintalaskurista että olisin päässyt sinne helposti suoraan yo-todistuksella viime vuosina. Nyt kun katsoin opintopolusta niin olen varasijalla 30. No kokeillaan ensi vuonna uudestaan.

Mulla on toi sama, että ennen ensikertalaiskiintiöiden kiristämistä olisin päässyt suoraan todistuksella. Valitsin koko paikan sillä perusteella mihin pääsisin suoraan. Nyt napsahti paikka pääsykokeella, todistusvalinnassa jäin 10. sijalle.

Vierailija
2113/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurea yamk tuloksia kans odottelen. Näkyykö muillakin opintojakson arvosana jo opintopolussa?

Vierailija
2114/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö sinulla arvosana jo?! Minulla lukee vain suoritus kesken.

Vierailija
2115/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan kertoa: onko kuinka helppoa, jos ottaa päiväopiskelupaikan vastaan, vaihtaa se verkko-opintoihin opintojen edetessä?

AMK:ssa sain vaihdettua saman tutkintonimikkeen eri (päivä)linjalle ihan helposti. Esim. insinööri --> monimuotoinsinööri pitäisi onnistua.

Vierailija
2116/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siellä omat opintosuoritukset kohdassa näkyy tuo opintojakso ja arvosana myös. Toki siellä lukee myös, että suoritus kesken.

Vierailija
2117/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole edes mitään kohtaa arvosanalle, on vain laajuus 5 op. 

Vierailija
2118/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutusohjelmasta ja sen paikkamäärästä kiintiössäsi. Hoitoalan paikat eivät juurikaan liiku, mutta tradenomi ja insinööri liikkuu, kunhan yliopiston tuloksia alkaa tulla.

Hoitoala kyseessä eli aika lailla mahdotonta siis päästä näillä luvuilla. Syksyllä sitten uusiksi. Harmittaa kun haluaisin työttömänä ja pätkätyöläisenä opiskella alaa joka työllistää kuuskymppisenäkin. Jatketaan tätä työttömyyttä sitten passiivisena. Olen jo viiskymmnetä täyttänyt eli ilmeisesti täysin rekrytointikelvpoton muualle kuin hoiva-alalle :c(

Haepa syksyllä alkaviin hoitoalan työvoimakoulutuksiin.

Vierailija
2119/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks ropina käy alkaen  viikon päästä, kun yliopistot avaavat uksensa - miksi pitkittääkään monivalintavoittoista koesumaa? - ja opiskelijat tekevät valintojaan ykköskohde tavoitteinaan. Useimmat ruksivat lopullisen päätöksen hetikohta. 

Silloin varmistuvat varasijapaikat Tervetuloa opiskelemaan -viestiin. ja vapautuu suuri määrä energiaa Suomen taivaalle. Liput kannattaa viritellä heti tankoon ja löysätä liehumasta vasta juhannuksen jälkeisenä aamuyön hetkenä. 

Jännityksen kertyminen kroppaan on vaarallista.

Sitten jäävät vielä lääkärit, biotieteilijät, dippa-arkkitehdit ja jotkut muut kovan alan virtuoosit odotussaliin. Heureka avautuu Aaron päivänä viimeistään. 

Olen elänyt näitä jännän paikkoja aikoinaan itse ja perhekunnasta muutaman kerran. Ahdisti, maha oli sekaisin, oheistoiminnot menivät autopilotilla, kiukutti ja pissatti vuoron perään. 

Mikä vapautuksen

Mitä horiset? Tuskin edes kaikkia tuloksia on julkaistu ennen juhannusta ja muita kuin ykköskohteita ei edes pääse hyväksymään ennen heinäkuuta. Varasijatäyttö päättyy joskus elokuussa, että saat liehutella lippujasi pitkään. 

Heureka on auki viikon jokaisena päivänä. 

Vierailija
2120/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä todistusvalinnan lopulliset pisterajat (kaikki hakijat/ei-ensikertalaiset) voivat pudota jopa 30 pisteellä alustavista? Kuulostaa uskomattomalta mutta näin on viime vuosinakin käynyt. Tuskaa odotella varasijoilla....

Itse odotan 40 pisteellä putoamista...not

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi