Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi miehen raittius on naisille niin iso ongelma?

Vierailija
12.03.2025 |

Taas taisi kuihtua yksi tapailu kasaan, kun naiselle raittiuteni oli iso ongelma. En puuttunut millään tasolla naisen juomisiin, mutta ilmeisesti oli liikaa, kun tilasin ravintolassa kivennäisvettä enkä olutta/viiniä. Tämä ei sentään epäillyt ex-alkoholistiksi niin kuin edellinen. Miksi miehen juomattomuus on niin iso juttu naisille?

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättömiä kommentteja. 

Yhtä lailla minulle voi tulla paha mieli kun haluan herkutella sushilla ja kumppani ei syö sushia. Voin ajatella, että nyt se varmaan tuomitsee minut ja tarkkailee kuinka paljon kaloreita saan.

Ei tuo rinnastu. Se rinnastuisi jos itse haluaisit aina välillä rentoutua hyvän ruan merkeissä mutta kumppanisi olisi ainaisella laihiksella eikä koskaan herkuttelisi samalla. Ei olisi sama asia viettää mukavaa hetkeä pöydän ääressä jos sinä vain syöt ja toinen tuijottaa.

Vaikka se toinen ei mitenkään kommentoisi asiaa tai olisi sinällään asiasta katkera mutta kyllä nautinnossa usein on oleellista se että sen voi jakaa jonkun toisen kanssa.

Vierailija
142/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla minulle voi tulla paha mieli kun haluan herkutella sushilla ja kumppani ei syö sushia. Voin ajatella, että nyt se varmaan tuomitsee minut ja tarkkailee kuinka paljon kaloreita saan.

Ei tuo rinnastu. Se rinnastuisi jos itse haluaisit aina välillä rentoutua hyvän ruan merkeissä mutta kumppanisi olisi ainaisella laihiksella eikä koskaan herkuttelisi samalla. Ei olisi sama asia viettää mukavaa hetkeä pöydän ääressä jos sinä vain syöt ja toinen tuijottaa.

Vaikka se toinen ei mitenkään kommentoisi asiaa tai olisi sinällään asiasta katkera mutta kyllä nautinnossa usein on oleellista se että sen voi jakaa jonkun toisen kanssa.

Hyvin sanottu!

Pahinta on se etteivät ne absolutistit oikeasti ikinä ole hiljaa siitä muiden juomisesta. Vaikka itse väittävät niin ennen ja jälkeen illanvieton. Se rinnastuu tuohon kuvailemaasi tilanteeseen seuraavasti:

"minä en ikinä söisi tuollaista rasvaista kastiketta, ja ajattele miten energiapitoisia nuo perunalohkot ovat. Mutta nauti sinä, ei minua haittaa, kiva että sulle maistuu!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla kerrot jo heti alussa suhteestasi alkoholiin, etkä pimitä sitä siihen asti kunnes tulee ensimmäinen tilanne, jossa sitä olisi tarkoitus juoda

Vierailija
144/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla kerrot jo heti alussa suhteestasi alkoholiin, etkä pimitä sitä siihen asti kunnes tulee ensimmäinen tilanne, jossa sitä olisi tarkoitus juoda

Tämä. Naurettavaa olla hiljaa noin isosta asiasta ja sitten loukkaantua kun se ei olekaan toiselle ok.

Vierailija
145/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle ei ole ongelma päinvastoin edellytys suhteelle miehen kanssa.

t. Yks raitis nainen 

Vierailija
146/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

If you dont start drinking, i'm gonna  leave.. George thorogood. Totta 

Vierailija
147/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma -kyselijä iskee jälleen 

Vierailija
148/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se alkoholismi mihinkään katoa vaikket joiskaan, et ei sitä ex-alkoholisita voi olla olemassa.

Vierailija
149/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi on tohon hyvä vertaus. Jos toinen on aseksuaali, niin kyllä se häiritsee, jos itse normaalit halut omaa. Ei siitä tulis hittoakaan.

Vierailija
150/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulle ei ole ongelma päinvastoin edellytys suhteelle miehen kanssa.

t. Yks raitis nainen 

Tuskin sinäkään sitä asiaa pimität siihen tilanteeseen saakka, kun toinen on narauttamassa kossupullon korkkia auki?? :)

Vierailija
151/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuuluu juoda viinaa ja humaltua. Raittius on outoa eikä kukaan nainen halua raitista miestä.

Raittiin miehen kannatta suosiolla suunnata ulkomaille etsimään kumppania.  Suurimmassa osassa maailmaa ei ole samanlaista alkoholikulttuuria, kuin Suomessa. Siellä kysytään miksi joku juo. Suomessa kysytään miksi joku ei juo.

Tämä. Niin totta. Ulkomaalaiset tosiaan jaksaa ihmetellä tätä suomalaista örvelökännäämistä. Ilman alkoholia ei voi olla ja nauttia. Selvin päin aivan kauheaa. 

Vierailija
152/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuuluu juoda viinaa ja humaltua. Raittius on outoa eikä kukaan nainen halua raitista miestä.

Raittiin miehen kannatta suosiolla suunnata ulkomaille etsimään kumppania.  Suurimmassa osassa maailmaa ei ole samanlaista alkoholikulttuuria, kuin Suomessa. Siellä kysytään miksi joku juo. Suomessa kysytään miksi joku ei juo.

Tämä. Niin totta. Ulkomaalaiset tosiaan jaksaa ihmetellä tätä suomalaista örvelökännäämistä. Ilman alkoholia ei voi olla ja nauttia. Selvin päin aivan kauheaa. 

Ketkä ulkomaalaiset? Ainakin Itä-Euroopassa, briteissä ja monissa Aasian maissa dokaillaan paljon enemmän kuin Suomessa.

Vierailija
153/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan tavannut raitista ihmistä joka ei jossain vaiheessa (yleensä melko pian) sanoisi jotakin halveksivaa kommenttia alkoholista tai muiden alkoholinkäytöstä. Miksi aloittaisin mitään ihmisen kanssa joka arvostelee minua?

Juomari ja raitis ei sovi yhteen , se on kyllä aivan totta.

Vierailija
154/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Naurettavaa olla hiljaa noin isosta asiasta ja sitten loukkaantua kun se ei olekaan toiselle ok.

Ehkä tämä sitten on isompi asia kuin sen päässäni olen ajatellut ja miten se nykyisissä sosiaalisissa suhteissa ilmenee. Tuntuu kuitenkin oudolta tuoda raittiutta aktiivisesti esille, koska siihen ei liity mitään sen kummempaa sairautta, vakaumusta tai muuta vastaavaa eikä asia vaikuta kumppanin alkoholin käyttöön millään tasolla.

Ap

Vierailija
155/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä sitten on isompi asia kuin sen päässäni olen ajatellut ja miten se nykyisissä sosiaalisissa suhteissa ilmenee. Tuntuu kuitenkin oudolta tuoda raittiutta aktiivisesti esille, koska siihen ei liity mitään sen kummempaa sairautta, vakaumusta tai muuta vastaavaa eikä asia vaikuta kumppanin alkoholin käyttöön millään tasolla.

Ap

Tarkoitatko siis että aiot jatkossa kertoa asiasta, kun olet saanut sekä treffeillä että tässä keskustelussa naisilta palautetta että tuo on iso asia?

Vai aitko jatkaa toimintaasi aivan kuten ennenkin, koska sinusta tuntuu oudolta tuoda asiaa esille ja olet päättänyt että se ei vaikuta kumppaniisi millään tasolla?

Vierailija
156/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan tavannut raitista ihmistä joka ei jossain vaiheessa (yleensä melko pian) sanoisi jotakin halveksivaa kommenttia alkoholista tai muiden alkoholinkäytöstä. Miksi aloittaisin mitään ihmisen kanssa joka arvostelee minua?

Juomari ja raitis ei sovi yhteen , se on kyllä aivan totta.

"Juomari"? Jokseenkin arvolatautunut sanavalinta.

Vierailija
157/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itselle turn off, jos mies ei lasia-paria voi ottaa. Vaikkapa aikuisten lomareissu, niin ihanaa lasilliset kuohuvaa ja sitten humallutaan toisistamme. ;) menee täysin fiilis jos toinen juo colaa. Lisäksi pieni alkoholimäärä hieman vapauttaa, ja tuo leikkisyyttä. Täysin raittiit lähtee juhlistakin ekana kotiin, ja ei enää osaa pitää hauskaa.

Vierailija
158/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuten vaan raitis vai alkoholisti? Raitista itsekin etsisin mutten sellaista, joka on ns. pakkoraitis alkoholismin takia. Näin naisena on tuntunut tosi vaikealta löytää raitista miestä, ovat tosi harvassa. Ainakin sellaiset ei-uskonnolliset :D

En ole alkoholisti, en vain välitä alkoholijuomien mausta enkä humaltumisesta. Tuo on kummallista miten savuttomuus ja huumeettomuus on ihan normaalia eikä kukaan epäile minulla olevan tupakan kanssa ongelmia, jos en polta. Mutta jos en käytä alkoholia niin olen joko alkkis tai uskis :D en tajua.

Ap

Elämä on epäreilua, minä puolestani olisin kaivannut sellaista miestä, joka ei välittäisi humaltua tai polttaa (mistään muista päihteistä puhumattakaan), mutta eipä ole löytynyt ja kohta olen jo viisissäkymmenissä.

Vierailija
159/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itselle turn off, jos mies ei lasia-paria voi ottaa. Vaikkapa aikuisten lomareissu, niin ihanaa lasilliset kuohuvaa ja sitten humallutaan toisistamme. ;) menee täysin fiilis jos toinen juo colaa. Lisäksi pieni alkoholimäärä hieman vapauttaa, ja tuo leikkisyyttä. Täysin raittiit lähtee juhlistakin ekana kotiin, ja ei enää osaa pitää hauskaa.

Tämä täysin raitis (no voin sen lasillisen juoda vaikka häissä tai juhlissa, mutta en ole ikinä juonut humalahakuisesti) lähtee siksi juhlista ekana, kun on inhottavaa nähdä ihmisiä sellaisina, joksi viina heidät muuttaa. :( Varsinkin, jos kyse on itselle tärkeistä ihmisistä. Juominen ei olisi ongelma, jos ihmisille riittäisi se viinilasillinen hienolla illallisella tai yksi saunaolut. Eikä turhan takia juomista joka tilanteessa tarvitsisi harrastaa.

Vierailija
160/188 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä täysin raitis (no voin sen lasillisen juoda vaikka häissä tai juhlissa, mutta en ole ikinä juonut humalahakuisesti) lähtee siksi juhlista ekana, kun on inhottavaa nähdä ihmisiä sellaisina, joksi viina heidät muuttaa. :( Varsinkin, jos kyse on itselle tärkeistä ihmisistä. Juominen ei olisi ongelma, jos ihmisille riittäisi se viinilasillinen hienolla illallisella tai yksi saunaolut. Eikä turhan takia juomista joka tilanteessa tarvitsisi harrastaa.

Etkö tiedä mitään viinan juomisen ja yhden viinilasin välillä?

Ja millaisiksi "tärkeät ihmiset" muuttuvat? Millaisissa juhlissa oikein käyt? Ymmärrän että ei ole kivaa jos oksennellaan lattialle tai tapellaan. Mutta hyvin poikkeuksellista tuo on. Itse muistan yhden tapauksen 25 vuoden ajalta.

Vai onko äänekäs puhe ja nauru jo liikaa?