Miksi miehen raittius on naisille niin iso ongelma?
Taas taisi kuihtua yksi tapailu kasaan, kun naiselle raittiuteni oli iso ongelma. En puuttunut millään tasolla naisen juomisiin, mutta ilmeisesti oli liikaa, kun tilasin ravintolassa kivennäisvettä enkä olutta/viiniä. Tämä ei sentään epäillyt ex-alkoholistiksi niin kuin edellinen. Miksi miehen juomattomuus on niin iso juttu naisille?
Kommentit (188)
Raittiita naisia on vaikka kuinka. Tee heti ennen tapaamista selväksi ettet juo pisaraakaan. Varmasti joku pitää sitä plussana. Monet itse alkoholia käyttävät eivät pidä, kuten olet huomannutkin.
Asutko jossain pikkupaikkakunnalla, jossa on tiukat sosiaaliset normit? En juo alkoholia, eikä minua ole koskaan sen takia jätetty kutsumatta illanviettoihin ja parisuhdekin sujuu hyvin vaikka puoliso välillä juo.
Otitko siis puheeksi että et juo alkoholia? Vai itsekö nainen alkoi kysellä kun näki että otit kivennäisvettä?
Vierailija kirjoitti:
Täysraitista on vaikea saada mukaan mihinkään illanviettoihin tai juhliin tai ainakaan pysymään siellä pakollista kohteliaisuutta enempää. Tylsää. Kohtuus kaikessa on paras.
Onko? Tuokin on kummallista, että pelkän alkoholin käytön perusteella niputetaan ihmisiä samaan ryhmään ja keksitään niille piirteitä. Itse viihdyn juhlissa ja illanistujaisissa ja usein järjestän niitä ystävilleni.
Ap
En ole koskaan käyttänyt alkoholia, en tarvitse päihteitä mihinkään. Tanssin vaikka pöydillä ilman niitäkin.
Aloittajalla vaan ollut huono tuuri, suurin osa naisista varmasti arvostaa raitista miestä. Itse arvostaisin ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt alkoholia, en tarvitse päihteitä mihinkään. Tanssin vaikka pöydillä ilman niitäkin.
Aloittajalla vaan ollut huono tuuri, suurin osa naisista varmasti arvostaa raitista miestä. Itse arvostaisin ilman muuta.
Mulla on täysraitis sukulaismies ja kyllä meillä on hauskaa. En silti tiedä, uskaltaisiko kumppaniksi sellaista ottaa. Ehkä haluan, että ihminen on raitis, mutta ei aatteellisesti mikään absolutisti. Pitää voida lipsua ihan kaikessa. Pelkään kontrollifriikkejä ja ihmisiä, joilla on voimakas tarve kontrolloida tai hallita kaikkea. Ihminen, joka ei ole periaatteellisesti täysraitis, on rennompi.
Itse tykkään ottaa viiniä ruuan kanssa.
Pihvi ilman punkkua on pilalla.
Absolutisti vaimolle tämä on ongelma?
Alkoholittomuuteen on vieläkin Suomessa outo ennakkoasenne. Kukaan tuskin ihmettelee sitä jos et harvase hetki häviä röökille.
Alkoholi tuntuu olevan monille sellainen helppo ruokakauppatuote psyykkeen rauhoittamiseen ja pelätään että ilman sitä ei sitten uskalleta olla sen seuralaisen kanssa olla "itsensä".
Itsellä suhteellisen tuore kokemus siitä kun olin ollut raittiina monta vuotta ja tapasin naisen joka sitten poltti ja joi satunnaisesti. Oli muuten tosi ihastuttava pakkaus. Sitten vaan pikkuhiljaa valuin takaisin juomiseen ja vieläpä polttamiseen. Loppujen lopuksi molemmat joimme ja poltimme aika reilusti. Kun eroa ei enää voinut mitenkään välttää ja olo oli täysin paska niin loppui juominen kuin seinään ja röökitkin jäi hiukan myöhemmin.
Nyt taas kun pää ja muukin elimistö toimii kunnolla ja pystyy reflektoimaan niin voin sanoa etten enää ikinä halua "tissuttelijanaista". Vaikka alussa se olikin aivan mahtavaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Raittiita naisia on vaikka kuinka. Tee heti ennen tapaamista selväksi ettet juo pisaraakaan. Varmasti joku pitää sitä plussana. Monet itse alkoholia käyttävät eivät pidä, kuten olet huomannutkin.
En halua määritellä itseäni tai ketään muutakaan sen perusteella käyttääkö alkoholia vai ei. Rinnastaisin asian siihen, että syökö hapankaalia vai ei eli varsin vähäpätöinen juttu. Asian korostaminen vain johtaisi monen osalta vääriin päätelmiin. Toisaalta niitä tuntuu tulevan muutenkin.
Ap
Vaikka en juo alkoholia itse, suurin osa (mielekiintoisista) ystävistäni juo hieman. Ehkä niin moni alkoholista täysin kieltäytyvä ihminen on muulla tavalla ankea ja tylsä. Tai sitten ne ihmiset, jotka tarvitsevat alkoholia, ovat liian tylsiä ja estyneitä, ja tarvitsevat viinaa koneeseen puhuakseen jotain. Ja jos puhuu jotain hölmöä, niin aina voi vedota viinakorttiin. Tällaiselle ihmiselle juomaton ihminen voi olla "pelottavaa" seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain pikkupaikkakunnalla, jossa on tiukat sosiaaliset normit? En juo alkoholia, eikä minua ole koskaan sen takia jätetty kutsumatta illanviettoihin ja parisuhdekin sujuu hyvin vaikka puoliso välillä juo.
No en juonut alkoholia, mutta mun kaverit joi. Olin niiden mukana useinkin, kun ne joi kaljaa ja minä olin vesipulloni kanssa. En vaan ollut koko yön läpi vaan alkuillasta ja lähdin kotiin yleensä siinä vaiheessa, kun ne alkoi päihtymään ja alkoi tulla kaikenlaisia muita känniläisiä niiden seuraan. En mä missään isommassa humalaisessa porukassa selvinpäin pystynyt olemaan. Kavereille oli ihan koko ajan ok, etten juo niiden seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysraitis sukulaismies ja kyllä meillä on hauskaa. En silti tiedä, uskaltaisiko kumppaniksi sellaista ottaa. Ehkä haluan, että ihminen on raitis, mutta ei aatteellisesti mikään absolutisti. Pitää voida lipsua ihan kaikessa. Pelkään kontrollifriikkejä ja ihmisiä, joilla on voimakas tarve kontrolloida tai hallita kaikkea. Ihminen, joka ei ole periaatteellisesti täysraitis, on rennompi.
Joillekin tällaisille "rajattomille" ihmiselle pettäminenkin on ihan ok, riippuen tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Otitko siis puheeksi että et juo alkoholia? Vai itsekö nainen alkoi kysellä kun näki että otit kivennäisvettä?
En ikinä ota asiaa itse puheeksi. Kaikki keskustelunavaukset alkoholiin liittyen ovat tulleet naisilta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua määritellä itseäni tai ketään muutakaan sen perusteella käyttääkö alkoholia vai ei. Rinnastaisin asian siihen, että syökö hapankaalia vai ei eli varsin vähäpätöinen juttu. Asian korostaminen vain johtaisi monen osalta vääriin päätelmiin. Toisaalta niitä tuntuu tulevan muutenkin.
Ap
Niin, että tämä on sitten toimivampi vaihtoehto?
Mieheni on absolutisti, ISO plussa. Ensimmäistä kertaa hänen kodissaan vieraillessani hän kysyi mielijuomaani, jotta ostaisi baarikaappiinsa sitä. Vastasin, ettei ole, kun en juo mitään. Kyllä minä olen aina juhlissa hyvän ruuan kanssa ottanut jotain viiniä, mutta alkoholi ei ole kuulunut elämäämme, eikä siihen olisi varaakaan.
Mua ei haittaisi yhtään, jos oma mies ei joisi kaljaa. Tosin täkäläinen olut on mietoa verrattuna suomalaisiin oluisiin, joten se ja sama.
Itse juon satunnaisesti lasin viskiä, kun en kaljasta tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin tällaisille "rajattomille" ihmiselle pettäminenkin on ihan ok, riippuen tilanteesta.
Ei se ole niin, että pitäisi valita jokin ääripää ja hampaat irvessä elää koko elämänsä jossain ääripäässä. Mä nyt en vaan ole tiukkapipo missään asiassa. Elän raitista ja kunnollista elämää, mutta ei se ole mikään sääntö, josta ei saisi poiketa.
Pettäminen ei ole ok ja mulla rehellisyys estää sellaisen toiminnan. Kun ei osaa kusettaa, ei kannata pettämään lähtee.
Mulle olis ihan unelma! Me ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en juonut alkoholia, mutta mun kaverit joi. Olin niiden mukana useinkin, kun ne joi kaljaa ja minä olin vesipulloni kanssa. En vaan ollut koko yön läpi vaan alkuillasta ja lähdin kotiin yleensä siinä vaiheessa, kun ne alkoi päihtymään ja alkoi tulla kaikenlaisia muita känniläisiä niiden seuraan. En mä missään isommassa humalaisessa porukassa selvinpäin pystynyt olemaan. Kavereille oli ihan koko ajan ok, etten juo niiden seurassa.
Kuulostaa siltä, että tuhlaat aikaasi råskaväen kanssa. Vaihda kavereita.
En väittänytkään että olisit kommentoinut. Kerroin huomioni että kaikki raittiit ihmiset joita olen tavannut, kommentoivat jossain vaiheessa halveksivasti alkoholin käyttäjiä. Tässä ei ole ollut yhtään poikkeusta.