Miksi miehen raittius on naisille niin iso ongelma?
Taas taisi kuihtua yksi tapailu kasaan, kun naiselle raittiuteni oli iso ongelma. En puuttunut millään tasolla naisen juomisiin, mutta ilmeisesti oli liikaa, kun tilasin ravintolassa kivennäisvettä enkä olutta/viiniä. Tämä ei sentään epäillyt ex-alkoholistiksi niin kuin edellinen. Miksi miehen juomattomuus on niin iso juttu naisille?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
"Siten että toinen ei juo ja toinen juo. Toinen humaltuu ja vapautuu, toinen ei. Toisella on tahmea dagen efter juhlien jälkeen, toisella ei. Toinen haluaa juhlista kotiin klo 23, toinen bailaa aamuviiteen. Keskusteluissamme on huikea ero jos vain toinen on selvinpäin, vs. kun molemmat ovat nousuhumalassa."
Okei, tämän ymmärrän erinomaisesti. Alkoholilla on suurempi rooli elämässänne kuin se ottaako pihvin kanssa punaviiniä vai kivennäisvettä.
Ap
Tässä se taisi tullakin. Ehkäpä se tapailunainenkin haluaa juodessaan tempaista sen "viskipullon", eikä juoda yhtä lasia viiniä. Eikä kuunnella saarnaa, kun hiprakka muuttuu humalaksi ja siitä krapulaksi. Olisiko tuo sinulle ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei aina ole edes siitä että kukaan humaltuisi. Alkoholin juomiseen vain liittyy se että nyt rentoudutaan ja puhutaan luottavaisemmin. Vaikka olisi vain yksi viinilasi edessä, tunnelma vapautuu heti. Ihmiset ikään kuin asettavat sen tietyn mielentilan päälle.
Jos joku siinä vaiheessa ilmoittaa suureen ääneen että ei juo alkoholia, se on vähän sama kuin joku ilmoittaisi että ei syö synttärikakkua, kun muut ovat juuri istuneet pöytään. Tunnelma vähän latistuu. Itse varmaan tekisin niin että ottaisin vähän kakkua ja tuskin kukaan huomaisi jos en syö.
Illanistujaisissa voi ollakin virhe mainita ääneen, ettei juo. Ennemmin jättää vain tarjotut juomat juomatta ja antaa ne vaivihkaa jollekulle kaverille. Jos on oikein kivaa, niin sitä voi vaikuttaa jopa riemukkaasti humalaisemmalta kuin ne jotka juovat.
Kyllä se minustakin on virhe sanoa siitä. Siinä vähän sulkee itsensä ryhmän ulkopuolelle. En minäkään ristiäisissä pitänyt tarpeellisena kertoa että en nyt ihan usko näihin juttuihin vaan lauloin virsiä mukana. Vaikka vähän epämukavalta tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin täysi kieltäytyminen on helpompaa kuin kohtuudessa pysyminen. Niin ikävää kuin se onkin, ehdottomasta kieltäytymisestä tulee mieleen joko alkoholisti tai muuten hankala ja jyrkkä ihminen. Uskon kyllä että voit olla poikkeus pääsääntöön, mutta äkkiä tuollainen epäilys herää tutustumisvaiheessa.
Tuleeko sinulle samanlainen epäilys, jos toinen kieltäytyy täysin tupakasta ja muista nikotiinituotteista?
Ap
En ole kuullut nikotiinituotteiden kohtuukäytöstä, se on ehkä vähän eri asia.
Mielestäni bilepolttaminen ja saunasikari voitaisiin laskea nikotiinituotteiden kohtuukäytöksi. Harva kuitenkaan epäilee hankalaksi tai jyrkäksi ihmiseksi, jos em. aktiviteeteista kieltäytyy.
Ap
Mulla särähti korvaan tuo että et pidä humaltumisen tunteesta. Treffeillä päättelisin siitä, että olet vahvasti kontrollinhaluinen ja se ei ole ominaisuus, jota puolisolta yleensä kaivataan. Tai ainakin mulle iso red flag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siten että toinen ei juo ja toinen juo. Toinen humaltuu ja vapautuu, toinen ei. Toisella on tahmea dagen efter juhlien jälkeen, toisella ei. Toinen haluaa juhlista kotiin klo 23, toinen bailaa aamuviiteen. Keskusteluissamme on huikea ero jos vain toinen on selvinpäin, vs. kun molemmat ovat nousuhumalassa."
Okei, tämän ymmärrän erinomaisesti. Alkoholilla on suurempi rooli elämässänne kuin se ottaako pihvin kanssa punaviiniä vai kivennäisvettä.
Ap
Kyllä, pitää paikkansa. En laske satunnaista punkkulasia pihvin kanssa alkoholinkäytöksi ollenkaan. Sillähän ei ole mitään merkitystä juoko pari kertaa vuodessa vettä vai lasin viiniä.
Tässä taas nähdään se ero alkoholia käyttävän ja käyttämättömän ihmisen välillä. Sinua "ei ha
Tarkoitin että sanon kyllä itse käyttäväni alkoholia, vaikka määrä olisi pieni ja väkeviin en koske ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuinka monelle naiselle tämä on ollut ongelma? Kahdelle?
Pitäisikö vaan etsiä raitis nainen ja lakata vinkumasta näitä naisyleistyksiä vauvapalstalla. Täällä on tasan kahdenlaisia miehiä, niitä jotka vinkuu kun eivät pääse edes treffeille ja niitä jotka vinkuvat sitä kun ovat valinneet treffiseuransa väärin.
Eikö tämä ole aika raju yleistys?
T: vinkumaton mies
Vierailija kirjoitti:
Niin se on toisinkin päin: miehet ei vaan hyväksy, jos nainen ei juo.
Se on kyllä niin päin, että Suomessa suhtaudutaan ikävällä tavalla niihin, jotka eivät halua juoda. Tyyliin "noita ei voi kutsua, kun ne eivät juo alkoholia". Kuitenkin alkoholia pidetään nykytietojen mukaan jonkinlaisena "myrkkynä". En voi kuvitella, että alkaisin tyrkyttää jotakin haitalliseksi tiedettyä juomaa muille ihmisille ja vaatia, että heidän täytyy ehdottomasti juoda pari lasillista minun mielikseni.
neljäkymppiä lähestyy, muutenkin väsyttää niin halua yhtään enempää lisätä väsymystä alkoholilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla särähti korvaan tuo että et pidä humaltumisen tunteesta. Treffeillä päättelisin siitä, että olet vahvasti kontrollinhaluinen ja se ei ole ominaisuus, jota puolisolta yleensä kaivataan. Tai ainakin mulle iso red flag.
Sivusta huutelen, että en kyllä koe että olisin jotenkin erityisen kontrollifriiikki kun en halua humaltua. Mä en koe puhuvani tai tekeväni tyhmyyksiä humalassa, ellen itse valitse tehdä niin kun muukin seura vapautuu käytöksessään. Vain tasapaino, puhe ja havaintokyky heikkenee. Mutta ehkäpä eri ihmisiin alkoholi vaikuttaa erilailla. Mulla ei esimerkiksi koskaan ole mennyt muisti, vaan mulla menee ensimmäisenä jalat. Lähinnä tuntuu tyhmältä vain juoda toimintakykynsä pari askelta kehnommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä niin päin, että Suomessa suhtaudutaan ikävällä tavalla niihin, jotka eivät halua juoda. Tyyliin "noita ei voi kutsua, kun ne eivät juo alkoholia". Kuitenkin alkoholia pidetään nykytietojen mukaan jonkinlaisena "myrkkynä". En voi kuvitella, että alkaisin tyrkyttää jotakin haitalliseksi tiedettyä juomaa muille ihmisille ja vaatia, että heidän täytyy ehdottomasti juoda pari lasillista minun mielikseni.
Onko joku joskus vaatinut sinua juomaan pari lasillista omaksi mielekseen?
Kutsumatta jättäminen on eri asia kuin juoman tyrkyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raittiita naisia on vaikka kuinka. Tee heti ennen tapaamista selväksi ettet juo pisaraakaan. Varmasti joku pitää sitä plussana. Monet itse alkoholia käyttävät eivät pidä, kuten olet huomannutkin.
En halua määritellä itseäni tai ketään muutakaan sen perusteella käyttääkö alkoholia vai ei. Rinnastaisin asian siihen, että syökö hapankaalia vai ei eli varsin vähäpätöinen juttu. Asian korostaminen vain johtaisi monen osalta vääriin päätelmiin. Toisaalta niitä tuntuu tulevan muutenkin.
Ap
Se ei todellakaan ole sama asia kuin hapankaalin syöminen tai syömättömyys. En tiedä tykkääkö mieheni hapankaalista vaikka ollaan oltu 11 vuotta yhdessä. Sen sijaan tiedän että hän juo alkoholia, kuten minäkin, enkä ikinä ottaisi täysraitista miestä. Se on iso ero elintavoissa, l
Eikö sinua huolestuta se, että alkoholinkäyttö lisää naisten syöpäriskiä? Tämähän on melko uusi tieto.
Tiedän kristittyjä naisia, jotka eivät juo. En kyllä muita. Ei täysin raitis sovi kohtuukäyttäjälle. Siitä tulee aina narinaa ennemmin tai myöhemmin. Älä mene treffeille kohtuukäyttäjien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raittiita naisia on vaikka kuinka. Tee heti ennen tapaamista selväksi ettet juo pisaraakaan. Varmasti joku pitää sitä plussana. Monet itse alkoholia käyttävät eivät pidä, kuten olet huomannutkin.
En halua määritellä itseäni tai ketään muutakaan sen perusteella käyttääkö alkoholia vai ei. Rinnastaisin asian siihen, että syökö hapankaalia vai ei eli varsin vähäpätöinen juttu. Asian korostaminen vain johtaisi monen osalta vääriin päätelmiin. Toisaalta niitä tuntuu tulevan muutenkin.
Ap
Se ei todellakaan ole sama asia kuin hapankaalin syöminen tai syömättömyys. En tiedä tykkääkö mieheni hapankaalista vaikka ollaan oltu 11 vuotta yhdessä. Sen sijaan tiedän että hän juo alkoholia, kuten minäkin, enkä ikinä ottaisi
Uusi tieto? Alkoholi lisää monien syöpien riskiä molemmilla sukupuolilla.
Ja ei huoleta. Elän sen aikaa kun elän ja nautin täysillä.
Odottaa päihtyneenä jotain ylivertaista seuramiestä kun taas toiset kuitenkin alkaa haastaa sitten riitaa.
Kyllä se tutustuessa voisi ollakin iso turn off. Juurikin kun ei tiedä syytä ja usein alkottomat syyllistää alkoholia käyttäviä.
Itse käytän alkoholia jonkin verran humaltumis tarkoitukseen. En juo esim ruuan kanssa. Joskus on kiva olla pienessä kännissä. En toki sitä tavottelis sitä treffeillä.
Jos toinen ei käytä, niin musta olis outoa tavata pubissa, raflassa..
Raitistunutta alkoholistia en riesoikseni halua. Se kyttää kaikkea juomista ja pitää itteensä parempana. Ja repsahtaa joku päivä kuitenkin, kun tajuaa olevansa kuolevainen.
Nyt seurustelen raittiin miehen kanssa. Olemme tunteneet lapsesta saakka ja pari vuotta sitten harrastuksen kautta löysimme toisemme.
Hän on ollut aina huono juomaan. Vähän kuin ap, eikä kulje tuomitsemassa humaltuvia. En mä hänen seurassaan juo, kun on muita juttuja mielessä. Käyn kavereiden kanssa sitten ulkona.
En nyt ihan usko kun ap väittää että häntä ei haittaisi naisen alkoholin käyttö. Ap oli treffeillä useiden naisten kanssa jotka sanoivat että eivät halua raitista miestä. Mitä tekee ap? Hyväksyikö hän naisten päätöksen? No ei. Vaan ap tuli tänne tivaamaan selityksiä ja kertomaan naisille että he ovat väärässä kun eivät halua deittailla raitista miestä.
Seurustellessa ei menisi kauan kun ap alkaisi kysellä naiselta, miksi se on naiselle niin iso ongelma olla juomatta alkoholia. Ja sitten hän jankkaisi asiaa yhtä kärsivällisesti kuin tässä ketjussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku joskus vaatinut sinua juomaan pari lasillista omaksi mielekseen?
Kutsumatta jättäminen on eri asia kuin juoman tyrkyttäminen.
Juomia on tyrkytetty ja melkein pakotettu. Minut on myös jätetty kutsumatta ja syy kerrottiin suoraan.
Kysymyksesi pisti miettimään! Jostain syystä minulle tulee raittiista miehestä mielikuva joko alkoholistista tai raivoraittiista niuhosta. Joko ollaan uskovaisia tai otetaan elämä muuten vaan liian tosissaan. Vaikka eihän tämä mitenkään pidä paikkaansa!
En itsekään juuri juo, mutta ehkä totaalikieltäytyminen tuntuu turhan ankaralta. Sama juttu siinä, että miehen kasvispainotteinen ruokavalio olisi plussa, mutta vegaanius miinus
Usein miehen mikä hyvänsä poikkeavuus on naisille iso turn off.
Ei kaikille mutta isossa kuvassa menee näin.
Koska ihmiset tykkää kännätä.