Miten olette päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle?
Voiko päästä eläkkeelle jos on fyysinen este. Vai pitääkö olla "päästä" seonnu?
Tuntuu että olen niin pitkään kulkenut tätä samaa polkua. Kun selän takia joudyin työelämästä pois. Kun loukkaannuin työtapaturmassa jo yli 10 v sit.
No täs ny aletaan selvittää vihdoin asioita. Toivon että saisin jonkun totuuden ny. Helpottaisi elämää. En pysty aiempaan fyysiseen amattiin. Jossa töitä voisi olla mut en ole niitä pystynyt enää tekee kokopäiväisesti. Tällä iällä ei mihkään yliopistoon pysty menee monen vuoden opintoihin.
Jos jotai lyhyttä löytää. Jossa aiempia opintoja hyväksi saisi. Tosin ei niistä opinnoista mitää hyötyä ole täs Suomen tilanteessa ainakaa.
Onko kellään kokemusta?
Kommentit (82)
Älyllä. Junailemalla. Tarttuu tilaisuuteen, jos tulee. Lottovoitto.
Jeeeeeee.......
Vierailija kirjoitti:
Sinne joudutaan, ei päästä.
Siinä vaiheessa, kun kunto ei kestä työtä, työpaikkoja pitää kuitenkin hakea ja olla "innostunut" kaikenmaailman hölynpölyn kursseista, eikä parempaa näköpiirissä, silloin kyllä eläkkeelle päästään, eikä jouduta.
T. eläkkeelle päässyt
Vierailija kirjoitti:
Jos olist romani, niin pääsisit sairauseläkkeelle heti 18-vuotiaana.
Onko romanius sairaus? Miksei tuntemani työkyvytön nuori romanityttö sitten pääse eläkkeelle? Liikuntarajoitteinen, vaikea ADHD, masennus sekä 3 fyysistä sairautta.
Olen tk- eläkkeellä. Työtapaturma taustalla. Nyt ollut pari vuotta eläkkeellä. Vuosia meni lopullisessa päätöksessä. Tk- eläkkeeni maksaa työnantajan vakuutusyhtiö loppuelämäni ajan. Tk- eläkepäätös on toistaiseksi voimassa joten lopullinen päätös tuli. Eläkkeeni määrä brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Eläke on suurempi mitä sain kuukaudessa palkkaa. Työnantaja maksaa 5pv/ viikko kun vakuutusyhtiö maksaa 6pv/viikko ja siihen laskettu myös lomarahat. Haitta- aste korvauksia myös saanut 45 000€. Nämä verottomia. Raha ei tuo terveyttä takaisin mutta antaa mahdollisuuden jokapäiväiseen elämiseen ja asioiden hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun kunto ei kestä työtä, työpaikkoja pitää kuitenkin hakea ja olla "innostunut" kaikenmaailman hölynpölyn kursseista, eikä parempaa näköpiirissä, silloin kyllä eläkkeelle päästään, eikä jouduta.
T. eläkkeelle päässyt
Ei kaikki sairastuneet ja tk-eläkkeellä olevat ole päässyt.
T: sairastunut tk-eläkkeelle JOUTUNUT
Varhaiskasvatuksessa töissä yli 30 vuotta.Voimakas kuulonalenema molemmissa korvissa,toinen oikeastaan kokonaan kuuro.Minulla ei ole suuntakuuloa jäljellä lainkaan.
Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle,koska kuulo on oltava hyvä tuossa työssä En olisi itse tätä toivonut,mutta ei voi mitään.
Olen onnettomuudessa invalidisoitunut (Selkäydin vamma) 9-vuotta tappelua Kelan ja Ilmarisen kanssa päivänselvästä asiasta...kun ei kunnolla pysty kävelemään etc. ja silti tahdotaan että menet sähköjä asentelemaan...oisin ollut varmuudella Suomen ensimmäinen pyörätuoli sähköasentaja, mee siinä tikapuille...on niillä puuhat, hallinto on väkevää ja sinne ne rahat palaa, ainoona tavoitteena estää eläkkeelle pääsy keinolla millä tahansa. Jos kaikki olis mennyt niinkuin tolla valtamedioissa selitellään miten sinua tuollaisessa tapauksessa autetaan niin tod.näk. olisin työelämässä mukana...nyt ne tuhosi kaiken. Asioiden hoidossa ei välillä ollut inhimillisyydestä mitään tietoa, jatkuvaa juoksuttamista, tuhansia euroja turhia kuluja, turhia papereita järkyttävät määrät ...ETTÄ HAISTAKOON PASKA, ei muuta sanottavaa...
Itse päätyi työkyvyttömyyseläkkeelle kun yritti pyristellä työelämässä vaikka oli masennus, ahdistuneisuushäiriö, asperger, adhd ja lopulta paloi totaalisesti loppuun mikä johti masennuksen ja ahdistuksen pahenemiseen sekä itsetuhoisiin ajatuksiin ja työkunto aleni lähes olemattomiin jolloin tk-eläke oli ainoa vaihtoehto.
Vuosia sitten olisi riittänyt masis.Ehkä siihen olisi pitänyt lisätä jotain vielä.Nykyään ei millään.Kolme kertaa hylky tullut.Äskettäin vika.Olen täysin työkyvytön.Kaikki mahdoll.tehty.Kuntoutukset,amm.lunt.selvitys.On tremppaa kaikkialla,ei vaan pääse..kela on se pää päsmäri ei päästä..22v ollut jo nivelrikkokin kaikkialla.Nyt muuten eläkeyhtiö olisi puoli eläkkeen antanut,mitä vit..eihän oo TS olemassa.Puolipäivä työtä ei ole löytynyt 30vteen.Kela on ensiaskel ongelmiin.Kun sairastuin työssä 2010.Saikutkin pätkittiin niin silloin hylkäsi nekin.Olin kaikki yli 300p saikuilla,sen jälkeen ei työelämää,näyttää ettei tuukkaan,,lääkärin mukaan täysin työkyvytön.Kyllä sitten joku päättikin maksaa ne hylky saikut kun kunt.oli edessä.En olisi mennyt kunt. Töihin toki lähden avustaja,infataksi tuo vie.Katsotaan suostuuko he.Olen avoin positiivinen ollut ,töissä hän olisin jos olis sitä työkykyä.Ei uni, kipu valvominen öisin eihän se estä työn tekoa.Sitten terve työpaikka pitää löytyä.Keuhkosauraus .Apuvälinein pärjään töissä Avustajan kanssa.Tämmöinen tapaus aika paha..
Oikeista fyysisitä vaivoista on erittäin hankala päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Ala painottaa sitä että sairautesi aiheuttaa sinulle päävikaa, masennusta ja muuta niin mahdollisuutesi eläkkeelle kasvavat hurjasti. Tai etsi netistä ohjeet miten päästä mielenterveyssyistä eläkkeelle.
Asperger ja koulukiusaaminen (tuhosi minäkuvani).
Vierailija kirjoitti:
Polta kannabista ja vedä viinaa päivittäin pari kuukautta tai niin kauan että psykoosi laukeaa
Olen polttanut kannabista noin 40 vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti ja alkoholia mennyt keskim 10 annosta/viikko. Eikä ole psykoosi vaivannut. Terveys hyvä, päivittäin säännöllistä liikuntaa, sosiaalinen elämäntapa, ja näillä näkymin työura jatkuu vielä 10 vuotta, noin 67 ikävuoteen saakka.
Tieto ja luulo ei kulje käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Neurologinen sairaus. Ammatillinen kuntoutus, työkokeilu, uuden alan koulutus, täysipäiväinen työ vuoden ajan, sitten osatyökyvyttömyyseläke ja puolikas työaika, sitten 300 pvää saikkua, jonka jälkeen työkyvyttömyyseläke. Noin 3,5 vuotta meni noihin kaikkinensa. Kumpikin työkyvyttömyyseläkehakemus sekä osa ja täysi, meni kerrasta läpi.
Neurologinen sairaus 42v. Viikossa eläkkeellä ilman mtn höpinäkursseja.
Noi ovat vapaaehtoisia.
Neurologiaa ja 1diabetes myöhemmin. Laitettiin eläkkeelle.
Kaikki hullut on avohoidossa nykyään. On ihan normaalia ei tosin kaikki hulluuden takia mutta muiden olosuhteiden ajamina on ihmisiä joiden koko omaisuus on muovikassissa ja pukeutuvat samoihin vaatteisiin mitä nyt sattuu löytymään. Mittaavat katua vailla suuntaa, niitä on yhä enemmän. Osa huutaa itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neurologinen sairaus. Ammatillinen kuntoutus, työkokeilu, uuden alan koulutus, täysipäiväinen työ vuoden ajan, sitten osatyökyvyttömyyseläke ja puolikas työaika, sitten 300 pvää saikkua, jonka jälkeen työkyvyttömyyseläke. Noin 3,5 vuotta meni noihin kaikkinensa. Kumpikin työkyvyttömyyseläkehakemus sekä osa ja täysi, meni kerrasta läpi.
Neurologinen sairaus 42v. Viikossa eläkkeellä ilman mtn höpinäkursseja.
Noi ovat vapaaehtoisia.
On tainnut sairautesi enemmänkin aiheuttaa haasteita aivotoimintaasi 😂. Mistä kursseista nyt puhut, muuten? Ei tuossa mistään kursseista kirjoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi on PÄÄSTÄ SEONNUT, aika typerä ja viddumainen ilmaisu !!
Mä oon alapäästä seonnu 🤪
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö romaanit helposti eläkkeelle?
Ei , kirjaston poistokappaleita näkee usein eruolla myynnissä tai ilmaiseksikin. Divarit on turvoksissa romaaneita ja monasti on helpompi viedä suoraan palavaan jätteeseen. Eikö olekin surullista? Tuntuu että kun muutin ekaan omaan kotiin niin kirjahylly oli kovin laiha, ja ostelin juuri poistokirjoja, tarjouskirjoja ja muuta sellaista. Nyt kun olen perinyt molempien vanhempien kirjahyllyn minulla on tuhansia kirjoja joista osaa en tule ikinä lukeneeksi, ja minä sentään luen älyttömän paljon. Suosittelen muuten sinullekin - se avartaa maailmankuvaa ja opettaa suomen kielen hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun on työkyvytön, sinne päästään.
Terveiset kuntoutustukilaiselta.
Kyllä sä olet vieläkin seko