Miten olette päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle?
Voiko päästä eläkkeelle jos on fyysinen este. Vai pitääkö olla "päästä" seonnu?
Tuntuu että olen niin pitkään kulkenut tätä samaa polkua. Kun selän takia joudyin työelämästä pois. Kun loukkaannuin työtapaturmassa jo yli 10 v sit.
No täs ny aletaan selvittää vihdoin asioita. Toivon että saisin jonkun totuuden ny. Helpottaisi elämää. En pysty aiempaan fyysiseen amattiin. Jossa töitä voisi olla mut en ole niitä pystynyt enää tekee kokopäiväisesti. Tällä iällä ei mihkään yliopistoon pysty menee monen vuoden opintoihin.
Jos jotai lyhyttä löytää. Jossa aiempia opintoja hyväksi saisi. Tosin ei niistä opinnoista mitää hyötyä ole täs Suomen tilanteessa ainakaa.
Onko kellään kokemusta?
Kommentit (82)
Itse myös selkäsairas ja en mitenkään. Niin kauan kun kädet ja jalat liikkuu ja pystyy puhumaan on täysin työkykyinen, vaikka mitään fyysistä ei kykene tekemään ja oma ala täysin poissuljettu. Uudelleenkouluttautuminen yhteiskunnan varoin kun eläkeikään on pari vuotta ei oikein mielestäni ole kannattavaa. Jos on nuori niin silloin ilman muuta.
2 loukkaantumista ja niistä krooniset hermokivut, 3 kipusairautta, vakava uniapnea, nivelrikko lonkissa ja polvissa.
En päässyt.
Vasta kun sain dg vakava masennus sain tkeläkkeen 6v tappelun jälkeen 2v ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut .
mt-ongelmia iso kasa, hoitoja käyty läpi vuosikausia,sitte päättivät että nyt heille riitti.
haluaisin opiskella,käydä töissä..
SE on sallittua myös työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kuka ottaa vajaakuntoisen töihin? tuolla työkkärissä tuhansia joilla koulutus ja kokemusta,eikä heillekkään ole duuneja.
Ja kestääkö pää opiskeluja edes..
Vierailija kirjoitti:
Hanki päihdeongelma niin yhteiskunta kohtelee sinua kuin kuningasta ja työkyvyttömyyseläke on varma!
Päinvastoin. Mulla on diagnosoitu skitsofrenia, traumaperäinen stressi häiriö, ahdistuneisuus häiriö ja epävakaa persoonallisuus häiriö, mutta alkoholin käytön takia ei myönnetä työkyvyttömyys eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ois kova sit vois vaan matkustella ympäri maailmaa👍
No jos siihen kykenee, ei todennäköisesti saa tk-eläkettä. Että ihan turha haave.
Pääsin itse 5-kymppisenä eläkkeelle psyykkisistä syistä ja vietän todella rajoittunutta elämää. Ei syytä kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki päihdeongelma niin yhteiskunta kohtelee sinua kuin kuningasta ja työkyvyttömyyseläke on varma!
Päinvastoin. Mulla on diagnosoitu skitsofrenia, traumaperäinen stressi häiriö, ahdistuneisuus häiriö ja epävakaa persoonallisuus häiriö, mutta alkoholin käytön takia ei myönnetä työkyvyttömyys eläkettä.
Miten yrität raitistua?
Vierailija kirjoitti:
Sinne joudutaan, ei päästä.
No kyllä moni on päässyt, sitten kun on fyysisiä vaivoja eikä oikeasti pysty tekemään töitä EI PÄÄSE. Tunnen monia jotka ovat päänsä takia olleet eläkkeellä vuosia, eivät valita yhtään, vaikka eläkkeen päälle saa tehdä töitäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut .
mt-ongelmia iso kasa, hoitoja käyty läpi vuosikausia,sitte päättivät että nyt heille riitti.
Kuka ottaa vajaakuntoisen töihin? tuolla työkkärissä tuhansia joilla koulutus ja kokemusta,eikä heillekkään ole duuneja.
Sitä vajaakuntoisuutta ei tarvitse kertoa työnantajalle
Suhteilla. Appiukko on johtava lääkäri pelipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut .
Sitä vajaakuntoisuutta ei tarvitse kertoa työnantajalle
Yleensä sen kyllä näkee päälle päin ja koeajalla viimeistään saa kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on noi kirjotat ainakin ihan selvä järkisesti
Olin päästä seonnut v. 2004-2013 ja heti pääsin eläkkeelle.
Menetin kotini ja perhe hajosi mutta nyt menee tosi hyvin. Suosittelen kaikille, joilla on alttiusgeenit ja työhulluus.
Ajakaa tosiaan ittenne loppuun 6-16 kertaa niin olette eläkekunnossa. Helppo nakki. Tai sit ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on noi kirjotat ainakin ihan selvä järkisesti
Ei nuo sairaudet tarkoita että on koko ajan ihan seinähullu eikä tajua mistään mitään. Joku katatoninen skitsofrenia lähinnä olisi sellainen. Mulla on tuollainen samantapainen lista (psykoosisairaus, persoonallisuushäiriö, traumaperäinen sairaus) , useita kertoja olen ollut määräaikaisella tk eläkkeellä.
Masennus. Ensin noin 3-4 sairauspäiväraha hakemusta muutaman kuukauden pätkissä kunnes vuosi tuli täyteen, sen jälkeen eläkkeelle. Kaikki hakemukset ekalla läpi.
Miksi jostain hoidettavissa olevasta masennuksesta pääse heti eläkkeelle?
Mutta jos on fyysinen ja parantumaton, elämää haittaava vamma, niin kyllä sitä varmaan voi jotain tehdä. Hylätään hakemus.
Risto Murto pitäisi halvaannuttaa ja syöttää sille pelkkää pskaa kuolemaan asti. Sitten elvyttää ja syöttää lisää.
Olin ensin syövän ja syöpähoitojen takia reilut puoli vuotta sairauslomalla, joka jatkui vielä puolella vuodella, koska kädet olivat vaurioituneet hoidoista. Vaiva ei parantunut vaan sain vuoden kuntoutustuen ja sen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeen, koska syöpähoidoista jäi pysyvä hermovaurio. Pää ei onneksi seonnut.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on fyysinen ja parantumaton, elämää haittaava vamma, niin kyllä sitä varmaan voi jotain tehdä. Hylätään hakemus.
Risto Murto pitäisi halvaannuttaa ja syöttää sille pelkkää pskaa kuolemaan asti. Sitten elvyttää ja syöttää lisää.
Itkettääkö?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pääse HETI masennuksesta, yritetään vaikka mitä vuosien ajan. Ja aina mikään ei auta. Psyykkiset sairaudet ovat sairauksia siinä missä somaattisetkin. Pistää vihaksi aina tällanen vähättely ja mitätöinti.
Ei yksi psykoosijakso oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Toki jos saa hankittua aineilla skitsofrenian, mutta sen kanssa elo on sitten yhtä helvettiä ettei se eläke paljon lohduta.