Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rasvaprosenttini on korkea vaikka olen hoikka

Vierailija
11.03.2025 |

Miten tää nyt menee. Painoindeksini on tasan 19. Harrastan juoksua, uintia, joogaa ja hiihtoa. V02 yli 43 joka ikäiselleni (yli 40) erinomainen. Vatsalihakset näkyy kun jännitän. MUTTA älykelloni mittauksen mukaan olen melkein punaisella mitä tulee rasvaprosenttiin. Eli se on reilu 27 ja kellon mukaan pitäisi olla jotain 23 että olisi siinä janan keskellä. Mitä teen väärin??

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis nimenomaan en ole ulkonäkökeskeinen, olen aina ollut tyytyväinen kroppaani eikä ole ollut tarvetta sitä muokata. Olen ajatellut terveysperustaisesti, että riittää kun jaksaa juosta ja v02 on korkea, mutta tuo kellon varoitus rasvaprosentista säikäytti.

Nimenomaan olet ulkonäkökeskeinen, kun tuot joka välissä esiin jotain ulkonäköön liittyvää. Vatsalihakset näkyvät, polvet ovat terävät jne. jne. Tuo on ulkonäkökeskeisyyttä. 

Miten täällä noin moni ei tajua ap:n pointtia???? On siis luullut olevansa hyvässä kunnossa mukaan lukien lihakset mutta kello näyttää omiaan jonka takia ihmettelee! On se nyt helvetti että näin yksinkertainen asia väännetään johonkin oman ulkonäon rakastamiseen. 

Vierailija
122/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap syömishäiriötaustaa vai miksi menet noin hysteerikseksi nimenomaan rasvaprosentista (joka vieläpä on täysin normaali) ja tarvoittelet kehoa, jossa ei ole lainkaan näkyvää rasvaa? 

Ei ole onneksi moista taustaa, olen aina ollut tyytyväinen kehooni. Pelkään siis lähinnä terveyden puolesta, että onko mulla joku piilevä rasvamaksa tai diabetes iskemässä. En tavoittele rasvatonta vaan tervettä kehoa, ja ton kellon grafiikka on niin uhkaava punaisine alueineen, vaikka ei ilmeisesti siis luotettava olekaan :D

Ota nyt hyvä ihminen järki käteen ja perehdy asioihin äläkä vouhkaa. Tuo on puhdasta psykologiaa, että sinne on laitettu punainen väri "varoitukseksi". Sama ilmiö kuin siinä, että yhtäkkiä sääkartat ovat muuttuneet huomattavasti punaisemmiksi kuin ne olivat aiemmin. Tavoitteena on saada aikaan paniikkia ja ihmiset ostamaan kaikenlaisia lisätuotteita rasvaprosentin pienentämiseksi tai ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tai mikä se nyt onkaan valmistajan agenda. Normaali, terve ihminen tuntee kehonsa ja tietää ilman mitään mittareita, onko se kunnossa vai ei. Toki terveystarkaksessa on hyvä välillä käydä, mutta noin muuten riittää, että kuuntelee kehoaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUR lab ihminen jatkaa vielä. Huomasin että toisen sivun lihasmassa taulukossa on merkattu että alle 50% kehonpainosta lihasta, on alentuneen lihasmassan raja naisilla.

Vierailija
124/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis nimenomaan en ole ulkonäkökeskeinen, olen aina ollut tyytyväinen kroppaani eikä ole ollut tarvetta sitä muokata. Olen ajatellut terveysperustaisesti, että riittää kun jaksaa juosta ja v02 on korkea, mutta tuo kellon varoitus rasvaprosentista säikäytti.

Nimenomaan olet ulkonäkökeskeinen, kun tuot joka välissä esiin jotain ulkonäköön liittyvää. Vatsalihakset näkyvät, polvet ovat terävät jne. jne. Tuo on ulkonäkökeskeisyyttä. 

Miten täällä noin moni ei tajua ap:n pointtia???? On siis luullut olevansa hyvässä kunnossa mukaan lukien lihakset mutta kello näyttää omiaan jonka takia ihmettelee! On se nyt helvetti että näin yksinkertainen asia väännetään johonkin oman ulkonäon rakastamiseen. 

Se, että rasvaprosentti on 27 ei poissulje sitä, että ihminen on hyvässä kunnossa. Ottaakaa ihmiset selvää edes perusteiden verran ennen kuin meuhkaatte itsenne hengiltä. 

Vierailija
125/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, oletpa lihaksikas! 69%?! Mitä oikein harrastat?

Vierailija
126/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten joku polvilumpion muoto liittyy ihmisen kuntoon??? Siitäkin ap meuhkasi useamman viestin verran. 

Vierailija
127/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap syömishäiriötaustaa vai miksi menet noin hysteerikseksi nimenomaan rasvaprosentista (joka vieläpä on täysin normaali) ja tarvoittelet kehoa, jossa ei ole lainkaan näkyvää rasvaa? 

Ei ole onneksi moista taustaa, olen aina ollut tyytyväinen kehooni. Pelkään siis lähinnä terveyden puolesta, että onko mulla joku piilevä rasvamaksa tai diabetes iskemässä. En tavoittele rasvatonta vaan tervettä kehoa, ja ton kellon grafiikka on niin uhkaava punaisine alueineen, vaikka ei ilmeisesti siis luotettava olekaan :D

Ota nyt hyvä ihminen järki käteen ja perehdy asioihin äläkä vouhkaa. Tuo on puhdasta psykologiaa, että sinne on laitettu punainen väri "varoitukseksi". Sama ilmiö kuin siinä, että yhtäkkiä sääkartat ovat muuttuneet huomattavasti punaisemmiksi kuin ne olivat aiemmin. Tavoitteena on

No nyt on omituista perustelua.. Ilmaston historiallisen nopea lämpeneminen on fakta, katsot sitten tilastoja ja lämpökarttoja väreillä tai ilman :D

Vierailija
128/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käy sitten kestävyydelle, kun ainoa syy että jaksan jumpata on se että juoksu olisi kevyempää, niin jos siirryn esim tossa pohkeen 25toiston sarjasta 10sarjaan, niin loppuuko sitten pitkässä ylämäessä kestävyys kesken? Eli tavoitteena ei ole hetkellinen maksimivoima vaan sellainen pidempikestoinen voima.

---

Mitä sä horiset? Nyt puhutaan lihaskuntotreenistä. Ei sillä ole mitään tekemistä juoksukestävyytesi kanssa. Et sinä kestävyyskuntoa saa kasvatettua pohkeita pumppaamalla. Se kestävyyskunto hankitaan siellä juoksupolulla. Lihaskunto sitten jumppaamalla/salilla. 

No kai lihasten voimalla ja kestävyydellä joku yhteys on? Vai treenaako maratoonarit samalla tavalla lihaksia kuin painonnostajat?

Vierailija
129/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten joku

On tosiaan yksinkertaisesti kirjoitettu, mutta AP tarkoitti ettei halua isoja lihaksia reisiin koska polvet on tsirppanat. Mitä sitten jos hän ei tajua ettei polvilumpiot kasva kun pointti on se että se kellon punasuus on väärin, jota AP ei tajunnut. Tarvi samaa asiaa jauhaa. Tai ilmeisesti tarvii. 

Vierailija
130/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh, oletpa lihaksikas! 69%?! Mitä oikein harrastat?

Vapaapaino ym. salitreeniä 2-3x viikossa noin tunnin, lisäksi kiipeilyä ja matkoja pyöräilen/juoksen/kävelen. Tuon lihasmassataulukon mukaan olen terveen alueen yläkolmanneksessa, mutta en vielä poikkeuksellisen korkean lihasmassan alueella 👀

Vierailija
131/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt hyvä ihminen järki käteen ja perehdy asioihin äläkä vouhkaa. Tuo on puhdasta psykologiaa, että sinne on laitettu punainen väri "varoitukseksi". Sama ilmiö kuin siinä, että yhtäkkiä sääkartat ovat muuttuneet huomattavasti p

Sulla hurahti pointti ohi ja lujaa. Ilmastonmuutos on  toki olemassaoleva asia. Mutta on myös ihan tutkittu fakta, että sitä korostetaan sääkarttojen värimaailman muuttamisella aiempaa huomattavasti punaisemmaksi. Samoja lämpötiloja, joita ennen kuvattiin haalean punertavalla kuvaltaan nyt kirkkaan punaisella. Punainen on vaaran vääri ja siksi sitä käytetään tehostamaan pelotteluviestejä sekä säälähetyksissä että erilaisissa kuntosovelluksissa jne. Samalla mediat tuuttaavat joka suunnalta miten kaikenlaisen käristyskupolit ja lumimoukarit hyökkäävät kimppuun ja joka välissä on näitä "tämä ja tämä uhkaa terveyttäsi" jutuja. Ja sitten ap:n kaltaiset reppanat ostavat nämä pelottelut kyseenalaistamatta ja panikoivat täysin normaaleista asioista. 

Vierailija
132/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla BMI 18,7 ja rasvaprosentti 20,5. Olen 41v. On sellainen vaaka mikä mittaa kehon koostumusta. Lihasmääristä sanoo että esimerkiksi skeletal muscle mass percentage 42,9% ja että se on perfect. Body age 31. Joo, eihän nuo nyt täysin tarkkoja varmaan ole, mutta veikkaan että aika hyvin pitää paikkansa. Ei minulla rasvaa ole kuin takapuolessa ja reisissä vähän. Mutta reisissä on myös lihasta. Olen siro, joten ei tuo bmi vielä liian vähän ole, vaikka lähellä alipainoa onkin. Treenaamalla en juuri lisää massaa saa ja nyt en hetkeen ole salilla käynyt. Teen jotain kotitreeniä välillä ja joogaan. 

Kaikilla on reisissä lihasta. Sinulla on niin alhainen rasvaprosentti, että se vaan näkyy paremmin kuin joillain "rasvaisemmilla". Lihakset painaa enemmän kuin rasva ja lihaksikkaalle BMI 18,7 olisi todellakin liian vähän.

Vierailija
133/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käy sitten kestävyydelle, kun ainoa syy että jaksan jumpata on se että juoksu olisi kevyempää, niin jos siirryn esim tossa pohkeen 25toiston sarjasta 10sarjaan, niin loppuuko sitten pitkässä ylämäessä kestävyys kesken? Eli tavoitteena ei ole hetkellinen maksimivoima vaan sellainen pidempikestoinen voima.

---

Mitä sä horiset? Nyt puhutaan lihaskuntotreenistä. Ei sillä ole mitään tekemistä juoksukestävyytesi kanssa. Et sinä kestävyyskuntoa saa kasvatettua pohkeita pumppaamalla. Se kestävyyskunto hankitaan siellä juoksupolulla. Lihaskunto sitten jumppaamalla/salilla. 

No kai lihasten voimalla ja kestävyydellä joku yhteys on? Vai treenaako maratoonarit samalla tavalla lihaksia kuin painonnostajat?

Voima ja kestävyys ovat kaksi täysin eri asiaa. Kestävyysharjoittelu ja voimaharjoittelu ovat tästä syystä myös kaksi eri asiaa. Se, kumpaan keskityt, riippuu tavoitteistasi. Monipuoliseen liikuntaan ja urheiluun kuuluu molempia. Riippumatta siitä, onko lajisi painonnosto vai maraton. Painopisteet vain ovat erit. 

Vierailija
134/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä, että ap vaikuttaa ortorektikolta?

Vierailija
135/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUR lab ihminen jatkaa vielä. Huomasin että toisen sivun lihasmassa taulukossa on merkattu että alle 50% kehonpainosta lihasta, on alentuneen lihasmassan raja naisilla.

Siis miten tämä voi olla? Yli 50% minimi? Mun (kuuluisan) kellon mukaan 24kg lihasta olisi keskellä janaa kun paino 57kg. Eli 42%. Sulla oli se melkein 69% lihasta, niin minun painolla se olisi yli 39kiloa ja kaikelle muulle jäisi vajaa 18kiloa. Eikö pääkin paina jo 5kg? 

Vierailija
136/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tämä voi olla? Yli 50% minimi? Mun (kuuluisan) kellon mukaan 24kg lihasta olisi keskellä janaa kun paino 57kg. Eli 42%. Sulla oli se melkein 69% lihasta, niin minun painolla se olisi yli 39kiloa ja kaikelle muulle jäisi vajaa 18kiloa. Eikö pääkin paina jo 5kg? 

Vierailija
137/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Itse asiassa ei ole yhteyttä. Ihmisellä voi olla valtavasti voimaa, mutta hän hyytyy heti, kun vaaditaan vähänkään enemmän kestävyyttä. Ja sama toisinpäin. Tästä syystä maratoonari ei pärjää painnostossa, koska siinä vaaditaan hetkellistä räjähtävää voimaa. Eikä painonnostaja pärjää maratoonissa tai edes lyhyemmällä juoksumatkalla, koska kestävyyskunto hyvin heikolla tasolla. 

Vierailija
138/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä noin moni ei tajua ap:n pointtia???? On siis luullut olevansa hyvässä kunnossa mukaan lukien lihakset mutta kello näyttää omiaan jonka takia ihmettelee! On se nyt helvetti että näin yksinkertainen asia väännetään johonkin oman ulkonäon rakastam

Pointtini pienistä lumpioista (voi jeesus tätä keskustelua :D) liittyi siihen, että ruumiinrakenteeni on pudon siro jo luonnostaan. Siis tiedättehän, että on skrodempia ja sirompia, niin miehissä kuin naisissakin. Niin emmin sen suhteen, että onkohan minunlaisen ruumiinrakenteelle edes mahdollista tai luonnonmukaista olla kovin lihaksikas, kun kerran luustokin on siro. Toki kovalla treenillä onnistusi, mutta miksi taistella, jos luontainen olotila on pienilihaksinen.

Vierailija
139/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla BMI 18,7 ja rasvaprosentti 20,5. Olen 41v. On sellainen vaaka mikä mittaa kehon koostumusta. Lihasmääristä sanoo että esimerkiksi skeletal muscle mass percentage 42,9% ja että se on perfect. Body age 31. Joo, eihän nuo nyt täysin tarkkoja varmaan ole, mutta veikkaan että aika hyvin pitää paikkansa. Ei minulla rasvaa ole kuin takapuolessa ja reisissä vähän. Mutta reisissä on myös lihasta. Olen siro, joten ei tuo bmi vielä liian vähän ole, vaikka lähellä alipainoa onkin. Treenaamalla en juuri lisää massaa saa ja nyt en hetkeen ole salilla käynyt. Teen jotain kotitreeniä välillä ja joogaan. 

Kaikilla on reisissä lihasta. Sinulla on niin alhainen rasvaprosentti, että se vaan näkyy paremmin kuin joillain "rasvaisemmilla". Lihakset painaa enemmän kuin rasva ja lihaksikkaalle BMI 18,7 olisi todellakin liian vähän.

Lihasten ja rasvan painoero ei ole kovin suuri

Vierailija
140/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini pienistä lumpioista (voi jeesus tätä keskustelua :D) liittyi siihen, että ruumiinrakenteeni on pudon siro jo luonnostaan. Siis tiedättehän, että on skrodempia ja sirompia, niin miehissä kuin naisissakin. Niin emmin sen suhteen, että onkohan minunlaisen ruumiinrakenteelle edes mahdollista tai luonnonmukaista olla kovin lihaksikas, kun kerran luustokin on siro. Toki kovalla treenillä onnistusi, mutta miksi taistella, jos luontainen olotila on pienilihaksinen.

---

Luustolla ei ole mitään tekemistä lihasten koon kanssa. Mieti nyt vaikka taitoluistelijoita. Hehän ovat hyvinkin siroja, mutta samalla myös lihaksikkaita. Ei niitä slotseja ja muita tehdä, jos lihaskunto ei ole kohdillaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän