Miksi rasvaprosenttini on korkea vaikka olen hoikka
Miten tää nyt menee. Painoindeksini on tasan 19. Harrastan juoksua, uintia, joogaa ja hiihtoa. V02 yli 43 joka ikäiselleni (yli 40) erinomainen. Vatsalihakset näkyy kun jännitän. MUTTA älykelloni mittauksen mukaan olen melkein punaisella mitä tulee rasvaprosenttiin. Eli se on reilu 27 ja kellon mukaan pitäisi olla jotain 23 että olisi siinä janan keskellä. Mitä teen väärin??
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini pienistä lumpioista (voi jeesus tätä keskustelua :D) liittyi siihen, että ruumiinrakenteeni on pudon siro jo luonnostaan. Siis tiedättehän, että on skrodempia ja sirompia, niin miehissä kuin naisissakin. Niin emmin sen suhteen, että onkohan minunlaisen ruumiinrakenteelle edes mahdollista tai luonnonmukaista olla kovin lihaksikas, kun kerran luustokin on siro. Toki kovalla treenillä onnistusi, mutta miksi taistella, jos luontainen olotila on pienilihaksinen.
--
Mitä sä sekoilet? Jos sulla on niin timmi vatsa, että vatsalihakset erottuvat, niin sinähän olet hyvinkin lihaksikas. Vai meinaatko, että lihaksikas=pumpattu bodari tyyliä Bull Mentula ja mitään muuta vaihtoehtoa olla lihaksikas ei ole?
No juuri siitä koko aloitus lähti, että miten voi olla liian korkea rasvaprosentti ja liian vähän lihaksia jos ne kuitenkin näkyy, eikä rasvaa näy missää
No miten sitä nyt voi olla rasvaa sisäelinten ympärillä ilman, että se näkyy päällepäin. Siinäpä sinulle pohdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muilla liikunnallisilla nelikymppisillä? Millaisia rasvaprosentteja? Mietin että onko mulla siis sisuskalut täynnä rasvaa kun ei näy ulospäin? Toki ihon alla on ohut kerros ja myös rinnat löytyy, mutta silti, en tajua!
Olen n41, VO2 yli 43, harrastan monipuolista liikuntaa ja käyn kuntosalilla. BMI 17,9, rasva% 12,4.
Ootko joku kehonrakentaja?
Oikeassa elämässä ei ole mahdollista, että ihmisellä on selkeästi erottuvat lihakset JA liian korkea rasvaprosentti. Ap:n ongelma on nyt se, että hän ei tiedä rasvaprosentin raja-arvoja, vaan uskoo jotain kelloa kuin Räsänen Raamattua.
Ortoreksia on sairaus. Suosittelen ap:lle hakeutumista syömishäiriöpoliklinikalle asap.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on ilmeisesti jonkinlainen kehodysforia, kun hänen mielestään näkyvät vatsalihakset eivät tarkoita lihaksikkuutta.
Olen yrittänyt monta kertaa jo selventää, että LUULIN olevani ihan ok lihaksikas mm noiden näkyvien vatsalihaksien takia (sori sille yhdelle taas seitsemännestä maininnasta), mutta sitten kelloni sanoi etten olekaan ja siksi tulin tänne kyselemään ilmeisen tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on ilmeisesti jonkinlainen kehodysforia, kun hänen mielestään näkyvät vatsalihakset eivät tarkoita lihaksikkuutta.
Olen yrittänyt monta kertaa jo selventää, että LUULIN olevani ihan ok lihaksikas mm noiden näkyvien vatsalihaksien takia (sori sille yhdelle taas seitsemännestä maininnasta), mutta sitten kelloni sanoi etten olekaan ja siksi tulin tänne kyselemään ilmeisen tyhmiä.
Tuo vain vahvisti lainaamasi väitteen olevan totta. Ja aika paljon on muitakin mt-ongelmia, jos kuvittelee jonkun kellon voivan määritellä, että ne vatsalihakset eivät olekaan lihaksia, vaan jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä se kellon hevon perseeseen ja opettele käyttämään aivojasi. Täysin älyvapaata jankuttaa jotain "mutkun kello" juttuja, vaikka omin silmin näkee olevansa lihaksikas. Vai trollaatko vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini pienistä lumpioista (voi jeesus tätä keskustelua :D) liittyi siihen, että ruumiinrakenteeni on pudon siro jo luonnostaan. Siis tiedättehän, että on skrodempia ja sirompia, niin miehissä kuin naisissakin. Niin emmin sen suhteen, että onkohan minunlaisen ruumiinrakenteelle edes mahdollista tai luonnonmukaista olla kovin lihaksikas, kun kerran luustokin on siro. Toki kovalla treenillä onnistusi, mutta miksi taistella, jos luontainen olotila on pienilihaksinen.
--
Mitä sä sekoilet? Jos sulla on niin timmi vatsa, että vatsalihakset erottuvat, niin sinähän olet hyvinkin lihaksikas. Vai meinaatko, että lihaksikas=pumpattu bodari tyyliä Bull Mentula ja mitään muuta vaihtoehtoa olla lihaksikas ei ole?
No juuri siitä koko aloitus lähti, että miten voi olla liian korkea rasvaprosentti ja liian vähän lihaksia
En minä tiedä. En ole lääkäri. Vaikka siellä kudosten välissä ja seassa ja selkärangan puolella.
En minä tiedä. En ole lääkäri. Vaikka siellä kudosten välissä ja seassa ja selkärangan puolella.
---
Ei tarvitse olla lääkäri. Riittää, että on suorittanut peruskoulun ja tietää, missä ihmisen sisäelimet sijaitsevat. Siinä sanassa on jo vihje, joka kertoo olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy sitten kestävyydelle, kun ainoa syy että jaksan jumpata on se että juoksu olisi kevyempää, niin jos siirryn esim tossa pohkeen 25toiston sarjasta 10sarjaan, niin loppuuko sitten pitkässä ylämäessä kestävyys kesken? Eli tavoitteena ei ole hetkellinen maksimivoima vaan sellainen pidempikestoinen voima.
---
Mitä sä horiset? Nyt puhutaan lihaskuntotreenistä. Ei sillä ole mitään tekemistä juoksukestävyytesi kanssa. Et sinä kestävyyskuntoa saa kasvatettua pohkeita pumppaamalla. Se kestävyyskunto hankitaan siellä juoksupolulla. Lihaskunto sitten jumppaamalla/salilla.
No kai lihasten voimalla ja kestävyydellä joku yhteys on? Vai treenaako maratoonarit samalla tavalla lihaksia kuin painonnostajat?
Onko ap maratoonari tai ryhtymässä voimaurheilijaksi? Tuskin. Aerobinen voi vähentää gainsseja kuten salimaket sanoo, mutta tässä ei nyt kenenkään tarkoitus ole saada aloittajasta niin isoa kuin mahdollista.
Lihaskuntoharjoittelu auttaa oikeastaan kaikissa lajeissa vähentämään vammoja ja palautumaan niistä nopeammin. Ja juoksussakin sillä lihasmassalla on kyllä merkitystä, esim. ultrajuoksijat ovat yleensä jo vähän lihaksikkaammassa kunnossa.
Ap, jos se sinun kellosi sanoisi, että olet venäläinen vakooja, alkaisitko uskoa, ettet olekaan suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä se kellon hevon perseeseen ja opettele käyttämään aivojasi. Täysin älyvapaata jankuttaa jotain "mutkun kello" juttuja, vaikka omin silmin näkee olevansa lihaksikas. Vai trollaatko vain?
No en ole mitenkään "lihaksikas" ollut koskaan, mutta siis sen verran on voimaa että jaksan urheilla, punnertaa jne ja lihakset (vaikkakin pienet) näkyy. Syy aloitukselle oli vain se, että tuo kello sai minut huolestuneeksi rasvaprosentista ja vähän siitäkin ettei ole tarpeeksi lihaksia. Toivoin muilta kokemuksia ja lukuja, että onko muilla samanlaista ristiriitaa. Tähän mennessä kaksi ihmistä on vastannut tuohon aloitukseen ja muut ovat lähinnä dissanneet älykkyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ylämäkijuoksu kehittää aerobista kuntoa, mikä on eri asia kuin lihaskunto. Jooga taasen on kehonhuoltoa, ei lihaskuntotreeniä. "
Jep, mutta totuus on että etenkin pienen lihasmassan omaavalla ihmisellä lihakset kehittyy kyllä myös juostessa ja joogassa tyylilajista riippuen. Lihas ei tiedä rasittaako sitä punttisalilla vai metsäpolulla.
Oleellista on lihasten kuormittuminen ja mikrovauriot, joita korjatessa lihas vahvistuu ja kasvaa. Samalla hermostollinen lihasreservin "käyttökyky" ja hallinta paranee.
Mikä saa ihmisen kirjoittelemaan tällaista? Jos metsäpoluilla lenkkeily kasvattaa lihasmassaasi, olet ollut todella heikossa kunnossa. Lihas tosiaan kaipaa kuormittumista, minkä vuoksi jatkuva metsälenkkeily ei sitä kyllä kauheasti kasvata. Muuten maratonjuoksijat olisivat lihaskimppuja.&
Ole hyvä ja uusi opintosi. Selaa lihastohtorin artikkeleita. Pliis, mitä tahansa asiakkaidesi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
---
Ei tarvitse olla lääkäri. Riittää, että on suorittanut peruskoulun ja tietää, missä ihmisen sisäelimet sijaitsevat. Siinä sanassa on jo vihje, joka kertoo olennaisen.
No ethän sinä voi nähdä sinne sekaan että onko siellä rasvaa. Ei se kaikki välttämättä kerry siihen etupuolelle. Onhan sellaisiakin laihoja joilla kuitenkin rasvamaksa.
Rasvaprosentin mittaaminen on jo itsessään epätieteellistä sontaa (lääketieteessä tätä mittausta on kritisoitu rankasti), ja älykellon "mittaama" rasvaprosentti nyt on aivan vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole mitenkään "lihaksikas" ollut koskaan, mutta siis sen verran on voimaa että jaksan urheilla, punnertaa jne ja lihakset (vaikkakin pienet) näkyy
Eli et vain tiedä, mitä sana lihaksikas tarkoittaa. No selvisihän se ongelmasi vihdoin ja viimein. Lihaksikas on eri asia kuin pumpattu saliheebo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
No ethän sinä voi nähdä sinne sekaan että onko siellä rasvaa. Ei se kaikki välttämättä kerry siihen etupuolelle. Onhan sellaisiakin laihoja joilla kuitenkin rasvamaksa.
No sepäse vähän niinkuin oli pointtini tuossa. Rautalangasta väännettynä: Ihmisellä voi olla liikaa rasvaa, vaikka se rasva ei näkyisi ulospäin.
Minä luulen että ap:n kellon rasvaprosentti arvot on jollain unisex janalla tai miesten arvot? Tuo 27% on naiselle vielä terve taso muiden lähteiden perusteella.
Ei kuulosta liikunnan harrastamisen, kasvissyönnin ja näkyvien lihasten puolesta olevan mitään syytä huoleen. Minulle tuo kaikki vaikuttaa oikein terveeltä.
Kello vain sekoilee ja siitä kehittää hirveän draaman, vaikka yhdestä ranteesta johdettu matala sähkö ei pysty todellisuudessa mittaamaan rasvaprosenttia lainkaan luotettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy sitten kestävyydelle, kun ainoa syy että jaksan jumpata on se että juoksu olisi kevyempää, niin jos siirryn esim tossa pohkeen 25toiston sarjasta 10sarjaan, niin loppuuko sitten pitkässä ylämäessä kestävyys kesken? Eli tavoitteena ei ole hetkellinen maksimivoima vaan sellainen pidempikestoinen voima.
---
Mitä sä horiset? Nyt puhutaan lihaskuntotreenistä. Ei sillä ole mitään tekemistä juoksukestävyytesi kanssa. Et sinä kestävyyskuntoa saa kasvatettua pohkeita pumppaamalla. Se kestävyyskunto hankitaan siellä juoksupolulla. Lihaskunto sitten jumppaamalla/salilla.
No kai lihasten voimalla ja kestävyydellä joku yhteys on? Vai treenaako maratoonarit samalla tavalla lihaksia kuin painonnostajat?
Onko ap maratoonari tai ryhtymässä voimaurheilijaksi? Tuskin. Aerobinen voi vähe
Olen treenaamassa maratonille, kyllä.
Rasvaprosentit pitää olla tietyllä tasolla. Jokaisella on se oma taso. Jos alkaa liikaa näkyä vatsalihakset ja kylkiluut, niin kehon toiminnot ei pitkään pelitä optimaalisella tasolla.
Esimerkkinä paini, nyrkkeily jne lajit jossa urheilija vetää painonsa alas. Hän heikentää itseään.
Olisi kovemmassa kunnossa korkeammalla rasvaprosentilla. Sinällään hulluja lajeja, kun mennään heikkona ottelemaan. Jokainen tietää että kroppa pelittää parhaiten tankattuna kuin näännytettynä. Sitä nämä kuitenkin tekee ja siinä on tiede mukana auttamassa urheilijoita.
Älkää amatöörit pudottako rasvaprosentteja vaarallisille tasoille omin päin. Siinä voi olla hengenlähtökin lähellä tai lähtee hiukset päästä tms. Näitä on raportoitu, et hampaitakin putoilee.