Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleva hygieniapassikoe vie mielenterveyden ja yöunet

Vierailija
11.03.2025 |

Olen nyt harjoitellut hygieniapassikoetta varten kolme vuotta. Kyllä, kuulitte oikein KOLME vuotta! Ja nyt kun koe on enää kolmen viikon päässä, en enää tiedä, olenko valmis vai en. Olen lukenut kaiken mahdollisen, katsonut YouTube-videoita, tehnyt satoja harjoitustestejä, mutta silti pelkään epäonnistuvani.

Ongelma on siinä, että en enää pysty rentoutumaan. Päivisin pyörittelen mielessäni salmonellan elinolosuhteita ja elintarvikkeiden säilytyslämpötiloja, öisin herään hikisenä miettien, mikä on oikea järjestys käsienpesulle. Viime yönä näin unta, että olin ravintolassa töissä ja tarjoilin ruokaa ilman käsineitä heräsin paniikissa ja menin tarkistamaan hygieniapassin materiaalin.

Perhe ja kaverit eivät enää jaksa kuunnella minua. Heidän mielestään tämä on "helppo koe" ja "liioittelen turhaan". Mutta mitä jos en pääsekään läpi? Mitä jos kokeessa kysytään jotain täysin odottamatonta? Mitä jos musta vain ei ole tähän? Olen yrittänyt rentoutua kuunnellut musiikkia, käynyt lenkillä, jopa meditoinut (ei auttanut). Silti päässä pyörii vain riskielintarvikkeet ja ruoan lämpötilarajat. Alan olla jo vähän vainoharhainen tämän kanssa.

Onko kellään muulla ollut vastaavaa stressiä tästä kokeesta? Tai jotain vinkkejä, miten rauhoittua ja saada edes vähän unta ennen koepäivää? Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa vastata. Tämä alkaa olla jo hermojen koettelemista.

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti? Sen pääsee kaikki läpi lukaisemalla. Itse luin paljon ja totesin, että liikaakin. Omat lapseni vain meni kokeeseen ja läpäisivät heti. 

Vierailija
22/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?! sehän on tehty idioottimaisen helpoksi.

Itse silmäilin kurssiläpyskät läpi edellisenä iltana ja sain kaikki oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TESTI ON NAURETTAVAN HELPPO!!!

Itsellä oli kysymykset tasoa: "Voiko raakamaito olla saastunut jos se on ollut kosketuksissa lehmän ulosteen kanssa"

Vierailija
24/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeasti aika helppo koe. Itse olin sellaisessa aikanaan että siinä oli ensin neljän tai kuuden (en muista tarkkaan) tunnin lähiopetus ja sen jälkeen tehtiin koe. 

Vierailija
25/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet tehtävät huolella, koska seassa on paljon kompakysymyksiä.

Helppo koe se on.

Vierailija
26/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että mielenterveysongelmien vuoksi olet tehnyt hygieniapassista itsellesi elänää suuremman kysymyksen. Onko sinulla hoitokontaktia johon ottaa yhteyttä?

Vierailija
27/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 8 luokkalainen kävi tekemässä ilman kursseja ja ed.illan lukemalla treenien jälkeen. Helppo oli. Täytyy olla joku trolli tai muu hönö.

Vierailija
28/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että mielenterveysongelmien vuoksi olet tehnyt hygieniapassista itsellesi elänää suuremman kysymyksen. Onko sinulla hoitokontaktia johon ottaa yhteyttä?

Mikä mielenterveysongelma se on? Minulta kysytään onko masennus, ahdistus vai pakko-oire. Jos kertoo jostain muusta niin sanotaan ettei sinussa ole mitään vikaa!

Vierailija
29/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pe-se kä-det pi-sun jäl-keen? kyl-lä vai ei?

10p ja läpi jos oikein vastaat.

Vierailija
30/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jännitän tulityökortin suorittamista, vaikka olen läpäissyt sen neljä kertaa.

Vierailija
31/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä oli vähän kompa-tyyliin. Tarkkana sai olla, onneks ekalla läpäisin   :)

Osaa kysymyksistä en ollut koskaan nähnyt, vaik paljon tein testikysymyksiä

Vierailija
32/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole niin vaikea juttu. Jos olet noin hyvin treenannut, niin läpi menee heittämällä

Joo mulla yksi vastaus väärin ,eli läpi meni heittämällä.Mieti ja järki käteen kokeessa,kuuntele alle viivaa tärkeitä asioita opetusvaiheessa,lämpötilat. + ja -....varastointi ,eli säilytys on yksi tärkeä juttu jotka sinun pitää oppia.No kyllä se siitä onnea kokeeseen.

Vierailija
33/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet käynyt kurssin pääset varmaan läpi. Ilman kurssia vaikeampaa 

muistelen, että jotain 3-4 sais olla väärin vastattu. Hygieniapassi on silti vain eräänlainen todistus kirjallisesta tiedosta. Vasta todellinen ruuanlaitto, leipominen, ainesosien mittaaminen jne. Työharjoittelulla oppii vuodessa/kahdessa suht. taitavaksi.

Vierailija
34/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla sitten myöhemmin, miten ap:lla meni.

Vierailija
35/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa sä olet käynyt sen tenttiin valmistavan hygieniaosaamiskoulutuksen?

Vierailija
36/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta ap on kehitysvammainen mutta diagnoosi puuttuu.

Vierailija
37/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin unohtanut kokeen mutta läpäisin silti. Ei ole vaikea!

Vierailija
38/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin koe, johon olen koskaan törmännyt. Älä huolehdi.

Vierailija
39/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmasti jotain mt-ongelmia, jotka tuon järjettömän ylimitoitetun pelon helppoa koetta kohtaan aiheuttaa?

Kokeen pääsee useimmiten läpi jopa lukematta, jos ei ole kasvanut täysin tynnyrissä vailla mitään käsitystä perusasioista. Ihan maalaisjärjellä useimmat osaavat päätellä, että esim. ravintolassa ei saa tarjoilla lattialle tippunutta pihviä tai jättää ruokia pöydälle lämpimään tilaan yön yli jäähtymään. Joitain hankaliakin kysymyksiä on, joissa pitäisi tietää esim. bakteereiden nimistä ja vaikutuksista, mutta kokeessahan ei tarvitse olla 100% oikeat vastaukset. Kaikissa kysymyksissä pitää vaan muistaa ajatella sen mukaan miten esim. ravintoloissa ja laitoskeittiöissä toimitaan, eikä ajatella että sen lattialle tippuneen pihvin saa käyttää koska kotonakin käyttää.

Jos et pääse koetta läpi, niin menet uudestaan.

Vierailija
40/138 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruutat sen kokeen ja luet kolme vuotta lisää. Ei kannata mennä soitellen sotaan.