Miten oopperaan pukeudutaan?
Tarvitseeko olla musta vai sopiiko esimerkiksi tyylikäs, värikkäämpi mekko? Ihan nilkkurit sen kanssa?
Kiitos
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkiasu; villakangastakki, huivi, musta vartalonmyötäinen (poolo)neule, puolihame polven peittävä, mustat läpinäkymättömät sukkikset, nahkasaappaat, siisti pikkulaukku.
Enpä tiedä. Jotenkin tuollainen tuntuisi vieraalta tälläiselle tavalliselle, pulskalle, keski-ikäiselle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussiisti riittää. Toisaalta jos tykkäät pukeutua, niin on hyvä tilaisuus käyttää niitä asuja, jotka on yleensä vähän turhan fiinejä. Itselläni oli viimeksi istuva hillitty pikkumusta ja saappaat.
Voi herttinen. Pikkumustako on perussiisti? Sanotaanko näin, että on mennyt hutsahtavaan suuntaan, kyllä aiemmin naisten pukukoodi oli pitkät helmat (alle polven) tai siistit housut.
Et taida ihan hahmottaa mitä pikkumusta tarkoittaa, tiedoksi pikkumusta on klassinen coctail mekko.
Ooppera ei ole mikään ryyppyjuhla, minne laitetaan baarivaatteet.
Höpöhöpö. Voi mennä baarivaatteissakin jos niissä viihtyy. Enemmistö yleisöstä tosin on ehkä vähän arkisemmin ja sovinnaisemmin pukeutunut.
Laita vaikka persvakolegginssit, spagettiolkain toppi ja jakku, tennarit jalkaan.
VARRUUUUSTUUUS!:
- sukat mustat pitkät
- saappaat mustat nahka
- hame harmaa sarka
- takki harmaa sarka
- lakki harmaa karva
Kerran kävin. Oli farkut ja ruutupaita. Ei heitetty ulos, mutta muuten totesin, ettei ole mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Oopperassa on pukeutumista ihan laidasta laitaan.
Jotkut voi mennä vaikka suoraan siistissä toimistoasussa, jotkut laittautuu vähän parempaan mutta ei siellä ole portsaria käännyttämässä. On halvempia paikkoja niin voi olla vaatimattomampi vaatetuskin. Mitä nyt sen ohessa aikoo vaikka seuransa kanssa tehdä, mennä syömään tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa lähinnä ne keski-ikäiset tädit, jotka ovat viimeisen päälle tälläytyneet oopperaan kuin olisi jokin suurikin juhla kyseessä.
Monesti onkin. Minä juhlistaa usein anopin syntymäoäiväjuhlia ostamalla meille liput oopperaan. Hän täyttää kohta 80 vuotta. Ensin käymme syömässä ravintolassa ja sieltä jatkamme oopperaan. Oopperassa meillä on ollut tapana juoda väliajalla kuohuviinit tai shampanjalasilliset. Pukeutuminen kuuluu asiaan. Näin on toimittu jo vuosia (pois lukien pari vuotta korona-aikana). Joskus olen ostanut hänelle punaisen ruusun. Eli jos näet ykköset päällä oopperassa töröttävän vanhan rouvan ruusu mukanaan, se on anoppini, ja minä olen seurassa. Sehän on harvoja kertoja koko vuonna kun hän lähtee ulos juhlimaan.
Ihanaa 🥰 Minä vien kerran vuodessa kummityttöni oopperaan, pukeudutaan molemmat parempiin asuihin ja väliajalla nautitaan leivokset - kummityttö limpparin ja minä kuohuviinin kera. Nostaahan se vähän arjen yläpuolelle.
Moni on melko tavallisissa vaatteissa ja niin voisin olla itsekin jos esimerkiksi kuukausittain tulisi käytyä.
Minä pukeuduin parhaimpiini ja mies ja pojat laittoivat puvut päälle rusetteineen. Hämmästyin kun muut eivät olleetkaan pukeutuuneet arkista kummempiin vaatteisiin. Tuli ikävä tunnelma, oli muitakin lapsiperheitä värikkäine huppareineen ja lenkkareineen. Ihan sille linjalle en lähtisi, mutta hävetti kun oltiin liian hienoina.
Olisinpa siis minäkin kysynyt täällä neuvoa. Nyt laittaisin siistit ja fiksut, mutta ei liian tyylikkäät.
Muista myös oopperanaamio ja -kiikarit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussiisti riittää. Toisaalta jos tykkäät pukeutua, niin on hyvä tilaisuus käyttää niitä asuja, jotka on yleensä vähän turhan fiinejä. Itselläni oli viimeksi istuva hillitty pikkumusta ja saappaat.
Voi herttinen. Pikkumustako on perussiisti? Sanotaanko näin, että on mennyt hutsahtavaan suuntaan, kyllä aiemmin naisten pukukoodi oli pitkät helmat (alle polven) tai siistit housut.
Hillitty ei näköjään kuulu sanavarastoosi. Lukemisen harrastusta jatkossa oopperan lisäksi?
Juu, ja sinulle pukeutumiseen opastus. Pikkumusta oopperaan, huh. Miten kehtaat tänne tulla toista neuvomaan, jos olet itse täysin kuutamolla, mikä on sopivaa pukeutumista. Pikkumusta ei käy muualle kuin yökerhoon.
Mikäs Prinsessa Ruusunen siellä on herännyt väärällä jalalla, kun kutsuu sata vuotta sitten lanseerattua juhla-asua sopimattomaksi? Nyt kannattaa kiriä sadan vuoden aukko sivistyksessä umpeen, mutta on varmaan tärkeämpiäkin asioita kuin pukeutuminen, mistä aloittaa. Voitko kuvitella, että meillä naisillakin on nykyisin äänioikeus? Ja yökerhoon voi laittaa vaikka farkut tai minihameen, pikkumustaa pidetään monesti rennoimmissa menoissa turhan muodollisena, se kun vastaa pukukoodina miesten pukeutumista smokkiin tai mustaan pukuun.
Täällä nyt ei joku tiedä, mikä on pikkumusta, eli little black dress. Klassinen cocktail-asu ja edustusvaate. Ei missään tapauksessa pikkumusta ole liian lyhyt tai sopimaton vaate minnekään, jotain linnanjuhlia lukuunottamatta. Jos teillä on joku mekko, joka vaikuttaa sopimattomalta oopperaan, se ei ole klassinen pikkumusta. Toki itse lisäisin siihen vielä neuleen tai jakun, koska oopperaan ei pukeuduta kovin muodollisesti.
Valtio subventoi oopperalippujen hintoja niin paljon, että meillä ooppera on mahdollista myös ns. tavalliselle kansalle eikä pelkästään suomenruåtsalaiselle bättrefolkille. Kansallisoopperan nettisivuilta löytyy ihan kuvien kanssa vinkkejä pukeutumiselle.
Ensi-iltaan juhlavammin, muina iltoina perussiistiä