Minulla on ortoreksia, haluatko kysyä jotain
Ortoreksia tarkoittaa sisäistä pakkoa syödä terveellisesti.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo hakenut apua?
En koe tarvitsevani apua. Saan mielihyvää terveellisesti syömisestä, en haittoja. Eli koska en syö käytännössä koskaan kiellettyjä ruokia, niin niistä ei myöskään tule ikävää oloa. Ja koska olen koko elämäni ollut tällainen, en osaa edes pitää tätä epänormaalina eikä perhekään ole pitänyt, kunnes aikuinen lapsi tästä huomautti, että sinulla on syömishäiriö. Ja totesin itsekin, että näin on. Ja omalla äidillä täysin samat piirteet. On tietty ruokapuhe ja jos jossain kerrotaan mikä on terveellistä, luen sen jutun varmasti.
Sen sijaan en ole koskaan ollut kiinnostunut laihduttamisesta ja kaloreista. Mietinkin miksi ortoreksia on syömishäiriö, mutta laihdutushäiriötä ei ole olemassa. Jatkuva laihdus ja kaloreiden vahtaaminen on taatusi invalidisoivampaa kuin tämä minun ortoreksiani, joka tuottaa selvää ja mitattavaa hyötyäkin. Ei kolesterolia, ei ylipainoa, korkeaa verenpainetta jne.
Ihmisen pitää syödä kuitenkin, joten on hirveää, jos ei oikein milloinkaan saa syödä ihanaa ruokaa, jos mielessä on kalorit. Minä taas nautin syömisestä kovasti, jos se ruoka on oikeanlaista. Nautin siitä, kun toteutan viittä väriä päivässä jne. Ap
Ei minua haittaa jos ei puutu muiden syömisiin ja pitää omia eväitä mukana jos ei muut kelpaa. Mitäpäs se sitten muille kuuluu ja muita haittaa mitenkään.
Unelmoin siitä, että saisin syödä ns. elävää ravintoa, jota äitini valmisti lapsena ja nuorena, mutta ei jaksa enää idättää ja kasvattaa niin paljon kasvimaallakaan. Jos olisin miljardööri, palkkaisin puutarhurin ja kokin tekemään sellaista ruokaa ja söisin vain sitä. Se on niin hyvää! Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa jos ei puutu muiden syömisiin ja pitää omia eväitä mukana jos ei muut kelpaa. Mitäpäs se sitten muille kuuluu ja muita haittaa mitenkään.
Syön vieraisilla sitä mitä tarjotaan, mutta se täytyy myöntää, että kyllä minä huomauttelen välillä perheenjäsenten syömisistä. Vahingossa, jos esimerkiksi jossain tuotteessa on transrasvaa, siltä varalta, ettei hän ole huomannut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo hakenut apua?
En koe tarvitsevani apua. Saan mielihyvää terveellisesti syömisestä, en haittoja. Eli koska en syö käytännössä koskaan kiellettyjä ruokia, niin niistä ei myöskään tule ikävää oloa. Ja koska olen koko elämäni ollut tällainen, en osaa edes pitää tätä epänormaalina eikä perhekään ole pitänyt, kunnes aikuinen lapsi tästä huomautti, että sinulla on syömishäiriö. Ja totesin itsekin, että näin on. Ja omalla äidillä täysin samat piirteet. On tietty ruokapuhe ja jos jossain kerrotaan mikä on terveellistä, luen sen jutun varmasti.
Sen sijaan en ole koskaan ollut kiinnostunut laihduttamisesta ja kaloreista. Mietinkin miksi ortoreksia on syömishäiriö, mutta laihdutushäiriötä ei ole olemassa. Jatkuva laihdus ja kaloreiden vahtaaminen on taatusi invalidisoivampaa kuin tämä minun ortoreksiani, joka tuottaa selvää ja mitattavaa hyötyäki
Ymmärrän. Näinhän se menee, että jos ei itse halua parantua, niin turhahan sitä on apua hakea. Lastasi saattaa silti häiritä asia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kerma kasviksilla on ok, mutta epäterveelliseksi se muuttuu jos syö pastan kanssa. Pasta kasviksilla taas on ok. Kaikki on kiinni oikeasta balanssista.
Minun ja sinun ero on siinä, että minun pakkomielteeni ovat tieteellisesti todistettuja faktoja ja sinulla taas on oma järjestelmä, joka ei perustu tieteeseen :) Ap
"tieteellisesti todistettu fakta" :DD tiede ei ole yksimielinen esim kovien rasvojen haitallisuudesta ihmiskehossa. Löytyy tutkimusta suuntaan jos toiseen, mutta tietynlaiset tutkimukset saa enemmän näkyvyyttä kuin toiset. Tieteellisesti todistettuna faktana voi pitää jotain yksinkertaisia asioita, mutta ihmiskeho ja ravitsemus harvemmin siihen kategoriaan kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo hakenut apua?
Sen sijaan en ole koskaan ollut kiinnostunut laihduttamisesta ja kaloreista. Mietinkin miksi ortoreksia on syömishäiriö, mutta laihdutushäiriötä ei ole olemassa. Jatkuva laihdus ja kaloreiden vahtaaminen on taatusi invalidisoivampaa kuin tämä minun ortoreksiani, joka tuottaa selvää ja mitattavaa hyötyäki
Taidat olla melkoinen luonnonoikku, jos elelet menemään ilman kolesterolia.
Se ei tarkoita terveellisesti syömistä vaan terveellisesti kyseisen pakko-oireisen henkilön mielestä syömistä.
27. Lapset siis ovat jo nuoria aikuisia, jotka asuvat omillaan. Valitettavasti joutuvat kamppailemaan nyt omien mahdollisten ortoreksioidensa kanssa omin päin. Maksan kyllä terapian jos pyydetään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kerma kasviksilla on ok, mutta epäterveelliseksi se muuttuu jos syö pastan kanssa. Pasta kasviksilla taas on ok. Kaikki on kiinni oikeasta balanssista.
Minun ja sinun ero on siinä, että minun pakkomielteeni ovat tieteellisesti todistettuja faktoja ja sinulla taas on oma järjestelmä, joka ei perustu tieteeseen :) Ap
"tieteellisesti todistettu fakta" :DD tiede ei ole yksimielinen esim kovien rasvojen haitallisuudesta ihmiskehossa. Löytyy tutkimusta suuntaan jos toiseen, mutta tietynlaiset tutkimukset saa enemmän näkyvyyttä kuin toiset. Tieteellisesti todistettuna faktana voi pitää jotain yksinkertaisia asioita, mutta ihmiskeho ja ravitsemus harvemmin siihen kategoriaan kuuluu.
Kyllä on. Mun äitini teki sydän- ja verisuonitautitutkimusta lähes koko työuransa. Mä tiedän :) Mutta myönnän, että otan sen turhankin vakavasti. Jos katsot miltä suonet näyttää sisältä kun on syöty kovia rasvoja koko elämä, niin seuraavan kerran kun näet kovaa rasvaa se voi tulla sun mieleen. Ehkä netistä löytyy kuvia. Ap
"Taidat olla melkoinen luonnonoikku, jos elelet menemään ilman kolesterolia."
Ihmisen ei tarvitse syödä kolesterolia lainkaan, koska maksa tuottaa tarvittavan määrän. Mutta syön minä 2-3 kananmunaa viikossa ja juustoakin päivittäin kalsiumin takia. LDL olisi ihmisellä hyvä olla alle 2, ei alle 3 (se on vain kompromissi ja konsensusluku). Ap
Vierailija kirjoitti:
Se ei tarkoita terveellisesti syömistä vaan terveellisesti kyseisen pakko-oireisen henkilön mielestä syömistä.
Minun kohdalla tarkoittaa terveellisesti syömistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä näkyy sun elämässä? Juhlat ja muut?
En syö epäterveellisiä ruokia juuri koskaan enkä onneksi edes pidä niistä. Kammoksun esimerkiksi voita ja kermaa, mutta syön juhlissa mitä tarjotaan. Ja matkoilla on rennompaa, syön välillä jotain missä on voita ja kermaa ja pystyn nauttimaankin niistä, jos on hyvää. Ap
ELi ei sulla mitään ortoreksiaa ole, olet vaan rajaton ja käytöstavaton muiden asioihin puuttuva besserwisseri.
Jos sulla olisi ortoreksia, et pystyisi syömään epäterveellisinä pitämiäsi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön vieraisilla sitä mitä tarjotaan, mutta se täytyy myöntää, että kyllä minä huomauttelen välillä perheenjäsenten syömisistä. Vahingossa, jos esimerkiksi jossain tuotteessa on transrasvaa, siltä varalta, ettei hän ole huomannut. Ap
Et sä mikään ortoreksikkko siis olekaan. Sä vaan pidät muita itseäsi huonompina ja tyhmempinä, etkä peittele sitä.
Ap ole hiljaa.
Ei ketään kiinnosta. Syö paskas ja juo kustas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä näkyy sun elämässä? Juhlat ja muut?
En syö epäterveellisiä ruokia juuri koskaan enkä onneksi edes pidä niistä. Kammoksun esimerkiksi voita ja kermaa, mutta syön juhlissa mitä tarjotaan. Ja matkoilla on rennompaa, syön välillä jotain missä on voita ja kermaa ja pystyn nauttimaankin niistä, jos on hyvää. Ap
ELi ei sulla mitään ortoreksiaa ole, olet vaan rajaton ja käytöstavaton muiden asioihin puuttuva besserwisseri.
Jos sulla olisi ortoreksia, et pystyisi syömään epäterveellisinä pitämiäsi asioita.
Pystyn syömään, jos käsittelen asian etukäteen ja päätän ottaa riskin. Nuorempana olin huomattavasti tiukempi ja sääntöjäkin oli enemmän. On siis tapahtunut spontaaniparanemista.
Yksi syy miksi aloitin ketjun on keskustelu siitä mikä koetaan häiriöksi milloinkin. Kuten sanottu, on laihdutushäiriö (itse keksimäni häiriö), jossa koko ajan ollaan laihiksella ja mietitään kaloreita, jojoillaan ja tunnetaan syyllisyyttä syömisistä valtavan paljon yleisempi ja haitallisempi häiriö kuin ns. ortoreksia, jolla ei dg numeroa edes ole. Joku aika sitten oli isompi juttu Hesarissa ortoreksiasta, sieltä lapseni bongasi, että sinähän täytät kaikki listan määritteet, sulla on ortoreksia. Ja niin täytän. Mutta kaikki menee hyvin kun syön omalla tavallani ja perhekin syö. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä mikään ortoreksikkko siis olekaan. Sä vaan pidät muita itseäsi huonompina ja tyhmempinä, etkä peittele sitä.
Se onkin jo paljon pahempi juttu. Eikö ihmiset toimi yleensä niin, että he tunnustavat kyllä jonkun vaarattoman paheen ja epäkohdan itsessään, mutta varsinainen iso paha asia jää tunnistamatta. Ap
Mitä kaikkea olet syönyt tänään?
Oletko jo hakenut apua?