Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ortoreksia, haluatko kysyä jotain

Vierailija
11.03.2025 |

Ortoreksia tarkoittaa sisäistä pakkoa syödä terveellisesti.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea olet syönyt tänään?

Aamulla söin puuroa ja mustikoita, yhden paahtiksen, päivällä en tuntenut nälkää, joten en syönyt varsinaista lounasta, vaan kolmasosan banaanista ja pensasmustikoita sekä raejuustoa. Nyt ajattelin laittaa pinsan kun mies tulee töistä kohta, siihen tulee täytteeksi juustoa, aurinkokuivattua tomaattia, pestoa, burrataa ja tuoretta basilikaa. Syön sitä vähän ja vesimelonia.

Älä ala nillittää proteiinista, tiedän, että ruuassani on välillä liian vähän proteiinia, mutta yritän parhaani. Ap

Vierailija
42/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea olet syönyt tänään?

Aamulla söin puuroa ja mustikoita, yhden paahtiksen, päivällä en tuntenut nälkää, joten en syönyt varsinaista lounasta, vaan kolmasosan banaanista ja pensasmustikoita sekä raejuustoa. Nyt ajattelin laittaa pinsan kun mies tulee töistä kohta, siihen tulee täytteeksi juustoa, aurinkokuivattua tomaattia, pestoa, burrataa ja tuoretta basilikaa. Syön sitä vähän ja vesimelonia.

Älä ala nillittää proteiinista, tiedän, että ruuassani on välillä liian vähän proteiinia, mutta yritän parhaani. Ap

Olen juonut myös kahvin kanssa noin 2,5 dl kauramaitoa, siinäkin on energiaa ja vitamiineja. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein ajattelet, että olet "epäonnistunut" terveellisesti syömisessä? Ja paljonko silloin harmittaa?

Vierailija
44/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö tästä itse vai ovatko muut vain huomautelleet? Kuinka kauan jatkunut ja mistä luulet saaneen alkunsa?

Kyllä perhe on huomauttanut ja saanut ymmärtämään, että minulla on tuo ongelma. Minua nimittäin ahdistaa, jos joku läheinen syö epäterveellisesti. Olen ollut samanlainen jo lapsesta asti ja äidilläni on luultavasti sama tauti. Vanhemmiten tämä on lieventynyt hieman. Ap

Ei se ole tauti, sinulla on psyykkisiä ongelmia. Muista kuitenkin olla hienotunteinen lähimmäisiäsi kohtaan, itseäsi voit kurittaa ja rankaista kuten itse tahdot. Voit olla itsesi herra mutta et muiden samalla tavalla. Älä käytä hyväksesi ongelmiasi tai katsomuksiasi, sekään ei ole tervettä toimintaa. Ole vain itsestäsi rehellinen.

Ei todellakaan ole

Jos tuo on ortoreksiaa mielestäsi niin kaikki jotka pitävät terveellisesti syömisestä ovat ortorektikkoja. Et myöskään ymmärtänyt mitä tarkoitan. Taidat vain kuvitella ja hienostella, sano mielummin vain että haluat syödä hyvin ja terveellisesti, se riittää.

Vierailija
45/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käytännössä näkyy sun elämässä? Juhlat ja muut?

En syö epäterveellisiä ruokia juuri koskaan enkä onneksi edes pidä niistä. Kammoksun esimerkiksi voita ja kermaa, mutta syön juhlissa mitä tarjotaan. Ja matkoilla on rennompaa, syön välillä jotain missä on voita ja kermaa ja pystyn nauttimaankin niistä, jos on hyvää. Ap

Onko sulle diagnosoitu ortoreksia? Se tarkoittaa hyvin jäykkää joustamatonta ja pakonomaista suhtautumista ruokaan ja syömiseen. Voi yltää myös muuhun osa-alueeseen elämässä. Sellainen ei nauti toisena hetkenä siitä mikä on ehdoton ei muulloin. Tai ei tykkää.

Tai voi nauttia mutta sitten voi tulla ongelmiakin. Olen kuitenkin sitä mieltä että aloittaja on kuvitellut olevansa cool kun sanoo olevansa ortorektikko. Olen tosin itsekin humoristisesti käyttänyt tätä, minullakin on ollut toisinaan taipumusta neuroottisuuteen.

Vierailija
46/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelen päivätöikseni läskiviha-aloituksia, näitä hyvän mielen ketjuja. 

Lyl lyl lyl ja hyh hyh hyh.

Ap

Vierailija
47/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö epäterveellisiä ruokia juuri koskaan enkä onneksi edes pidä niistä. Kammoksun esimerkiksi voita ja kermaa, mutta syön juhlissa mitä tarjotaan. Ja matkoilla on rennompaa, syön välillä jotain missä on voita ja kermaa ja pystyn nauttimaankin niistä, jos on hyvää. Ap

Onko sulle diagnosoitu ortoreksia? Se tarkoittaa hyvin jäykkää joustamatonta ja pakonomaista suhtautumista ruokaan ja syömiseen. Voi yltää myös muuhun osa-alueeseen elämässä. Sellainen ei nauti toisena hetkenä siitä mikä on ehdoton ei muulloin. Tai ei tykkää.

Sellaista diagnoosiahan ei ole olemassa kuin ortoreksia. Se menee määrittelemättömän tai epätyypillisen syömishäiriön diagnoosilla, jo

On sellainenkin keksitty mutta en tiedä käyttävätkö sitä lääkärit tai löytyykö sellainen luettelosta. Sanallisestihan voi myös asioita kirjata tietoihin ylös. Harvemmin näitä diagnosoidaan, lähinnä jos tulee ongelmia tai haluaa puhua asioita. Ortoreksiahan ei kuitenkaan ole sairaus itsessään vaan liittyy psyykkisiin asioihin.

Vierailija
48/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua haittaa jos ei puutu muiden syömisiin ja pitää omia eväitä mukana jos ei muut kelpaa. Mitäpäs se sitten muille kuuluu ja muita haittaa mitenkään.

Syön vieraisilla sitä mitä tarjotaan, mutta se täytyy myöntää, että kyllä minä huomauttelen välillä perheenjäsenten syömisistä. Vahingossa, jos esimerkiksi jossain tuotteessa on transrasvaa, siltä varalta, ettei hän ole huomannut. Ap

Missä suomalaisessa tuotteessa on transrasvaa?

Vierailija
49/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten usein ajattelet, että olet "epäonnistunut" terveellisesti syömisessä? Ja paljonko silloin harmittaa?

Jos joudun syömään ruokia joita en haluaisi syödä esim matkoilla, niin se kyllä harmittaa. Mutta en onneksi matkusta kovin usein sellaisiin maihin. Jos syön ruokia jotka ovat ns kiellettyjä, harkitsen etukäteen joten varsinaista harmitusta ei tule. Se on tietoinen riski. Ap

Vierailija
50/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45. Itse olen aina ajatellut syöväni terveellisesti ja olevani siinä hiukan neuroottinenkin. Se on ollut vähän kuin vitsi perheessäkin. En koskaan ole ajatellut ortoreksiaa mutta lapseni oli oikeassa. Rastit tulivat ruutuun. Ja oli nuorempana myös siivoamiseen liittyvää neuroottisuutta.

Mutta kenelläpä ei olisi omia keinojaan panna päätään järjestykseen, tämä lienee niitä vähiten haitallisia kuitenkin. Ap

Vierailija
51/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45. Jos sulla on Hesrin tunnarit niin käy katsomassa oletko sinäkin listan mukaan ortorektikko😅 Sikäli tämä on huumoria koska kyseessä ei ole virallinen diagnoosi. Ap

Vierailija
52/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

46. En ole läskivihaaja. Olin vielä itsekin noin 5v sitten 5-6 kg normaalipainon yläpuolella kunnes pudotin ne vähentämällä oliiviöljyä ja sellaisia terveellisiä ruokia, joita en oikeasti halunnut syödä. Kuten papuja. Mun papukiintiö on täynnä loppuelämäksi😅 Siitä vain seuraa että joinakin påivinä preteiinia tulee liian vähän. Ap

Vierailija
53/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

47. Menee tosiaan epätyypillisten syömishäiriöiden laariin tämä "ortoreksia". Lähes jokaisella on oma syömishistoriansa, jossa voi olla paljonkin tuskia, kärsimyksiä ja muistoja. Syömiset ja paino ovat myös laaja alue mielenterveyden häiriöissä. Ne kantavat tunnehistoriaa. Kehoa voi rääkätä ruualla ja syömättömyydellä, terveellisesti syöminen voi olla siis kuviteltuakin ja harhaluuloisuushäiriön omaista myös. Esim on luonut oman olevinaan terveellisen ruokavalion johon kuuluu hopeavettä tms. Ap

Vierailija
54/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua haittaa jos ei puutu muiden syömisiin ja pitää omia eväitä mukana jos ei muut kelpaa. Mitäpäs se sitten muille kuuluu ja muita haittaa mitenkään.

Syön vieraisilla sitä mitä tarjotaan, mutta se täytyy myöntää, että kyllä minä huomauttelen välillä perheenjäsenten syömisistä. Vahingossa, jos esimerkiksi jossain tuotteessa on transrasvaa, siltä varalta, ettei hän ole huomannut. Ap

Missä suomalaisessa tuotteessa on transrasvaa?

Osittain kovetettuja kasvisrasvoja on aika monissa tuoteryhmissä, jotka mielletään herkuiksi. Valmiit pullat ja kakut, keksit, sipsit jne. Herkkupuolella on enää vähän tuotteita joissa ei olisi palmuöljyä tai fruktoosisiirappia. Niitä voi olla jopa leivissä. Ap

Vierailija
55/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi pahempi, kovetettu kasvirasva vai voi?

Vierailija
56/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi on maitorasva eli pitää tarkastella niiden kokonaisuutta. Syön juustoa eli noista valitsen maitorasvan, en kovetettua kasvisrasvaa. Juustosta saa kalsiumia, voista taas ei oikein saa mitään muuta kuin makua, jos sitä arvostaa. En käytä omassa keittiössä lainkaan, käytän vain erilaisia öljyjä, oliivi, rypsi ja paahdettu sesam-öljy. 

Kovetetut kasvisrasvat ja fruktoosisiirappi rasvoittavat maksaa moninkertaisesti verrattuna sokeriin ja palmu/kookosöljyyn. Voit googlata, tuosta on ollut uuutisia. Niitä ei mielestäni kannattaisi syödä koskaan.

Mutta myös maitorasvat ja muut eläinperäiset kovat rasvat tukkivat suonet, ellei satu olemaan suomalaisissa harvinasta geeniperimää, jolloin kolesterolista ei ole haittaa. Päinvastainen on suomalaisissa tavallista eli kohtuullisessakin käytössä kovat rasvat aiheuttavat korkeaa kolesterolia. Niitä kannattaa karsia ruokavaliosta voimakkaasti. Ap

Vierailija
57/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi on maitorasva eli pitää tarkastella niiden kokonaisuutta. Syön juustoa eli noista valitsen maitorasvan, en kovetettua kasvisrasvaa. Juustosta saa kalsiumia, voista taas ei oikein saa mitään muuta kuin makua, jos sitä arvostaa. En käytä omassa keittiössä lainkaan, käytän vain erilaisia öljyjä, oliivi, rypsi ja paahdettu sesam-öljy. 

Kovetetut kasvisrasvat ja fruktoosisiirappi rasvoittavat maksaa moninkertaisesti verrattuna sokeriin ja palmu/kookosöljyyn. Voit googlata, tuosta on ollut uuutisia. Niitä ei mielestäni kannattaisi syödä koskaan.

Mutta myös maitorasvat ja muut eläinperäiset kovat rasvat tukkivat suonet, ellei satu olemaan suomalaisissa harvinasta geeniperimää, jolloin kolesterolista ei ole haittaa. Päinvastainen on suomalaisissa tavallista eli kohtuullisessakin käytössä kovat rasvat aiheuttavat k

* Alkaa jo väsy painaa. Kookosrasva, palmyöljy ja mitä muita kirjoitusvirheitä nyt tuohon eksyikään. Olen ihan poikki! Ap

Vierailija
58/100 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo hakenut apua?

En koe tarvitsevani apua. Saan mielihyvää terveellisesti syömisestä, en haittoja. Eli koska en syö käytännössä koskaan kiellettyjä ruokia, niin niistä ei myöskään tule ikävää oloa. Ja koska olen koko elämäni ollut tällainen, en osaa edes pitää tätä epänormaalina eikä perhekään ole pitänyt, kunnes aikuinen lapsi tästä huomautti, että sinulla on syömishäiriö. Ja totesin itsekin, että näin on. Ja omalla äidillä täysin samat piirteet. On tietty ruokapuhe ja jos jossain kerrotaan mikä on terveellistä, luen sen jutun varmasti.

Sen sijaan en ole koskaan ollut kiinnostunut laihduttamisesta ja kaloreista. Mietinkin miksi ortoreksia on syömishäiriö, mutta laihdutushäiriötä eiole olemassa. Jatkuva laihdus ja kaloreiden vahtaaminen on taatusi invalidisoivampaa kuin tämä minun ortoreksiani, joka tuottaa selvää ja mitattavaa hyötyäki

Et sit ole anoreksiasta kuullut koskaan. Toi sun häiriö   on vaan erikoisuuden tavoittelua ja itsensä korostamista. Sähän syöt mitä vaan jos tarve vaatii. 

Vierailija
59/100 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautitko seksistä tai elämästä ylipäätään? Osaatko ottaa rennosti ja vaihtaa vapaalle?

Vierailija
60/100 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kovetetut kasvisrasvat ja fruktoosisiirappi rasvoittavat maksaa moninkertaisesti verrattuna sokeriin ja palmu/kookosöljyyn."

Siis mitä ihmettä mä oikein kirjoittelin! Olin tosiaan poikki. Ei, palmuöljyssä ja kookosöljyssä ei ole mitään hyvää. Piti kirjoittaa, että fruktoosisiirappi (siitä on myös jotain johdannaisia), jota on lähes kaikissa karkeissakin palmuöljyn lisäksi rasvoittaa maksan moninkertaisesti nopeammin kuin sokeri. Tuossa yksi linkki nopealla googlauksella asiaan liittyvästä tutkimuksesta:

https://www.is.fi/terveys/art-2000007888815.html

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä