Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Suomi toisena kielenä -taustaiset voivat jatkossa hakea omaa väylää pitkin luokanopettajakoulutukseen, varhaiskasvatukseen ja sosiaalit

Vierailija
11.03.2025 |

https://yle.fi/a/74-20146020

No nyt!

Tästä ei voi tulla kuin hyvä!

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onlo nykykäytännössä mitään muuta ongelmaa kuin syrjintäolettama joka johtuu siitä, että S2-taustaiset olevat syystä tai toisesta aliedustettuina yliopistoissa? Ainakin minä sain Ylen jutusta sellaisen vaikutelman, että uudistus halutaan tehdä puhtaasti ideologisista syistä:

"Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat kirjoittaneet S2-oppimäärän ylioppilaskirjoituksissa, mutta heidän osuutensa yliopistoissa on pieni, kertoo Taalas. Jyväskylän yliopistossa heitä on hänen mukaansa monella alalla alle viisi prosenttia.

Yliopiston tavoitteena on keksiä, miten koulutukseen saataisiin mahdollisimman laaja joukko Suomessa asuvia ihmisiä, joiden äidinkieli ei ole suomi."

Niin, halutaan nostaa siirtolaisten koulutusastetta. Onko joku syy miksi sosiaalityöntekijänä tai vakaopettajana ei voisi olla nykyist

Se äidinkielen arvosana ei edelleenkään ole ainoa mistä saa pisteitä pääsyvalinnassa.

Vierailija
122/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa pitäisi olla jotain ihme järjestelyjä jollekkin ihme ryhmille. Jotka ovat itse vapaaehtoisesti tänne tulleet. Ainahan voi palata esi-isiensä maahan jos ei täällä pärjää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on myös se menetelmä että tiettyjä rotuja täytyy olla tietty määrä korkeakoulussa. Siksi he pääsee helpommin sisään, koska muuten opiskelijat olisivat lähinnä itä-aasialaisia ja valkoisia. Tätä kutsutaan sitten positiviiseksi syrjinnäksi.

Vierailija
124/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän ovat naisvaltaisia aloja ja naiset ovat wokettajia. Joten mikä ihmeen ongelma tässä on? Taitaa woke-naisen sisällä kumminkin asua pikku rasisti, joka haluaa mmuuttajat kuljettamaan wolttiaterioitaan ja soittamaan eksoottisia soittimia, mutta ei missään nimessä samalle asuinalueelle asumaan tai samaan korkeakoulutukseen.

:D

Vierailija
125/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
126/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakaopettajia taitaa puuttua pelkästään pääkaupunkiseudulla monta sataa, sossuista on aivan järjetön pula kaikkialla. Hyvä vaan, että saadaan työvoimapulaa paikattua. 

Mutta esimerkiksi sossuksi hakee vuosittain monimonimonikertainen määrä verrattuna siihen, paljonko otetaan sisään. Eli ei ongelma ole siinä, ettei alalle olisi jo nyt riittävästi tunkua opiskelemaan.

Vierailija
127/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hienoa... Sais olla tämä dei-käytäntö täälläkin historiaa. Yksi ja sama väylä kaikille. Se on tasa-arvoa. 

Vierailija
128/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajina toimii jo S2-taustaisia. Työskentelen koulussa, jossa näitä on monta. Olen itse S2-opettaja, joten suhtaudun kyllä myönteisesti S2-taustaisiin ihmisiin. On kuitenkin outoa, että opettavat äidinkieltä lapsille.

Vierailija
129/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hain omaan opiskelupaikkaani oli hakijoiden mukaan Suomen toiseksi vaikeapääsyisin opintolinja Suomessa. Ainoastaan teatterikorkeakoulun näyttelijälinjalle oli tuolloin enemmän hakijoita. Kyseessä oli siis luokanopettajakoulutus. Rapiat 2600 hakijaa 80 aloituspaikkaa. Hakijoita siis riittää. Kaikki vaan samalta viivalta, kuten silloisen pääsykoekirjan nimikin kuului.

Vierailija
130/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mielenkiintoista, että ensin itse luodaan kriteerit opiskelijavalinnalle, mutta kun reilun kilpailun tulos ei ole tarpeeksi woke, muutetaan sääntöjä tiettyjen hakijoiden osalta, koska "opettajien täytyy edustaa väestöä paremmin". Tämä edustavuus ei kuitenkaan ollut ongelma silloin, kun suurin osa lapsista oli poikia ja selvä enemmistö opettajista naisia, ja Suomessa OECD-maiden suurin ero tyttöjen ja poikien välisessä osaamisessa Pisa-tutkimuksessa. Silloin ei millään käynyt se, että oltaisiin sääntöjä muuttamalla lisätty miesopettajien määrää, vaikka pojat varmaan olisivat siitä hyötyneetkin. Nyt varaudutaan rakenteellisesti jo siihen, että väestö muuttuu jatkossa rajusti, vaikka sehän on vain salaliittoteoria.

Vierailija
131/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämähän ovat naisvaltaisia aloja ja naiset ovat wokettajia. Joten mikä ihmeen ongelma tässä on? Taitaa woke-naisen sisällä kumminkin asua pikku rasisti, joka haluaa mmuuttajat kuljettamaan wolttiaterioitaan ja soittamaan eksoottisia soittimia, mutta ei missään nimessä samalle asuinalueelle asumaan tai samaan korkeakoulutukseen.

:D

Tasa-arvon arvostaminen ja vaaliminen ei ole rasismia. Se, että jotain suositaan rodun, sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella sen sijaan on.

Vierailija
132/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis ehdotatte? Ei sujuvaa suomea voi oppia kuin käyttämällä kieltä. Opiskelu on luonnollinen tapa oppia, koska samalla joutuu lukemaan paljon kirjakieltä ja tuottamaan itse tekstiä. Eikä ainakaan vielä ai-työkalut auta tuottamaan korkealaatuista suomen kielistä tekstiä. Opiskelemalla ja myöhemmin kirjallisuuden ja elokuvien kautta itsekin olen englannin kielen oppinut. Lukiossa oppii vain alkeet.

Vierailija
133/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis ehdotatte? Ei sujuvaa suomea voi oppia kuin käyttämällä kieltä. Opiskelu on luonnollinen tapa oppia, koska samalla joutuu lukemaan paljon kirjakieltä ja tuottamaan itse tekstiä. Eikä ainakaan vielä ai-työkalut auta tuottamaan korkealaatuista suomen kielistä tekstiä. Opiskelemalla ja myöhemmin kirjallisuuden ja elokuvien kautta itsekin olen englannin kielen oppinut. Lukiossa oppii vain alkeet.

Ei kukaan estä S2-suomea puhuvia opsikelemasta kieltä. Sitä voi tehdä ihan itsenäisestikin ilman että saa väylän avulla tutkintoon johtavan opiskelupaikan, jota ei muuten saisi. Se on joltain pätevämmältä pois se opiskelupaikka ja tutkinto. 

Vierailija
134/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan estä S2-suomea puhuvia opsikelemasta kieltä. Sitä voi tehdä ihan itsenäisestikin ilman että saa väylän avulla tutkintoon johtavan opiskelupaikan, jota ei muuten saisi. Se on joltain pätevämmältä pois se opiskelupaikka ja tutkinto. 

Kaikki eivät halua liittyä runo- tai novellikerhoon, koska sen tyylinen kirjoittaminen ei kiinnosta. Jotta oppimista voisi tapahtua täytyy olla motiivi sille. Mutta täällä nyt vastustetaan mitä tahansa. Jos ei muusta syystä niin pelkstään periaatteesta kaikki on aina väärin.

Vierailija
135/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ihmetellä, kun lapsi tulee tarhasta ja sanoo, minä haluta pillimehu.

Luitko juttua? Tässä puhutaan opiskelijoista, jotka ovat käyneet lukion suomeksi, eli puhuvat hyvää suomea. En tiedä kuinka hyvää, mutta ainakin kun olin itse lukiossa, joillakin 2-oppilailla ei huomannut edes aksenttia. Tässä ei puhuta vasta Suomeen muuttaneista, jotka ovat vasta aloittaneet suomen opiskelun. 

Vierailija
136/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ihmetellä, kun lapsi tulee tarhasta ja sanoo, minä haluta pillimehu.

Luitko juttua? Tässä puhutaan opiskelijoista, jotka ovat käyneet lukion suomeksi, eli puhuvat hyvää suomea. En tiedä kuinka hyvää, mutta ainakin kun olin itse lukiossa, joillakin 2-oppilailla ei huomannut edes aksenttia. Tässä ei puhuta vasta Suomeen muuttaneista, jotka ovat vasta aloittaneet suomen opiskelun. 

Mitä luulet, kuinka hyvää kielitaitoa siihen vaaditaan että saa suoritettua aikuislukion rimaa hipoen?

Osa S2-oppilaista puhuu tietysti erinomaista suomea, mutta heille ei varmasti tuota vaikeuksia kilpailla opiskelupaikoista suomenkielisten kanssa ilman erillistä S2-väylää. Minkä takia heitä siis pitäisi suosia opiskelijavalinnoissa suomenkielisten kustannuksella?

Vierailija
137/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko muuten äidinkielensä vaihtaa joksikin muuksi ihan vaiin ilmoittamalla? Vai onko vaikeampaa kuin vaikka sukupuolen muuttaminen, joka on ihan ilmoitusasia?

Voi vaihtaa ihan miksi haluat vaikka et osaisi sanaakaan. Menet DVV:n sivuille ja valkkaat alasvetovalikosta. Asia on sillä selvä. Syitä tai todisteita kielitaidosta ei kysellä. 

Vierailija
138/167 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajilla on omat painotukset siinä mitä ovat opiskelleet. Se S2 voi opettaa vaikka liikuntaa tai matikkaa kun joku toinen opettaa äidinkieltä hänen luokalleen. Varmasti moni muistaa omilta kouluajoiltaan että oma ope ei opettanut kaikkia aineita (paitsi ihan pienimmissä kouluissa). 

Niin siis valitsemme opintoihin kaksi sivuainetta. Silti meidän osaamiseen kuuluu kaikkien aineiden hallinta ja opettaminen. Äidinkielen opettaminen ei rajoitu pelkästään kyseisen oppiaineen tunneille, sillä tällä kielellä toteutetaan myös muiden oppiaineiden opetus lukuunottamatta vieraita kieliä. On siis naiivia väittää, ettei opettajan kielitaidolla ole merkitystä, mikäli joku toinen opettaja opettaisi hänen luokalleen äidinkielen tunnit. Tosin tällaisesta järjestelystä en ole koskaan edes kuullut...

Vierailija
139/167 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eriarvoistavaa. Kaikille pitäisi olla yksi väylä samoin ehdoin ja jos sitä kautta ei pääse, niin sitten vaan  pitäisi mennä toiselle alalle jolle omat kyvyt ja taidot riittää. Tämä nyt vaan johtaa siihen erittäin todennäköisesti, että S2 väylän kautta mennään sisään heikommalla osaamisella, kun taas sitten ne joilla olisi paremmat lähtökohdat jäävät ns. pääväylällä muutaman pisteen päähän sisäänpääsystä ja ilman opiskelupaikkaa.

Tätähän se on jo pitkään ollut esim. suomenkielisten ja ruotsinkielisten opiskelupaikkojen kanssa. Ruotsiksi lääkäriksi pääse opiskelemaan paljon tumpelommat kuin suomeksi. 

Vierailija
140/167 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa pitäisi olla jotain ihme järjestelyjä jollekkin ihme ryhmille. Jotka ovat itse vapaaehtoisesti tänne tulleet. Ainahan voi palata esi-isiensä maahan jos ei täällä pärjää. 

Onhan niitä ihan täällä syntyneille. Ruotsinkielisille, naisille, sosiaalisesti heikossa asemassa oleville... Toisen asteen opintoihin voi hakea ns. harkinnanvaraisessa haussa, jossa huomioidaan se jos on ollut vähän rankkaa ja silloin ei haittaa jos arvosanat on sinne päin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan