Näin koulukiusaamistausta vaikuttaa minuun aikuisena
Olen 45vuotias nainen.
Minua kiusattiin koko peruskoulun ajan -80 ja -90-luvuilla.
Olin hiljainen ja arka. Pienikokoinen ja köyhästä perheestä. En osannut solmia kaverisuhteita, vaaatteistani ja tarvikkeista näkyi perheeni köyhyys. Nämä olivat ilmeisesti syitä joiden vuoksi minua kiusattiin.
Ja kokemukseni mukaan se joka saa kiusatun leiman, sitä kiusataan sitten koko koulun ajan.
Vaikutukset elämään..
*Koulu meni huonosti, en saanut haettua opiskelemaan. (Kävi kuitenkin amatsun ja duunarihommissa olen).
*Koen aina huonommuutta muihin ja se vaikuttaa ryhmädynamiikkaan erilaisissa tilanteissa.
*En koskaan halua olla ns. samassa rivissä muiden kanssa vaan mieluummin tarkkailen muita erillisenä. Esim. valitsen istumapaikan aina rivin päästä, pöydän reunasta jne
*Luokittelen ihmisiä, esim. uusia tavatessa ja määrittelen heti (yhteiskuntaluokka/sosiaaliset yms.) asemamme toisiimme nähden
*Jos määrittelen että uusi tuttavuus on samaa tasoa tai alempana, koetan olla mahd. ystävällinen ja haluan tutustua. Jos taas koen että hän on minua jotenkin "ylempänä" pidän viileän asialliset välit
*Puhun aika hitaasti ja mietin jokaista sanaani tarkkaan
Joskus terapiassa näitä listattiin. Huono itsetuntohan paistaa, ja moni ehkäpä samaistuu tällaisiin piirteisiin. Hyvin saatiin kuitenkin käytyä läpi näitä, ja määriteltyä.
Sieltä lapsuuden kokemuksista ne kumpuaa.
Mutta kuitenkin minulla on perhe, työ ja ystäviä. Elämä menee ihan hyvin. Yllämainitut ovat osa minua ja hyväksyn ne.
Tämä ehkä lohdutuksena sellaiselle joka painiskelee samojen asioiden kanssa.
Ainoat kaksi asiaa mitkä harmittavat, ovat se etten saanut sellaista koulutuspolkua jonka olisi nuorena halunnut. Ja toinen se, että pelkään/murehdin liikaa että omia lapsiani kiusattaisiin koulussa.
Koulukiusaus on iso ja merkittävä asia ihmisen kehittymiselle. Se joka sitä vähättelee, ei ole kiusaamista kokenut.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet huonommuutta. Syy on omat ajatuksesi. En yritä mitätöidä kokemuksiasi tai vähätellä niitä tai puolustella kiusaajiasi. Kiusaaminen oli väärin. Sinun täytyy opetella uusi tapa ajatella.
Koetin tuoda esille sitä etten pysty muuttamaan itseäni. Nuo piirteeni ovat minä, minussa.
Väkisin muuttamisen sijaan olen hyväksynyt ne.
Lapsuuden kokemukset ovat tehneet minusta minut, enkä pysty itseäni muuttamaan.
Lempeä hyväksymien on itseni hyväksymistä, sellaisena kuin olen.
Ap
Kuuntele itsehoito-oppaita äänikirjoina. Uusi puhe vaientaa vanhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet huonommuutta. Syy on omat ajatuksesi. En yritä mitätöidä kokemuksiasi tai vähätellä niitä tai puolustella kiusaajiasi. Kiusaaminen oli väärin. Sinun täytyy opetella uusi tapa ajatella.
Koetin tuoda esille sitä etten pysty muuttamaan itseäni. Nuo piirteeni ovat minä, minussa.
Ap
Ap koettaa selittää että on ookoo ja muut koittaa väkisin parantaa :D
Jouduin koulukiusaamisen kohteeksi kasilla. Olin naurun aihe luokkamme pojille. Olin varmaan hyvä kohde. Kiltti, vaikeista kotioloista tuleva nätti tyttö.
Tämä kiusaaminen vaikutti koko tulevaan elämäni suuntaan. Mikä varmaan olikin keulahahmon päämääränä.
Ehkä vaikutin hänen mielestään liian onnelliselta. Ja kateus sai kiusaamisen alkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap koettaa selittää että on ookoo ja muut koittaa väkisin parantaa :D
Totta kai, kun jäljet kiusaamisesta on tuota luokkaa, että istuu mieluiten pöydän päässä yms. Katkeruudesta kannattaa vielä päästä eroon ja keskittyä siihen mitä on. On perhe ja työ, elämä mitä pystyy elämään ja olla onnellinen. Ap on kokenut vääryyttä ja pahaa, mutta sitä ei enää tekemättömäksi saa ja ei ole tarkoitus puolustella ketään tai mitään, mutta olette olleet lapsia. Mä laittaisin asiasta tienneet aikuiset, jotka eivät ole saaneet mitään tehtyä, mieluummin "syytteeseen". Kiusaaminen voi pilata ihan oikeasti ihmisen elämän niin, että ei pysty tekemään töitä tai solmimaan ihmissuhteita. Tiedän ihmisiä jotka ovat sairastuneet "kunnolla" ja esim vanhanakin vielä kuulee harhana kiusaajien äänen ja sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saathan sinä noinkin ajatella. Maailmassa on paljon rankempiakin asioita kokeneita, jotka eivät lässytä "en voi muuttua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aivoille tehdään peruuttamatonta tuhoa niiden vielä kehittyessä ei sitä tuhoa pysty korjaamaan sillä, että opettelee ajattelemaan toisella tavalla.
Lapsuus ja lapsuuden kokemukset vaikuttavat lähtemättömästi aivoihin, ja aivot vaikuttavat siihen miten ihminen toimii ja ajattelee.
Tämä on totta: aivojen synapseja vaurioituu stressissä. Myös itseluottamus vaurioituu. Ongelma on vähän sama kuin seksuaalisessa hyväksikäytössä lapsena: tietyt käyttäytymismallit kaivertuvat psyykeen, ja tietty käsitys itsestä.
Yläkoulun äidinkielen opena olen sitä mieltä, että kielioppia tärkeämpää olisi opettaa nuoria toimimaan yhdessä, syrjimättä ketään. Se olisi mahdollista, jos ryhmäkoot olisivat pienempiä ja jos aineenopettajat saisivat opetusta ryhmien sosiaalisesta ohjailussa. Erilaisia opetusmenetelmiä ja myös luovaa tekemistä eikä koko ajan älyllistä puurtamista.
Minuakin kiusattiin. Samaan aikaan oli perheongelmia, menetyksiä ja muutakin. Näistä kukaan ei oikein tiennyt. Pakenin kaikkea koulutyöhön. Siitä tuli ikään kuin moottorini ja pääsylippuni pois. Jos silloin olisin ajatellut, että tämä on kamalinta mitä voi olla, kamalinta mitä voi tapahtua ja kamalinta mitä on koskaan tapahtunut, olisin varmaan lamaantunut ja nujerrettu nyt. En olisi pystynyt mihinkään. Se oli niin kovaa henkistä väkivaltaa. Tappouhkauksia. Vainoamista. Vaatteiden rikkomista. Haukkumista. Se ei kuitenkaan saanut minua nujerrettua, vaikka syömishäiriöön sairastuinkin, koska se ei ollut kamalinta mitä olin koskaan kokenut.