Kasvatettiinko teitÀ pelolla ja uhkailulla?
Kommentit (53)
KyllÀ, ja yritetty kontrolloida vielÀ aikuisenakin kÀyttÀen uhkailua ja rahalla kiristÀmistÀ yms. Tervemenoa k*sipÀille vanhainkotiin, toivottavasti pÀÀsevÀt kokemaan siellÀ omakohtaisesti saman kohtelun.
Itsekin kasvatan. Eli kielletystÀ tekemisestÀ seuraa rangaistus, mikÀ myös kerrotaan lapselle etukÀteen. En usko sanoituskasvatukseen missÀ lapsi voi viime kÀdessÀ tehdÀ mitÀ vaan ilman seurausten uhkaa.
KyllĂ€. ĂlĂ€ yritĂ€ edes kun ei siitĂ€ mitÀÀn tule kuitenkaan. Kaikki on aina omaa syytĂ€ kun ei osannut kĂ€yttĂ€ytyĂ€ tai tehdĂ€ oikein. Jos törmÀÀn pyörĂ€llĂ€ kaveriin niin syy on minun. Jos kaveri törmÀÀ pyörĂ€llĂ€ minuun niin syy on taas minun. Teit kuinka vain niin lopputulos on sama. LisĂ€ksi mitĂ€ ne muut ajattelee sinusta ja jos et ole kunnolla niin kaikki varmasti nauravat ja pilkkaavat sinua. Ihana 70 ja 80 luku... Onneksi ajat muuttuvat ja nykyÀÀn lapset saavat olla ylpeitĂ€ tekemisistÀÀn eikĂ€ heidĂ€n tarvitse miettiĂ€ liikaa mitĂ€ muut ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
-71 syntyny, joten arkipÀivÀÀ
Ei minulla ollut.
-76 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-70 syntynyt ja ei ollut arkipÀivÀÀ. Ei ollut koskaan.
SinÀ kuulut harvalukuiseen joukkoon. EhkÀpÀ vanhempasi olivat "kylÀn kermaa"? Joille pokkuroitiin ja pidettiin ylempÀnÀ kuin muita.
KyllÀ.
No ei minusta tullutkaan tÀllaista nykyajan vÀsykkÀÀ joka itkee ja valittaa joka asiasta.
Vapaa kasvatus on pÀÀssyt valloilleen, ja sen on nÀhnyt viimeisen 20-30 vuoden aikana!
IkÀvÀ kyllÀ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinÀ kuulut harvalukuiseen joukkoon. EhkÀpÀ vanhempasi olivat "kylÀn kermaa"? Joille pokkuroitiin ja pidettiin ylempÀnÀ kuin muita.
Miten niin harvalukuiseen? 70-luvulla oli muodissa vapaa kasvatus. EhkÀ jossain maalla oli vielÀ voimassa tiukempi kasvatus.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EivÀt ole kylÀn kermaa. Ovat tavis duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut meille oli. Ole tyytyvÀinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kasvatan. Eli kielletystÀ tekemisestÀ seuraa rangaistus, mikÀ myös kerrotaan lapselle etukÀteen. En usko sanoituskasvatukseen missÀ lapsi voi viime kÀdessÀ tehdÀ mitÀ vaan ilman seurausten uhkaa.
Niin minut kasvatettiin uhkaamalla, -71 syntyny. Itse osaan asettaa rajat ilman uhkailua tai ennakoimalla kertoen tai ylipÀÀtÀÀn rankaisten. Sanoittaminen on lapselle parempi kuin uhkailu tai rankaiseminen.
Ota varsin kokeiluun sanoittaminen, voit yllÀttyÀ. Toki lastesi kohdalla voi olla myöhÀistÀ, kun olet jo heidÀt tuhonnut.
Sanoittamisessakin on seuraus, kuitenkin ilman uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut meille oli. Ole tyytyvÀinen.
SitÀ vaan ettÀ ei ollut kaikilla noina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ, ja kasvatuslaitoksella uhkailtiin. Silti olen sitÀ mieltÀ, ettÀ ne metodit oli huomattavasti parempia kuin nykypÀivÀnÀ. NykyÀÀn suuri osa lapsista ja nuorista on ihme sekopÀitÀ, kun saavat koko ajan olla mukavuusalueellaan ja hermo palaa heti, jos joutuvat sieltÀ vÀhÀÀkÀÀn pois. Vanhat metodit kouli paremmin kohtaamaan aikuisiÀn elÀmÀnhaasteet.
Minua uhkailtiin ns vanhoilla metodeilla ja monet uhkaukset eivÀt jÀÀneet vaan uhkauksiksi. Minua hakattiin, nöyryytettiin julkisesti ja uhkailtiin laitoksella. Silti suutun jos joudun pois mukavuusalueelta ellen itse halua mennÀ sen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ, ja kasvatuslaitoksella uhkailtiin. Silti olen sitÀ mieltÀ, ettÀ ne metodit oli huomattavasti parempia kuin nykypÀivÀnÀ. NykyÀÀn suuri osa lapsista ja nuorista on ihme sekopÀitÀ, kun saavat koko ajan olla mukavuusalueellaan ja hermo palaa heti, jos joutuvat sieltÀ vÀhÀÀkÀÀn pois. Vanhat metodit kouli paremmin kohtaamaan aikuisiÀn elÀmÀnhaasteet.
Minua uhkailtiin ns vanhoilla metodeilla ja monet uhkaukset eivÀt jÀÀneet vaan uhkauksiksi. Minua hakattiin, nöyryytettiin julkisesti ja uhkailtiin laitoksella. Silti suutun jos joudun pois mukavuusalueelta ellen itse halua mennÀ sen ulkopuolelle.
MeillÀ lapsia ja ÀitiÀ halveksittiin. Lapsista (2) tuli ulospÀin suorittajia ja isÀÀnsÀ miellyttÀviÀ, mutta sisÀltÀ rikkinÀisiÀ.
Tavallaan.
Olin oikea mallilapsi, koska tiesin, ettÀ jos en kÀyttÀydy, seuraukset tulevat olemaan vakavat. Ei tarvinnut edes kokeilla, koska ei ollut epÀilystÀkÀÀn, ettÀ seurauksia ei tulisi.
Olen 60l. lapsi. Minulla oli lempeĂ€t vanhemmat. He olivat kyllĂ€ tosi paljon töissĂ€, eivĂ€tkĂ€ siten kovin paljon meidĂ€n lasten kanssa. LĂ€hinnĂ€ isĂ€ koetti aina ehtiessÀÀn myös leikkiĂ€ meidĂ€n kanssa. IsĂ€ esimerkiksi pelasi meidĂ€n kanssa mustaa pekkaa. Halusin varmistella isĂ€lle voittoa ja salaa vilkaisin hĂ€nen korttinsa, jotta osasin vetaista mustan pekan itselleni. HĂ€n oli hieno mies, sotien veteraani. Ăiti oli varmaan Ă€lykĂ€s, mutta hĂ€nen koulutiensĂ€ oli vaikeutunut hĂ€nen perheensĂ€ menetettyĂ€ omaisuutensa 30l. lamassa ja aika oli ollut niin traumaattista, ettĂ€ Ă€iti oli ilmeisesti noiden kokemusten traumatisoima. Mutta hĂ€nkin oli lempeĂ€. Koskaan meillĂ€ ei ollut mitÀÀn ruumiillista kuritusta. Vanhemmat myös luottivat meihin lapsiin hyvin paljon ja kannustivat opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ minustakin huonoista teoista pitÀÀ olla seuraus, mutta ne rajat voi vetÀÀ ilman pelkoa ja uhkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minut kasvatettiin uhkaamalla, -71 syntyny. Itse osaan asettaa rajat ilman uhkailua tai ennakoimalla kertoen tai ylipÀÀtÀÀn rankaisten. Sanoittaminen on lapselle parempi kuin uhkailu tai rankaiseminen.
Ota varsin kokeiluun sanoittaminen, voit yllÀttyÀ. Toki lastesi kohdalla voi olla myöhÀistÀ, kun olet jo heidÀt tuhonnut.
Sanoittamisessakin on seuraus, kuitenkin ilman uhkaa.
MikÀ se seuraus on?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tuosta. Tottakai seuraus pitÀÀ tulla ja siten uhata, kun todella tulee se seuraus, mutta kun se oli sitÀ kasvatuslaitoksella uhkailua ym ettÀ viedÀÀn kotoa pois.