Kun lapsuudenkodista ei ole saanut sivistystä, miten sitä lähtisi aikuisena hakemaan?
Luin kyllä paljon, pakenin kirjallisuuteen kurjia lapsuusoloja ja haaveilin niistä kiiltokuvaperheistä että saisin itsekin sellaisen mutta eipä tuollaista onnea ikinä tullut.
Nyttemmin aikuisena olen löytänyt myös teatterit ja pyrin käymään aina kuin mahdollista (muutaman kerran vuoteen) katsomassa jonkin näytelmän.
Mutta olisi niin hienoa kun tietäisi vaikka klassisesta musiikista, taiteilijoista tai vastaavista jotain. Olisi puheenaiheita työpaikan kahvipöytään. En ole tehnyt luokkahyppyä vaan olen töissä se pahnan pohjimmainen mutta nämä sivistyneet, fiksut koulutetut ihmiset ovat ottaneet minutkin osakseen sinne, hyvä niin. Puheenaiheet ja -parsi ovat kuin yö ja päivä omaan sukuuni verrattuna :(
Kommentit (44)
Syventyy aiheisiin niin sieltä se sivistys alkaa tulla. Lehdet, kirjat ja podcastit yms hyviä. Ja tietty jo mainittu opiskelu esim avoimessa
Ensimmäisenä nykyisten "suomalaisten" kannattaisi tiedostaa, että puhuvat lainakielellä ja kulttuuri on arjalaisilta omittu lainakulttuuri. Nämä ovat sellaisia perusjuttuja ja alkuaskeleita sivistyksen polulla.
Kuten käyt teatterissa, voit käydä myös konserteissa ja taidenäyttelyissä, jos haluat.
kirjaston musiikki osastolta voit lainata klassista musiikkia. kirjastosta löytyy taide ja historian kirjat ym. jotkut matkakirjat voi kertoa eri maista. katso youtubesta level up ym. itse kehitys videoita. englanniksi löytyy kaikkea psykologista valmennusta. self improvement hakusanal löytyy pukeutumis ja eleganssi ym.videoo.
Manga kuuluu yleissivistykseen, joten kirjastosta mangaa lainaamaan ja lukemaan.
Minä kun kerron lähteväni keikalle, kuuntelen raskasta metallia, työkaveri kertoo lähtevänsä esim. Seinäjoen tangomarkkinoille. Souvat?! Olen liki 6kymppinen.
Nää oman aloitekyvyttömyyden aikaansaamat aloitukset ovat niin surkeita.
Netistä löytyy ohjeet, kuinka esim. soittaa sahaa, jodlata tai stepata. Siitä se lähtee, harjoittelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä aloitus oli kiva ja mielenkiintoinen avaus.
Onko jotakin neuvoa sinulla?
Vierailija kirjoitti:
kirjaston musiikki osastolta voit lainata klassista musiikkia. kirjastosta löytyy taide ja historian kirjat ym. jotkut matkakirjat voi kertoa eri maista. katso youtubesta level up ym. itse kehitys videoita. englanniksi löytyy kaikkea psykologista valmennusta. self improvement hakusanal löytyy pukeutumis ja eleganssi ym.videoo.
Kirjastoa minäkin suosittelen. Löytyy kaunokirjallisuutta, historiaa ja vaikka mitä, musiikkia, taidekirjaa jne.
Lue tietokirjallisuutta itseäsi kiinnostavasta aiheesta, lue elämänkertoja ja katso dokumentteja.
Ihmettelen miten teatteri sivistää?
Kansalaisopistosta katso joku sopiva kurssi. Mikä aihe itseäsi kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Syventyy aiheisiin niin sieltä se sivistys alkaa tulla. Lehdet, kirjat ja podcastit yms hyviä. Ja tietty jo mainittu opiskelu esim avoimessa
Juurikin näin. Jostain ne työkaverit ovat ammentaneet oman sivistyksensä. Heidänkin taustansa voi olla millainen tahansa.
Itse katselen dokkareita neulomisen ohessa
Sivistystasoni nousi yliopistossa opiskellessa, luin paljon kulttuuriaineita sivuaineina. Pari kurssia filosofiaa myös. Olin myös ahkera ja menin usein luppoaikana yliopiston kirjastoon lueskelemaan tieteelisiä lehtiä (tutkimusartikkeleita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä aloitus oli kiva ja mielenkiintoinen avaus.
Onko jotakin neuvoa sinulla?
Sama aloitus oli täällä pari päivää sitten
Vierailija kirjoitti:
Lue tietokirjallisuutta itseäsi kiinnostavasta aiheesta, lue elämänkertoja ja katso dokumentteja.
Ihmettelen miten teatteri sivistää?
Ihmettelen, ettet ymmärrä noin ilmiselvää asiaa.
Sivistys ja etiikka voi löytyä monesta paikasta. Ja ajattelusta. Ei teatteri tarkoita että sen jälkeen on täyssivistynyt. Itsensä arvostaminen ja välittäminen on hyvä. Muiden ymmärtäminen, ettei tuomitse vaikkei ole kynnysmatto tai uhri.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Googlesta löytyy tietoa klassisesta musiikista, taiteilijoista jne. Sinne vain penkomaan, jotta voi loistaa työpaikan kahvipöydässä.
Avoimeen yliopistoon joku taidehistorian peruskurssi tms