Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalervo kummola ehdottaa, että lapset hoitavat vanhat vanhempansa. Linkki

Vierailija
09.03.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/kalervo-kummola-ehdottaa-lehdessa-hoivak…

Se on Välimeren mallia ja noin oli vielä 1960-luvun alussa Suomessakin. 

Tämä säästäisi hoivamaksuissa ja olisi lempeä ratkaisu. Vanhuksilla on jatkuva kaipuu jälkikasvun, kun heidät on erotettu näiden elämästä. Huomatkaa, että on vuosituhantinen perinne, että tietysti vanhukset hoivataan perhepiirissä. Nykytilanne on poikkeus. 

Ongelmana toki lapsettomuus kun kaikilla ei ole lapsia. 

Kommentit (197)

Vierailija
1/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummola itse myös hoitanut lapsensa kouluikään asti ja muutenkin ollut hyvin läsnä?

Vierailija
2/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan omia itseäni kaltoinkohdelleita ja aikuisuuteen ilman mitään tukea heittäneitä vanhempiani hoida. Sisarukseni voivat hoitaa jos katsovat tarpeelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hoitaa, mutta sitten en maksa korkeita veroja eli vähintään 50 % pois veroista. Ei voi mennä niin, että maksat itsesi kipeäksi saamatta mitään vastineeksi. Terveisin veronmaksaja

Vierailija
4/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ajattelua, mutta asun toisella puolella maapalloa. Ehkä hieman mahdotonta.

Vierailija
5/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko siitä maksetaan? 2000 kuussa nettona, niin suostun.

Vierailija
6/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummola itse myös hoitanut lapsensa kouluikään asti ja muutenkin ollut hyvin läsnä?

Ja omaishoitajana hoitanut vanhempansa heidän vanhuudessaan hautaan asti?

Vai onko nyt niin, että Kummolan vanhemmat hoiti hautaan yhteiskunta ja lapset hoiti vaimo. Kummola itse on tässä mallissa vain hoivan saaja, ei ikinä antaja.

Vierailija
7/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitiko Kalervo omat vanhemmat loppuun saakka?

Vierailija
8/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä asiasta ovat Kummolan lapset? Jään odottamaan jonkun iltapäivälehden lööppiä.

Vierailija
9/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli vaihtoehtona myös, että lapset kustansivat täysin vanhuksen hoivan täysihoitolassa, jollei itse hoitaneet. Mun isoisällä oli 6 sisarusta ja he jakoivat hoitomaksut tulojen suhteessa. Hyvätyloinen laittoi pottiin enemmän. Olen nähnyt tätä koskevan kirjeen, miten se jaettiin. 

Tuo oli hyvin kallista, joten useimmat hoitivat vuoronperään. Vanhus kiersi lapselta toiselle vuoden välein. Tai naimattomat hoitivat lapsuudenkodissaan ja muut antoi rahaa.

Vierailija
10/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voin jättää hänet päiviksi yksin, tuoda jostain kissanpaskaa nurkkaan haisemaan ja suuttua kun hän ei osaa jotain vaikka "pitäisi". Ruokakin voisi olla perunaa ja kahvia.

Vierailija
11/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Se tulisi velvollisuudeksi tietenkin. Ei siitä ennenkään mitään maksettu. 

Vierailija
12/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja omaishoitajana hoitanut vanhempansa heidän vanhuudessaan hautaan asti?

Vai onko nyt niin, että Kummolan vanhemmat hoiti hautaan yhteiskunta ja lapset hoiti vaimo. Kummola itse on tässä mallissa vain hoivan saaja, ei ikinä antaja.

Boomeri-Kale haluaa nyppiä rusinat pullista kokoomuslaiseen tyyliin. Työt muille, tulos mulle. Ei tule onnistumaan.

Vierailija
13/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi uhrata ainutlaatuinen elämämme hoivaten aina jotakin? Vanhempani eivät hoitaneet omia vanhempiaan, joten on kohtuuton toive vaatia toisilta jotain mitä itse ei ole tehnyt. Lisäksi todennäköisesti suurimman osan tästäkin hoivasta antaisi (maksutta) naiset. Yllätys...not. 

Vierailija
14/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä täällä vanhojapoikia kolmessa polvessa. Hoidetaan.

Vierailija
15/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä ennenkään maksettu. Ennen tosiaan vanhukset hoidettiin kotona. Meilläkin asui mummi toistakymmentä vuotta, kun jäi leskeksi. Lapsista se oli kivaa aikaa, kun oli monta sukupolvea. 

Vierailija
16/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä suunnitelma. Onko siis tarkoitus, että naiset jäisivät pois palkkatyöstä? Nuorena hoitavat ensin lapsensa ja sitten vanhempansa. Ei niitä vanhuksia voi mukaan töihinkään ottaa.

Tuommoisia ajatuksia on varmasti hauska heitellä jos ei tarvitse miettiä käytännön toteutusta.

Eräästä vanhasta elokuvasta on jäänyt mieleen kohtaus, jossa muistisairas mummo on kadonnut. Nuori nainen itkee siinä, että hän kyllä sitoi mummon kiinni mutta silti oli onnistunut karkaamaan. Tämän nuoren oli pitänyt tehdä maatilan töitä eikä samaan aikaan pystynyt vahtimaan mummoa.

Vierailija
17/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin itsekin todella huonosti ja tarvitsisin itse apua ja hoitoa, jota en kuitenkaan saa. En pysty huolehtimaan edes itsestäni. Olen kuitenkin pakotettu hoitamaan vanhempaani, vaikka se on vienyt elämästäni senkin vähän mukavan ja sisällön, joka siinä oli. Syön sitten ahdistukseeni. Alkaa tuntumaan siltä, että olenkin itse meistä kahdesta se, joka joutuu tai siis pääsee ensimmäisenä laitokseen. Näin huonosti on asiat. Apua ei ole tulossa, vaikka olen yrittänyt sitä hakea.

Vierailija
18/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuisi kun käyn kokopäivätyössä..?

Vierailija
19/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteutus olisi kyllä haasteellista, äitini asuu pk-seudulla, isäni puolestaan pikkukylän liepeillä Lapissa...

Vierailija
20/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummola varmaan maksaa minulle saman palkan kuin saan nyt töistä plus lisät. Myös isomman asunnon, jossa voimme kaikki olla. Joudun nimittäin muuttamaan ja irtisanoutumaan töistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan