Äiti ei osaa päästä irti
Olen siis kohta 18v tyttö ja asunut 2v jo yksin. Muutin toiseen kaupunkiin asumaan ja aluksi kaikki olikin hyvin. Pian äitini alkoi soittelemaan joka päivä ja laittamaan viestiä ja joka kerta kuin näimme hän kritisoi minua rahankäytöstäni ja kaikesta muustakin. Hän haluaa aina jonkun syyn jutella minulle, koska ei kestä yksinäisyyttä ja olen muutenkin lapsesta asti ollut meistä se aikuinen ja hänellä on myös mt ongelmla. Nyt äiti muutti samaan kaupunkiin ja kerran, jopa kun en suostunut enää kuulla kritisointia niin hän, jopa tuli kotiini ilman lupaa huutamaan eikä suostunut lähtemään. Olen yrittänyt olla lähtemättä mukaan riitelyyn mutta tilanne on vaikea. Vinkkejä.
Kommentit (21)
Mulla on tämä tilanne nyt päällä. Täytin just 18, lukio kesken mutta en jaksaisi yhtään mun äitiä. Sillä ei ole muuta elämää kuin minä. Tai tuntuu siltä, että meidän pitäisi vaan olla kuin siamilaiset kaksoset koko ajan kiinni toisissamme. Ongelmat alkoivat kärjistyä kun aloin seurustella puoli vuotta sitten. Äiti koki sen kai jonkunlaisena hyökäälisenä ja syttyi hirveä draama. Oli itkua ja huutoa kun en tullut yöksi kotiin, olin kyllä ilmoittanut etten tule. Ja nyt on olo kuin äiti olisi ihan sekaisin kun olen edes vihjannut että jossain vaiheessa muutan kotoa pois.
Onks muilla samanlaista? Mun pitäisi nyt jaksaa lukea ja on tosi rankkaa kun tuntuu että mä aiheutan äidille koko ajan jotain surua vaikka en edes juhli ja sekoilee missään. Neuvoja?
Onhan äiti itsekin muuttanut lapsuuskotoa, eikä taida mummo pahemmin roikuskella ovella.
Laita rajat. Ota avain pois. Sano lyhyesti mihin turvallisuuteen kiinnität itse huomion vaikka hella, kynttilät, kävelyllä. Älä kerro mihin käytät rahaa, paitsi normaali. Älä kuuntele räyhäämistä tai uhriutumista. Ole napakka. Älä kaveeraa. Käytä alkoholia vain kohtuudella, älä käy konserteissa yksin. Pääset eroon siitä..
Mulla sama, mutta olen jo 53-vuotta. Äiti soittelee jatkuvasti ja pitäisi käydä siellä joka viikko.
Ei tarvi olla tekemisissä. Poliisi apuun jos ei muuten onnistu. Sitä vartenhan lisäännytään kun ei ole mitään ja haluaa pakottaa toisen seuraansa, ja sitten romahdetaan ja takerrutaan kun saatkin elää omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi olla tekemisissä. Poliisi apuun jos ei muuten onnistu. Sitä vartenhan lisäännytään kun ei ole mitään ja haluaa pakottaa toisen seuraansa, ja sitten romahdetaan ja takerrutaan kun saatkin elää omaa elämää.
Älä keskustele porvoolaisen kanssa
Mulla oli sama 57-vuotiaaksi asti. Sitten tapahtui paljon ja loppui.
Jos äidillä ei ole omassa elämässään riittävästi mielekästä tekemistä, hän saa näppärästi sisältöä tylsiin päiviinsä sinun elämääsi tuppautumalla. Muuttamalla riittävän kauas voit saada omaa tilaa mutta tämä kännykkäaika on hankalampi juttu, kun pitäisi olla tavoiteltavissa 24/7. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin sanoa suoraan, että haluat olla ja elää omaa elämääsi ihan itse, ilman apupyöriä kohdata maailman. Kyllä normaali äiti leppyy vaikka ensin järkyttyisikin napakkuudestasi. Tervetuloa aikuisuuteen!
Mun äiti ei päästä irti pikkuveljestäni, vaikka hän on jo 46-vuotias. Kaikki vapaa-aika tulisi viettää äidin kanssa. Komentelee ja määräilee. Jotain vallankäyttöähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Laita rajat. Ota avain pois. Sano lyhyesti mihin turvallisuuteen kiinnität itse huomion vaikka hella, kynttilät, kävelyllä. Älä kerro mihin käytät rahaa, paitsi normaali. Älä kuuntele räyhäämistä tai uhriutumista. Ole napakka. Älä kaveeraa. Käytä alkoholia vain kohtuudella, älä käy konserteissa yksin. Pääset eroon siitä..
Asun äidin kanssa. Rakastan häntä. Mutta kärsin kun hän roikkuu mussa eikä ymmärrä että tarvitsen omaa tilaa.
Mun äiti oli kyllä jotenkin narsistinen. Mä olin hänelle joku nukke, jonka kautta eli. Järkyttäviä juttuja. Olen jotenkin katkera. Ei ole ollut äitiä, jonka ksnssa jutella normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4300958/aitini-yrittaa-estaa-aikuistumi…
Huh!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun äidin kanssa. Rakastan häntä. Mutta kärsin kun hän roikkuu mussa eikä ymmärrä että tarvitsen omaa tilaa.
Asiallinen juttelu vii vielä suttaa
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ei päästä irti pikkuveljestäni, vaikka hän on jo 46-vuotias. Kaikki vapaa-aika tulisi viettää äidin kanssa. Komentelee ja määräilee. Jotain vallankäyttöähän tuo on.
Sanomattakin on selvää, ettei pikkuveljelläni ole ollut minkäänlaista mahdollisuutta parisuhteeseen.
Äidilläsi oli lakisääteinen edunvalvonnan velvollisuus täysi-ikäisyyteesi saakka, joten mitään väärää hän ei tehnyt pitäessään huolta sinusta.
On eri asia kuinka tosissaan hän on roolinsa ottanut ja miten läheisriippuvaisena, jolloin suhde on jo ihan toista.
Äitisi roikkuminen ja käytös voi olla tosi syvällä hänessä, jossakin hänen lapsuudessaan asti, jolloin normaali puhe ja järkeen vetoaminen ei toimi. Hylkäämisen pelko, sekainen suhdekuvio sinä aikuisena hän lapsena, kontroloinnin tarve arvostelemalla rahankäyttöäsi yms.
Toisen kotiin meneminen ilman lupaa on väärin. Jos hänellä on avaimet asuntoosi pyydä ne takaisin tai sarjoita lukot uudelleen. Älä vastaa joka kerta hänen puheluihinsa ja sovi soittoajat. Kun hän arvostelee sinua ja saa raivareita sano rauhassa, että puhelu loppuu nyt tähän ellet osaa rauhoittua. Toistat tätä joka kerta, jos tilanne kärjistyy. Älä anna hänelle syytä puuttua elämääsi pyytämällä apua ja neuvoja mihinkään. Älä pyydä edes rahaa lainaksi.
Seurausta nykymenosta. Kun ollaan niiiin itsenäisiä yksinhuoltajia niin sitten se tyhjyys ja yksinäisyys lävähtääkin silmille kun lapset häipyy eikä elämässä olekaan muuta kuin vuokrakaksion seinät
Jos lukio on kesken
Kuka sut elättää ja maksaa vuokrat ja ruuat jne
Jos äiti ei osaa ittottaa otetta niin lapsen pitää vain riuhtaista itsensä irti. Sanot suoraan miten asiat on ja pidät rajat viesteihin ja soittoihin vastaamisessa.