Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärää siinä että arvostaa vaikka 50-luvun naisia

Vierailija
08.03.2025 |

Enemmän kun nykyajan naisia. Ne olivat perhekeskeisempiä mistä esim itse tykkään.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit 50-luvullakin vinkunut jos nainen ei olisi palvellut äkisti joka tarvettasi.

Ei tarvitse palvella. Olen aina tiskannut, käynyt kaupassa, pessyt pyykit itse.

Ap

Vierailija
42/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministit vääristävät historiaa. Menneisyys oli muka kamalaa dystopiaa. Oikeasti naiset olivat onnellisia. Toisin kuin nykypäivänä feministien toimien jälkeen. Äärifeministit vihaavat naisia ja yrittävät muuttaa naiset mieheksi ja miehet naiseksi, koska näkevät naisellisuuden heikkoutena ja maskuliinisuuden voimana. Miehet sen sijaan ovat aina arvostaneet naisten naisellisuutta ja aikaisemmin naisetkin arvostivat sitä. Sen vuoksi he olivatkin onnellisia naisina.

Ja katinpaskat. Minä olen sen ikäinen mamma, että olen kerennyt 50-luvun muorien jutut kuunnella. Jonnet eivät tietenkään muista eivätkä tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiorjasta haavelet, hohhoijaa. Ehkä haet Thaimaasta sellasen, suomalaiset ei hevillä siihen suostu.

Kuka minä vai? Itse teen kotityöt yhdessä naisen kanssa.

Ap

Se oli mulle tarkoitettu.

Vierailija
44/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua:

- 50-luvun naisilla oli huonommat uramahdollisuudet, mikä pakotti olemaan riippuvaisempi miehestä, ja siten myös ehkä perhekeskeisempi

- Ehkä 50-luvun miehilläkin oli tiukemmat periaatteet perheeseen sitoutumisesta

Vierailija
45/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
46/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että Suomessa ei ole ikinä ollut samanlaista kotirouvakulttuuria, kuin mitä "50-luvun naisella" (=keskiluokkainen amerikkalainen kotirouva) yleensä ajatellaan. Suomi on hyvin pitkään ollut köyhä agraarikulttuuri, missä perheenäidit lasten hoidon lisäksi hoitivat karjaa ja tekivät muita, raskaita maatilan töitä. Kaupungistumisen myötä naiset siirtyivät tehdastöihin ja ompelimoihin, lapsia hoiti mummot ja nuoret tytöt (esimerkiksi oma äitini alkoi 13-vuotiaana hoitaa naapurin uutta vauvaa). 

Vierailija
47/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perhekeskeisyys" tarkoitti niille 50-luvun naisille käytännössä pakotettua kotiäitiyttä. Suoraan sanottuna syrjäytymistä.

Naisten oli hyvin vaikea saada töitä, koska lastenhoidon järjestäminen työpäivän ajaksi olisi ollut lähes mahdotonta. Päiväkoteja alettiin perustaa vasta 70-luvulla.

Tämä on kyllä ihme harhaa. Työni puolesta asiakkaista suurin osa on syntynyt 30- luvulla ja lapset syntyneet 50- luvulla. Hyvin harva on ollut kotiäiti. Äitiys vapaa oli sen kolme kuukautta ja sitten yleensä isovanhemmat otti vetovastuun. Useat olivat maatiloilla eikö niissä äitiysloma tai kotiäitiyttä tunnettu vaikka "kotoa" ei tarvinnutkaan poistua töihin lähteäkseen. Ja ylipäätään onko se jos ei pääse töihin syrjäytymistä? Tuolloin yhteisöt olivat läheisiä ja aina oli joku jolta sai apua. Heillä oli taatusti aitoja ihmiskontakteja huomattavasti enemmän kuin henkilöllä joka vain käy töissä. 

Vierailija
48/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli 50-luvun nainen, yliopistossa opiskellut opettaja. Isä oli maanviljelijä ja hänkin opiskellut. Kumpikin teki töitä ja hoiti kotia sekä lapsia. Olivat ehkä erikoisia tuohon maailman aikaan, mutta onnellisia. Kaikki naiset eivät suinkaan olleet alistettuja tai kouluttamattomia miesten palvelijoita tai miehet jotain öykkäreitä. Saivat meidät muksut aika myöhään kun halusivat nauttia elämästä ensin.

Vierailija
49/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feministit vääristävät historiaa. Menneisyys oli muka kamalaa dystopiaa. Oikeasti naiset olivat onnellisia. Toisin kuin nykypäivänä feministien toimien jälkeen. Äärifeministit vihaavat naisia ja yrittävät muuttaa naiset mieheksi ja miehet naiseksi, koska näkevät naisellisuuden heikkoutena ja maskuliinisuuden voimana. Miehet sen sijaan ovat aina arvostaneet naisten naisellisuutta ja aikaisemmin naisetkin arvostivat sitä. Sen vuoksi he olivatkin onnellisia naisina.

Joo olen nähnyt tämän muutoksen. Naiset ei todellakaan vaikuta onnellisilta nykypäivänä.

50-luvulla sai piriä jaksamisvaikeuksiin, mikä helpotti varmasti pirteänä pysymistä...

Vierailija
50/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
51/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo olen nähnyt tämän muutoksen. Naiset ei todellakaan vaikuta onnellisilta nykypäivänä.

No ei ainakaan MT-lääkkeiden kulutuksen perusteella. Muutama lääketehdas menisi konkurssiin jos suomessa palattaisi normaaliin elämänjärjestykseen, missä miehet on miehiä ja naiset naisia, Sen verran suuren osan niiden tuotannosta menee vasentuneiden akkojen lääkintään suomessa. Samalla suomesta lakkaisi niin degeneraatio kuin demariuskin, jossa on sinällään jännä korrelaatio....

Vierailija
52/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väärää siinä että arvostaa vaikka 50-luvun miehiä? Sotatraumojen rampauttamia alkkiksia, mutta silti odotus oli että sinä elätät sen perheesi. Hakkaat välillä vaimoa kun ei oikein suju, lapsista pidät vain poikia oikeina ihmisinä. Taputtelet itseäsi olalle siitä ettet syntynyt tytöksi. Kaikki muu on vain höpönlöpön leikinpeikkiä.

Vierailija
53/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa nössöllä 50-luvulla tuollainen hiiri olisi hakattu mannapuuroksi. Miehen tehtävä on kannatella, jos naisen haluaa pysyvän kotona

Vierailija
54/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivat niin onnellisia, että lähtivät vapaaehtoisesti mielenosoituksiin polttamaan rintaliivinsä ja vaatimaan tasa-arvoa? Historian valossa väitteesi on epätosi. 

Vierailija
55/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään haittaa. Se on täysin sinun oma asiasi mitä tai ketä arvosta. Sillä ei ole tekemistä muiden kanssa.

Vierailija
56/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärää siinä että arvostaa vaikka 50-luvun miehiä? Sotatraumojen rampauttamia alkkiksia, mutta silti odotus oli että sinä elätät sen perheesi. Hakkaat välillä vaimoa kun ei oikein suju, lapsista pidät vain poikia oikeina ihmisinä. Taputtelet itseäsi olalle siitä ettet syntynyt tytöksi. Kaikki muu on vain höpönlöpön leikinpeikkiä.

Helppoa sanoa kun et ole itse ollut sodassa.

Vierailija
57/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa nössöllä 50-luvulla tuollainen hiiri olisi hakattu mannapuuroksi. Miehen tehtävä on kannatella, jos naisen haluaa pysyvän kotona

Epäilen vahvasti. Olen 6/6 tappeluissa mitä olen nuorempana kokenut.

Ap

Vierailija
58/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He olivat, ei ne. Freudilainen lipsahdus ap:ltä. 

Vierailija
59/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa sanoa kun et ole itse ollut sodassa.

Olen ollut.

Vierailija
60/97 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla ei olisi tämä miesaines edes pärjännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi