Onko rasvaton maitorahka, 250g purkki, kelvollinen proteiinin päivittäiseksi lähteeksi?
Se on helppo aamiainen tai muu ateria, vaikka minitomaattien, kurkunpalojen, kruunuvihannesten, vesimelonin, tai mansikoiden kanssa, ja purkista saa 25 grammaa proteiinia. Kokonaisenergiaksi tulee vain noin 260 kcal kun oheishöyste on marjoja, hedelmää tai vihannesta. Tuo proteiinin laatu kuitenkin pohdituttaa jokapäiväisessä käytössä.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ainoaksi proteiininlähteeksi tietenkään riitä. Jos syöt sitä ainoana proteiinina lihakset ja aivot surkastuvat. Jaloista tulee kanankoivet ja aivoihin mahtuu vain yksi ajatus, yleensä se ainoa ajatus on painonpudotus.
Yhdessä purkissa 25g proteiinia. Aamupalalla prot.tarve 10g, lounaalla 20-25g, välipala 5-10g, päivällinen 20-25g, iltapalalla voi syödä loput tarpeet, mikäli vajetta jää.
Proteiinipirtelöt on paremman makuisia. Minulla on mansikan ja vaniljan makuisia herajauheita. Niissä 25 gr proteiiniannos on joku 130 kcal. En tykkää syödä aamupalaa niin juon tuollaisen aamupalaksi. Olen huomannut että nälkä pysyy poissa ja olo on parempi kun aloitan aamun noin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen saa tarvittavan proteiinin helposti päivittäisestä ruokavaliosta, jos syö normaalisti ja monipuolisesti. Liha, kala, kana, maitotuotteet, juusto eritoten, leipä, vegetuotteista monet. Kuka ei näitä söisi? Ei pitäisi olla hankalaa. Ja sitä ylimääräistä proteiinia ei tarvita, kääntyy vaan elimistöä vastaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Ylimääräinen proteiini ei käänny elimistöä vastaan. Toivon, että otat selvää, mitä liialle proteiinille elimistössä tapahtuu. Uskon, että yllätyt. Minä en sitä tässä aio kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen saa tarvittavan proteiinin helposti päivittäisestä ruokavaliosta, jos syö normaalisti ja monipuolisesti. Liha, kala, kana, maitotuotteet, juusto eritoten, leipä, vegetuotteista monet. Kuka ei näitä söisi? Ei pitäisi olla hankalaa. Ja sitä ylimääräistä proteiinia ei tarvita, kääntyy vaan elimistöä vastaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Ylimääräinen proteiini ei käänny elimistöä vastaan. Toivon, että otat selvää, mitä liialle proteiinille elimistössä tapahtuu. Uskon, että yllätyt. Minä en sitä tässä aio kertoa.
Liika proteiini muuttuu läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin sokeri sitten rasva. Kun käyttää rasvattomia tuotteita ja vähän hiilareita, ei muutu läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt normaalisti niin et tarvitse lisäproteiinia. Vain jos haluat tavoitteellisesti lihaskimpuksi niin sitä pitää ottaa lisänä.
Mutta rahkahan on osa "normaalia", tavallista ruokaa. Ei mikään keinotekoinen proteiinilisä.
On osa, mutta AP puhuu siitä proteiininlähteenä, joten proteiinin takia sitä syö
Samalla tavalla puhun kaikista muistakin proteiinin lähteistä proteiinin lähteinä, kuten "tonni"kala säilyke, kananmunan valkuainen, vaaleat kalat, kalkkuna, ja kana. Aterioissani on proteiinin lähteitä koska ihmisen pitää saada päivittäin minimillään 50g hyvälaatuisia proteiineja ravinnostaan.
Tämä rasvaton maitoviili ei juurikaan ole minkään muun lähde kuin pr
Ajatusvirhe, tarkoitukseni oli kirjoittaa maitorahka.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni maitorahkan valmistuksessa raaka-aineesta (maito) poistetaan hera (?) ja siinä siis poistunee jokin osuus proteiinikoostumuksesta (aminohapoista). Mikä merkitys tällä on maitorahkan proteiinien laadun kannalta?
Tässä taas joku käsittää muttei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen proteiinin saanti voi johtaa ruoansulatusongelmiin (ummetus), kuivumiseen ja lisääntyneeseen munuaisongelmien riskiin, etenkin jos sitä kulutetaan yli 2 gramman määrään kilogrammaa ruumiinpainoa päivässä. Pitkäaikainen ylitys voi myös lisätä sydänsairauksien ja tiettyjen syöpien riskiä. Lähteet: Verywell Health ja Healthline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin sokeri sitten rasva. Kun käyttää rasvattomia tuotteita ja vähän hiilareita, ei muutu läskiksi.
Proteeni ei ole rasvaa eikä sokeria joten mitä yritit sekoilla?
Aikuinen tarvitsee n. 2-3 grammaa proteiniia per painokilo per päivä.
eli 60 kg painava tarvitsee päivässä n. 120-180 grammaa.
Elimistö ei hyödynnä kaikkea saamaansa yhdellä syömällä joten tuo annos pitää jakaa pitkin päivää, painottaen aamua.
Tyyliin kananmuna aamulla, kanaa/kalaa lounaaksi, linssikeitto päivälliseksi ja kinkkuleipä iltapalana.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tarvitsee n. 2-3 grammaa proteiniia per painokilo per päivä.
eli 60 kg painava tarvitsee päivässä n. 120-180 grammaa.
Elimistö ei hyödynnä kaikkea saamaansa yhdellä syömällä joten tuo annos pitää jakaa pitkin päivää, painottaen aamua.
Tyyliin kananmuna aamulla, kanaa/kalaa lounaaksi, linssikeitto päivälliseksi ja kinkkuleipä iltapalana.
Ei, vaan aikuinen tarvitsee proteiinia minimillään 50g/vrk, ja yli 1,1g/vrk/painokilo on liikasaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt normaalisti niin et tarvitse lisäproteiinia. Vain jos haluat tavoitteellisesti lihaskimpuksi niin sitä pitää ottaa lisänä.
Mutta rahkahan on osa "normaalia", tavallista ruokaa. Ei mikään keinotekoinen proteiinilisä.
On osa, mutta AP puhuu siitä proteiininlähteenä, joten proteiinin takia sitä syö
Jotkut, mm. köyhät, kasvissyöjät ja vain vähän lihaa syövät voivat saada liian vähän proteiinia ruoasta, elleivät lisää proteiinipitoisia ruoka-aineita päivittäisiin aterioihinsa. Liian vähäinen proteiininsaanti ja heikkolaatuinen proteiini ovat terveysriskejä. Liikunnallista elämäntapaa ei voi ylläpitää ilman riittävää proteiininsaantia. Kaikki eivät voi syödä 300g pihviä ja lohta päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinipirtelöt on paremman makuisia. Minulla on mansikan ja vaniljan makuisia herajauheita. Niissä 25 gr proteiiniannos on joku 130 kcal. En tykkää syödä aamupalaa niin juon tuollaisen aamupalaksi. Olen huomannut että nälkä pysyy poissa ja olo on parempi kun aloitan aamun noin.
Taitaa sisältää turhia lisäaineita, sokeria tai makeutusaineita? Mikä on annoksen hinta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen "suomalainen"?
Ei ole mitään "suomalaista", joka syö kuin "suomalainen". Eroja on niin ruokavalioilla, ruokamäärillä, ruokailuajoilla, allergioilla, riokarajoitteilla, sairauksilla, painolla, liikuntamäärillä kuin rahallakin minkä voi käyttää ruokaostoksiin.
tykkäsin rahkasta joskus aikanaan
tosin siihen piti laittaa kermaa, marjoja ja sokeria sekaan että se oli oikeasti hyvää. ja sillon siitä tuli jälkkäri
rahkan mättäminen pelkän proteiinin tarpeeseen, hyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En niin, koska olet trolli ja et tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ja vielä erittäin tylsän ja happaman makuinen. Itse saan proteiinit lihasta, kalasta ja kanasta, rahkaa en enää tarvitse.
Miksi ei ole OK proteiininlähde? En aluksi pitänyt yhtään maitorahkan mausta, mutta siihen tottuu ja alkaa pian ihan kaipaamaan, lisään siihen suolaa 2-3 grammaa koska muuten jää suolansaanti liian vähäiseksi.
Suolaa ei voi saada liian vähän. Ruoassa on luonnostaan natriumia ihan tarpeeksi. Googleta vaikka.
Tottakai voi. Mulla on tosi alhainen verenpaine ja oon saanut kehotuksen lisätä suolan käyttöä.
Olin joskus aika heikossa kunnossa kun välttelin sitä fanaattisesti.
Myös urheilen, eli juon nestettä paljon ja jos ei saa tarpeeksi suolaa niin treenit kärsii.
Raejuusto on vaihtoehto rahkalle. Kumpi on parempi aminohapoiltaan?
Fiksu osaa lisätä hyviä rasvoja eri muodossa.